De mini aanbesteding

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 644
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: De mini aanbesteding

Bericht door DPDelft »

ZO6176 schreef: @Provinciebestuur: wij missen in het overzicht de biedingen van onder ander Sjenglines. Zouden jullie deze erbij kunnen vermelden? Nogmaals complimenten voor de uitvoering van het spel.
Klopt het dat er van BlueBuzz geen lijnnetkaart in de map staat?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39165
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Daniel »

Er staat van BleuBuzz geen losse netkaart in de map inderdaad, die staat op een van de tabbladen in de spreadsheet met de bieding (of eigenlijk twee want de nachtnetkaart staat apart)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
iamthedutchdude
Berichten: 978
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: De mini aanbesteding

Bericht door iamthedutchdude »

Persbericht Consumentenorganisatie Linq:

Allereerst feliciteren wij het provinciebestuur met de nieuwe uitvoerder van de concessie Klokbekerstad. Wij zijn blij om te zien dat er een winnend bod is door een vervoerder die een voor de consument overzichtelijke dienstregeling heeft neergezet.

Wel hebben wij op basis van de puntenverdeling nog de volgende vraag aan het provinciebestuur:
"Kan de provincie een toelichting geven op de in mindering gebrachte strafpunten bij de vervoerders DeLein, NWZO en (met name) TraveLink? Dit mede omdat bij TraveLink de score op alle andere beoordelingspunten hoger is dan van BleuBuzz. Zonder de strafpunten voor TraveLink zou de winnaar van deze aanbesteding zelfs anders zijn. Daarnaast kunnen wij, met het definitief PvE naast ons, niet vinden waar de strafpunten op gegeven zijn."

Wij hopen spoedig van het provinciebestuur een reactie te ontvangen. Daarnaast willen wij BleuBuzz (voorlopig) feliciteren met het winnen van deze aanbesteding en complimenteren wij BleuBuzz voor het aanbod wat zij (waarschijnlijk) zullen gaan leveren aan de consumenten in Klokbekerstad.
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Lijn65 »

Persbericht Delein

Delein feliciteert BleuBuzz met de voorlopige gunning van de Concessie Stadsvervoer Klokbekerstad. Hun offerte is door de opdrachtgever Provincie Klokbekerstad met de meeste punten beoordeeld. Delein zet echter nog wel vraagtekens bij de wijze waarop de puntentelling is verlopen. In de ogen van Delein is de puntentelling te veel gericht op wat voor de vervoerder en opdrachtgever interessant is, maar niet op wat voor de reiziger gunstig is. Een reiziger heeft immers meer belang van een duidelijk lijnennet met hoge, doch regelmatige, frequenties dan een busnet dat bijvoorbeeld weinig matritten heeft. Ook de manier waarop strafpunten zijn uitgedeeld is voor Delein niet helemaal eerlijk verlopen. Delein zal de puntentelling nog nader bestuderen en daarna besluiten of het nog zinvol is om bezwaar tegen de gunning in te dienen.


Update 22:05: Delein dient bezwaar in tegen de gunning van de Concessie Klokbekerstad

Delein heeft bezwaar ingediend tegen de gunning van de Concessie Stadsvervoer Klokbekerstad. Delein is van mening dat de puntentelling niet eerlijk is verlopen. Delein heeft strafpunten gekregen wegens het overschrijden van het materieelbudget. Echter heeft de voorlopige winnaar van de concessie het materieelbudget ook overschreden en hier geen strafpunten voor gekregen. Delein vindt dit zeer bezwaarlijk en vraagt de provincie dit zo spoedig mogelijk te corrigeren. Daarnaast zet Delein überhaupt vraagtekens bij de strafpunten voor het overschrijden van het materieelbudget, aangezien hierover niks in het PvE is opgenomen. Delein heeft tot slot de provincie gevraagd de bezwaartermijn te verlengen, aangezien 3 dagen om bezwaar in te dien niet in verhouding staat tegen de tijd die beschikbaar was voor het opstellen van de offerte en de tijd die de provincie nodig had om de offertes te beoordelen. Delein realiseert zich dat deze bezwaren er niet toe zullen leiden dat Delein de concessie alsnog zal winnen, maar hoopt hiermee wel dat de puntentelling eerlijker zal zijn en dat de rechtvaardige winnaar de concessie uit mag gaan voeren.
Basislijn
TLP
Berichten: 1557
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: De mini aanbesteding

Bericht door TLP »

iamthedutchdude schreef:Wel hebben wij op basis van de puntenverdeling nog de volgende vraag aan het provinciebestuur:
"Kan de provincie een toelichting geven op de in mindering gebrachte strafpunten bij de vervoerders DeLein, NWZO en (met name) TraveLink? Dit mede omdat bij TraveLink de score op alle andere beoordelingspunten hoger is dan van BleuBuzz. Zonder de strafpunten voor TraveLink zou de winnaar van deze aanbesteding zelfs anders zijn. Daarnaast kunnen wij, met het definitief PvE naast ons, niet vinden waar de strafpunten op gegeven zijn."
Citaat van regenmaker:
regenmaker schreef:Ik ga overigens niet al te moeilijk doen als iemand toevallig een limiet heeft overschreven. Ik vind dat iedereen recht heeft op een beoordeling gezien de hoeveelheid tijd die hierin is gestoken en voor het overschrijden van een limiet zal een passende puntenstraf worden toegekend.
Als ik vervolgens de definitieve versie van het PvE bekijk, zie ik wel degelijk een aantal strafbare eisen vermeld staan, die al dan niet in een later stadium zijn toegevoegd:
Programma van Eisen Concessie Klokbekerstad schreef:Let op: Zorg voor een overzichtelijke en logische dienstregeling voor de reiziger, het ontbreken hiervan kan leiden tot 50 strafpunten. Deze strafpunten kunnen tegen een concurrerende vervoeder worden geëist in een bezwaarschrift.
Programma van Eisen Concessie Klokbekerstad schreef:Het is niet toegestaan om matritminuten stiekem weg te stoppen in de dienstregeling als dit voor reizigers verlies in DRU betreft, dit wordt bestraft met 50 minpunten. Deze strafpunten kunnen tegen een concurrerende vervoeder worden geëist in een bezwaarschrift.
Programma van Eisen Concessie Klokbekerstad schreef:Elke hele DRU minder geeft +0,02 punten en elke DRU meer geeft -1 punt.
Programma van Eisen Concessie Klokbekerstad schreef:Voor elke lijn die niet genoeg buffertijd heeft, worden 20 strafpunten gerekend. Deze strafpunten kunnen tegen een concurrerende vervoeder worden geëist in een bezwaarschrift.
De vervoerders met strafpunten hebben zich in principe niet aan een (combinatie) van deze regels gehouden. Overigens zie ik geen expliciete straf voor het overschrijden van het materieelbudget, waardoor het bezwaar van Delein op dat punt hout snijdt. Tegelijkertijd is zo'n limiet er niet voor niets, dus de vraag is of dat juridisch gezien dan straffeloos moet blijven, enkel omdat de strafmaat niet expliciet vermeld is.
Falcon
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 10 dec 2017, 19:09

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Falcon »

Zojuist heeft Sjenglines een tweede bezwaar ingediend. Dit betreft de berekening van de MAT minuten.

Drie vervoersaanbieders hebben ervoor gekozen om al het vervoer en dus de MAT-ritten zelf uit te voeren. NWZO maakt gebruik van een onderaannemer, en heeft de meest waarschijnlijke MAT minuten meegeteld in het totaal. Bluebuzz en Travellink hebben de MAT minuten van de onderaannemers niet meegeteld. Dit maakt dat MAT ritten die wel worden gereden (weliswaar door een onderaannemer) niet worden meegeteld in het totaal, waardoor er een lager MAT rijtijd wordt meegenomen in de eindbeoordeling. Wij hebben de provincie gevraagd hierin een lijn te trekken en alle MAT ritten mee te tellen, ook die van onderaannemers. Dit kan door middel van een dienstregeling (Gemakkelijk te realiseren bij Bluebuzz en al gerealiseerd bij NWZO) of met een schatting (gezien Travellinks wederom bijzondere puzzel).

Tevens, mocht er een puntentelling zijn waarbij wij onderling punten aan elkaar geven gaat mijn stem uit naar DeLein. Een zeer simplistisch (en daarmee overzichtelijke) dienstregeling. Enig nadeel, geen nachtnet. Maar bij DeLein is nog wat DRU over om dat alsnog te realiseren ;)
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: De mini aanbesteding

Bericht door DrechtBlub »

DAB heeft zoals duidelijk is geworden zijn bod niet af gekregen.

DAB is wél begonnen aan het maken van een lijnennet en DAB deelt graag wat onze visie was voor deze concessie met de anderen die mee hebben gedaan in de hoop hier nog wat commentaar op te kunnen krijgen wat in een latere concessie zowel DAB als de andere vervoerders mogelijk nog kan helpen.

Afbeelding
Ik blub in het Drecht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39165
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Daniel »

@Falcon: Dat MAT-ritten van een onderaannemer niet meetellen staat gewoon als voordeeltje in het PvE vermeld. Je kunt niet achteraf nog de regels naar jouw zin laten aanpassen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
ZO6176
Donateur
Berichten: 6033
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: De mini aanbesteding

Bericht door ZO6176 »

Ik zelf ben misschien te voorzichtig geweest voor het vragen voor extra punten zoals hoge frequentie, meerdere takken op de universiteitslijnen etc. Dan was ik misschien niet laatste geworden.
Maar ik zou voor de volgende aanbesteding willen voorstellen dat je de extra's die geboden wordt wel moet benoemen maar dat het provinciebestuur hier punten voor toekent. Nu kont het mij een beetje over van dat je wat "brutaal" moet zijn in het vragen van punten.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9157
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door regenmaker »

Als ik keihard was gaan beoordelen dan had ik sowieso de biedingen van Delein, NWZO en TraveLink ongeldig moeten verklaren... De rest van de bezwaren zal ik in de loop van de week bekijken.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6033
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: De mini aanbesteding

Bericht door ZO6176 »

Snap ik.
Boven budget is boven budget maar dan voor de wel aan de eisen voldoenende biedingen.
Falcon
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 10 dec 2017, 19:09

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Falcon »

Daniel schreef:@Falcon: Dat MAT-ritten van een onderaannemer niet meetellen staat gewoon als voordeeltje in het PvE vermeld. Je kunt niet achteraf nog de regels naar jouw zin laten aanpassen.
Dat kan. Heb ik dan mogelijk overheen gelezen . Dan geef ik bij deze nog een voordeel weg voor NWZO. :P
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Lijn65 »

TLP schreef:De vervoerders met strafpunten hebben zich in principe niet aan een (combinatie) van deze regels gehouden. Overigens zie ik geen expliciete straf voor het overschrijden van het materieelbudget, waardoor het bezwaar van Delein op dat punt hout snijdt. Tegelijkertijd is zo'n limiet er niet voor niets, dus de vraag is of dat juridisch gezien dan straffeloos moet blijven, enkel omdat de strafmaat niet expliciet vermeld is.
Opzich voorziet de manier waarop de materieelscore berekend wordt al in het belonen van het onder het budget blijven. Hoe lager de materieel uitgaven, hoe minder minpunten hiervoor worden toegekend en visa versa. Wellicht had de provincie nog een bonus van x punten kunnen opnemen voor een vervoerder die onder het budget blijft. Het overschrijden van het budget hoeft namelijk niet erg te zijn als dat op een andere manier gecompenseerd wordt, bijvoorbeeld door hoge frequenties of meer directe verbindingen.
Falcon schreef: Tevens, mocht er een puntentelling zijn waarbij wij onderling punten aan elkaar geven gaat mijn stem uit naar DeLein. Een zeer simplistisch (en daarmee overzichtelijke) dienstregeling. Enig nadeel, geen nachtnet. Maar bij DeLein is nog wat DRU over om dat alsnog te realiseren ;)
Dank! Delein (met een kleine letter L) heeft echter wel een nachtnet aangeboden, maar heeft hierbij ervoor gekozen geen apart nachtnet op te zetten, maar de drukste lijnen gewoon door te laten rijden tot diep in de nacht. Dit is voor de reiziger veel duidelijker. Deze kan immer bij de vertrouwde haltes in en uitstappen en wordt niet met onnodige omwegen confronteert omdat 1 nachtlijn zoveel mogelijk wijken moet bedienen. Daar had Delein achteraf, gezien het bod van Bleubuzz, nog bonuspunten voor kunnen vragen.
Basislijn
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 644
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: De mini aanbesteding

Bericht door DPDelft »

DrechtBlub schreef:DAB heeft zoals duidelijk is geworden zijn bod niet af gekregen.

DAB is wél begonnen aan het maken van een lijnennet en DAB deelt graag wat onze visie was voor deze concessie met de anderen die mee hebben gedaan in de hoop hier nog wat commentaar op te kunnen krijgen wat in een latere concessie zowel DAB als de andere vervoerders mogelijk nog kan helpen.

Afbeelding
Lijnennetkaart ziet er overzichtelijk uit met logische routes. Alleen zonder de frequenties is het lastig inhoudelijk er iets over te zeggen.
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 644
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: De mini aanbesteding

Bericht door DPDelft »

DriveGreen heeft zojuist bezwaar ingediend bij de Provincie wat betreft de concessie Klokbekerstad.
Het gaat hierbij om de toekenning van punten aan de vervoerders BleuBuzz en Sjenglines.
Wij wachten het oordeel van de provincie af op onze ingediende punten.
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: De mini aanbesteding

Bericht door DrechtBlub »

DPDelft schreef:
Lijnennetkaart ziet er overzichtelijk uit met logische routes. Alleen zonder de frequenties is het lastig inhoudelijk er iets over te zeggen.
Ik heb zo'n drukke tijd gehad dat ik de reizigersstromen niet eens compleet heb kunnen uitwerken dus een idee over frequenties heb ik niet. Ik was hier begonnen aan het netwerk met de insteek om een goede spreiding van de grove stromen te maken, daarna uit te gaan rekenen hoe het met de passagiersaantallen in detail zit foor frequentie en materieelgrootte. Meer kan ik dus ook niet echt geven.
Ik blub in het Drecht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39165
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Daniel »

De directie van BleuBuzz betreurt het dat de grootste concurrenten in deze aanbesteding het nodig hebben gevonden bezwaar aan te tekenen op basis van de puntentelling. BleuBuzz heeft weliswaar gebruik gemaakt van alle mogelijkheden die deze aanbesteding bood om meer punten te behalen, maar is daarbij bescheiden gebleven en heeft alleen bonuspunten gevraagd voor de zaken die al in het PvE gesuggereerd werden.
Daarnaast hebben wij op een transparante manier ritten uitbesteed aan een onderaannemer, waarbij iedereen duidelijk kan zien waarop het aantal benodigde bussen en dus het budget voor de onderaannemer is gebaseerd. MAT-ritten en de 20% korting op materieel zijn hierbij conform het PvE niet meegeteld voor de totalen.

Wij zijn benieuwd wat de bezwaren van Sjenglines en DriveGreen zijn zodat wij desnoods nog zaken uit het bod kunnen toelichten. Wij zijn ons namelijk bewust van de complexiteit van deze aanbesteding, waardoor sommige keuzes wellicht toelichting behoeven om bezwaren weg te nemen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 644
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: De mini aanbesteding

Bericht door DPDelft »

Daniel schreef:De directie van BleuBuzz betreurt het dat de grootste concurrenten in deze aanbesteding het nodig hebben gevonden bezwaar aan te tekenen op basis van de puntentelling. BleuBuzz heeft weliswaar gebruik gemaakt van alle mogelijkheden die deze aanbesteding bood om meer punten te behalen, maar is daarbij bescheiden gebleven en heeft alleen bonuspunten gevraagd voor de zaken die al in het PvE gesuggereerd werden.
Daarnaast hebben wij op een transparante manier ritten uitbesteed aan een onderaannemer, waarbij iedereen duidelijk kan zien waarop het aantal benodigde bussen en dus het budget voor de onderaannemer is gebaseerd. MAT-ritten en de 20% korting op materieel zijn hierbij conform het PvE niet meegeteld voor de totalen.

Wij zijn benieuwd wat de bezwaren van Sjenglines en DriveGreen zijn zodat wij desnoods nog zaken uit het bod kunnen toelichten. Wij zijn ons namelijk bewust van de complexiteit van deze aanbesteding, waardoor sommige keuzes wellicht toelichting behoeven om bezwaren weg te nemen.
DriveGreen heeft weloverwogen een bezwaar ingediend op basis van punten waarop DriveGreen verwacht dat aanpassing noodzakelijk is. In tegenstelling tot de veronderstelling van BleuBuzz gaat het bezwaar niet over de extra toegekende punten of de uitbesteding aan de onderaannemer. DriveGreen vindt het opvallend dat BleuBuzz de aanbesteding complex noemt, dit heeft DriveGreen niet als dusdanig ervaren. Wel dat het een grote concessie is met veel mogelijkheden. De opgave in deze concessie lag dan ook in het overzichtelijk houden van de verbindingen voor reizigers.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39165
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Daniel »

DPDelft schreef:DriveGreen vindt het opvallend dat BleuBuzz de aanbesteding complex noemt, dit heeft DriveGreen niet als dusdanig ervaren. Wel dat het een grote concessie is met veel mogelijkheden.
Precies daarop doelde ik met de benaming "complex": door verschillende inzichten kan je zomaar iets over het hoofd zien in het bod van een andere vervoerder. Er zijn bijvoorbeeld afhankelijk van het aangeboden lijnennet ook verschillende opties mogelijk om de reizigersstromen af te wikkelen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9157
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door regenmaker »

Ik heb van elke vervoerder een bezwaar gehad met uitzondering van NWZO en BleuBuzz. Volgende keer komt er een soort van drempel om bezwaar in te dienen, want ja die juristen moeten ook ergens van betaald worden. ;)

Ik hoop zaterdag wat tijd te hebben om ernaar te kijken.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6033
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: De mini aanbesteding

Bericht door ZO6176 »

Het is voor mij een spel. En als dit de uitslag is dan is dat zo.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39165
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Daniel »

BleuBuzz vond het in dit geval niet nodig bezwaar in te dienen gezien er geen rare dingen in de andere biedingen zaten en er waar relevant ook reeds strafscores zijn toegekend.
Wel vermoeden wij dat Sjenglines en DriveGreen met oneigenlijke argumenten alsnog de concessie trachten binnen te slepen, vooral omdat ze zo stil zijn over hun bezwaren. Een directielid van Sjenglines liet al weten de MAT-ritten van onderaannemers mee te willen laten tellen, terwijl overduidelijk in het PvE staat dat die niet meegeteld horen te worden.

Afhankelijk van de inhoud van de bezwaren en de uitkomst van de bezwaarprocedure overwegen wij dan ook naar het cBvB (college van beroep voor het virtuele bedrijfsleven) te stappen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 644
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: De mini aanbesteding

Bericht door DPDelft »

regenmaker schreef:Ik heb van elke vervoerder een bezwaar gehad met uitzondering van NWZO en BleuBuzz. Volgende keer komt er een soort van drempel om bezwaar in te dienen, want ja die juristen moeten ook ergens van betaald worden. ;)
Begrijpelijk dat je kijkt hoe je "onzinnige" bezwaren kunt weren uit de procedure, tegelijkertijd denk ik dat het ook oppassen is dat de winnaar per definitie gewonnen heeft omdat bezwaar te ingewikkeld is. Ik denk dat het stellen van de korte bezwaartijd al gedeeltelijk helpt.
Daniel schreef:BleuBuzz vond het in dit geval niet nodig bezwaar in te dienen gezien er geen rare dingen in de andere biedingen zaten en er waar relevant ook reeds strafscores zijn toegekend.
Wel vermoeden wij dat Sjenglines en DriveGreen met oneigenlijke argumenten alsnog de concessie trachten binnen te slepen, vooral omdat ze zo stil zijn over hun bezwaren. Een directielid van Sjenglines liet al weten de MAT-ritten van onderaannemers mee te willen laten tellen, terwijl overduidelijk in het PvE staat dat die niet meegeteld horen te worden.

Afhankelijk van de inhoud van de bezwaren en de uitkomst van de bezwaarprocedure overwegen wij dan ook naar het cBvB (college van beroep voor het virtuele bedrijfsleven) te stappen.
DriveGreen reageert waarschijnlijk voor het laatst op de beschuldigingen die de directie van BleuBuzz uit over DriveGreen. Om de belangen van BleuBuzz niet onnodig te schaden, andere vervoerders geen valse hoop te geven en de discussie rondom de aanbesteding niet onnodig te voeren heeft DriveGreen ervoor gekozen (zoals gebruikelijk is) niet inhoudelijk over de bezwaren te spreken. Gezien de reacties betwijfelt DriveGreen of het in een volgende situatie opnieuw open zal zijn over het al dan niet bezwaar maken tegen de gunning van een concessie.
Het kenmerkt de houding van BleuBuzz dat er op voorhand al gesproken wordt over een mogelijke gang naar het cBvB. DriveGreen ziet graag een open constructieve houding tussen de verschillende partijen binnen deze (en andere) concessies.

(Als privé persoon:
Ik heb ruim 2 uur tijd gestoken in het bekijken van de andere offertes en daar voor mijzelf inhoudelijk wat over gevonden. Dat is niet bedoeld om iemand af te kraken, te saboteren, concessies te laten verliezen of andere negatieve redenen. Ik ben oprecht benieuwd in wat een andere vervoerder heeft bedacht, hoe het in elkaar steekt en waarom het beter/slechter is dan de door mij ingezonden offerte. Op basis daarvan heb ik gekeken vind ik het waard om hier bezwaar tegen aan te tekenen en kan ik dat voldoende onderbouwen. Mijn ingezonden bezwaar is dus ook niet "daar geeft de overheid te veel punten voor" maar bijvoorbeeld "volgens mij zijn er zoveel reizigers per uur op deze verbinding, de vervoerder biedt deze capaciteit, dat is onvoldoende om alle reizigers te vervoeren". @Daniel Hopelijk kun je daar begrip voor opbrengen. Misschien zie ik het wel helemaal verkeerd, maar ook daar leer ik graag van. Jouw opzet met zoveel verschillende lijnen zal met een reden gemaakt zijn, daar heb ik echt goed naar gekeken hoe het in elkaar zat. Juist dat vind ik interessant, ook al snap ik niet altijd wat de afwegingen zijn geweest. Helaas is dat op een forum wat lastiger te bespreken :wink: . Ik ben het met je eens dat het meetellen van de MAT-ritten voor onderaannemers niet kan omdat dit in het PvE staat, maar mijn bezwaren zitten dus (zoals eerder aangegeven) op een andere lijn en zijn niet even in 5 minuten gemaild. Mocht je mijn bezwaar willen lezen kun je mij een PB sturen.

Ik wens @Regenmaker veel succes met het lezen, beoordelen en verwerken van de bezwaren tegen de gunning van de concessie Klokbekerstad. Het is een hoop tijd die je erin stopt en de puzzels zijn uitdagend genoeg (voorlopig :wink: ). )
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39165
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Daniel »

Neem het niet zo serieus joh, ik zit lekker in m'n rol als virtuele vervoerder en dat is ook de manier waarop ik erin sta. Niet om iemand af te kraken.
Vond het eigenlijk juist opvallend dat er bij deze aanbesteding nog zoveel bezwaren kwamen, want ik zag niet echt heel rare dingen in de biedingen van de virtuele concurrenten.
De vorige keer met bezwaren hadden we bijvoorbeeld dat misbruik van de reservebusscore, maar dat soort dingen zaten er dit keer niet echt in. Hooguit bij Travelink, die hadden slechts 54 MAT-uren terwijl de rest allemaal in elkaars buurt ligt rond de 130, maar die hadden al de minpunten daarvoor gekregen. Jouw bod vond ik trouwens ook wel interessant omdat je veruit de miste MAT-minuten had zonder een onoverzichtelijk netwerk ervan te maken. Maar heb nog niet echt weten te doorgronden hoe je dat nu voor elkaar gekregen hebt.
DPDelft schreef:Mijn ingezonden bezwaar is dus ook niet "daar geeft de overheid te veel punten voor" maar bijvoorbeeld "volgens mij zijn er zoveel reizigers per uur op deze verbinding, de vervoerder biedt deze capaciteit, dat is onvoldoende om alle reizigers te vervoeren". @Daniel Hopelijk kun je daar begrip voor opbrengen. Misschien zie ik het wel helemaal verkeerd, maar ook daar leer ik graag van. Jouw opzet met zoveel verschillende lijnen zal met een reden gemaakt zijn, daar heb ik echt goed naar gekeken hoe het in elkaar zat. Juist dat vind ik interessant, ook al snap ik niet altijd wat de afwegingen zijn geweest.
Tuurlijk, daarom geef ik ook aan dat ik je vragen graag tegemoet zie. Geenenkel probleem om dingen toe te lichten. Die reizigersaantallen is ook waarom ik deze aanbesteding complex noemde: ik heb echt zitten spelen met de reizigersstromen om niet overdreven veel bussen te hoeven rijden.

Wat de opzet met verschillende lijnen betreft: ik wilde in mijn bod een combinatie bieden van een goede ontsluiting (gezien de bedieningswens voor diverse haltes) maar tevens een overzichtelijk netwerk bieden met voldoende capaciteit. De opzet van de lijnen is erop gebaseerd dat op de verplichte corridors en verbindingen een bundel van lijnen rijdt die herkenbaar tot een corridor behoren. Zodoende heb ik dus de x1-lijnen naar de Seizoensbuurt, de x2-lijnen naar de Universiteitsbuurt, de x3-lijnen naar de Rivierenbuurt, de x4-lijnen naar de Vredige Buurt/Godenbuurt (met 5 naar de Strandwijk omdat het anders niet in het systeem paste :P ) en de x6-lijnen naar de Kastelenbuurt/Fruitbuurt.
Daarbij geldt ook nog het volgende basisprincipe: lijnnummers 1 t/m 9 zijn corridorlijnen naar het stadscentrum, 10 t/m 19 de lijnen naar het centraal station, 20 t/m 29 de interwijklijnen/ringlijnen en 30 t/m 39 de spitslijnen.
En verder had je vast de lijnnummergrap door dat lijn 19 eigenlijk een combi van 5 en 14 is, en laat 14 + 5 nu 19 zijn :P

De reizigersstromen, en dat is toch wel iets waar voor dit bod veel werk in is gaan zitten, heb ik aardig op zitten puzzelen. Vanuit elke wijk zie je een bestemming Stationsbuurt/Centrum staan, maar de aantallen die daarbij zijn alle reizigers die naar dat knooppunt reizen. Bijvoorbeeld reizigers uit de Rivierenbuurt naar de Universiteitsbuurt zitten daar ook bij, gezien die eerst naar het centrum moeten reizen om daar over te stappen. Als je de formules bekijkt zal je bij lijnen die doorgaand over een knooppunt heen rijden soms wat aantallen missen. Dat heeft de eenvoudige reden dat je bijvoorbeeld reizigers van de Seizoensbuurt naar het centrum hebt, maar ook reizigers uit de Rivierenbuurt naar Oost die in het centrum overstappen. Zou ik die bij lijn 11 allebei meetellen dan tel ik reizigers dubbel, terwijl ze nooit gelijktijdig in die bus zitten, dus heb ik voor het gemak van de berekening dan het maximum aantal reizigers van de beide stromen gekozen om in de berekening op te nemen.

Daarnaast heb je natuurlijk ook nog verbindingen waar meerdere lijnen rijden, bijvoorbeeld lijn 11 en 14 naar Oost. Meestal heb ik daar het aantal reizigers per lijn simpelweg door twee gedeeld, maar soms is de ene lijn dan net wat drukker dan de andere en heb ik daarom geen 50/50 verdeling gebruikt. Of zit er, zoals bij Fruitbuurt - CS, een extra spitslijn in het bod die als reizigersaantal het aantal reizigers heeft wat ik over had nadat de maximale capaciteit van de reguliere bussen was bereikt.
Ook heb ik nog even apart de reizigersstromen tussen Centrum en CS berekend (van/naar alle wijken) en gecheckt of het totaal van alle lijnen die tussen Centrum en CS rijden voldoende plek had voor die reizigers. Dat heeft er bijvoorbeeld toe geleid dat lijn 12 in de spits ook korte ritten Centrum - CS v.v. rijdt. En die willen nog weleens wat overcapaciteit hebben omdat ze tegelijk dienen als alternatief voor MAT-ritten tussen centrum en CS.
En een dingetje waar je wel even op moet letten bij het checken van de reizigersaantallen is dat alle reizigersstromen tussen de wijken onderling via de (ring)lijnen 21 en 22 zijn gerekend. Uitzondering daarbij is Kastelenbuurt - Fruitbuurt, daar rijdt immers lijn 6 veel rechtstreekser.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 644
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: De mini aanbesteding

Bericht door DPDelft »

Daniel schreef:Neem het niet zo serieus joh, ik zit lekker in m'n rol als virtuele vervoerder en dat is ook de manier waarop ik erin sta. Niet om iemand af te kraken. Vond het eigenlijk juist opvallend dat er bij deze aanbesteding nog zoveel bezwaren kwamen, want ik zag niet echt heel rare dingen in de biedingen van de virtuele concurrenten. De vorige keer met bezwaren hadden we bijvoorbeeld dat misbruik van de reservebusscore, maar dat soort dingen zaten er dit keer niet echt in. Hooguit bij Travelink, die hadden slechts 54 MAT-uren terwijl de rest allemaal in elkaars buurt ligt rond de 130, maar die hadden al de minpunten daarvoor gekregen. Jouw bod vond ik trouwens ook wel interessant omdat je veruit de miste MAT-minuten had zonder een onoverzichtelijk netwerk ervan te maken. Maar heb nog niet echt weten te doorgronden hoe je dat nu voor elkaar gekregen hebt.
Fijn, het blijft lastig de intentie van iemand te lezen in een bericht waar ook weer een fictieve rol in zit :) . Qua rare dingen viel een vervoerder op met een zeer grote vraag naar bonuspunten, maar dat lijkt door de overheid goed gezien te zijn.
Met mijn MAT-minuten heb ik heel erg lopen puzzelen, zeker omdat ik het grotere materieel niet onnodig leeg naar de garage wilde laten rijden. In de ochtendspits rijden er daardoor ritten met extra capaciteit richting Centrum vanuit de garage, terwijl aan het einde van de avondspits juist het omgekeerde gebeurde. Daarnaast eindigen er twee lijnen vrijwel direct naast de garage in West, dat scheelt natuurlijk enorm in MAT-minuten ten op zicht van een eindpunt in het Centrum of nog verder ;).
Daniel schreef:Wat de opzet met verschillende lijnen betreft: ik wilde in mijn bod een combinatie bieden van een goede ontsluiting (gezien de bedieningswens voor diverse haltes) maar tevens een overzichtelijk netwerk bieden met voldoende capaciteit. De opzet van de lijnen is erop gebaseerd dat op de verplichte corridors en verbindingen een bundel van lijnen rijdt die herkenbaar tot een corridor behoren. Zodoende heb ik dus de x1-lijnen naar de Seizoensbuurt, de x2-lijnen naar de Universiteitsbuurt, de x3-lijnen naar de Rivierenbuurt, de x4-lijnen naar de Vredige Buurt/Godenbuurt (met 5 naar de Strandwijk omdat het anders niet in het systeem paste :P ) en de x6-lijnen naar de Kastelenbuurt/Fruitbuurt.
Daarbij geldt ook nog het volgende basisprincipe: lijnnummers 1 t/m 9 zijn corridorlijnen naar het stadscentrum, 10 t/m 19 de lijnen naar het centraal station, 20 t/m 29 de interwijklijnen/ringlijnen en 30 t/m 39 de spitslijnen.
En verder had je vast de lijnnummergrap door dat lijn 19 eigenlijk een combi van 5 en 14 is, en laat 14 + 5 nu 19 zijn :P
Qua lijnenopzet heb ik een vergelijkbaar iets gedaan maar dan met de tientallen. De ringlijnen waren voor mij niet meer haalbaar doordat ik geen DRU's meer beschikbaar had na het optuigen van het netwerk. Datzelfde gold voor de zomerlijn of een nachtnet.
Daniel schreef: De reizigersstromen, en dat is toch wel iets waar voor dit bod veel werk in is gaan zitten, heb ik aardig op zitten puzzelen. Vanuit elke wijk zie je een bestemming Stationsbuurt/Centrum staan, maar de aantallen die daarbij zijn alle reizigers die naar dat knooppunt reizen. Bijvoorbeeld reizigers uit de Rivierenbuurt naar de Universiteitsbuurt zitten daar ook bij, gezien die eerst naar het centrum moeten reizen om daar over te stappen. Als je de formules bekijkt zal je bij lijnen die doorgaand over een knooppunt heen rijden soms wat aantallen missen. Dat heeft de eenvoudige reden dat je bijvoorbeeld reizigers van de Seizoensbuurt naar het centrum hebt, maar ook reizigers uit de Rivierenbuurt naar Oost die in het centrum overstappen. Zou ik die bij lijn 11 allebei meetellen dan tel ik reizigers dubbel, terwijl ze nooit gelijktijdig in die bus zitten, dus heb ik voor het gemak van de berekening dan het maximum aantal reizigers van de beide stromen gekozen om in de berekening op te nemen.

Daarnaast heb je natuurlijk ook nog verbindingen waar meerdere lijnen rijden, bijvoorbeeld lijn 11 en 14 naar Oost. Meestal heb ik daar het aantal reizigers per lijn simpelweg door twee gedeeld, maar soms is de ene lijn dan net wat drukker dan de andere en heb ik daarom geen 50/50 verdeling gebruikt. Of zit er, zoals bij Fruitbuurt - CS, een extra spitslijn in het bod die als reizigersaantal het aantal reizigers heeft wat ik over had nadat de maximale capaciteit van de reguliere bussen was bereikt.
Ook heb ik nog even apart de reizigersstromen tussen Centrum en CS berekend (van/naar alle wijken) en gecheckt of het totaal van alle lijnen die tussen Centrum en CS rijden voldoende plek had voor die reizigers. Dat heeft er bijvoorbeeld toe geleid dat lijn 12 in de spits ook korte ritten Centrum - CS v.v. rijdt. En die willen nog weleens wat overcapaciteit hebben omdat ze tegelijk dienen als alternatief voor MAT-ritten tussen centrum en CS.
En een dingetje waar je wel even op moet letten bij het checken van de reizigersaantallen is dat alle reizigersstromen tussen de wijken onderling via de (ring)lijnen 21 en 22 zijn gerekend. Uitzondering daarbij is Kastelenbuurt - Fruitbuurt, daar rijdt immers lijn 6 veel rechtstreekser.
Ik snap de oplossing van de reizigersspreiding, toch had ik het idee dat er in het netwerk verschillende capaciteitsproblemen ontstaan. Daar is mijn bezwaar ook op gericht, zowel bij BleuBuzz als Sjenglines heb ik het idee dat er in het netwerk niet voldoende capaciteit wordt geboden op verschillende verbindingen.
Voorbeeld 1 (BleuBuzz): De verbinding Kastelenbuurt - Centrum - Station - Universiteit telt 290 reizigers/uur (de reizigers naar de andere wijken zijn niet meegenomen, eigenlijk zouden de 20 reizigers naar Oost en de Sieradenbuurt ook nog minimaal moeten worden meegenomen). BlueBuzz biedt 6x per uur een verbinding met een standaard bus, waarbij de totale capaciteit 240 passagiers per uur is. Er blijven dus minstens 50 reizigers per uur achter op de de haltes in Kastelenbuurt in mijn beleving.
Voorbeeld 2 (Sjenglines): De verbinding vanuit het Centrum naar Strandwijk, Godenbuurt en Vredige Buurt wordt verzorgt door lijn 1. Daarnaast bieden lijn 10 en 11 ook nog een verbinding via een grote omweg naar de Vredige Buurt. In middagspits reizen hier 680 reizigers per uur (reizigers tussen de drie wijken onderling buiten beschouwing gelaten). Lijn 1 rijdt 8x per uur en lijn 10+11 6x per uur en bieden samen 14 x 40 = 560 reizigers capaciteit aan. Daarnaast wordt de verbinding naar de Fruitbuurt verzorgt door lijn 7. Als de reizigers naar de Vredige Buurt niet worden meegenomen biedt deze lijn exact de capaciteit van de reizigersaantallen. Echter zouden de reizigers naar de Vredige Buurt dan gebruik maken van ringlijn 10. Deze zit, zeer waarschijnlijk, in de Fruitbuurt al vol met reizigers vanaf Stadscentrum die niet met lijn 1 mee kunnen naar de Vredige Buurt. Er ontstaat daardoor een capaciteitsprobleem op lijn 7 of op lijn 10/11 of op alledrie de lijnen.

Ik heb op verschillende manieren geprobeerd de reizigers anders te spreiden maar dit is mij niet gelukt. Ik ben benieuwd naar jullie berekeningen op deze verbindingen, mogelijk kan ik daar bij de volgende concessie van profiteren :wink: .
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten