De mini aanbesteding

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: De mini aanbesteding

Bericht door bys1 »

Volgens mij is Klokbekerstad best te doen.

Almarlanden wordt een redelijk grote streekconcessie maar niet zo complex als Zilverduinen (wel veel vrijheid).
Ik kan alvast weggeven dat het een redelijk uitgerekt, dunbevolkt gebied is met het vestingstadje Almarlanden.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: De mini aanbesteding

Bericht door ODRAIL »

@bys1: Heb jij de kaart soms gemaakt voor Almarlanden?

@PHS: Bij Calariusdam zie ik wel een aantal mogelijkheden voor een onderaannemer als ik de globale kaart bekijk. Of het moet in meerdere concessies opgedeeld worden. Dat lijkt me ook wel leuk.
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: De mini aanbesteding

Bericht door bys1 »

TraveLink zal in opdracht van de provincie Voorburg de concessie Almarlanden aanbesteden.

Ik heb van de kaart enkel een schets gemaakt, het provinciebestuur werkt samen met adviesbureau Viilinga de kaart verder uit.


Mij lijkt juist het bergachtige gebied als geheel een hele mooie concessie om te doen. Ik denk niet dat het beter wordt om het op te splitsen. Wel denk ik dat het goed is om (grote) streekconcessies af te wisselen met kleinere concessies en stadsconcessies zoals de Klokbekerstad en Heelwoud.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: De mini aanbesteding

Bericht door DrechtBlub »

Concessie Bus & Boot Vistonge/Zandoog zal een stuk minder intensief zijn om te doen voor inschrijvers, al is die qua fysiek gebied als eilanden groep logisch gezien groot. Deze concessie zal worden aanbesteed door DAB in opdracht van de provincie.

Ik zal binnenkort ook een preview posten van dit gebied, al is mijn grafisch werk mogelijk niet zo goed als dat van de provincie en het adviesbureau.
Ik blub in het Drecht.
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: De mini aanbesteding

Bericht door bys1 »

Concessie Almarlanden
Ik zal niet ver van tevoren al met allemaal previews komen, maar zal het volgende weggeven en het daar voorlopig ook bij houden:
- Een uitgestrekt, redelijk dunbevolkt gebied met relatief grote afstanden;
- Een vestingstadje Almarlanden;
- Van grotere stadjes/steden tot kleine, afgelegen dorpjes;
- Er komen veel meer verschillende bussen om uit te kiezen;
- Het is een streekconcessie met mogelijk enkele stadslijnen, waarbij een aantal dingen vergelijkbaar zijn met Zilverduinen maar een minder complexe spreiding van reizigers;
- Veel vrijheid om je eigen vervoerplan te maken.

Als er specifieke dingen zijn die jullie lastig vonden aan vorige concessies, laat dat dan vooral aan mij weten zodat ik daar rekening mee kan houden!
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Daniel »

bys1 schreef:
Daniel schreef:Je moet van niemand 6x/uur geleed gaan rijden he :wink: Sowieso kost 5x/uur geleed rijden ook al meer DRU dan 6x/uur met 12-meter (immers 5x factor 1,5 is 7,5), maar als jij graag eerder aan je DRU-limiet wilt zitten ga gerust je gang hoor :wink:
Maar met 6x 12m red ik het niet qua capaciteit.
Ik zie het probleem niet zo: je mag een corridor immers ook met meerdere lijnen bedienen.
Wat dat betreft zat vrijheid hoe je het aanpakt zonder dat je naar één netwerk opbouw gedwongen wordt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: De mini aanbesteding

Bericht door bys1 »

Daniel schreef:
bys1 schreef:
Daniel schreef:Je moet van niemand 6x/uur geleed gaan rijden he :wink: Sowieso kost 5x/uur geleed rijden ook al meer DRU dan 6x/uur met 12-meter (immers 5x factor 1,5 is 7,5), maar als jij graag eerder aan je DRU-limiet wilt zitten ga gerust je gang hoor :wink:
Maar met 6x 12m red ik het niet qua capaciteit.
Ik zie het probleem niet zo: je mag een corridor immers ook met meerdere lijnen bedienen.
Wat dat betreft zat vrijheid hoe je het aanpakt zonder dat je naar één netwerk opbouw gedwongen wordt.
Ja, maar ik heb een aantal corridors in een aantal tijdsperiodes waarbij ik een bepaald idee had met bijvoorbeeld gelede bussen die 5x/uur konden rijden. Qua capaciteit kan dat makkelijk. Nu mag ik dat hele plan weer in de prullenbak gooien doordat er plotseling onnodig een veel hogere frequentie is geëist terwijl de capaciteiten van de bussen tegelijk zijn opgeschroefd. Om aan de frequentie-eisen te voldoen word ik nu gedwongen om ofwel simpelweg extra bussen in te zetten (wat pure DRU-verspilling is) of met nog hogere frequenties te rijden, maar met kleinere bussen (wat me ook meer DRU-kost).

En daarbij:
regenmaker schreef:De provincie Klokbekerstad is van mening (...) Ze zien de concessie als belangrijk prestigeproject.
Ik denk dat als het om prestige gaat, je toch veel liever gelede bussen in je hoofdstad ziet rijden dan allemaal midibusjes ;)

Ik denk dat ik met deze verhoogde frequenties uiteindelijk nauwelijks gelede bussen zal aanschaffen, hooguit een stuk of twee.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Daniel »

Nou ja, zo onnodig was die hogere frequentie-eis niet: ook met de nieuwe capaciteit kreeg je namelijk nog niet alle reizigers mee als je de minimale frequentie met geledes ging rijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: De mini aanbesteding

Bericht door bys1 »

Nou, ik op sommige verbindingen dus makkelijk zoals ik net zei.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: De mini aanbesteding

Bericht door DrechtBlub »

We zijn inmiddels over de vragenrondedeadline heen, is de aanbesteding nu definitief begonnen of komt er nog een revisie aan de concessiepapieren en word de vragenronde verlengt?
Ik blub in het Drecht.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door regenmaker »

De documenten zijn definitief.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: De mini aanbesteding

Bericht door ODRAIL »

Even een vraagje: Met wel programma zijn de concessiekaarten gemaakt?
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: De mini aanbesteding

Bericht door bys1 »

Blijkbaar zijn de documenten dus definitief maar toch nog een vraag. De bedieningswens van een aantal haltes ma-zo 1x/uur, geldt dat ook 's avonds? Ik zie niet staan "alleen overdag" maar ook niks over de avond, en in vorige concessies was het gebruikelijk dat ontsluitingsscores alleen voor overdag waren.
En worden (scherpe) bochten ook als "kruising" gezien? Bijv rijtijd Bootrotonde.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door regenmaker »

bys1 schreef:Blijkbaar zijn de documenten dus definitief maar toch nog een vraag. De bedieningswens van een aantal haltes ma-zo 1x/uur, geldt dat ook 's avonds?
Geldt ook 's avonds ja.
bys1 schreef:En worden (scherpe) bochten ook als "kruising" gezien? Bijv rijtijd Bootrotonde.
Nee, in principe niet. Enige bocht die als Kruispunt wordt gezien is diegene bij de halte Strandduinplein.
KM46 schreef:Even een vraagje: Met wel programma zijn de concessiekaarten gemaakt?
Ik gebruik zelf paint.net en Inkscape maar het licht er maar aan wat je fijn vindt.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: De mini aanbesteding

Bericht door ODRAIL »

regenmaker schreef:
KM46 schreef:Even een vraagje: Met wel programma zijn de concessiekaarten gemaakt?
Ik gebruik zelf paint.net en Inkscape maar het licht er maar aan wat je fijn vindt.
Oké ... bedank.
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: De mini aanbesteding

Bericht door bys1 »

regenmaker schreef:
bys1 schreef:Blijkbaar zijn de documenten dus definitief maar toch nog een vraag. De bedieningswens van een aantal haltes ma-zo 1x/uur, geldt dat ook 's avonds?
Geldt ook 's avonds ja.
Hoe moeilijk doet het provinciebestuur daarbij over routevarianten in de avonduren en op zondag? Veel lijnen (waaronder deels lijnen van wensen) rijden alleen ma-za overdag en hebben heel wat haltes redelijk op de route liggen, terwijl je in de avonduren en op zondag andere lijnen een groter stuk moet omleiden. Is dit wenselijk?
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door regenmaker »

Nee, dat is niet wenselijk als de reistijd naar het eindpunt enorm toeneemt en er geen alternatieve (snelle) verbindingen zijn.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door ArrivaBas »

Het begrip enorm is wel heel subjectief. Wat is de maximale extra reistijd die door een extra routevariant veroorzaakt mag worden?
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door regenmaker »

Tja, dat ligt maar net aan de situatie. Als je toelichting voldoende is waarom je een bepaalde keuze maakt, is het prima.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Daniel »

Maar routevarianten hoef je toch helemaal niet toe te lichten? Of bedoel je met een uitbreiding van een verplichte route al reeds de bediening van elke halte buiten de verplichte haltes?
Zoja, heeft een combi van een verplichte lijn met een wens dan geen toelichting nodig? Daar lijkt me immers duidelijk waarom je die uitbreiding doet (namelijk om aan de wens te voldoen).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door regenmaker »

Wensen hebben geen toelichting nodig. Als je de verplichte lijnen uitbreid naar andere wijken met routevarianten dan kan je daar punten voor vragen en moet je dus een toelichting geven.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: De mini aanbesteding

Bericht door bys1 »

Hoe zit het eigenlijk met het verplicht beginnen/eindigen van een bus bij een stalling aan het begin/eind van de dag en nachtbussen?
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Daniel »

regenmaker schreef:Wensen hebben geen toelichting nodig. Als je de verplichte lijnen uitbreid naar andere wijken met routevarianten dan kan je daar punten voor vragen en moet je dus een toelichting geven.
Ja wijken dus, terwijl bys1 het zo te lezen over routevarianten in wijken had.
Vroeg me al af hoe je verschillende routes in een wijk toe zou moeten lichten met reizigersaantallen gezien die immers per wijk zijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door regenmaker »

bys1 schreef:Hoe zit het eigenlijk met het verplicht beginnen/eindigen van een bus bij een stalling aan het begin/eind van de dag en nachtbussen?
Gewoon hetzelfde als altijd voor de dagbussen. Dus tussendoor mogen bussen bufferen op een knooppunt. Aan het begin en einde van de dag moeten de bussen naar een stalling. Elke bus moet sowieso een keer naar de stalling, maar je mag dag- en nachtbussen natuurlijk koppelen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: De mini aanbesteding

Bericht door bys1 »

Hoe verwacht je dat we dat doen? In principe kun je een bus de hele week door laten rijden op dag- en nachtbussen. Moet een bus dan gewoon even nutteloos heen en weer rijden elke dag, of moet een bus bijvoorbeeld eens per 48 uur naar de stalling?
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten