De mini aanbesteding

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8850
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door ArrivaBas »

bys1 schreef:Landsbusdiensten. Geïnspireerd door vorarlberg? :)
Klein beetje. Het is de bedrijfsnaam die ik voor (bijna) elke dienstregeling en virtueel scenario gebruik. Ik heb de naam op deze manier zo normaal mogelijk gehouden. zie bijvoorbeeld Landsbusdiensten Brabant. Voor mijn standaardhuisstijl verwijs ik graag door naar het OMSI-topic.

On-topic:
De DRU-limiet was inderdaad aan de lage kant (misschien nu nog). Door de inzet van geleed materieel kom ik voor een lijn naar de Universiteit al bijna op 1000 DRU's per week.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9169
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door regenmaker »

Ik zal dit weekend alle vragen beantwoorden. De vragenronde duurt tot en met 18 augustus.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39192
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Daniel »

Is dat dan niet wat krap voor als er nog vragen uit de antwoorden naar voren komen? Dan moet je immers maar net in het weekend in de gelegenheid zijn ze te lezen.
bys1 schreef:Bij Zilverduinen moest er altijd 10% reservecapaciteit op de stalling staan waardoor je steeds met bussen kon schuiven. Ik heb maar één reservebus aangeschaft, een LLE-99 voor de stalling Helegom.
Nouja, steeds schuiven... ligt maar net aan je netwerk. (En dat deelt wat vrijer nu na de deadline).
Maar de ochtendspitspiek was in Zilverduinen het hevigst waardoor ik toch echt voor elke stalling één reservebus moest aanschaffen. In de ochtendspits reed namelijk alles al en het scheelde nogal wat MAT-ritminuten om de bussen naar Klokbekerstad Universiteit daar tussen de spitsen te laten staan. Ze konden toch niet snel genoeg elders komen om nog nut te hebben.
Wat dat betreft heb ik nog best een intensief busgebruik weten te plannen in Zilverduinen, waarbij bijvoorbeeld de midibussen na wat spitsritten uit de kleine kernen bijvoorbeeld door een lijnkoppeling weer specifieke dalritten op de corridorlijnen konden oppakken (om dan in de avondspits weer via de spitslijntjes hun dienst af te ronden).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: De mini aanbesteding

Bericht door bys1 »

Ik heb voor de meeste lijnen 10 meter Iveco's. In de spitsen staan er wat 12m Citea's op de stallingen. In de daluren gaan er 12m Citea's rijden tussen Arken en Helegom en tussen Arken en Klokbekerstad en gaan er een paar Iveco's op de stalling. Avondspits de Iveco's weer van de stalling en een paar citea's erheen en in de avonduren gaan alle Iveco's naar de stalling en rijden er alleen nog twee 12m citea's en vier taxibusjes.

In totaal heb ik 20 Crossway's LEL 10, 5 Citea's LLE-120 en 4 taxibusjes.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39192
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Daniel »

Volgens mij heb jij ergens wat reizigersstromen over het hoofd gezien of de verborgen pot met extra DRU gevonden... met dergelijke aantallen bussen kan je bijna niet heel frequent op de verplichte lijnen rijden (want kost veel tijd en DRU), maar de reizigersstromen die er daar zijn passen ook niet in 2x/uur een 12-meterbus met zitplaatsgarantie.
Heb zelf een mix rijden van geleed, 12 meter en 10 meter met in totaal liefst 33 omlopen op werkdagen. Waarbij de geledes vrij specifiek op zeer drukke verbindingen die veel tijd kosten zitten (aangezien 3x/uur met 12 meter rijden al duurder is van 2x/uur geleed). En hoogfrequent rijdt ik juist alleen op Arken-Dennelo-Helegom zodat door goede aansluitingen veel verkeer via de trein gaat.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: De mini aanbesteding

Bericht door bys1 »

Ik rij 4x/uur naar Arken-Dennelo en op de geëiste verbindingen voldoet 2-3x/uur. Heb nog een paar extra ritten naar Schippershoek.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
DrechtBlub
Berichten: 1225
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: De mini aanbesteding

Bericht door DrechtBlub »

Ik heb zelf:

2xTribus Civitas 10
13x VDL Citea LLE-99
4x Iveco Crossway LEL 10
5x VDL Citea LLE-120
18x Solaris Urbino 12

(oftewel 2x 8tax, 17x midi en 23x 12m)

Hoe bys1 het voor elkaar krijgt met zo weinig materieel weet ik niet, ik ben zeer benieuwd om dat te zien wanneer de resultaten binnen komen.
Ik blub in het Drecht.
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: De mini aanbesteding

Bericht door bys1 »

Ik heb bijv in de ochtendspits:
- 4x/uur Arken - Station Arken-Dennelo - Helegom vv waarbij alles aansluit op de treinen van/naar Klokbekerstad en richting Helegom wordt 1x/uur via Limwijk gereden
- 3x/uur Arken - (Viersprong -) Schippershoek - Klokbekerstad West - Centrum en 2x/uur terug
- 2x/uur Helegom - Viersprong - Schippershoek - Klokbekerstad West - Centrum
- 2x/uur Helegom - Klaverbladel - Klokbekerstad Universiteit (helft via Knooppunt) - CS en terug ook 2x/uur waarbij de ene helft via Urft rijdt en de andere helft via Bolder en de helft van de ritten via Knooppunt Uni om aan de wens van Helegom te voldoen. Alle ritten worden gereden met een Iveco Crossway LEL 10 met capaciteit 100.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39192
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Daniel »

Dat kan nooit passen... Alleen al op Arken - Helegom kwam ik in m'n analyse op meer dan 500 reizigers per uur in de ochtendspits piekrichting. Dat lukt niet met 4x/uur een bus voor 100 personen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: De mini aanbesteding

Bericht door bys1 »

Tussen Arken en Dennelo kwam ik op 345 uit geloof ik. Reizigers vanuit Arken naar Dennelo, Helegom, Klokbekerstad Centrum en Universiteit.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39192
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Daniel »

Dat sommetje klopt op zich, maar je vergeet dat je maar 2x/uur op de trein naar Klokbekerstad en de bus naar de Universiteit aansluit. Oftewel die reizigers verdelen zich niet over alle vier de bussen en dan past het niet ;)
Idem met de andere 2x/uur die dan een aansluiting uit de trein naar Helegom kent.

Zelf heb ik daar dan wel weer nuttig gebruik van gemaakt door juist de bussen op de minder drukke kwartieren naar de Universiteit te laten rijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: De mini aanbesteding

Bericht door bys1 »

Ik begrijp je punt, maar ik heb heel erg mijn best gedaan om de reizigers zo efficiënt mogelijk te verdelen. In de ochtendspits werk ik daarom met versterkingsbussen: er vertrekken gewoon elk halfuur twee bussen tegelijk. Wel hebben de ritten soms routevarianten waarbij de ene bijvoorbeeld naar Arken Centrum en de andere naar het Busstation rijdt, of sommige ritten die als sneldienst naar Helegom rijden of via Basisweg en Havikstraat of via Uitwijk.
Dus in de ochtendspits heb ik vanaf Arken op het ene halfuur twee bussen van lijn 50 achter elkaar via Station Arken-Dennelo naar Helegom, en oo het andere halfuur een bus op lijn 50 en één op lijn 150 via Limwijk. Vanaf Helegom rijdt er elk halfuur een bus op lijn 50 en tegelijk een op lijn 650 (route daarvan hoef ik niet uit te leggen denk ik). Op deze manier sluiten dus alle bussen aan op de trein naar Klokbekerstad en verdelen de reizigers zich gelijk over de vier bussen.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39192
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Daniel »

Ah zo, zonder aansluiting naar Mispelhoof lukt het wel ja...
Toch geinig hoe verschillend de verschillende biedingen ook hier weer zijn: ik rijdt dus juist wel in een kwartiersdienst tussen Arken en Helegom, waarbij de ene bus de aansluiting Arken > Mispelhoof en Klokbekerstad > Helegom biedt en een kwartier later zijn de andere twee aansluitingen er. Waarbij in de spitsrichting 112 Arken - Helegom en 212 Arken - Klokbekerstad Universiteit de kwartiersdienst vormen en in de scholierenspitsrichting juist 112 en 612 (dat verschil spreekt voor zich).

Verder zit er bij mij weinig schokkends in, al paste het wel mooi (en scheelde het aardig wat DRU) om vanuit Schippershoek een aansluiting op de verplichte lijnen in Viersprong te bieden richting Klokbekerstad. Zelfs in combinatie met de bootaansluiting.

Maar ben benieuwd wat de uitslag wordt...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: De mini aanbesteding

Bericht door bys1 »

Aansluitingen mispelhoof bied ik in de ochtendspits niet en avondspits de helft, daarbuiten alles.

Maar dan rijden jouw geëiste verbindingen dus via viersprong busstation/hoeve of iets dergelijks?

Ik heb dat zelf via Voorweg en Schippershoek Zeeweg, alles via de hoofdweg daar. Waarbij sommige ritten dan via Schippershoek haven rijden voor de boot.

Helaas heb ik wel voor de beide geëiste verbindingen plus Schippershoek acht verschillende buslijnen in totaal met ook weer onderlinge routevarianten, wat ik in sommige gevallen nogal vervelend is voor de reiziger. Vooral in tegenspitsrichting zijn routes in Klokbekerstad nogal onregelmatig. Aan de ene kant om ontsluitingsscores binnen te halen, aan de andere kant om te zorgen dat reizigers zich gelijk spreiden. Die ontsluitingsscores wil ik helemaal niet per se hebben om die spitsscores binnen te halen, maar enkel om te zorgen dat bepaalde verbindingen die ik buiten de spits wil bieden nog enigszins rendabel kunnen zijn (juist door de ontsluitingsscore). Dus ik heb nu vanaf Arken en vanaf Helegom respectievelijk de lijnen 51/651 en 52/652 (de 6 lijkt me daarbij vrij duidelijk) voor de "hoofd"routes, dan lijn 151 via Schippershoek Haven en evt Hotel de Reiger en vanuit Helegom lijn 53 via Schippershoek Haven, en verder nog lijn 152 via Klokbekerstad Zuid (meeste ritten in tegenspitsrichting) en lijn 153 als ringlijn Wkc Rivierenbuurt - Schippershoek met een taxibusje in de daluren.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39192
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Daniel »

bys1 schreef:Maar dan rijden jouw geëiste verbindingen dus via viersprong busstation/hoeve of iets dergelijks?
.
Yep, klein ommetje via het busstation. Ik zelf heb het netwerk vrij eenvoudig gehouden: lijn 110 van Arken via Viersprong naar Klokbekerstad, in de spitsrichting via de Hogeschool. En 111 vanuit Helegom via Viersprong naar Klokbekerstad (in de spitsrichting via het industrieterrein in West). Rest van de dag rijden ze via de busbaan vanaf het Belastingkantoor.
Op Viersprong Busstation is er dan een aansluiting op de 121 van/naar Schippershoek die om en om naar de haven en de Noordwal rijdt (deel van de dag rijdt die 3x/uur). En enkele avondritten rijden een lusje om bij de uurdienst ook de Noordwal nog te bedienen.

Vanwege de ochtendspitsdrukte heb ik dan nog een X21 die van Schippershoek Centrum vrijwel non-stop over de hoofdweg naar Klokbekerstad rijdt.
Verder heb ik nog lijn 130 als pendel Helegom-Limwijk, 231 als spitsbus uit Bolder (door als 112/612 naar Arken) en 113 van Urft naar Klokbekerstad Centrum. Die laatste rijdt in de spits in van/naar Urft Dorp en in het dal op de terugweg uit Urft een lus via het Oorlogsmuseum.

In het weekend rijdt alleen lijn 121 en de combi van 110, 111 en 112 (Arken-Dennelo-Helegom-Viersprong-Klokbekerstad) die, heel flauw ja, lijnnummer 333 heeft.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: De mini aanbesteding

Bericht door bys1 »

Ik heb in tegenstelling tot jou weer extra lijnnummers gemaakt voor de routevarianten via de Hogeschool. Maar heb jij geen schoolbus Helegom - Hogeschool? Dat was ook een eis.

Ik heb het in het weekend bijzonder efficiënt kunnen doen op de geëiste verbindingen. Arken - Viersprong - Schippershoek - Klokbekerstad in de basis 1x/uur lijn 51 en 1x/uur lijn 151 (richting Klokbekerstad via Hotel de Reiger) en vanaf Helegom 1x/uur lijn 52, met daarbij vier extra ritten lijn 51 en twee extra ritten lijn 52. Klokbekerstad Centrum - Arken/Helegom gaat via Dennelo.
Resultaat: in elke bus vanuit Klokbekerstad exact 30 passagiers :Y

Limwijk wordt bij mij in beide spitsen alleen richting Helegom bediend vanuit Arken met lijn 150, dal/weekend pendelt lijn 150 1x/uur met een taxibusje tussen Limwijk en Dennelo.

Overigens zal het mij niks verbazen als ik de karigste avondbediening van iedereen heb :')
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39192
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Daniel »

bys1 schreef:Ik heb in tegenstelling tot jou weer extra lijnnummers gemaakt voor de routevarianten via de Hogeschool. Maar heb jij geen schoolbus Helegom - Hogeschool? Dat was ook een eis.
Dat was geen eis maar een wens ;) Maar de 110 gaat vanaf het industrieterrein bij de Hogeschool de busbaan op, die verbinding heb ik dus ook ja.
Verder heb ik wel zo'n beetje alle externe aansluitingen, waarbij die van de trein in Klokbekerstad naar Viersprong per richting door een verschillende lijn geboden wordt (afhankelijk van wat uitkwam)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9169
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door regenmaker »

bys1 schreef:Kunnen vervoerders de mogelijkheid krijgen om 8-persoonsbusjes aan te schaffen? Voor sommige verbindingen kan dat misschien handig zijn. Desnoods met extra voorwaarden, bijv dat ze niet op de gewenste centrumbus mogen worden ingezet ofzo.
Nee, de provincie Klokbekerstad is van mening dat er geen ruimte is voor 8-persoonsbusjes binnen de hoofdstad van de provincie. Ze zien de concessie als belangrijk prestigeproject.
bys1 schreef:Hoe werkt een onderaannemer precies? Moet het überhaupt een bedrijf zijn dat zich inschrijft op de concessie, of is dat niet nodig? En in essentie is het dus niet meer dan iemand een bericht sturen, spul een beetje indelen en klaar? Heeft de onderaannemer een eigen stalling?
Ik ga het onderaannemer systeem veranderen. Nu is het te eenvoudig. De vervoerder maakt gewoon de dienstregeling, maar deze kost geen matritminuten. Je moet een deel van je materieelbudget reserveren voor de onderaannemer als je vervolgens de concessie wint dan moet je een openbare aanbesteding uitschrijven om de onderaannemer te selecteren. De voorwaarden voor die aanbesteding mag de vervoerder zelf bepalen, maar er moet voldoende budget zijn om materieel aan te schaffen. De vervoerder moet in zijn plan opnemen: welke lijnen naar een onderaannemer gaan (let op het percentage), welk budget er beschikbaar is voor materieel en hoeveel reservebussen de onderaannemer moet hebben (min. 1). De onderaannemer mag het materieel aanschaffen tegen 20% korting. Het budget dat de vervoerder beschikbaar stelt voor de onderaannemer telt mee met de materieelscore bij de aanbesteding.
bys1 schreef:Het valt me op dat, vooral buiten de spitsuren, als je op de geëiste verbindingen (ik heb vooral naar corridors gekeken) de minimale frequenties biedt, je het op de corridor universiteitsbuurt prima met 12-meterbussen kan doen, terwijl je op veel andere corridors nog niet eens genoeg hebt aan gelede bussen.
Zie het probleem niet.
bys1 schreef:Er zijn in de zomer extra reizigers. Lang niet veel, maar zijn de tijdsperiodes zijn me daar nog niet helemaal duidelijk. Zijn ze er zeven dagen per week de gehele dag van 5:30 tot 0:30 en dan ook nog in een nachtelijke uren?
Zeven dagen per week en ook 's nachts.
bys1 schreef:Zoals je de buffertijd nu hebt opgeschreven is het me volledig onduidelijk. Een lijn die meerdere knooppunten bedient heeft nog steeds twee minuten buffertijd per knooppunt? Een lijn moet buffertijd hebben, mag je dat in de rit bouwen, moet dat na afloop van de rit? En wat als de lijn op een knooppunt eindigt, moet er dan daarna vier minuten buffertijd zijn?
Je moet op elk knooppunt min. 2 minuten stilstaan, daarnaast moet er aan het begin of eind van de lijn twee minuten worden stilgestaan om te bufferen indien er nog nergens anders is gebufferd (zal dit aanpassen). Op een knooppunt gewoon 2 minuten buffertijd, geen 4.
DrechtBlub schreef:Definitie tijdsperiode: Contradictie in eindtijd (al zie ik geen reden om op dagen die niet vrijdag en zaterdag te rijden, bestaat dat tijdvak natuurlijk wel)
Mijn idee was eerst alleen vrijdag- en zaterdagnacht het nachtnet te laten rijden, maar ik vind elke dag ook prima.
DrechtBlub schreef:Het valt op dat de La Mar Meer, Chaveau Kasteel/Strandduinplein weekendlijnbonus geen bonus bevat voor het rijden in het zomerseizoen, waarin ik juist zou verwachten dat de gemeente hier nóg meer geinteresserd in is dan in weekenden, maar dit kan aan mij liggen natuurlijk.
Ik zou zeggen licht het toe en vraag je punten. ;)
DrechtBlub schreef:DAB betreurd het dat er geen 8tax en geen 13-15m bus opties beschikbaar zijn om eventueel betere te kunnen aansluiten bij de vervoersvraag, kan de gemeente klokbekerstad hier nog iets mee doen?
Nee, helaas niet.
DrechtBlub schreef:Holy moly, van 1200 naar 3050 DRU, klopt dit wel? Ik vind het geweldig als het klopt maar dat is een flinke verhoging zeg.
Ik denk dat ik de DRU zelfs nog iets verder ga opschroeven.
DrechtBlub schreef:De buffertijd snap ik niet helemaal. Als je lijn buffert op één eindpunt (station bijv.), moet er dan 2 óf 4 minuten buffertijd bij het station in zitten? Moet de bus op beide eindpunten of maar op één eindpunt bufferen? (in het echt gebeurt het allebei).
Zie vraag Bys1.
DrechtBlub schreef:Door de manier waarop je de aanbestedingsgids heb ingedeeld hoef je nu technisch niet op te geven waar je de keerlus heb neergelegd als je dat heb gedaan en hoef je de kosten dus ook niet op te schrijven. Succes met het uitvogelen waar en of er uberhaupt gebruik van is gemaakt. :Y
Ik zal het erbij zetten. ;)
DrechtBlub schreef:Ik stel voor de eis om het maximum aantal voertuigen per lijn weer te geven in een tabel weg te halen (en vervangen door alleen type/tijdsperiode), dit is als je lijnen of omlopen gekoppeld heb bijna onmogelijk om duidelijk op te schrijven. Alternatief kan je ook eisen dat ipv deze methode, de vervoerder opschrijft per bus in de materieellijst (waar je wonder boven wonder niet om vraagt, je vraag alleen om de kosten... (A) ) per bus op welke lijnen deze per dagdeel word(en) ingezet. (Zie mijn bod voor Klokbekerstad, zondig, ik heb dat in dat bod ook gedaan. Rechtsboven op de infopagina.)
Prima.
Daniel schreef:Er is nu een minimum en maximum aantal reservebussen, maar wanneer telt een bus als reservebus? Is een bus die in de spits rijdt en de hele dalperiode stilstaat ook een reservebus tijdens het dal, of telt alleen een bus die de hele dag geen geplande omlopen heeft mee.
Doordeweeks als er een bus extra is in zowel de spits als daluren, dus niet alleen tijdens de daluren. In het weekend als deze de gehele dag stilstaat.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9169
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door regenmaker »

Inmiddels staat een nieuwe versie van het aanbestedingsdocument online.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: De mini aanbesteding

Bericht door bys1 »

regenmaker schreef: Ik ga het onderaannemer systeem veranderen. Nu is het te eenvoudig. De vervoerder maakt gewoon de dienstregeling, maar deze kost geen matritminuten. Je moet een deel van je materieelbudget reserveren voor de onderaannemer als je vervolgens de concessie wint dan moet je een openbare aanbesteding uitschrijven om de onderaannemer te selecteren. De voorwaarden voor die aanbesteding mag de vervoerder zelf bepalen, maar er moet voldoende budget zijn om materieel aan te schaffen. De vervoerder moet in zijn plan opnemen: welke lijnen naar een onderaannemer gaan (let op het percentage), welk budget er beschikbaar is voor materieel en hoeveel reservebussen de onderaannemer moet hebben (min. 1). De onderaannemer mag het materieel aanschaffen tegen 20% korting. Het budget dat de vervoerder beschikbaar stelt voor de onderaannemer telt mee met de materieelscore bij de aanbesteding.

Je moet op elk knooppunt min. 2 minuten stilstaan, daarnaast moet er aan het begin of eind van de lijn twee minuten worden stilgestaan om te bufferen indien er nog nergens anders is gebufferd (zal dit aanpassen). Op een knooppunt gewoon 2 minuten buffertijd, geen 4.

Ik zou zeggen licht het toe en vraag je punten. ;)
Maar wat zou je dan in zo'n aanbesteding moeten opnemen? De vervoerder maakt de dienstregeling (en bepaalt dus in feite welk soort materieel (10, 12, 18m) er op elke rit rijdt) en zorgt voor het budget, dus ik zou niet weten waarin onderaannemers zich dan moeten onderscheiden. Het enige wat die dan kunnen kiezen is het aan te schaffen materieel. En ik neem aan dat je niet complete lijnen maar ook losse ritten naar een onderaannemer kunt schuiven? Dat gebeurt in het echt ook wel.

Begin of eind. Dus als ik lijn 1 aan het einde van de rit twee minuten laat stilstaan en daarna verder laat rijden op lijn 2, heeft dus lijn 1 buffertijd aan het eind en lijn 2 dezelfde buffertijd aan het begin en dus hoef ik niet meer te bufferen aan het eind van lijn 2 :).
Maar dan valt op dat een slag Stadscentrum - Universiteit (inclusief ziekenhuis en weer terug naar centrum) in totaal maximaal 20 minuten duurt, en nog tien minuten aan buffertijd heeft waardoor je dus wel dertig minuten bezig bent voordat je de volgende rit kunt rijden.

Hebben we hier dan ook extra reizigers, of moet je zelf maar gewoon wat in elkaar zetten?

En verder:
- Moeten MATritten van een onderaannemer ook ergens worden genoteerd? Moet je daarvoor überhaupt omlopen maken?
- Ben je verplicht om bij spitsbussen of bijvoorbeeld bij nachtbussen waarbij in één richting geen reizigers zijn, in die richting MAT te rijden, of is het toegestaan om gewoon als één (ring)lijn ook weer terug te rijden?
- Ligt het aan mij of zijn er meer vervoerders die puntenaantallen voor de toelichtingsscore lastig vinden om in te schatten?
- Halte Germania staat twee keer in de bedieningswens.
- Bij Sieradenbuurt gaan er doordeweeks in zowel ochtend- als middagspits én in de daluren meer reizigers uit de wijk weg dan ernaartoe.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: De mini aanbesteding

Bericht door bys1 »

Nog iets: het stukje over buffertijd in de nieuwe versie is niet af oid. Ik zie een onafgemaakte zin.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9169
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door regenmaker »

bys1 schreef:- Moeten MATritten van een onderaannemer ook ergens worden genoteerd? Moet je daarvoor überhaupt omlopen maken?
Nee dit moet dit onderaannemer zelf doen. Hij moet de omlopen in jouw dienstregeling zelf samenstellen. Dus stel voor de onderaannemer:

Lijn 1 doet een slag Garage - Stadscentrum en vervolgens mag de onderaannemer een slag lijn 2 en 3 rijden vanaf het Centraal Station en vanaf de Hogeschool, hoe deelt hij zijn ritten daar in en waar komt die andere bus vandaan (andere lijn of stalling?). Je mag op ritniveau ritten aan een onderaannemer toekennen, maar daar moet wel een logica achter zitten. Niet van: nou ik pak hier een willekeurige rit en dan daar eentje en daar eentje.
bys1 schreef:- Ben je verplicht om bij spitsbussen of bijvoorbeeld bij nachtbussen waarbij in één richting geen reizigers zijn, in die richting MAT te rijden, of is het toegestaan om gewoon als één (ring)lijn ook weer terug te rijden?
Je mag als ringlijn terugrijden.
bys1 schreef:- Ligt het aan mij of zijn er meer vervoerders die puntenaantallen voor de toelichtingsscore lastig vinden om in te schatten?
Ja, we gaan het gewoon uittesten. Ik ga de biedingen sowieso naast elkaar leggen om zo gelijke aantal punten toe te kennen aan dezelfde soort upgrade. Probeer een inschatting te maken op basis van hoeveel DRU je spendeert.
bys1 schreef:- Halte Germania staat twee keer in de bedieningswens.
Is in de nieuwe versie staat dit goed.
bys1 schreef:- Bij Sieradenbuurt gaan er doordeweeks in zowel ochtend- als middagspits én in de daluren meer reizigers uit de wijk weg dan ernaartoe.
Zal het aanpassen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: De mini aanbesteding

Bericht door bys1 »

Missen nog een paar antwoorden ;)
Ik zie ook in de nieuwe versie staan dat je bij een onderaannemer bijvoorbeeld matritten kunt opnemen in de aanbesteding. Aan de ene kant leuk om in zo'n aanbesteding op te nemen, maar ze tellen toch niet mee en de reiziger merkt er niets van. Dus ook daar vraag ik me af wat het nut ervan is.
Eigenlijk het enige waarin de onderaannemer onderscheid kan maken is de comfortscore van het materieel. Je kan de onderaannemer ook vrijheid geven om 10- of 12-meterbussen in te zetten op een rit waar beide qua capaciteit mogelijk zijn, maar dan moet je je weer afvragen hoe de vervoerder in zijn bieding de DRU's gaat berekenen.
En ook voor het materieelcomfort geldt: de vervoerder is vrij om eisen te stellen en de onderaannemer kan het materieel kiezen, maar eigenlijk maakt het voor de provincie dus niks uit hoe comfortabel het is aangezien het niet echt mogelijk is om er punten voor toe te kennen. Het is dus als vervoerder een mogelijkheid om gewoon het budget zo in te delen dat een onderaannemer de ritten nét kan doen met de goedkoopst mogelijke bussen.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9169
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door regenmaker »

Maar je moet het zooitje ook toelichten hè, dus als je zonder goede reden goedkope bussen eist dan krijg je minder punten voor de toelichtingsscore. ;) Dat staat er in principe al in.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: De mini aanbesteding

Bericht door bys1 »

Krijg ik dan punten voor het toelichten van "ik wil een onderaannemer"? :)

Ik vind het idee erg leuk maar blijf het toch een vaag verhaal vinden. Als meerdere onderaannemers zich inschrijven met exact hetzelfde materieel en met evenveel MATritminuten (waarop volgens mij een reële kans is) dan is het lastig kiezen.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 118 gasten