De mini aanbesteding

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
Falcon
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 10 dec 2017, 19:09

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Falcon »

Sjenglines is verheugd mede te delen dat men in een vergevorderd stadium is inzake het opstellen van een offerte voor het verzorgen van het Openbaar Vervoer in de plaatsen Haringe en Heekland. Wij hebben echter wel nog een vraag/verzoek inzake deze aanbesteding, die hopelijk nog beantwoord kan worden buiten de al gesloten vragenronde om.

- Komt er nog een aparte kaart beschikbaar waarin de lijnen ingetekend kunnen worden t.b.v. een lijnnetkaart? Of wordt het voldoende geacht als wij de huidige kaart gebruiken?
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15345
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: De mini aanbesteding

Bericht door ODRAIL »

Gewoon de huidige kaart gebruiken.
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: De mini aanbesteding

Bericht door DrechtBlub »

DPDelft schreef:DriveGreen heeft zowel voor de beide concessies Tremabergen als de Eiland OV concessie gisteren een bod verstuurd naar de betreffende overheden. In het aanbod is gekozen voor frequent vervoer met comfortabele voertuigen. Extra bijzonder is de introductie van elektrisch materieel in de concessie Tremabergen, DriveGreen kiest hier voor duurzaam vervoer op een aantal lijnen.
DriveGreen wacht af hoe het bod gewaardeerd gaat worden door de betreffende overheden. Daarnaast wordt geïnteresseerd afgewacht op welke wijze collega bedrijven een bod hebben gedaan op deze concessie. De medewerkers van DriveGreen staan in ieder geval klaar voor de voorbereidingen om deze concessies vloeiend van start te laten gaan.
Ik heb geen bod ontvangen voor geen van beide EilandOV concessies van DriveGreen. Kan het zijn dat je deze bieding(en) naar de verkeerde persoon heb gestuurd? (Bijvoorbeeld Regenmaker ipv. mij?)
Falcon schreef:Sjenglines is verheugd mede te delen dat men in een vergevorderd stadium is inzake het opstellen van een offerte voor het verzorgen van het Openbaar Vervoer in de plaatsen Haringe en Heekland. Wij hebben echter wel nog een vraag/verzoek inzake deze aanbesteding, die hopelijk nog beantwoord kan worden buiten de al gesloten vragenronde om.

- Komt er nog een aparte kaart beschikbaar waarin de lijnen ingetekend kunnen worden t.b.v. een lijnnetkaart? Of wordt het voldoende geacht als wij de huidige kaart gebruiken?
Het wordt als voldoende geacht als je de huidige kaart gebruikt, maar Bijlage A5 is ook beschikbaar: Dit is een blanco kaart van de hele regio en is denk ik waar je naar zoekt.

Tevens een super klein voorproefje voor EilandOV-3: De bijlage met de E-bus catalogus voor EilandOV-3 staat inmiddels in de dropbox en drive mappen voor de EilandOV concessies. Dit is Bijlage B3.
Ik blub in het Drecht.
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 644
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: De mini aanbesteding

Bericht door DPDelft »

DrechtBlub schreef: Ik heb geen bod ontvangen voor geen van beide EilandOV concessies van DriveGreen. Kan het zijn dat je deze bieding(en) naar de verkeerde persoon heb gestuurd? (Bijvoorbeeld Regenmaker ipv. mij?)
Vreemd, maar hij staat inderdaad ook niet in mijn verzonden PB. Opnieuw verstuurd, nu wel ontvangen?
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: De mini aanbesteding

Bericht door DrechtBlub »

Ontvangen :)
Ik blub in het Drecht.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15345
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: De mini aanbesteding

Bericht door ODRAIL »

**** Persbericht firma NesseGog ****

De firma NesseGog laat hierbij weten zich niet in te zullen schrijven voor de concessie "Tremabergen".

Tevens laat de firma NesseGog weten dat de vragenrondes die er zijn voor de inschrijvingstermijnen van de afgelopen concessies te kort te vinden.

De firma NesseGog roep overheden van toekomstige concessies goed naar deze termijn / periode te kijken en deze te verlengen naar vier weken.

**** Einde Persbericht ****
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Daniel »

BleuBuzz is verheugd te melden dat wij hedenavond ons bod op de concessie Tremabergen bus en tram hebben afgerond en verzonden naar de betreffende overheid. Hetzelfde was al eerder het geval voor wat betreft de concessie Eiland-OV 1.
In beide concessies bieden wij veel OV, wat in het geval van Tremabergen vaak ook nog hoogfrequent rijdt. Een nieuwigheidje in Tremabergen is daarnaast de inzet van elektrische bussen, waarmee BleuBuzz ook een bijdrage aan de verduurzaming van het OV in de provincie Klokbeker wil leveren.

Wij zijn benieuwd hoe de beide overheden ons bod waarderen en hopen dat we u binnenkort mogen verwelkomen in onze bussen op Haringe en/of Tremabergen, of in onze trams in Tremabergen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9160
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door regenmaker »

Beste vervoerders,

Er komen binnenkort zowaar vier nieuwe concessies van de provincie Sint Gallius op de markt. Het gaat om de volgende concessies:
  • Rail Sint Gallius
  • Stadsdienst Sint Gallius West
  • Stadsdienst Sint Gallius Oost
  • Regio Sint Gallius Noord
De kaart is hier beschikbaar.

Met vriendelijke groet,

De provincie Sint Gallius.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: De mini aanbesteding

Bericht door DrechtBlub »

regenmaker schreef:Beste vervoerders,

Er komen binnenkort zowaar vier nieuwe concessies van de provincie Sint Gallius op de markt. Het gaat om de volgende concessies:
  • Rail Sint Gallius
  • Stadsdienst Sint Gallius West
  • Stadsdienst Sint Gallius Oost
  • Regio Sint Gallius Noord
De kaart is hier beschikbaar.

Met vriendelijke groet,

De provincie Sint Gallius.
Tóch niet allemaal tegelijk hoop ik? De vragenronde van EilandOV-3 begint ook al over iets meer dan een week en er werd al geklaagd met de eerste twee eilandOV concessies en de concessies van Tremabergen tegelijk, dat er té veel concessies tegelijk zijn. - Wellicht is het later laten beginnen van St. Gallius Noord een optie. Is het trouwens wel handig om één stadsdienst op te splitsen in twee concessies? Óók als deze zo groot is als die van Sint Gallius?

En nog een vraagje: Hoe tel je de op/afritten van de snelwegen in de rijtijd?

Tevens ook een klein foutje ontdekt, er mist hier volgensmij een rijtijd nummertje: Afbeelding

Ik vind het een prachtig gebied trouwens. Chapeau.
Ik blub in het Drecht.
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 644
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: De mini aanbesteding

Bericht door DPDelft »

Helemaal mee eens dat het weer een prachtig gebied is. Verder ben ik redelijk flexibel in de opvolgsnelheid en het formaat van de concessies. Uiteindelijk was Tremabergen, voor mij althans, goed te behappen qua formaat.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9160
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door regenmaker »

Ik heb voor Tremabergen al best wat biedingen binnengekregen, eigenlijk veel sneller dan verwacht. Ik dacht misschien moet ik de inschrijftijd verlengen, maar dat ga ik dus niet doen. :)

Zelf zat ik sowieso te denken om de concessies te gaan spreiden. Ik heb ook al van Bys de reactie gehad om de stadsdienst van Sint Gallius als één stadsdienst aan te besteden, maar wordt het dan geen enorm megaproject?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Daniel »

Leuk gebied weer inderdaad :pos:

Net als DrechtBlub vraag ik me wel af of het nu zo handig is de stadsdienst Sint Gallius in twee delen op te splitsen. Dat beperkt tot op zekere hoogte ook wel je mogelijkheden en zo veel groter dan Klokbekerstad destijds is Sint Gallius nu ook weer niet.
DPDelft schreef:Verder ben ik redelijk flexibel in de opvolgsnelheid en het formaat van de concessies. Uiteindelijk was Tremabergen, voor mij althans, goed te behappen qua formaat.
Tremabergen was inderdaad best te doen binnen de tijd die ervoor stond, al is het wel even intensief als je het allemaal 's avonds na het werk zit uit te werken (zoals bij mij het geval is). Zeker bij complexere netwerken die je hebt met stadsdiensten gaat er nog best wat tijd zitten in het uitzoeken van de reizigersstromen en da's toch de basis van je netwerk.

Maar het voornaamste aandachtspuntje qua planning vindt ik toch vooral dat er een beetje leuke spreiding is met de mini-aanbestedingen. Dus niet heel veel kort op elkaar en dan een lange tijd niet. Nog niet eens zo zeer omdat het niet uitvoerbaar is dus, maar meer dat je niet opeens in een gat valt na zo'n hele reeks.

@Regenmaker: Dat ik uiteindelijk nog vrij vroeg was met het bod op Tremabergen lag er meer aan dat ik vakantie had en in een lui weekend de hele dag aan het bod kon werken, dan aan de verhouding tussen de hoeveelheid werk en de periode waarin je kon inschrijven.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 644
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: De mini aanbesteding

Bericht door DPDelft »

Ik doe het inderdaad ook voornamelijk in de avond, maar het puzzelen met de passagiers en de DRU's vind ik erg leuk en ontspannend. Denk dat ook het vaardig zijn met Excel een hoop tijd scheelt.
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: De mini aanbesteding

Bericht door DrechtBlub »

regenmaker schreef:Ik heb voor Tremabergen al best wat biedingen binnengekregen, eigenlijk veel sneller dan verwacht. Ik dacht misschien moet ik de inschrijftijd verlengen, maar dat ga ik dus niet doen. :)
Ik heb voor EilandOV-1 inmiddels drie biedingen binnen. Voor EilandOV-2 nog helemaal niks. Al duurt het natuurlijk ook nog een maand voordat EilandOV-2 afloopt, had ik voor EilandOV-1 het eerste bod binnen een paar dagen al binnen.
regenmaker schreef:Zelf zat ik sowieso te denken om de concessies te gaan spreiden. Ik heb ook al van Bys de reactie gehad om de stadsdienst van Sint Gallius als één stadsdienst aan te besteden, maar wordt het dan geen enorm megaproject?
Já: Gewoon goed ruim de tijd voor geven. Ik vind het wel leuk om eens te gaan puzzelen met zo'n mega-stadsdienst: Als de eisen/reizigersstroomsplitsing maar niet zo onhandig uitpakken als in Klokbekerstad: Dat is uiteindelijk waarom ik geen bod klaar heb kunnen krijgen. De andere biedingen zijn als resultaat van de opzet ook allemaal aardig complex geworden onlangs dat klokbekerstad ook niet zo gigantisch groot was.

Het lijkt mij trouwens ook verstandig om goed op te letten dat je de reizigersaantallen niet té hoog maakt. In sommige andere plekken/concessies tot nu toe zijn er hier en daar wel eens erg hoge aantallen reizigers waar dat niet altijd super reëel is.
Ik blub in het Drecht.
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Lijn65 »

Voor iemand die dit naast zijn werk doet is het inderdaad wel fijn om een beetje spreiding in de aanbestedingen te hebben. Verder ben ik erg benieuwd naar de PvE's.

Verder heb ik net als enkele andere gebruikers hier mijn twijfels of het handig is om de stadsdienst van Sint Gallius op te splitsen. Niet alleen omdat het qua behapbaarheid wel meevalt, maar ook omdat je dan wellicht interresantere (en efficiëntere) vervoersnetwerken op kunt zetten.
Basislijn
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Lijn65 »

DrechtBlub schreef: Já: Gewoon goed ruim de tijd voor geven. Ik vind het wel leuk om eens te gaan puzzelen met zo'n mega-stadsdienst: Als de eisen/reizigersstroomsplitsing maar niet zo onhandig uitpakken als in Klokbekerstad: Dat is uiteindelijk waarom ik geen bod klaar heb kunnen krijgen. De andere biedingen zijn als resultaat van de opzet ook allemaal aardig complex geworden onlangs dat klokbekerstad ook niet zo gigantisch groot was.

Het lijkt mij trouwens ook verstandig om goed op te letten dat je de reizigersaantallen niet té hoog maakt. In sommige andere plekken/concessies tot nu toe zijn er hier en daar wel eens erg hoge aantallen reizigers waar dat niet altijd super reëel is.
Eens. In Klokbekerstad kon je er ook bijna niet onder uit komen om een vrij gecompliceerd netwerk te maken. Terwijl ik juist probeerde om er een zo eenvoudig mogelijk netwerk van te maken. Deels komt dat ook weer doordat haltes soms wel erg onlogisch geplaatst zijn. Dat is wellicht ook een aandachtspunt.
Basislijn
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 644
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: De mini aanbesteding

Bericht door DPDelft »

DrechtBlub schreef:
Ik heb voor EilandOV-1 inmiddels drie biedingen binnen. Voor EilandOV-2 nog helemaal niks. Al duurt het natuurlijk ook nog een maand voordat EilandOV-2 afloopt, had ik voor EilandOV-1 het eerste bod binnen een paar dagen al binnen.
EilandOV-2 staat nu op de planning, eerst de andere drie concessies afgemaakt en ingeleverd. Zag wel dat er wat interessante reizigersstromen zijn. Maar gaat vast goed komen :wink:
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Lijn65 »

regenmaker schreef:De kaart is hier beschikbaar.
Ik vind het wel vrij lastig om te zien wat de rijtijden op de snelweg zijn en welke wegen gelijkvloers en ongelijkvloers kruisen met de snelweg. De cijfers voor de rijtijden gelden dus niet alleen meer tussen twee kruispunten, maar ook voor tussen twee viaducten?
Basislijn
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Daniel »

DPDelft schreef:Ik doe het inderdaad ook voornamelijk in de avond, maar het puzzelen met de passagiers en de DRU's vind ik erg leuk en ontspannend. Denk dat ook het vaardig zijn met Excel een hoop tijd scheelt.
Ow, leuk is het zeker ja dat puzzelen :) En handig met Excel ben ik op zich ook wel, daarom werk ik ook het liefst met regelmatige dienstregelingen: twee ritten intypen en dan de hele boel doorslepen naar rechts gaat als een speer.
Al gaat de tijd soms erg hard als ik er lekker in zit, daar heb ik dan de volgende ochtend weer spijt van :P

Waar bij mij vaak de meeste tijd in gaat zitten is dat ik dan op basis van het PvE en de reizigersstromen een eerste idee ga uitwerken, maar dan vervolgens niet uit blijk te komen met de DRU-limiet. Al gebeurde dat bij Eiland OV-1 en Tremabergen juist voor het eerst niet, daar kon ik achteraf nog op zoek naar zinvolle extraatjes voor de reizigers die nog mogelijk waren met het materieelpark dat ik al had.

Wat in Tremabergen dan weer tijd opslokte waren de elektrische bussen, wat deels ook wel kwam door een keuze in m'n netwerk. Die omlopen heb ik uiteindelijk twee keer uitgewerkt om tot het huidige resultaat te komen. Bij de eerste poging kwam ik namelijk op gevallen uit waar ik wel een bus beschikbaar had voor een rit, maar die bus een lege accu had omdat op dat moment alle laadpalen bezet waren.
Op zich wel grappig dat ik uiteindelijk gedeeltelijk op omlopen uitkwam waarbij een bus ergens aan het begin van de nacht nog even een half uurtje aan de laadpaal moest om de MAT-rit naar de stalling te halen, maargoed, 'tis gelukt. Zou voor toekomstige aanbestedingen daarom ook wel praktisch zijn als er ook een mogelijkheid bestaat om korter maar vaker te laden.
Lijn65 schreef:Eens. In Klokbekerstad kon je er ook bijna niet onder uit komen om een vrij gecompliceerd netwerk te maken. Terwijl ik juist probeerde om er een zo eenvoudig mogelijk netwerk van te maken. Deels komt dat ook weer doordat haltes soms wel erg onlogisch geplaatst zijn. Dat is wellicht ook een aandachtspunt.
Dat lijkt me een lastige, juist die onlogische haltes geven soms een extra uitdaging om een goed netwerk op te zetten.
Reizigersaantallen komen soms ook wel ongelukkig uit inderdaad, zoals DrechtBlub noemt. Zo zaten er in Tremabergen kernnetlijnen bij waar je niet kon kiezen om de minimaal vereiste frequentie te rijden, want er waren geen bussen beschikbaar die groot genoeg waren om met die ene rit alle reizigers te vervoeren.
DrechtBlub schreef:Ik heb voor EilandOV-1 inmiddels drie biedingen binnen. Voor EilandOV-2 nog helemaal niks. Al duurt het natuurlijk ook nog een maand voordat EilandOV-2 afloopt, had ik voor EilandOV-1 het eerste bod binnen een paar dagen al binnen.
Eiland OV-2 staat hier als volgende op de planning, kan natuurlijk niet meerdere aanbestedingen tegelijk uitwerken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Daniel »

Lijn65 schreef:Ik vind het wel vrij lastig om te zien wat de rijtijden op de snelweg zijn en welke wegen gelijkvloers en ongelijkvloers kruisen met de snelweg. De cijfers voor de rijtijden gelden dus niet alleen meer tussen twee kruispunten, maar ook voor tussen twee viaducten?
Er missen zo te zien ook rijtijden tussen de oprit bij Bedrijventerrein Oost en het klaverblad. Verder eens met Lijn65 dat lastig te zien is of een kruising met de snelweg nu gelijkvloers is of niet.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9160
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door regenmaker »

Daniel schreef: Reizigersaantallen komen soms ook wel ongelukkig uit inderdaad, zoals DrechtBlub noemt. Zo zaten er in Tremabergen kernnetlijnen bij waar je niet kon kiezen om de minimaal vereiste frequentie te rijden, want er waren geen bussen beschikbaar die groot genoeg waren om met die ene rit alle reizigers te vervoeren.
Ja, dat klopt inderdaad. Maar dat was een beetje de afweging of te veel reizigers voor de minimumbediening of veel te weinig reizigers voor het opwaarderen naar HOV.
Lijn65 schreef:Ik vind het wel vrij lastig om te zien wat de rijtijden op de snelweg zijn en welke wegen gelijkvloers en ongelijkvloers kruisen met de snelweg. De cijfers voor de rijtijden gelden dus niet alleen meer tussen twee kruispunten, maar ook voor tussen twee viaducten?
Voor elke weg die elkaar kruist geldt de 0.5 minuut regel, dus ook voor viaducten op de snelweg en de wegen die daar onderdoor lopen. Je kan snelwegen alleen af of op bij de afritten of bij het einde van de snelweg.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Lijn65 »

Kunnen alle antwoorden op vragen tijdens de vragenronde, en relevante vragen daarvoor, trouwens ook ingevoegd worden in de defintieve PvE? Dat scheelt een hoop zoeken hier en is ook vrij gebruikelijk tijdens echte aanbestedingen.
Basislijn
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9160
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door regenmaker »

Natuurlijk kan dat.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 644
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: De mini aanbesteding

Bericht door DPDelft »

Lijn65 schreef:Kunnen alle antwoorden op vragen tijdens de vragenronde, en relevante vragen daarvoor, trouwens ook ingevoegd worden in de defintieve PvE? Dat scheelt een hoop zoeken hier en is ook vrij gebruikelijk tijdens echte aanbestedingen.
Heel goed idee, fijn dat dat mogelijk is!
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 644
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: De mini aanbesteding

Bericht door DPDelft »

regenmaker schreef:
Daniel schreef: Reizigersaantallen komen soms ook wel ongelukkig uit inderdaad, zoals DrechtBlub noemt. Zo zaten er in Tremabergen kernnetlijnen bij waar je niet kon kiezen om de minimaal vereiste frequentie te rijden, want er waren geen bussen beschikbaar die groot genoeg waren om met die ene rit alle reizigers te vervoeren.
Ja, dat klopt inderdaad. Maar dat was een beetje de afweging of te veel reizigers voor de minimumbediening of veel te weinig reizigers voor het opwaarderen naar HOV.
Dat is bij een normale aanbesteding toch ook? Er wordt een minimum gevraagd voor bepaalde lijnen maar bij een enkele lijn is dat sowieso niet voldoende. Ik vond de balans hier eigenlijk goed gevonden, het was duidelijk dat er potentieel zat in de lijnen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten