bys1 schreef:Kunnen vervoerders de mogelijkheid krijgen om 8-persoonsbusjes aan te schaffen? Voor sommige verbindingen kan dat misschien handig zijn. Desnoods met extra voorwaarden, bijv dat ze niet op de gewenste centrumbus mogen worden ingezet ofzo.
Nee, de provincie Klokbekerstad is van mening dat er geen ruimte is voor 8-persoonsbusjes binnen de hoofdstad van de provincie. Ze zien de concessie als belangrijk prestigeproject.
bys1 schreef:Hoe werkt een onderaannemer precies? Moet het überhaupt een bedrijf zijn dat zich inschrijft op de concessie, of is dat niet nodig? En in essentie is het dus niet meer dan iemand een bericht sturen, spul een beetje indelen en klaar? Heeft de onderaannemer een eigen stalling?
Ik ga het onderaannemer systeem veranderen. Nu is het te eenvoudig. De vervoerder maakt gewoon de dienstregeling, maar deze kost geen matritminuten. Je moet een deel van je materieelbudget reserveren voor de onderaannemer als je vervolgens de concessie wint dan moet je een openbare aanbesteding uitschrijven om de onderaannemer te selecteren. De voorwaarden voor die aanbesteding mag de vervoerder zelf bepalen, maar er moet voldoende budget zijn om materieel aan te schaffen. De vervoerder moet in zijn plan opnemen: welke lijnen naar een onderaannemer gaan (let op het percentage), welk budget er beschikbaar is voor materieel en hoeveel reservebussen de onderaannemer moet hebben (min. 1). De onderaannemer mag het materieel aanschaffen tegen 20% korting. Het budget dat de vervoerder beschikbaar stelt voor de onderaannemer telt mee met de materieelscore bij de aanbesteding.
bys1 schreef:Het valt me op dat, vooral buiten de spitsuren, als je op de geëiste verbindingen (ik heb vooral naar corridors gekeken) de minimale frequenties biedt, je het op de corridor universiteitsbuurt prima met 12-meterbussen kan doen, terwijl je op veel andere corridors nog niet eens genoeg hebt aan gelede bussen.
Zie het probleem niet.
bys1 schreef:Er zijn in de zomer extra reizigers. Lang niet veel, maar zijn de tijdsperiodes zijn me daar nog niet helemaal duidelijk. Zijn ze er zeven dagen per week de gehele dag van 5:30 tot 0:30 en dan ook nog in een nachtelijke uren?
Zeven dagen per week en ook 's nachts.
bys1 schreef:Zoals je de buffertijd nu hebt opgeschreven is het me volledig onduidelijk. Een lijn die meerdere knooppunten bedient heeft nog steeds twee minuten buffertijd per knooppunt? Een lijn moet buffertijd hebben, mag je dat in de rit bouwen, moet dat na afloop van de rit? En wat als de lijn op een knooppunt eindigt, moet er dan daarna vier minuten buffertijd zijn?
Je moet op
elk knooppunt min. 2 minuten stilstaan, daarnaast moet er aan het
begin of eind van de lijn twee minuten worden stilgestaan om te bufferen indien er nog nergens anders is gebufferd (zal dit aanpassen).
Op een knooppunt gewoon 2 minuten buffertijd, geen 4.
DrechtBlub schreef:Definitie tijdsperiode: Contradictie in eindtijd (al zie ik geen reden om op dagen die niet vrijdag en zaterdag te rijden, bestaat dat tijdvak natuurlijk wel)
Mijn idee was eerst alleen vrijdag- en zaterdagnacht het nachtnet te laten rijden, maar ik vind elke dag ook prima.
DrechtBlub schreef:Het valt op dat de La Mar Meer, Chaveau Kasteel/Strandduinplein weekendlijnbonus geen bonus bevat voor het rijden in het zomerseizoen, waarin ik juist zou verwachten dat de gemeente hier nóg meer geinteresserd in is dan in weekenden, maar dit kan aan mij liggen natuurlijk.
Ik zou zeggen licht het toe en vraag je punten. ;)
DrechtBlub schreef:DAB betreurd het dat er geen 8tax en geen 13-15m bus opties beschikbaar zijn om eventueel betere te kunnen aansluiten bij de vervoersvraag, kan de gemeente klokbekerstad hier nog iets mee doen?
Nee, helaas niet.
DrechtBlub schreef:Holy moly, van 1200 naar 3050 DRU, klopt dit wel? Ik vind het geweldig als het klopt maar dat is een flinke verhoging zeg.
Ik denk dat ik de DRU zelfs nog iets verder ga opschroeven.
DrechtBlub schreef:De buffertijd snap ik niet helemaal. Als je lijn buffert op één eindpunt (station bijv.), moet er dan 2 óf 4 minuten buffertijd bij het station in zitten? Moet de bus op beide eindpunten of maar op één eindpunt bufferen? (in het echt gebeurt het allebei).
Zie vraag Bys1.
DrechtBlub schreef:Door de manier waarop je de aanbestedingsgids heb ingedeeld hoef je nu technisch niet op te geven waar je de keerlus heb neergelegd als je dat heb gedaan en hoef je de kosten dus ook niet op te schrijven. Succes met het uitvogelen waar en of er uberhaupt gebruik van is gemaakt. :Y
Ik zal het erbij zetten. ;)
DrechtBlub schreef:Ik stel voor de eis om het maximum aantal voertuigen per lijn weer te geven in een tabel weg te halen (en vervangen door alleen type/tijdsperiode), dit is als je lijnen of omlopen gekoppeld heb bijna onmogelijk om duidelijk op te schrijven. Alternatief kan je ook eisen dat ipv deze methode, de vervoerder opschrijft per bus in de materieellijst (waar je wonder boven wonder niet om vraagt, je vraag alleen om de kosten... (A) ) per bus op welke lijnen deze per dagdeel word(en) ingezet. (Zie mijn bod voor Klokbekerstad, zondig, ik heb dat in dat bod ook gedaan. Rechtsboven op de infopagina.)
Prima.
Daniel schreef:Er is nu een minimum en maximum aantal reservebussen, maar wanneer telt een bus als reservebus? Is een bus die in de spits rijdt en de hele dalperiode stilstaat ook een reservebus tijdens het dal, of telt alleen een bus die de hele dag geen geplande omlopen heeft mee.
Doordeweeks als er een bus extra is in zowel de spits als daluren, dus niet alleen tijdens de daluren. In het weekend als deze de gehele dag stilstaat.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.