De mini aanbesteding

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: De mini aanbesteding

Bericht door bys1 »

Yanaike schreef:Heb ik je vraag zo voldoende beantwoord?
Nee, ik weet nog steeds niet of oorlogsmuseum 50 reizigers per richting heeft of 50 in totaal. Voldoet het om bijvoorbeeld als ringlijn te rijden met een bus met 30 zitplaatsen? (1x/uur)
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Yanaike »

@bys1: je hoeft vragen niet dubbel te stellen. Tenzij ik in de tussentijd wél vragen van andere vervoerders beantwoord heb, ben ik je echt niet vergeten, maar gewoon nog niet aan jouw vragen toegekomen.
bys1 schreef:Bijzondere locaties is me nog steeds niet duidelijk. Bij oorlogsmuseum bijvoorbeeld: is het in totaal 50/uur in twee richtingen, of 50 reizigers per richting?
En mag ik bijvoorbeeld in één richting 1x/uur rijden en in de andere richting minder vaak?
50 per uur, per richting. Er moeten op elk uur 50 passagiers aan kunnen komen en 50 passagiers kunnen vertrekken.
bys1 schreef:Als ik 2x/uur een bus B-C heb en elk halfuur bussen A-B waarbij op het ene halfuur twee bussen ofwel tegelijkertijd ofwel vlak achter elkaar vertrekken en exact dezelfde route rijden. Bij B is altijd een goede aansluiting. Hoe verspreiden de reizigers zich? A-B zijn drie bussen per uur die allemaal aansluiten op twee bussen per uur op B-C. In theorie zijn er dus drie reismogelijkheden voor A-B, maar voor B-C twee en als de twee bussen A-B precies tegelijk vertrekken zijn er in de praktijk twee reismogelijkheden in totaal op A-B.
Dus al heb ik 100 reizigers, krijg ik dan op de verdeling 50+25+25 > 50+50 of 33+33+33 > 33+66?
Er zijn maar twee reismogelijkheden tussen B en C, dus in feite ook maar twee reismogelijkheden tussen A en C. Reizigers verdelen zich dus 50+25+25 > 50+50.
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: De mini aanbesteding

Bericht door bys1 »

Sorry, ik wil graag verder met de inschrijving en vind het vervelend om langere tijd vast te zitten op bepaalde dingen. Al begrijp ik dat jij druk bent.
Dank voor het beantwoorden van de vragen.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: De mini aanbesteding

Bericht door bys1 »

Yanaike schreef:Als de routes tussen twee zones exact gelijk zijn, dan kun je de ritten op lijn 1 en lijn 2 gewoon als één lijn zien. Een deel van de reizigers kiest dus ook voor lijn 2.
Als ik nu twee buslijnen van zone A via B naar C rijd en de route tussen A en C (dus in zone B) is gelijk, maar de buslijnen hebben verschillende routes in zone A én in zone C. Telt dit dan ook gewoon als één lijn, waardoor reizigers zich gelijk spreiden?
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9157
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door regenmaker »

Het was erg spannend, maar uiteindelijk heeft DriveGreen de concessie Kanalendijk binnengesleept! De nummer twee heeft 239,5 punten gehaald en de nummer één 239,8 punten. De defintieve uitslag

Bezwaren kunnen tot morgenmiddag 12:00 uur via PB worden ingediend, daarna zal ik voor zowel Sterrenburcht als Kanalendijk met een passende oplossing komen.

De provincie is niet tevreden over:
  • Aansluitingsscore: Het kost me erg veel tijd om uit te pluizen en levert in verhouding te weinig punten op. Voor de concessie Klokbekerstad komt deze score te vervallen aangezien de meeste lijnen hoogfrequent rijden.
  • Reservebus score t.o.v. materieelkosten: Hier kan misbruik van gemaakt worden indien er veel budget over is. Oplossing is max. en min. aantal reserve bussen en zwaarder wegende materieelkosten. Daarnaast gaat er wat geschoven worden in de wegingen van de individuele onderdelen binnen de materieelscore.
  • Bufferscore komt te vervallen en buffertijd op knooppunten wordt gewoon een eis.
  • Dienstregelingsscore is erg statisch en er zijn geen extra punten te verdienen voor goede ideeën. Om dit te verhelpen komt er een introductie van de toelichtingsscore. Alhoewel dit waarschijnlijk tot meer discussie kan leiden, dit geeft uiteindelijk meer flexibiliteit en creativiteit.
  • DRU-score wordt omgezet naar het systeem zoals in de concessie Zilverduinen, want nu is het lastig inschatten om een goede balans te vinden. Uiteindelijk hoort de dienstregeling voor reizigers op plaats 1 te komen.
  • Ontsluitingsscore: Deze score zorgt voor rare routeconstructies en heeft dus niet het gewenste effect. De gehele infrastructuurscore wordt opgeheven in de concessie Klokbekerstad. Er is namelijk ook geen mogelijkheid om haltes aan te leggen. De ontsluitingsscore wordt (deels) verwerkt in de wensscore met een afgezwakte score. Op deze manier is het aantal punten dat te verdienen is ook duidelijker.
  • Reizigersgegevens worden weergegeven zoals in de concessie Zilverduinen en niet meer per (voormalige) lijn.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: De mini aanbesteding

Bericht door DrechtBlub »

Die reservebussen tov. Comfortscore heeft me alweer de nek om gedraaid bij wijze van spreken. :') - Ik had aardig in de buurt van winst gezeten als dat gewoon goed geregeld was.

Ik ga de winnaar feliciteren en ik zie bij DriveGreen dan ook een solide netwerk.
Ik blub in het Drecht.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6033
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: De mini aanbesteding

Bericht door ZO6176 »

DriveGreen gefeliciteerd.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9157
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door regenmaker »

Ik vond het jammer om te zien dat NWZO de Hogeschool was vergeten te bedienen in Heelwoud, anders hadden ze een vrij goede kans gemaakt.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Daniel »

Kijk aan, gewoon in de top 3 in plaats van laatste dit keer.

Wat betreft de aansluitingscore: er was vooral aan teveel aansluitingen wat te verdienen. Ik denk dat het al stukken minder complex zou zijn als je slechts een beperkt aantal aansluitingen met punten hebt zoals in Zilverduinen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9157
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door regenmaker »

Zoals alleen een aansluiting op de trein bijvoorbeeld.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6033
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: De mini aanbesteding

Bericht door ZO6176 »

regenmaker schreef:Ik vond het jammer om te zien dat NWZO de Hogeschool was vergeten te bedienen in Heelwoud, anders hadden ze een vrij goede kans gemaakt.
Niet vergeten Ik zie het nu pas voor het eerst.....

Mijn fout, het is niet anders.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Daniel »

regenmaker schreef:Zoals alleen een aansluiting op de trein bijvoorbeeld.
Nee echt zoals in Zilverduinen. Dus alleen externe lijnen en trein. Nu kostte het nog heel veel moeite om aansluitingen tussen eigen lijnen optimaal te maken en voor jou veel werk om uit te zoeken (behalve in mijn bod aannemelijk)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Falcon
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 10 dec 2017, 19:09

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Falcon »

Misschien even de goede versie van mijn offerte tonen tussen alle biedingen. *O*
Nu zie ik van Sjenglines de bieding voor Sterrenburcht.

Heb wel al door waar het fout ging. Bij beide biedingen de ontsluitingsscore uit het oog verloren. Helaas.
Daarbij ben ik van mening dat mijn dienstregelingsscore 17 punten te laag is (wat ik ook d.m.v. een bezwaar ga aankaarten). Als ik dan met de ontsluitingsscore rekening had gehouden was het mogelijk wel rond de 240 punten geëindigd.

Tevens alle biedingen doorgenomen, mooi om de verschillen onderling te zien, keuzes die gemaakt zijn en de hier en daar soms echt professioneel uitziende dienstregeling boekjes aan te treffen.
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 644
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: De mini aanbesteding

Bericht door DPDelft »

regenmaker schreef:\
De provincie is niet tevreden over:
  • Aansluitingsscore: Het kost me erg veel tijd om uit te pluizen en levert in verhouding te weinig punten op. Voor de concessie Klokbekerstad komt deze score te vervallen aangezien de meeste lijnen hoogfrequent rijden.
  • Reservebus score t.o.v. materieelkosten: Hier kan misbruik van gemaakt worden indien er veel budget over is. Oplossing is max. en min. aantal reserve bussen en zwaarder wegende materieelkosten. Daarnaast gaat er wat geschoven worden in de wegingen van de individuele onderdelen binnen de materieelscore.
  • Bufferscore komt te vervallen en buffertijd op knooppunten wordt gewoon een eis.
  • Dienstregelingsscore is erg statisch en er zijn geen extra punten te verdienen voor goede ideeën. Om dit te verhelpen komt er een introductie van de toelichtingsscore. Alhoewel dit waarschijnlijk tot meer discussie kan leiden, dit geeft uiteindelijk meer flexibiliteit en creativiteit.
  • DRU-score wordt omgezet naar het systeem zoals in de concessie Zilverduinen, want nu is het lastig inschatten om een goede balans te vinden. Uiteindelijk hoort de dienstregeling voor reizigers op plaats 1 te komen.
  • Ontsluitingsscore: Deze score zorgt voor rare routeconstructies en heeft dus niet het gewenste effect. De gehele infrastructuurscore wordt opgeheven in de concessie Klokbekerstad. Er is namelijk ook geen mogelijkheid om haltes aan te leggen. De ontsluitingsscore wordt (deels) verwerkt in de wensscore met een afgezwakte score. Op deze manier is het aantal punten dat te verdienen is ook duidelijker.
  • Reizigersgegevens worden weergegeven zoals in de concessie Zilverduinen en niet meer per (voormalige) lijn.
Regenmaker respect voor alle tijd en energie die je hier in steekt!
De concessies waren allebei een leuke puzzel en goed uitgewerkt.
De punten van de provincie klinken logisch en houden het spel in ontwikkeling.

Ik zal de volgende keer een toelichting toevoegen, daar was ik, door een slechte planning, niet aan toegekomen bij beide concessies :oops:

Ik blijf dit met veel belangstelling volgen en (waarschijnlijk) meedoen. :Y
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 644
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: De mini aanbesteding

Bericht door DPDelft »

regenmaker schreef:Het was erg spannend, maar uiteindelijk heeft DriveGreen de concessie Kanalendijk binnengesleept! De nummer twee heeft 239,5 punten gehaald en de nummer één 239,8 punten. De defintieve uitslag
DriveGreen is verheugd de concessie Kanalendijk voor de provincie te mogen gaan uitvoeren. Voor de reiziger ontstaan er meer reismogelijkheden, betere aansluitingen en nieuw bereikbare bestemmingen. Binnen het beperkte budget van de provincie is gekozen voor een, zo eenvoudig mogelijk, lijnennet waarbij op de regionale verbindingen 7 dagen per week minimaal 1x 2 uur een busverbinding beschikbaar is. Alle ritten worden gereden met 10 of 12-meter bussen.

Lijn 150/151/152
De lijnen 150, 151 en 152 verzorgen gezamenlijk de verbinding tussen Klokbekerstad, Hemelendorp en Kanalendijk. Op maandag t/m vrijdag tot 18:00 rijdt lijn 150 rechtstreeks tussen Klokbekerstad en Kanalendijk (2x per uur in de spits, 1x per uur overdag) terwijl lijn 152 Kanalendijk met Hemelendorp verbindt (1x per uur). In de avonduren en het weekend worden lijn 150 en 152 vervangen door lijn 151. Lijn 151 rijdt in Kanalendijk via de Oversteek in plaats van het industrieterrein, vervolgens wordt een rondje door Hemelendorp gereden om te eindigen bij de Universiteit in Klokbekerstad. Lijn 151 rijdt op zaterdag tot 18:00 1x per uur, in de avonden en op zondag 1x per 2 uur.
Lijn 150, 151 en 152 sluiten in Kanalendijk aan op de andere stads- en streekbussen, lijn 150 en 151 sluiten in Klokbekerstad aan op de bus richting het Centraal Station.

Lijn 153
Lijn 153 verbindt op maandag t/m zaterdag tot 18:00 1x per uur het busstation met de Zandwijk in Kanalendijk. Op werkdagen rijdt lijn 153 via het industrieterrein terwijl op zaterdag via het centrum van Kanalendijk wordt gereden. Lijn 153 sluit in Kanalendijk aan op de andere stads- en streekbussen.

Lijn 154
Lijn 154 verbindt het busstation van Kanalendijk met het busstation van Heelwoud. Op werkdagen wordt met de helft van de ritten via de Hogeschool in Heelwoud gereden. In de spitsuren rijdt lijn 154 2x per uur, in de daluren en op zaterdagoverdag 1x per uur en in de avonden en op zondag 1x per 2 uur. Lijn 154 sluit in Kanalendijk aan op de andere stads- en streekbussen en in Heelwoud op de stadsbussen van Heelwoud.

Lijn 155
Lijn 155 verbindt het busstation en het centrum van Kanalendijk met Winkelcentrum Koninklijke Buurt en het Ziekenhuis van Heelwoud. Lijn 155 rijdt maandag t/m zaterdag tot 18:00 1x per 2 uur. Lijn 155 sluit in Kanalendijk aan op de andere stads- en streekbussen.
(NB De route van lijn 155 staat op de kaart verkeerd weergegeven en loopt in Kanalendijk via het Centrum)

Lijn 156
Lijn 156 verbindt het busstation van Kanalendijk met het Welness Center tijdens het weekend (1x per 2 uur). Lijn 156 rijdt via het industrieterrein van Kanalendijk. Lijn 156 sluit in Kanalendijk aan op de andere stads- en streekbussen.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9157
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door regenmaker »

De eerste versie van de concessie Klokbekerstad staat online. Vanaf nu kunnen er vragen worden gesteld. Ik zal de buurten in de kaart nog een update geven. Ik zal proberen vanavond de bezwaren van de concessies Sterrenburcht en Kanalendijk te verwerken.

Klokbekerstad
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: De mini aanbesteding

Bericht door bys1 »

Is het materieelbudget niet erg krap? Ik zit al op vier miljoen voor alleen de corridorlijnen, dan komen de gewone verbindingen en extra's er nog bij.

Zie jij spoorwegovergangen als een kruising? Hoe zit het bijv met CS - Stadsmuur qua rijtijd?

Mogen we nachtlijnen op een andere manier indelen dan beschreven in de wensen, als we dat als vervoerder beter vinden?
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9157
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door regenmaker »

bys1 schreef:Is het materieelbudget niet erg krap? Ik zit al op vier miljoen voor alleen de corridorlijnen, dan komen de gewone verbindingen en extra's er nog bij.
Kan zijn, ik moet DRU-limiet en budget nog verifiëren. Grote kans dat het nog aangepast wordt.
bys1 schreef:Zie jij spoorwegovergangen als een kruising? Hoe zit het bijv met CS - Stadsmuur qua rijtijd?
Spoorwegovergang wordt als kruising behandeld. Voor CS - Stadsmuur zou ik 1 minuut prima vinden.
bys1 schreef:Mogen we nachtlijnen op een andere manier indelen dan beschreven in de wensen, als we dat als vervoerder beter vinden?
Dat mag zeker.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Falcon
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 10 dec 2017, 19:09

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Falcon »

Voor wat betreft de ringlijn. 5 Haltes in de Vredige buurt lijkt me een hele vreemde constructie op te leveren. De gehele buurt heeft maar 7 haltes.

En dienen de ringlijnen zowel de gewone als de scholierenlijn beide kanten uit gereden te worden? Of als deze twee keer per uur gevraagd wordt een keer links en de andere keer rechtsom?

Tevens de vraag hoe het zit met de zitplaatsgarantie. Hierover lees ik zo snel niks over.
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: De mini aanbesteding

Bericht door DrechtBlub »

1. Handig, spitsrichting in de ochtend vanaf technische hogeschool naar station, het lijkt me dat de bedoeling is dat dat andersom is.

2. De ringlijn wens voor de wijken Fruitbuurt/Rivierenbuurt/Vredige Buurt/Seizoensbuurt/Kastelenbuurt:
2a. Waarom moet dit een ring zijn? Kan je niet gewoon een eis stellen dat er een lijn moet zijn die alle 5 deze wijken bedient? Het niet toestaan van het theoretisch los bedienen van deze verbindingen zonder de ring te dichten tussen Fruitbuurt en kastelenbuurt (waar toch al verbindingen worden ge-eist) lijkt mij onwenselijk.
2b. In vredige buurt, en in mindere maten Kastelenbuurt en Rivierenbuurt lijkt mij het bedienen van 5 haltes wel érg veel.

3. Is er een reden dat op de lijn langs de Sieradenlaan óók zondag 2*Uur ge-gevraagd word terwijl andere verbindingen naar kleine wijken grotendeels maar 1*Uur word gevraagd op zondag, en dat hier in de avond niet om gevraagd word?

4. Speciale centrumlijnen zijn er meestal speciaal of minimaal deels voor mensen die winkelen die van/naar P+R/P terreinen willen. Er liggen maar 8 haltes in het winkelgebied deel van het Centrum en geen gemarkeerd P+R of P terrein in het gebied. Zou de aanleg van een P+R of P terrein op de kaart die ook bedient moet worden door deze lijn een optie zijn om realisme te verhogen, en anders het aantal verplicht te bedienen haltes te verlagen naar 6-8? Tevens, mag deze lijn ook halte goudappelplein aandoen of moet deze in z'n geheel in het centrum blijven?

5. Nogmaals: Waarom zit de verbinding met Klaverbladel in deze concessie, deze zit immers ook al in de concessie Zilverduinen en als je hier om vraagt zou je dus dubbel rijden met de andere concessie. Tevens daar bovenop is deze wens dusdanig opgezet dat je ook een heel leuk ielig rondje kan rijden binnen klaverbladel. :roll:

6. Dit klinkt misschien vreemd maar er lijkt geen meerwaarde te zitten voor passagiers (ook niet echt theoretische passagiers) voor de scholierenringlijn, deze zou meestal niet het snelste zijn naar scholen en de verbinding tussen de twee scholencomplexen levert nou niet direct wat op. Is er nog een specifieke gedachte achter deze wens?

7. De halte Citroenweg ligt wel echt verschrikkelijk onhandig zeg, zou het doortrekken van die weg tot aan halte fruitgaard niet mogelijk zijn, óf een andere optie zodat mensen naar de westkant van de fruitbuurt niet arbitrair en verplicht 4 minuten langer onderweg zijn?

8. De wens voor het nachtnet lijkt mij te begrijpen, maar het lijkt mij logischer om alle wijken apart neer te zetten en niet bijv. te eisen dat een lijn zowel door vredige buurt en seizoensbuurt moet. Mag van deze strikte eisen af geweken worden en het zelfde aantal punten gevraagd worden in de toelichtingsscore als dit beter uit pakt voor de passagier?

9. Het Materieelbudget lijkt mij wel heel erg krap

10. DAB betreurd het dat er voor een stadsconcessie in de mogelijke beschikbare bussen vooral streekbussen en LE bussen zitten en eigenlijk geen lagevloerbussen. Lagevloerbussen hebben minder zitplaatsen en de verhoudingen zullen dus ietsje anders worden als dit gecorrigeerd word.

11. Waarom word er nu op ieder knooppunt buffertijd ge-eist? Dit lijkt mij zeer onhandig, dit betekend immers dat als een lijn knooppunten niet aan doet die helemaal niet hoeft te bufferen en als er meerdere knooppunten op een lijn aangedaan word dat de lijn ontiegelijk langzaam word.

12. Ligt het aan mij of vallen de reizigersaantallen hier en daar wel érg fors uit?

13. Worden er in de nacht geen reizigers verwacht die van strandwijk weg gaan? Het lijkt mij niet onredelijk als hier minimaal enkele reizigers vandaan zouden komen s'nachtsl gegeven het feit dit soort boulevards vaak vol restaurantjes en hotels zitten.

14. Kan de aanleg van minimaal 1 keerlus uit het budget voor materieel toegestaan worden? (Deze kosten zouden meetellen met de materieelkostenberekening)
Ik blub in het Drecht.
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: De mini aanbesteding

Bericht door bys1 »

8. Je mag het nachtnet anders indelen, zie het antwoord op mijn vraag.

9. Budget is inderdaad krap en ik weet ook niet of het DRU-limiet hoog genoeg is. Dit wordt waarschijnlijk nog aangepast.

10. Het is me ook al opgevallen dat er geen onderscheid meer wordt gemaakt tussen zit- en stacapaciteit. Het is nu grofweg 30 (10m), 40 (12m) of 60 (G).

11. Ik tel maar drie knooppunten, namelijk Stadscentrum, CS en Knooppunt Universiteit.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: De mini aanbesteding

Bericht door bys1 »

DrechtBlub schreef: 12. Ligt het aan mij of vallen de reizigersaantallen hier en daar wel érg fors uit?
Wat mij opvalt is dat je buiten de spits de Universiteitsbuurt makkelijk met 10 of evt 12 meter bussen kan doen (mede door de vooral in de avond en in het weekend behoorlijk hoge frequenties die hier worden geëist), terwijl je op alle andere corridorverbindingen de reizigersstromen nog net met geledes kan doen (soms zelfs op zondag) als je volgens de geëiste frequenties rijdt.

Zijn er eventueel gegevens beschikbaar over extra reizigersaantallen tijdens de zomermaanden?

Moeten we rekening houden met een bepaalde manier van spreiding van reizigers? Bijvoorbeeld bij sieradenbuurt zal een deel van de reizigers naar de haltes aan de busbaan gaan, maar in de praktijk zal het wel zo zijn dat bij een evt lijn die binnendoor rijdt waarschijnlijk relatief gezien meer reizigers voor de haltes in de wijk kiezen.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9157
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door regenmaker »

Beste vervoerders,

De provincie heeft de verschillende bezwaren (in totaal 7) in acht genomen, hierdoor hebben beide concessies (helaas) een andere winnaar.

Concessie Sterrenburcht
Bij de concessie Sterrenburcht heeft de provincie n.a.v. van het bezwaar van DriveGreen besloten om de directe ritten van de garage naar een halte om te zetten naar matritpunten hetgeen grofweg 450 minuten voor TraveLink oplevert. De provincie deelt de mening van DriveGreen dat het aanbieden van dit soort ritten alleen maar verlies oplevert voor de reiziger. De provincie is hier nog coulant geweest met de DRU-score ongemoeid te laten. Wel heeft de provincie de aansluitingsscores voor de corridorlijnen meegenomen in de berekening. De provincie ziet niet in waarom de materieelkosten aangepast moeten worden, aangezien deze cruciaal inzicht geven in de uitgaves van de verschillende vervoerders onderling. Daarnaast waren de reserve bus scores van alle vervoerders vergelijkbaar en alleen die van TraveLink sprong eruit door een verkeerde beoordelingsmethode. De dienstregelingsscores die Sjenglines eist, gaat geen verandering geven in de uiteindelijke eindscore. Wel zijn de aansluitingsscores opnieuw berekend voor verschillende vervoerders en heeft TraveLink meer punten gekregen voor de bediening van de Hogeschool in Heelwoud al weegt dit niet op tegen de matritstrafpunten. De uiteindelijke winnaar is DriveGreen!

Concessie Kanalendijk
De provincie heeft een fout gemaakt tijdens het toekennen van de aansluitingsscore van TraveLink en heeft een typefout gemaakt bij de reizigerscomfortscore van TraveLink. Hierdoor stijgt het puntenaantal van TraveLink naar 252 punten. De provincie is het met BleuBuzz eens dat de rijtijd van DriveGreen tussen Heelwoud en Kanalendijk aan de krappe kant is, maar ziet geen reden tot actie aangezien de vervoerder de concessie uiteindelijk toch niet binnensleept. De dienstregelingsscores die Sjenglines eist, gaat geen verandering geven in de uiteindelijke eindscore. Daarnaast wordt de bezettingsgraad van 60% met de gelede bus niet gehaald in de daluren. De extra scores van TraveLink voor Hemelendorp worden niet toegekend aangezien de directe verbinding niet wordt aangeboden, desondanks wint TraveLink de concessie!

De scores na bezwaar: Klik. Er is geen bezwaar/commentaar meer mogelijk!

Alle vervoerders die een offerte hebben ingediend heel erg bedankt voor de moeite! Er zaten veel goede en interessante offertes tussen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9157
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door regenmaker »

DrechtBlub schreef:1. Handig, spitsrichting in de ochtend vanaf technische hogeschool naar station, het lijkt me dat de bedoeling is dat dat andersom is.

2. De ringlijn wens voor de wijken Fruitbuurt/Rivierenbuurt/Vredige Buurt/Seizoensbuurt/Kastelenbuurt:
2a. Waarom moet dit een ring zijn? Kan je niet gewoon een eis stellen dat er een lijn moet zijn die alle 5 deze wijken bedient? Het niet toestaan van het theoretisch los bedienen van deze verbindingen zonder de ring te dichten tussen Fruitbuurt en kastelenbuurt (waar toch al verbindingen worden ge-eist) lijkt mij onwenselijk.
2b. In vredige buurt, en in mindere maten Kastelenbuurt en Rivierenbuurt lijkt mij het bedienen van 5 haltes wel érg veel.

3. Is er een reden dat op de lijn langs de Sieradenlaan óók zondag 2*Uur ge-gevraagd word terwijl andere verbindingen naar kleine wijken grotendeels maar 1*Uur word gevraagd op zondag, en dat hier in de avond niet om gevraagd word?

4. Speciale centrumlijnen zijn er meestal speciaal of minimaal deels voor mensen die winkelen die van/naar P+R/P terreinen willen. Er liggen maar 8 haltes in het winkelgebied deel van het Centrum en geen gemarkeerd P+R of P terrein in het gebied. Zou de aanleg van een P+R of P terrein op de kaart die ook bedient moet worden door deze lijn een optie zijn om realisme te verhogen, en anders het aantal verplicht te bedienen haltes te verlagen naar 6-8? Tevens, mag deze lijn ook halte goudappelplein aandoen of moet deze in z'n geheel in het centrum blijven?

5. Nogmaals: Waarom zit de verbinding met Klaverbladel in deze concessie, deze zit immers ook al in de concessie Zilverduinen en als je hier om vraagt zou je dus dubbel rijden met de andere concessie. Tevens daar bovenop is deze wens dusdanig opgezet dat je ook een heel leuk ielig rondje kan rijden binnen klaverbladel. :roll:

6. Dit klinkt misschien vreemd maar er lijkt geen meerwaarde te zitten voor passagiers (ook niet echt theoretische passagiers) voor de scholierenringlijn, deze zou meestal niet het snelste zijn naar scholen en de verbinding tussen de twee scholencomplexen levert nou niet direct wat op. Is er nog een specifieke gedachte achter deze wens?

7. De halte Citroenweg ligt wel echt verschrikkelijk onhandig zeg, zou het doortrekken van die weg tot aan halte fruitgaard niet mogelijk zijn, óf een andere optie zodat mensen naar de westkant van de fruitbuurt niet arbitrair en verplicht 4 minuten langer onderweg zijn?

8. De wens voor het nachtnet lijkt mij te begrijpen, maar het lijkt mij logischer om alle wijken apart neer te zetten en niet bijv. te eisen dat een lijn zowel door vredige buurt en seizoensbuurt moet. Mag van deze strikte eisen af geweken worden en het zelfde aantal punten gevraagd worden in de toelichtingsscore als dit beter uit pakt voor de passagier?

9. Het Materieelbudget lijkt mij wel heel erg krap

10. DAB betreurd het dat er voor een stadsconcessie in de mogelijke beschikbare bussen vooral streekbussen en LE bussen zitten en eigenlijk geen lagevloerbussen. Lagevloerbussen hebben minder zitplaatsen en de verhoudingen zullen dus ietsje anders worden als dit gecorrigeerd word.

11. Waarom word er nu op ieder knooppunt buffertijd ge-eist? Dit lijkt mij zeer onhandig, dit betekend immers dat als een lijn knooppunten niet aan doet die helemaal niet hoeft te bufferen en als er meerdere knooppunten op een lijn aangedaan word dat de lijn ontiegelijk langzaam word.

12. Ligt het aan mij of vallen de reizigersaantallen hier en daar wel érg fors uit?

13. Worden er in de nacht geen reizigers verwacht die van strandwijk weg gaan? Het lijkt mij niet onredelijk als hier minimaal enkele reizigers vandaan zouden komen s'nachtsl gegeven het feit dit soort boulevards vaak vol restaurantjes en hotels zitten.

14. Kan de aanleg van minimaal 1 keerlus uit het budget voor materieel toegestaan worden? (Deze kosten zouden meetellen met de materieelkostenberekening)
1. Er staat een sterretje achter de verbinding. In de ochtend vanaf CS en in de middag naar CS.

2. Ringlijn is hier niet het goede woord. Ik zal er verbinding van maken. Haltes in Vredige Buurt ligt inderdaad aan de hoge kant en zal ik verlagen.

3. Ik zal de frequentie op zondag/avond van 1x/uur invoeren zodat het beter aansluit op de andere lijnen.

4. Ik zal aangeven bij welke halte een P+R terrein ligt.

5. Ik zal de wens aanpassen. Klaverbladel ligt in de concessie aangezien het onderdeel uitmaakt van de gemeente Klokbekerstad, overlap is dus mogelijk.

6. Ik dacht misschien dat je dan enkele haltes op de ring als overstap haltes kan gebruiken, maar ik zal bij nader inzien de wens schrappen.

7. Nee, de halte Citroenweg blijft waar hij ligt dat is juist een uitdaging. :)

8. Ik zal het nachtnet vrijer van vorm maken.

9. Wordt nog aangepast.

10. Ik zal eens kijken naar ander materieel uit jouw database.

11. Nee inderdaad, ik zal ook per lijn buffertijd eisen.

12. Nee, dat is juist de bedoeling.

13. Ik zal het nog bijschaven voor Strandwijk.

14. Waar zou je een keerlus willen hebben. Het kan zijn dat ik een halte over het hoofd heb gezien.
bys1 schreef: Zijn er eventueel gegevens beschikbaar over extra reizigersaantallen tijdens de zomermaanden?
Ja die kan ik wel toevoegen (extra reizigers van/naar Strandwijk).
bys1 schreef: Moeten we rekening houden met een bepaalde manier van spreiding van reizigers? Bijvoorbeeld bij sieradenbuurt zal een deel van de reizigers naar de haltes aan de busbaan gaan, maar in de praktijk zal het wel zo zijn dat bij een evt lijn die binnendoor rijdt waarschijnlijk relatief gezien meer reizigers voor de haltes in de wijk kiezen.
Dat mag je allemaal toelichten in je toelichtingdocument, hoe je de dienstregeling aanpakt en welke keuzes je maakt. ;)

Owja, mocht iemand een stuk kaart willen maken die aansluit ten zuiden van Heelwoud/Sterrenburcht (Almarlanden e.o., zie lijn 204 TranSevia) en de concessie zelf willen aanbesteden dan mag dat zeker! Ook met andere ideeën kan je me altijd PB'en!
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: De mini aanbesteding

Bericht door bys1 »

Persbericht TraveLink:
TraveLink betreurt het dat het de concessie Sterrenburcht nu met twee punten verschil alsnog heeft verloren, zeker aangezien dit niet het geval was geweest als TraveLink voor ander materieel had mogen kiezen na het bezwaar van verschillende vervoerders. TraveLink kan de keuze van de provincie desondanks goed begrijpen en feliciteert DriveGreen met het binnenhalen van de concessie.

TraveLink is blij verheugd om het busvervoer in de regio Kanalendijk in de komende periode te mogen verzorgen. Er komen nieuwe, snelle verbindingen naar Heelwoud, Klokbekerstad en Hemelendorp en nieuwe verbindingen naar het industriegebied Golfslag, het Wellnes Resort, Zandwijk-Noordoost en Heelwoud Grachthout. Hieronder volgt een overzicht van de nieuwe verbindingen.

Vanaf 12 augustus gaat er een nieuwe dienstregeling in in Kanalendijk en omstreken. TraveLink introduceert hierbij een geheel nieuw lijnennet met als doel om alle plaatsen zo goed mogelijk en tegelijkertijd op een efficiënte manier met elkaar te verbinden. Hieronder vindt u een overzicht van de belangrijkste wijzigingen en de nieuwe lijnnummers.

Kanalendijk - Heelwoud
Tussen Kanalendijk en Heelwoud komen snelle verbindingen. Van maandag tot en met zaterdag overdag rijdt er elk uur een bus tussen Kanalendijk en Heelwoud en in de spits elk halfuur, waarbij in Heelwoud door Frederiksoord wordt gereden. Doordeweeks wordt daarbij ook de Hogeschool bediend. De extra ritten in de spits rijden via Grachthout. Op zondag en in de avonduren wordt eens per 2 uur gereden met enkele extra ritten.

Lijn 40
Lijn 40 rijdt van Kanalendijk via Frederiksoord naar het Busstation van Heelwoud, waarbij doordeweeks overdag via de Hogeschool wordt gereden. Van maandag tot en met zaterdag overdag wordt 1x/uur gereden. Op zondag wordt 1x/2 uur gereden met een aantal extra ritten. In de avonduren wordt 1x/2uur gereden.
In Heelwoud sluiten de meeste ritten aan op lijn 203 naar Calariusdam. In Kanalendijk sluit een groot deel van de ritten aan op lijn 42, 43/44 en 45 en in het weekend ook op lijn 46. Tevens sluiten de meeste ritten aan op de lijnen 201 en 202 van Transevia.
In de ochtendspits worden alle ritten richting Heelwoud gereden als schoollijn 640.

Lijn 41
Lijn 41 is een nieuwe lijn die in de spits een rechtstreekse verbinding zal vormen van de wijk Grachthout naar Kanalendijk! In beide richtingen wordt 1x/uur gereden in de spits.
Om de aansluitingen in zowel Kanalendijk als Heelwoud te kunnen garanderen, kunnen wij helaas nog niet alle haltes in Grachthout ontsluiten. Richting Heelwoud wordt daarom alleen via Centrum Noord gereden en richting Kanalendijk wordt alleen de halte Grachthoutsingel bediend. Als blijkt dat er veel vraag naar deze verbinding is, zal TraveLink in samenwerking met Transevia mogelijkheden bekijken om een groter deel van de wijk Grachthout te ontsluiten.
In eerste instantie zal deze lijn voornamelijk de buslijn via Frederiksoord ontlasten door zo veel mogelijk doorgaande reizigers van Kanalendijk naar Heelwoud Busstation mee te nemen. Ook verwachten we op termijn enkele extra reizigers vanuit de wijk Grachthout en zal deze lijn een deel van de reizigers van de vervallen verbinding met het Ziekenhuis opvangen. Zitplaatsen zijn in zowel lijn 40 als lijn 41 te allen tijde gegarandeerd; mocht op de lange termijn blijken dat de reizigersaantallen dermate zijn toegenomen dat niet alle reizigers kunnen zitten, dan zal TraveLink kijken naar de mogelijkheid tot het inzetten van extra of grotere bussen.

Lijn 640
Lijn 640 rijdt in de ochtendspits 1x/uur van Kanalendijk naar Heelwoud ter vervanging van lijn 40. In Kanalendijk wordt via de wijk Golfslag gereden; in Heelwoud wordt via de Garage naar de Hogeschool gereden en vervolgens via Frederiksoord naar het busstation. In Kanalendijk wordt een aansluiting geboden vanaf lijn 201 en in Heelwoud sluit lijn 640 aan op lijn 203.

Kanalendijk - Klokbekerstad Universiteit
Tussen Kanalendijk en Klokbekerstad Universiteit rijden voortaan de lijnen 42 en 142. Van maandag tot en met zaterdag overdag wordt 1x/uur gereden en in de spitsuren 2x/uur. Op zondag en in de avonduren wordt 1x/2 uur gereden.

Lijn 42
Lijn 42 rijdt van maandag t/m zaterdag overdag 1x/uur van Kanalendijk naar Klokbekerstad Universiteit. Op zondag en in de avonduren wordt 1x/2 uur gereden. Op zondag wordt tevens via de wijk Golfslag gereden. In Kanalendijk sluiten vrijwel alle ritten aan op lijn 201 naar Sint Gallius en lijn 202 naar Calariusdam. Verder sluit een groot deel van de ritten aan op de lijnen 40/41, 43/44 en 45 en in het weekend ook op lijn 46. Op zondag en in de avonduren wordt bij Hemelendorp Provincialeweg aangesloten op lijn 45 van/naar Hemelendorp.
Richting Klokbekerstad wordt in Kanalendijk de halte Gentiaanlaan bediend; richting Kanalendijk wordt de halte De Groothandel aangedaan.

Lijn 142
Lijn 142 gaat in de spitsuren 1x/uur tussen Kanalendijk en Klokbekerstad rijden. Hierbij wordt in Kanalendijk via het industriegebied Golfslag gereden, waardoor er tevens een rechtstreekse verbinding tussen Kanalendijk en Industriegebied Golfslag ontstaat. Richting Klokbekerstad wordt in Kanalendijk via het Centrum en de Woestijnstraat gereden.

Kanalendijk - Hemelendorp en vervallen verbinding Heelwoud Ziekenhuis
Lijn 45
Lijn 45 vormt voortaan de nieuwe verbinding tussen Kanalendijk en Hemelendorp. De oude verbinding van lijn 102 tussen Kanalendijk en het Sint Bernhard Ziekenhuis in Heelwoud komt te vervallen. Reizigers kunnen voortaan reizen met lijn (6)40 naar Frederiksoord of met lijn 40 of 41 naar Heelwoud Busstation en vervolgens overstappen op lijn 1 of 2 naar het ziekenhuis. TraveLink wil desondanks met de provincie in gesprek over mogelijke subsidies, zodat de rechtstreekse verbinding met het ziekenhuis alsnog kan worden behouden.
Tussen Kanalendijk en Hemelendorp gaan voortaan meer bussen rijden. Doordeweeks overdag wordt 1x/uur tussen Kanalendijk en Hemelendorp gereden, waarbij in Kanalendijk de wijk Golfslag wordt bediend. In de spits rijden er extra ritten tussen Hemelendorp en de halte Provincialeweg, waar altijd een goede aansluiting is op lijn 42 of 142 van/naar Kanalendijk. Zo ontstaat er in de spits 2x/uur een verbinding tussen Hemelendorp en Kanalendijk. Op zaterdag wordt de gehele route 1x/2 uur gereden, met in de ochtend een extra rit.
Nieuw is dat er voortaan ook op zondag en in de avonduren 1x/2 uur wordt gereden van/naar de Provincialeweg. Hier wordt in alle gevallen een goede overstap geboden op lijn 42 van/naar Kanalendijk.

Stadsdienst Kanalendijk
Het stadsvervoer in Kanalendijk wordt fors uitgebreid. Voortaan wordt ook Zandwijk-Noordoost ontsloten: hier worden drie nieuwe haltes Strandweg, Duinstraat en Vuurtorenweg aangelegd. Van maandag tot en met zaterdag overdag wordt elk uur naar Zandwijk gereden en op zondag wordt eens per twee uur gereden. Verder wordt voortaan in de spits 2x/uur naar Industriegebied Golfslag gereden; 1x/uur door lijn 142 in beide richtingen, en 1x/uur door lijn 43.

Lijn 43
Lijn 43 vormt doordeweeks een nieuwe verbinding tussen alle wijken van Kanalendijk. Lijn 43 rijdt als ringlijn van het busstation via het centrum naar Zandwijk-Noordoost en vervolgens naar Industriegebied Golfslag, om vanaf daar via het woongebied Golfslag weer terug te keren naar het busstation. In het centrum wordt 1x/2 uur via de Wespensingel en Gheria Kantoren gereden. In de spits wordt 1x/uur gereden, daarbuiten 1x/2 uur. De andere ritten worden dan gereden door lijn 44.

Lijn 44
Lijn 44 verzorgt de verbinding met Zandwijk op de momenten dat lijn 43 niet rijdt. In de doordeweekse daluren wordt 1x/2 uur gereden. Op zaterdag rijdt lijn 44 1x/uur en op zondag 1x/2 uur. Lijn 44 rijdt vanaf het busstation via het Centrum naar Zandwijk-Noordoost en vervolgens direct weer terug naar het busstation. Op zaterdag vertrekken de eerste en derde rit twintig minuten eerder dan het reguliere patroon; op de normale tijden rijdt lijn 46 dan van het busstation naar Zandwijk-West.

Busstation -> Centrum: De haltes Dijkstraat, Wespensingel en Gheria Kantoren (doordeweeks) worden vanaf het busstation overdag 1x/2 uur bediend door lijn 43 doordeweeks en lijn 46 in het weekend.
Busstation - Zandwijk: Vanaf het busstation wordt van maandag tot en met zaterdag overdag 1x/uur naar Zandwijk-Noordoost gereden en terug, waarbij doordeweeks de meeste terugritten (lijn 43) via Zandwijk-West en Golfslag rijden. In het weekend wordt tevens 1x/2 uur door lijn 46 van het busstation naar Zandwijk-West gereden. Op zondag wordt 1x/2 uur naar Zandwijk-Noordoost gereden. De halte Woestijnstraat wordt in de spits elk uur bediend vanaf het busstation (lijn 142) en daarbuiten elke 2 uur richting het busstation (lijn 43 doordeweeks, lijn 46 in het weekend).
Busstation - Industriegebied Golfslag: In de spitsuren wordt 2x/uur naar Industriegebied Golfslag gereden. In beide richtingen rijdt 1x/uur lijn 142 door het industriegebied en daarnaast rijdt lijn 43 1x/uur van het busstation via Zandwijk naar het industrieterrein en vervolgens via woongebied Golfslag terug. In de daluren wordt het industriegebied 1x/2 uur bediend door lijn 43.
Busstation - Golfslag: Het woongebied Golfslag wordt in de spits 2x/uur bediend en in de ochtendspits van Busstation naar Golfslag zelfs 3x/uur. In de daluren wordt 1x/uur gereden en in het weekend 1x/2 uur. Doordeweeks rijdt lijn 45 de gehele dag 1x/uur tussen het busstation en het woongebied Golfslag. In de spitsuren wordt aanvullend 1x/uur door lijn 43 naar Golfslag gereden; de route van het busstation richting Golfslag verloopt daarbij via Zandwijk en het Industriegebied. In de ochtendspits rijdt tevens lijn 640 van het busstation naar Golfslag langs de haltes Kerkstraat en Liederenweg, waardoor een extra snelle verbinding wordt gevormd. In het weekend wordt in beide richtingen 1x/2 uur gereden; op zaterdag door lijn 45, en op zondag door lijn 42.

Wellness Resort
Lijn 46
De nieuwe lijn 46 biedt voortaan in het weekend een nieuwe verbinding tussen Kanalendijk en het Wellness Resort. Op zaterdag en zondag overdag wordt 1x/uur naar het Wellness Resort gereden.
In beide richtingen wordt 1x/2 uur via de halte Zandsingel gereden; verder wordt richting het Wellness Resort 1x/2 uur via de Wespensingel en Zandwijk-West gereden en richting Kanalendijk 1x/2 uur via de Woestijnstraat en het Centrum.

Nieuwe bussen
Voor de nieuwe concessie worden in totaal elf comfortabele nieuwe bussen aangeschaft. Voor lijn 40 (doordeweeks overdag) en 640 wordt een Mercedes-Benz CItaro LE Ü aangeschaft. Deze bus heeft een lengte van 12 meter en beschikt over 40 zitplaatsen. Voor alle andere lijnen worden 8 bussen van het type Iveco Crossway LEL 10 aangeschaft. Deze bussen zijn 10 meter lang en hebben 30 zitplaatsen. Verder worden er twee kleine 8-persoonsbusjes aangeschaft van het type Mercedes-Benz Sprinter Mobility 23. Deze busjes worden in de avonduren ingezet op lijn 45, in het weekend op lijn 46 en op zondag ook op de lijnen 44 en 45.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten