De mini aanbesteding

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
ZO6176
Donateur
Berichten: 6039
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: De mini aanbesteding

Bericht door ZO6176 »

Gewoon toch halve minuut halteertijd toch? Lijkt me redelijk.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39192
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Daniel »

Tja maar dat staat dus niet meer als voorwaarde genoemd. Redelijk lijkt het me wel ja.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
DrechtBlub
Berichten: 1225
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: De mini aanbesteding

Bericht door DrechtBlub »

Karl schreef:Complimenten voor de opzet van de tweede aanbesteding. Vooral de beoordelingscriteria zien er transparanter uit, als in de definitieve versies de eerder gegeven antwoorden/suggesties worden verwerkt, dan kan dat niet meer misgaan. Let op woorden zoals 'goede' of 'sneller'...

Ter suggestie:
- Kan voor Hemelvaart de rijtijdenkaart en de haltekaart worden vastgesteld?
- Kunnen rijtijden op hele minuten worden afgerond?
- Kan ten behoeve van duidelijkheid de gebiedsaanduiding van wijken/buurten de aanduiding worden geletterd? Ik denk dat de aanduidingen bij de reizigersaantallen van gebied naar gebied zijn, maar dat is niet altijd duidelijk.
- Is opdrachtgever zich er bewust van dat het aantal keervoorzieningen - blijkens de haltelijst - beperkt is?
- Wat wordt er bedoeld met de tijdvakken van periodes? Het begin van de busrit? Of moet er vanaf dat moment vanaf elke halte een bepaalde frequentie aangeboden? En hoeveel controlewerk vraagt dat? Voorbeeld: een ritme van lijn 1 van A naar B naar C is dat deze om .20 vertrekt. In de spits vertrekken er ook ritten om .50; moet een rit van A naar B naar C die om 09h02 bij B afkomt de rit 'afbreken'? Of moeten alle ritten worden afgemaakt? Ten behoeve van de eenvoud zou ik uitgaan van de gehele rit afmaken en de tijdvakken definieren in de trant van 06h00 t/m 07h59 (of - 08h00, en dan duidelijk aangeven of tot of tot en met wordt bedoeld).
- Als in dal en spits >90% van de haltes bediend moeten worden, gaat dit dan om een bediening van één keer per tijdvak? En niet op zaterdag en zondag?
- Als hersteltijd zou ik punten per lijn aangeven en het verder niet nodeloos complex maken: aan het einde van elke lijn drie minuten stilstaan, bij ringlijnen het dubbele > +1 punt; tot tien minuten voor elke minuut extra +1 punt. Vanaf tien minuten geen extra punten meer. Wel even wegen zodat hersteltijd niet teveel weegt.
Ik kan het niet eens zijn met je over de rijtijden, ik vind de halve minuut afronding al véél omdat je daarmee al bepaalde routes korter maakt zonder goede reden waardoor je soms onlogisch moet plannen, ik vind het oude systeem van zelf berekenen fijner maar ik snap waarom mensen het onhandig vonden, maar grotere stappen maken lijkt mij dus geen goed idee.

Meer dan 5 minuten stilstaan kan ook weer heel erg in-efficiënt zijn, het lijkt me niet logisch dat hier méér punten voor gegeven word. In mijn mening is er geen reden om hier specifiek meer punten te geven behalve iets in de trend van: voor omkeertijdsbonus moeten je lijnen minimaal 3 minuten per retourrit stil staan.
Ik blub in het Drecht.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Yanaike »

In theorie zou je natuurlijk alle rijtijden en de DRU-grenzen x2 kunnen doen, dan is alles precies hetzelfde, maar hoef je alleen niet meer met halve minuten te rekenen.
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: De mini aanbesteding

Bericht door bys1 »

Dan krijg je gekloot met frequenties / aanschaf extra bussen etc.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Yanaike »

Nee, want het budget voor bussen kun je ook gewoon x2 doen. Hoezo zou je gekloot met frequenties krijgen? Want het aantal reizigers blijft toch gewoon hetzelfde? Verder geef ik ook alleen maar aan dat dit een optie is, ik ben het er niet per se mee eens/oneens.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9169
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door regenmaker »

Ik ga dit weekend het volgende doen:

- Nieuwe dienstregelingscoretabel maken. Inclusief gewenste bezettingsgraden.
- Materieelcapaciteit eisen aan stellen.
- Detailkaarten maken van de 4 steden waarbij de haltes en rijtijden geïntreerd worden op 1 kaart.
- Voorwaarden voor de rijtijden duidelijk opnemen: staat er niets bij het wegdeel dan geldt er 0,5 minuut rijtijd. Reken voor het stoppen bij een halte 0,5 minuut rijtijd.
- Extra 8 persoonsmaterieel, DRU schaal naar x0.5
- Ik zal de buurtkaart letteren.
- Concreter maken van wensen.
- Aansluitingsscore duidelijker maken en eisen aanpassen.
- Bedieningsscore eisen verlagen en lijst toevoegen welke halte bij welk gebied hoort.
- Hersteltijd/buffertijd wordt waarschijnlijk een aparte score die ik per lijn ga berekenen. Er komt waarschijnlijk een optimum en het gaat niet extreem zwaar wegen, maar kan een leuke bonus zijn.
- Rijtijden concessie Heelwoud in busboekje aanpassen. Meer buffertijd op de eindhaltes toevoegen.
- Plaatsnamen toevoegen aan de kaarten.
- Routes lijnen 100 en 101 beter specificeren.
- Opmerking: Het is overigens niet toegestaan om lijnen uit de twee concessies te koppelen. Uitwisselen van stallingen/materieel is ook niet toegestaan.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 648
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: De mini aanbesteding

Bericht door DPDelft »

regenmaker schreef:Ik ga dit weekend het volgende doen:

- Nieuwe dienstregelingscoretabel maken. Inclusief gewenste bezettingsgraden.
- Materieelcapaciteit eisen aan stellen.
- Detailkaarten maken van de 4 steden waarbij de haltes en rijtijden geïntreerd worden op 1 kaart.
- Voorwaarden voor de rijtijden duidelijk opnemen: staat er niets bij het wegdeel dan geldt er 0,5 minuut rijtijd. Reken voor het stoppen bij een halte 0,5 minuut rijtijd.
- Extra 8 persoonsmaterieel, DRU schaal naar x0.5
- Ik zal de buurtkaart letteren.
- Concreter maken van wensen.
- Aansluitingsscore duidelijker maken.
- Bedieningsscore eisen verlagen en lijst toevoegen welke halte bij welk gebied hoort.
- Hersteltijd/buffertijd wordt waarschijnlijk een aparte score die ik per lijn ga berekenen. Er komt waarschijnlijk een optimum en het gaat niet extreem zwaar wegen, maar kan een leuke bonus zijn.
- Opmerking: Het is overigens niet toegestaan om lijnen uit de twee concessies te koppelen. Uitwisselen van stallingen/materieel ook niet.
Wow, dat gaat een hoop werk worden.
Ik ben erg benieuwd en ga zeker weer een bieding voorbereiden.
Zou je het prettig vinden om ondersteuning te hebben bij een volgende concessie?
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: De mini aanbesteding

Bericht door bys1 »

Worden we ook geacht iets te doen met indelingen van busstations?
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9169
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door regenmaker »

Nee in principe niet. Of willen jullie dit ook opgenomen hebben in de beoordeling?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: De mini aanbesteding

Bericht door bys1 »

Hoeft van mij niet.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9169
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door regenmaker »

Ik denk dat we namelijk al genoeg scores hebben zo. ;)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6039
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: De mini aanbesteding

Bericht door ZO6176 »

regenmaker schreef:Ik denk dat we namelijk al genoeg scores hebben zo. ;)
Meer dan genoeg. Het geeft al genoeg hoofdpijn. Deze 2 concessies zijn wat mij betreft stuk complexer. Al hoewel ik van 1 concessies het in grote lijnen in mijn hoofd heb.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Yanaike »

regenmaker schreef:- Detailkaarten maken van de 4 steden waarbij de haltes en rijtijden geïntreerd worden op 1 kaart.
Lukt dit niet op één kaart? Ook niet als je verschillende lettertypes/lettergrootte meegeeft aan de haltenummers en de rijtijden? Of i.p.v. de haltenummers gewoon in het klein meteen de haltenamen aangeven? In dat laatste geval hoef je de buurten ook niet te letteren, denk ik.
- Voorwaarden voor de rijtijden duidelijk opnemen: staat er niets bij het wegdeel dan geldt er 0,5 minuut rijtijd. Reken voor het stoppen bij een halte 0,5 minuut rijtijd.
Komt die 0,5 minuut halteertijd bovenop de rijtijden die in het figuur staan aangegeven? En moet je die 0,5 minuut halteertijd wel/niet meerekenen bij het bepalen van het aantal DRU's?
- Bedieningsscore eisen verlagen en lijst toevoegen welke halte bij welk gebied hoort.
In plaats van hier een extra lijst voor te maken en (zoals Daniel aangeeft) nog meer documenten te hebben die je naast elkaar moet leggen, is het een idee om de haltebolletjes een kleur te geven en zo onderscheid te maken tussen welke halte in welk gebied ligt? Busstations kun je dan aangeven met een vierkantje i.p.v. bolletje, of bolletje in een donkerdere kleur, om toch onderscheid te houden tussen busstation en gewone halte. Als je mij de haltekaart stuurt, kan ik evt. een poging wagen om dit inzichtelijk te krijgen.
- Opmerking: Het is overigens niet toegestaan om lijnen uit de twee concessies te koppelen. Uitwisselen van stallingen/materieel is ook niet toegestaan.
Als het toch op geen enkele manier is toegestaan om de twee concessies aan elkaar te linken, waarom kies je er dan voor om de concessies tegelijkertijd aan te besteden? Waarom niet concessie A nu en concessie B over twee weken als de andere is afgelopen? Dat geeft vervoerders meer tijd per concessie, en dat geeft ons wat te doen terwijl jij de uitslag van de eerste concessie aan het bepalen bent.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9169
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door regenmaker »

Omdat deze aanbestedingen lopen tot 15 juli. Je krijgt dus 6 weken de tijd. In de tussentijd kan ik mooi de wiki bijwerken. ;)

De rest van de vragen is verwerkt.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9169
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door regenmaker »

De tweede vragenronde gaat van start: Concessies Sterrenburcht en Kanalendijk. Geef je mening! :)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: De mini aanbesteding

Bericht door bys1 »

Ik kan het beoordelingsdocument niet openen.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9169
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door regenmaker »

Waarschijnlijk omdat ik hier en daar nog wat foutjes aan het wegwerken was. Probeer nog eens.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: De mini aanbesteding

Bericht door bys1 »

Ziet er allemaal keurig uit. Het is me op de kaart nog niet helemaal duidelijk welke halte nu bij welk gebied / wijk hoort voor die 90%.
Heb je ook nog een programma voor me (Mac) om de lijnnennetkaart te maken? En hoe moet ik bijv keerlussen aangeven?
Als ik een halte in één of juist twee richting(en) aanleg, tellen de kosten dan half/dubbel?
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9169
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door regenmaker »

Haltekosten en kosten van keerlussen zijn altijd hetzelfde, ongeacht vorm of iets dergelijks. Van mij mag je er ook gewoon bijschrijven welke haltes keerlussen hebben gekregen en welke haltes zijn gereactiveerd (hoeft niet per se in de lijnennetkaart). De haltes zijn nu verdeelt in drie gebieden: Sterrenburcht (blauw), Kanalendijk (groen) en Klokbekerstad (rood) in plaats van per wijk. Tegelijkertijd heb ik de punten iets omhoog gegooid.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: De mini aanbesteding

Bericht door bys1 »

Ah, ik dacht dat het per wijk ging.

Iemand nog een goed programma? *O*
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39192
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Daniel »

  • Je hebt nu weliswaar de haltes in de rijtijdenkaart toegevoegd, maar ik heb nog altijd de haltekaart nodig om te vinden hoe ze heten. Dat lost dus helemaal niets op.
  • Het zou wel heel veel schelen als de functies (en plaatsnamen) niet ook op een aparte kaart staan, maar gewoon op de rijtijden/haltekaart
  • Je noemt bepaalde gebieden gearceerd, maar er is niks gearceerd in de kaarten. Je bedoelt aannemelijk omkadert.
  • In de voorwaarden voor een geldige bieding staat dat je het minimum aantal reservebussen moet vermelden, maar wat bedoel je hier dan met "minimum". Een reservebus is dat immers alleen als 'ie niet ingezet wordt en aangezien de eisen per tijdsperiode zijn is het aantal reservebussen per tijdsperiode als 't goed is constant (je hebt nergens een situatie waarin je bv. maar één rit in een dagdeel hoeft aan te bieden, alleen dan zou het aantal reservebussen nadat die rit terug in de stalling is toenemen)
  • Het minimaal aan te leggen aantal van drie haltes in Zandwijk levert haltes wel erg dicht op elkaar op
  • Diverse haltes liggen ergens halverwege een traject waarvoor de rijtijd is gegeven, hoe verwacht je dan dat ik de rijtijd naar die halte vaststel?
  • Halte 19 ligt op een kruising. Is deze zowel vanuit Klokbekerstad, Hemelendorp als Kanalendijk te bedienen? En dan ook in alle onderlinge relaties tussen die plaatsen?
  • Wat geldt er als knooppunt voor de buffertijdscore? En krijg je bijvoorbeeld ook buffertijdpunten voor een buffertijd op de eindhalte van een lijn (bv. een kerende bus op een busstation die niet onmiddellijk terugkeert)?
  • Er is een bonus voor geleed materieel per dagdeel. Moet daarvoor het hele dagdeel geleed worden gereden of zouden enkele gelede ritten al die bonus opleveren?
  • Er is een bonus voor 2x/uur of meer, tenzij de eis 2x/uur is. Geldt die bonus dan ook als je bij een eis van 2x/uur bijvoorbeeld 3x/uur rijdt?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: De mini aanbesteding

Bericht door bys1 »

Rijtijden bij het busstation Heelwoud zijn me nog steeds niet duidelijk. Als ik vanaf Busstation via Gemeentehuis naar de grotere weg wil rijden (omhoog - gemeentehuis - omhoog) is dat 1+0.5+1 met 0.5 haltertijd = 3 minuten?
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9169
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door regenmaker »

Daniel schreef: Je noemt bepaalde gebieden gearceerd, maar er is niks gearceerd in de kaarten. Je bedoelt aannemelijk omkadert.
Exact, dat zal ik aanpassen in de definitieve versie.
Daniel schreef:In de voorwaarden voor een geldige bieding staat dat je het minimum aantal reservebussen moet vermelden, maar wat bedoel je hier dan met "minimum". Een reservebus is dat immers alleen als 'ie niet ingezet wordt en aangezien de eisen per tijdsperiode zijn is het aantal reservebussen per tijdsperiode als 't goed is constant (je hebt nergens een situatie waarin je bv. maar één rit in een dagdeel hoeft aan te bieden, alleen dan zou het aantal reservebussen nadat die rit terug in de stalling is toenemen)
Reservebussen gaat per dag en niet per tijdsperiode. Minimum aantal slaat er dus op dat je de spits moet meenemen in plaats van de daluren, er vanuit gaande dat je meer ritten in de spits aanbiedt dan in de daluren/avonduren.
Daniel schreef:Het minimaal aan te leggen aantal van drie haltes in Zandwijk levert haltes wel erg dicht op elkaar op
Dat valt reuze mee. Je kan linksboven in de wijk een halte met keerlus aanleggen.
Daniel schreef:Diverse haltes liggen ergens halverwege een traject waarvoor de rijtijd is gegeven, hoe verwacht je dan dat ik de rijtijd naar die halte vaststel?
Stel de halte ligt in het midden van een traject waar de rijtijd 1 minuut is. Neem dan bijvoorbeeld 0,5 (naar halte) + 0,5 (halteertijd) + 0,5 (vanaf halte). Als je je halte 0,5 minuut eerder of later plaatst dan ga ik daar niet moeilijk over doen, zolang de tijd van de begin- tot eindhalte maar goed is.
Daniel schreef:Halte 19 ligt op een kruising. Is deze zowel vanuit Klokbekerstad, Hemelendorp als Kanalendijk te bedienen? En dan ook in alle onderlinge relaties tussen die plaatsen?
Ja, je mag de halte in alle richtingen bedienen.
Daniel schreef:Wat geldt er als knooppunt voor de buffertijdscore? En krijg je bijvoorbeeld ook buffertijdpunten voor een buffertijd op de eindhalte van een lijn (bv. een kerende bus op een busstation die niet onmiddellijk terugkeert)?
Lees in plaats van knooppunt busstation. Heeft een lijn zijn begin- of eindpunt op het knooppunt dan telt deze ook mee.
Daniel schreef:Er is een bonus voor geleed materieel per dagdeel. Moet daarvoor het hele dagdeel geleed worden gereden of zouden enkele gelede ritten al die bonus opleveren?
Het hele dagdeel moet bediend worden met geleed materieel en een bezetting (gebaseerd op zitcapaciteit) van minimaal 60% kennen.
Daniel schreef:Er is een bonus voor 2x/uur of meer, tenzij de eis 2x/uur is. Geldt die bonus dan ook als je bij een eis van 2x/uur bijvoorbeeld 3x/uur rijdt?
Inderdaad als de eis 2x/uur is en je rijdt 3x/uur dan krijg je ook een bonus.
bys1 schreef:Rijtijden bij het busstation Heelwoud zijn me nog steeds niet duidelijk. Als ik vanaf Busstation via Gemeentehuis naar de grotere weg wil rijden (omhoog - gemeentehuis - omhoog) is dat 1+0.5+1 met 0.5 haltertijd = 3 minuten?
Het is van het busstation naar T-splitsing 0,5 minuut. Dan haltetijd + straatdeeltijd = 0,5 + 0,5. Dan omhoog is 1 minuut dus 2,5 minuten. Als je dan verder gaat naar de halte erboven kom je uit op ongeveer 4 minuten.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: De mini aanbesteding

Bericht door bys1 »

Wat is dan die 1 naast het busstation?

Als je in de spits 2x/uur rijdt bij eis 1x/uur en weging bijv x10, krijg je dan 2x10 + 1 (spitsbonus) = 21 punten?

"Snelle verbindingen naar ...", hoe vaak moet ik die aanbieden om aan de wens te voldoen? Is 1x/2 uur in de spits genoeg, of mag dat bijvoorbeeld alleen op zondag?
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 105 gasten