De mini aanbesteding

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 644
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: De mini aanbesteding

Bericht door DPDelft »

Beste collega vervoerders en overheden,
Ik was gisteravond aan het werk en las rond een uur of half twaalf de voorgaande berichten. De provincie en het aanbestedingsbureau lijken verwikkeld in een stevige strijd rondom de procedures in de aanbestedingen. Als speler waardeer ik het spelletje enorm en ben ik blij met de uitdagingen die worden bedacht.

In het begin ben ik redelijk fel geweest op de procedure en ook over de gunning van een concessie. Ook bij de aanbesteding van EilandOV-1 was ik fel over de voorlopige gunning, net als een aantal anderen zet ik mijn vraagtekens bij de toekenning van sommige punten. Het gebruik van geheime afspraken over de puntentelling tussen aanbestedingsbureau en een specifieke vervoerder lijkt mij sterk aangezien de puntentelling openbaar is voor iedereen. Een vervoerder kan natuurlijk wel invloed hebben gehad op het PvE maar zelfs dat lijkt mij beperkt voordeel te geven doordat iedereen met dezelfde infra, bussen en rijtijden te maken heeft. De, in mijn ogen, verkeerde puntentelling ken ik dan ook toe aan onervarenheid.

Inmiddels neem ik meer afstand en zie het meer als doel voor mijzelf een netwerk te maken waarmee ik de passagiers, in mijn ogen, het meeste plezier kan doen. Als het netwerk wint is dat mooi meegenomen, zo niet kijk ik naar het winnende netwerk met de blik "zie ik dit netwerk als beter dan mijn netwerk en wat kan ik daarvan leren". Voor Tremabergen is de discussie over parallelliteit interessant, wanneer is de parallelliteit schadelijk voor een of beide opties? Ik heb daarin geprobeerd de balans te vinden door WEL beide stations aan te doen maar ook voor de reiziger interessante andere bestemming op de lijn aan te doen. Op die manier is er voor veel reizigers de mogelijkheid om bestemmingen rechtstreeks te bereiken. De keuze van HOV is in de lijn met aanbod creëert vraag, wanneer reizigers bussen frequent voorbij zien komen en de haltes herkenbaar zijn nemen de reizigersaantallen toe. De provincie leek heel erg hierop te sturen daarom heeft DriveGreen daar ook volop op ingezet. Achteraf is de financiële afweging voor de provincie blijkbaar meer waard en dan het maximum uit de beschikbare DRU's te halen.

Op dit moment moet er een keuze gemaakt worden uit de biedingen van JVB en TraveLink. Ik denk dat het probleem zit in de definitie van parallelliteit. Voor mij is dit vrijwel exact hetzelfde bieden als waarmee de vergelijking mee gemaakt wordt. In dit geval dus met de trein van Tremabergen CS naar Klokbekerstad CS. Een bus zou dit, mijns inziens, ook moeten doen met een vergelijkbare reistijd op exact hetzelfde traject zonder een toevoeging te zijn. Wanneer een vervoerder dus een rechtstreekse bus tussen beide stations zou bieden met slechts een beperkt aantal haltes (max 4 zonder grote reizigerstrekkers) zou voor mij duidelijke parallelliteit opleveren. JVB voldoet hier niet aan en, nogmaals mijns inziens, zou dus niet bestraft moeten worden met strafpunten voor parallelliteit. Daarnaast zie ik het bod van TraveLink een HOV lijn, lijn 360, die verschillende routevarianten heeft. Dat lijkt mij niet de bedoeling met HOV waar voorspelbaarheid belangrijk is. Op deze basis zal ik dan ook mijn stem in het CBvVB inzetten.

Voor de concessie Eiland-OV1 zal ik de procedure blijven volgen en mijn oude bezwaar (over de gegarandeerde inzet van belbussen) opnieuw indienen.

Met vriendelijke groet,
Directeur DriveGreen
(vooral op persoonlijke titel)
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9157
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door regenmaker »

De uitslagen op de volgende twee vragen zijn binnen:
  • Denkt u dat DAB en TraveLink geheime afspraken hebben gemaakt en daarvoor moeten worden uitgesloten bij de volgende twee aanbesteding van de provincie Sint Gallius (concessie Sint Gallius Tram en Bus)? [kies ja of nee]
  • Vindt u dat de concessie Tremabergen Bus aan TraveLink of JVB moet worden gegund? [kies TraveLink of JVB]
Op eerste vraag is met 1x ja en 2x nee beantwoord.
Op de tweede vraag is met 3x JVB en 0x TraveLink beantwoord.

Hiermee is de zaak afgedaan en heeft JVB de concessie definitief binnengehaald.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: De mini aanbesteding

Bericht door DrechtBlub »

Persbericht DAB:

Tremabergen
Wij leggen ons neer bij de uitkomst van het bezwaar van het CBvVB: Uiteindelijk komt het verschil in uitkomst neer op een meningsverschil over parallelliteit: Waar DAB hierbij méér kijkt naar wat er daadwerkelijk met reizigers en concurrentie met andere vervoersmiddelen (en lijnen uit andere concessies) zou gebeuren, lijken de andere bedrijven meer te kijken naar een krappere definitie. Hiermee hebben de bedrijven gesproken en ook duidelijkheid gegeven over wat ze met de parallelliteits-strafpunten willen doen in de volgende concessies en ik hoop dat het commentaar wat van alle kanten is gegeven dan ook meegenomen wordt door de provincie.

Wij zullen in principe wél mee bieden met de concessie Sint Gallius onlangs de strafpunten die zullen resulteren van het maken van bezwaar en beroep bij het CBvVB: Wij denken dat we onlangs de strafpunten nog steeds een meerwaarde hebben gecreëerd voor de volgende concessie; Op basis van de reacties zowel van de vervoerders als de provincie denk ik dat we vanaf hier af aan een duidelijkere en consistente beoordeling van strafpunten zullen zien en daar zijn wij erg blij mee: Immers dat uiteindelijk ons doel was.

Wij feliciteren het JVB en BleuBuzz met het binnenslepen van de twee concessies in Tremabergen en wensen onze concurrenten véél succes met het uitvoeren van de genoemde concessies.

Sint Gallius
Zie ik nou goed in het topic dat de biedingsperiode al begonnen is?

EilandOV-1
Wij hebben inmiddels bezwaar binnen gekregen van BleuBuzz en het PVB, máár nog niet van de andere bedrijven. Als er nog behoefte is tot bezwaar kan dit tot Donderdag aanstaande 12 uur in de middag. Het kan tevens zo zijn dat de startdatum van de concessie met een paar weken opschuift omtrent de problemen met de forumwereld waar de aanbesteding in plaats vind.

EilandOV-2
De deadline van EilandOV-2 is over 2 weken: Is er behoefte voor eventuele uitstelling van deze deadline door de vervoerders die mee doen aan het spel ivm. het later binnenkomen van de bezwaren op EilandOV-1? (Immers meerdere vervoerders hebben aangegeven éérst de uitslag van het bezwaar op EilandOV-1 te willen zien voordat ze (mogelijk) weer meebieden op de andere concessie(s) van aanbestedingsbureau DAB.)
Ik blub in het Drecht.
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Raymond »

In de startpost verwijst het linkje naar Sint Gallius naar de concessie Calariusdam. En ik neem aan dat de Mercedes-Benz eCitaro G ook gewoon een capaciteit van 65 passagiers heeft, net als de andere gelede bussen?
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9157
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door regenmaker »

Inderdaad de MB eCitaro heeft ook 65 capaciteit. Startpost aangepast. De biedingsperiode is al begonnen inderdaad.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
jossevb
Berichten: 200
Lid geworden op: ma 19 jan 2015, 17:42

Re: De mini aanbesteding

Bericht door jossevb »

Persbericht JVB vanaf vakantieadres
De JVB is blij om de steun te krijgen van de Provincie en het CBvVB. We staan te popelen om de concessie uit te voeren.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9157
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door regenmaker »

De statistieken hebben een update gehad.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Daniel »

Waar haal je die drie ZE-bussen in Klokbekerstad vandaan? Die staan niet in m'n bod namelijk.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9157
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door regenmaker »

Daniel schreef: vr 26 jun 2020, 22:28 BleuBuzz is verheugd het stadsvervoer in Klokbekerstad te mogen blijven verzorgen tot en met september 2022. Naar aanleiding van deze verlenging zijn wij in overleg gegaan met de provincie over een verdere verduurzaming van het vervoer in Klokbekerstad. Bleubuzz heeft daarom een drietal VDL Citea LLE-120's ingeruild bij VDL voor drie Citea SLF-120 Electric. Deze bussen zullen ingezet gaan worden op lijn 11 naar de Seizoenenbuurt en 's avonds rijdt er ook één elektrische bus op lijn 16 naar de Kastelenbuurt. De provincie heeft zich bereid verklaard om hiervoor bij de halte Vier Jaargetijden een laadpaal te plaatsen.

Verder zijn wij nieuwsgierig naar het PvE van de concessie Tremabergen, waarop wij naar verwachting zeker een bod willen uitbrengen gezien deze mooi aansluit bij onze bestaande concessie Klokbekerstad.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Daniel »

Ah, lol... dat je dat bericht nog onthouden had :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: De mini aanbesteding

Bericht door DrechtBlub »

Er is nu ook bezwaar binnen gekomen op EilandOV1 vanuit DriveGreen tegen de beoordeling van een andere vervoerder: Er is nog 36 uur om bezwaar te maken.
Ik blub in het Drecht.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: De mini aanbesteding

Bericht door CamilleKreemers »

Hey, Even een slimme vraag:

Welke concessies zijn actief qua aanbesteding en met welke inschrijfdatum?
Daarnaast moeten we altijd de halve minuut halteertijd aantonen in de dienstregeling of mag je dat ongetoond in de dienstregeling verwerken?
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: De mini aanbesteding

Bericht door DrechtBlub »

De lopende concessies op dit moment zijn:

Als je wat kleiners wil:
Concessie EilandOV2: Klokkezand
Inschrijfdeadline: 20 september 2020 23:59 uur (CEST)
Deze concessie wordt gehost door Aanbestedingsbureau DAB (ik).

Als je wat groters wil:
Concessie Sint Gallius Bus
Inschrijfdeadline: 1 november 2020 12:00 uur
Deze concessie wordt gehost door het provinciebestuur (Regenmaker).

De halve minuut halteertijd mag ongetoond in de dienstregeling verwerkt zitten (Dat is zelfs gebruikelijk), zie als voorbeeld de biedingen van vervoerders op recente concessies. Buffertijd (als deze halverwege de route zit) moet wel duidelijk getoond worden én vergeet niet dat als je tijden in je dienstregelingen afrond tot hele minuten zoals de meeste vervoerders doen, je wél voor de DRU berekeningen de precieze rijtijd + Haltetijd moet rekenen.
Ik blub in het Drecht.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: De mini aanbesteding

Bericht door CamilleKreemers »

thanks,

Ik ben wel ge"interesseerd in Sint Gallius Bus. Ik heb er wel vragen over:
1. Mag je de HOV lijnen ri. Wennemerhoek en Zilveren Ster ook combineren met de HOV Centrum? Ik vind dat effici"enter ogen, maar PvE geeft niet aan of dat mag.
2. HOV Religiewijk heeft door de eis van bediening busstation Religie een hele rare kronkel in de te bedienen haltes zitten. Moeten alle ritten alle haltes aandoen of mag je ook een aantal ritten naar Religie en andere ritten naar Strandweg?
3. Kan je wellicht ook toelichten hoe ik dat electrisch laden moet opvatten? Stel dat ik een kering van 15 minuten cre"eer om de bus te laden, kan ik dan door blijven rijden met dezelfde bus? of moet ik zo plannen dat per 5 uur de bus minimaal 30 minuten geladen is?

3. De 8 niet-verplichte trajecten moeten los worden gezien als lijnen, of mag je een aantal lijnen cre"eren, waarin je trajecten combineert?
4. Wat ligt er richting het Zuiden, waar de stippellijn begint? En moeten we dat ook aanbieden?
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: De mini aanbesteding

Bericht door DrechtBlub »

Persbericht EilandOV-1
Er is nu op de valreep nog een vierde bezwaar binnengekomen: Dit keer vanuit TraveLink tegen de biedingen van twee andere vervoerders.

Er is nog iets minder dan 12 uur om bezwaar op EilandOV-1 aan te tekenen.

Ik zal trouwens een onafhankelijk bedrijf als hulp inzetten (In dit geval het aanbestedingsteam van Connected, een bedrijf welke geen bod heeft uitgebracht deze concessie) welke mij kan helpen met het beoordelen van de bezwaren omdat de complexiteit van de bezwaren opgestapeld en het her-beoordelen van meerdere punten en het toedienen van extra strafpunten aardig complex lijkt te gaan worden, en ik daar liever een extra paar ogen bij wil hebben.

(Edit op Donderdag 14:37: De bezwaarperiode is afgelopen. De bezwaren zullen zo snel mogelijk beoordeeld worden.)
Ik blub in het Drecht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Daniel »

Bijzonder, een bezwaar van de voorlopige winnaar tegen andere vervoerders. Dat doet vermoeden dat TraveLink op een andere manier alsnog punten wil scoren omdat er blijkbaar terechte bezwaren ingediend zijn. Anders hadden immers helemaal geen belang bij het maken van bezwaar.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9157
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door regenmaker »

Officieel is de vragenronde al afgelopen, maar omdat je nieuw bent, kan ik deze nog wel beantwoorden.
CamilleKreemers schreef: wo 09 sep 2020, 22:30 1. Mag je de HOV lijnen ri. Wennemerhoek en Zilveren Ster ook combineren met de HOV Centrum? Ik vind dat efficiënter ogen, maar PvE geeft niet aan of dat mag.
Ja dat mag. Staat wel bij de halte Illiasstraat dat je deze mag koppelen aan andere lijnen. En je mag ook lijnen over het CS aan elkaar koppelen bijvoorbeeld, als de haltes maar minimaal met de aangegeven frequenties worden bediend.
CamilleKreemers schreef: wo 09 sep 2020, 22:302. HOV Religiewijk heeft door de eis van bediening busstation Religie een hele rare kronkel in de te bedienen haltes zitten. Moeten alle ritten alle haltes aandoen of mag je ook een aantal ritten naar Religie en andere ritten naar Strandweg?
Je bedoelt de nachtbus voor Religiewijk? Of de bus Noorderstrand Religiewijk? Die laatste dient alleen als verbinding tussen de wijken Religiewijk en Noorderstrand.
CamilleKreemers schreef: wo 09 sep 2020, 22:303. Kan je wellicht ook toelichten hoe ik dat electrisch laden moet opvatten? Stel dat ik een kering van 15 minuten creëer om de bus te laden, kan ik dan door blijven rijden met dezelfde bus? of moet ik zo plannen dat per 5 uur de bus minimaal 30 minuten geladen is?
Ja per bus moet je minimaal 30 minuten laden per 5 uur zoals het in het PvE staat, je mag de laadtijd opknippen in verschillende blokken indien dat beter uitkomt. Maar een blok moet minimaal 10 minuten zijn.
CamilleKreemers schreef: wo 09 sep 2020, 22:304. De 8 niet-verplichte trajecten moeten los worden gezien als lijnen, of mag je een aantal lijnen cre"eren, waarin je trajecten combineert?
Mag ook 2 lijnen met elk 4 trajecten zijn. Ook kan het zijn dat je 2 lijnen door een overlappende route maar met verschillende eindpunten hebt, waarbij maar 1 traject wordt bediend.
CamilleKreemers schreef: wo 09 sep 2020, 22:305. Wat ligt er richting het Zuiden, waar de stippellijn begint? En moeten we dat ook aanbieden?
Dat is de tunnel van het treinspoor. De stad ten zuiden van Sint Gallius is Tremabergen en ten zuiden daarvan ligt Klokbekerstad. Je hoeft alleen de stadsdienst van Sint Gallius aan te bieden. Voor het nachtnet geldt dat ook Tremabergen kan worden bediend, je kan hiervoor de kaart van de concessie Tremabergen gebruiken.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Lijn65 »

Persbericht Delein

Delein heeft zojuist haar bod ingeleverd voor de concessie EilandOV-2. Wij hebben een zeer uitgekiemd vervoersnetwerk opgesteld dat betaalbaar is voor de opdrachtgever, dat tegelijkertijd aan alle wensen van de gemeente voldoet en tot slot nog diverse extra's biedt. Wij hopen hiermee een goede kans te maken om deze concessie te mogen rijden.
Basislijn
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Lijn65 »

Vraag over Sint Gallius:
In het PvE zijn achterin de vertrektijden opgenomen van de treinen vanaf de stations. Zijn er ook aankomsttijden beschikbaar voor deze stations?
Basislijn
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Daniel »

Heb je een oude versie van het PvE ofzo, bij mij staan er gewoon aankomsttijden bij.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Lijn65 »

Hmm, ik dacht dat ik de meest recente versie had van het PvE, maar blijkbaar is dat toch niet zo...
Basislijn
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Lijn65 »

Is de rijtijd tussen de haltes Molenwijkerweg en Poldermolen maar een halve minuut? Voor een snelweg tellen kruisende wegen mee, ook al is er geen afrit, maar geldt dat andersom ook? Dus als een normale weg onder de snelweg door gaat, zonder dat er een afrit is, telt dat dan ook als kruispunt?
Basislijn
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9157
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door regenmaker »

Ja dat telt ook.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 644
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: De mini aanbesteding

Bericht door DPDelft »

Persbericht DriveGreen

De directie van DriveGreen heeft besloten om niet mee te dingen naar de concessie EilandOV-2. Er blijkt helaas onvoldoende tijd voor het tenderteam om een goed en passend bod neer te leggen voor deze concessie. Daarnaast is DriveGreen erg benieuwd naar de uitkomst van de bezwaarprocedure bij EilandOV-1.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Daniel »

Dat niemand dit gevraagd heeft zeg... Gezien er in Sint Gallius maarliefst 5 stallingen zijn: moet een bus verplicht in dezelfde stalling eindigen als waar hij zijn dienst begonnen is of volstaat het dat de aantallen per type gelijk blijven.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten