De mini aanbesteding

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: De mini aanbesteding

Bericht door ZO6176 »

Verslagen met 1 miezerig puntje. Dat is hard.
De felicitaties aan drivegreen. Ik ben erg nieuwsgierig wat de anderen gedaan hebben. Mocht iemand geïnteresseerd zijn in mijn ontwerp stuur me een PB.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door regenmaker »

NWZO - ZO6176
Stadsvervoer Heelwoud - Jef400
PHS Bus - PHS
BleuBuzz - Daniel
EFT - Raymon
Pieper - Brengme
Viilinga - Yanaike
DAB - Drechtblub
DriveGreen - DPDelft
TraveLink - Bys1

Materieelscore bestaat uit:
Gemiddelde comfort van alle bussen samen. Gewaardeert met 1, 2 of 3 per bus afhankelijk van het bustype.
Het aantal reservebussen dat je hebt per dag.
Materieelkosten telt ook licht mee. Per 100.000 die je over houdt, komt er ongeveer 0,4 punt erbij.

Dienstregelingscore bestaat uit:
De frequentie tussen centrum - wijk per tijdsperiode. Er zijn bonussen te verdienen door geleed of extra ritten in te zetten op de drukste momenten. Rij je bijvoorbeeld in de spits 2x/uur van Centrum naar Grachthout dan heb je daar 2x5 punten voor de spits. Er is maximaal 15 punten te behalen per verbinding per tijdsperiode, want geen overkill. Avonduren weekend 1x/2 uur geeft bijvoorbeeld een score van 0,5x0,5 voor de zondag- én zaterdagavond. Heb je extra verbindingen direct aangeboden tussen bijvoorbeeld zuidwijk en het ziekenhuis dan heb je daar een dubbele score op te pakken, tikt aan bij o.a. NWZO en Bleubuzz. ;) Verder is de dienstregelingscore gecorrigeerd voor het rijtijdverschil tussen de biedingen.

DRU score matcht precies met mijn DRU feitjes. ;)

(Brandstofkosten/1000) x factor = brandstofscore

Alles optellen en je hebt het eindresultaat.

Dienstregelingen zal ik deze week publiceren. Overigens was het wel fijn dat sommigen een lijnennetkaart of rijtijd per rit hadden bijgevoegd, dat scheelde mij enorm veel zoekwerk. TraveLink had het meest onoverzichtelijke format ingestuurd. :P
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: De mini aanbesteding

Bericht door ZO6176 »

Het was echt gaaf om dit te doen. Ik zie uit naar deel 2 van het spel.
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: De mini aanbesteding

Bericht door bys1 »

Ja, had je maar een Mac moeten hebben. Voor mij was het prima overzichtelijk, maar in excel en pdf was het amper te zien.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door regenmaker »

Het probleem zat hem vooral in dat ik moest zoeken naar welk materieel op welke rit reed via de omloopnummers. Daarnaast was je de enige met 4 materieeltypes, maakte het niet makkelijker met berekenen. :)

Daniel had per rit het materieeltype met een apart kleurtje toegevoegd, dank daarvoor. :pos:
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: De mini aanbesteding

Bericht door ZO6176 »

Dat had ik ook. Alle ritten waren zwart dat wil zeggen MAN 10 meter. :lol:
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: De mini aanbesteding

Bericht door bys1 »

Ik had maar drie volgens mij, de vierde was reserve :)
Achteraf had ik dat rotding misschien beter niet kunnen bestellen.
Ik begrijp wel dat het lastig was, al zat er enige logica in. Gelukkig voor jou ben ik later nog op het idee gekomen om omloopnummers boven elke rit te zetten...
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Jef400 »

Ik zie hier een chronisch gebrek aan inzet, ik loop kilometers achter in deze aanbesteding.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: De mini aanbesteding

Bericht door DrechtBlub »

regenmaker schreef: DRU score matcht precies met mijn DRU feitjes. ;)
Misschien is een update rond de DRU/kosten/budget/efficientie beoordeling/berekening tov. het totale "budget" voor de volgende keer een goed idee om eens over na te denken, aangezien nu de vervoerder met het minste OV ongeacht efficientie of kosten de meeste punten krijgt voor DRU, en dat lijkt me ook niet helemaal ideaal. - Helemaal als je bedenkt dat bedrijven vaak inzetten op zo veel mogelijk dienst binnen het totale "budget", maar dat gaat ook weer niet echt omdat er geen centraal budget was, lastig lastig.
Ik blub in het Drecht.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door regenmaker »

Diegene die een zuinige bieding hebben gedaan wilde ik niet afstraffen daarvoor, want het is logisch dat ze minder scoren op de dienstregelingscore die heel zwaar weegt. Daarnaast heeft DriveGreen met een DRU-gebruik van rond de 274 DRU gewonnen, dus ik denk dat ik wel een redelijke balans heb gevonden. Viilinga had rond de 180 DRU geboden en toch nog een hoge score gehaald. Wel ga ik de schaal wat dynamischer maken in plaats van vaste intervallen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: De mini aanbesteding

Bericht door DrechtBlub »

Daar heb je een punt.
Ik blub in het Drecht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Daniel »

Voor de liefhebbers trouwens: dit was het aangeboden netwerk van BleuBuzz (met lijn 1 als ringlijn in de spitsrichting)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: De mini aanbesteding

Bericht door DrechtBlub »

Al weet ik dat de complete bieding later ook door regenmaker gepost word zoals hij al heeft gezegd, hier is mijn lijnennetkaart dan ook (Ik heb aardig wat tijd in die kaart zitten :X ):

Afbeelding

Lijn 1/2 en 5/6 zijn, zoals je waarschijnlijk al kunt raden lussen die in 2 richtingen gereden worden. Lijn 3 rijd door naar Westelijke Randweg buiten de spits zodat ik geen extra fratsen nodig had om haltes Vlinderdoorn, Vuurbaak en Houttuin te bedienen.

Wie herkent de stijl van deze lijnennetkaart trouwens? Hij is afgeleid van een echte kaart uit een busboekje.

Ik had zelf trouwens de volgende frequenties:
Ma-Vr:
Lijn 1/2: Beiden 1*Uur in de spits, geven samen een grove halfuursdienst van busstation naar industrie, en functioneert tevens als een extra snelbus naar Busstation vanuit Grachtwijk.
Lijn 3: 2*Uur overdag en 1*Uur in de avond, Rijd buiten de spits vanaf busstation door naar Westelijke Randweg
Lijn 4: 2*Uur overdag en 2*Uur in de avond
Lijn 5/6: Beiden 1*Uur overdag en 1*2uur in de avond, geven daarmee samen een 2*Uur dienst naar Zuidwijk overdag en 1*Uur in de avond, maar door het om en om rijden kan je ook binnen de wijk naar het busstation.

Zat:
Lijn 3: 2*Uur overdag en 1*Uur in de avond
Lijn 4: 2*Uur overdag en 1*Uur in de avond
Lijn 5/6: Beiden 1*Uur overdag en 1*2uur in de avond, geven daarmee samen een 2*Uur dienst naar Zuidwijk overdag en 1*Uur in de avond, maar door het om en om rijden kan je ook binnen de wijk naar het busstation.

Zon:
Lijn 3: 1*Uur en 1*Uur in de avond
Lijn 4: 1*Uur en 1*Uur in de avond
Lijn 5/6: Beiden 1*2Uur en 1*2Uur in de avond, geven samen een 1*Uur dienst naar Zuidwijk vanaf het busstation.
Laatst gewijzigd door DrechtBlub op di 14 mei 2019, 21:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik blub in het Drecht.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Milco »

Leuk om te zien wat jullie voor lijnennet hadden bedacht en ik ben zeer benieuwd naar de dienstregelingen :)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: De mini aanbesteding

Bericht door bys1 »

Ik heb lijn 4 precies hetzelfde, lijn 3 busstation - Ziekenhuisweg onder lijnnummer 1 maar dan in één richting via houttuin om ook die halte te bedienen. Verder door Zuidwijk lijn 2 linksom naar het winkelcentrum en via vuurbaak en gemeentehuis terug en in de spits lijn 3 in de andere richting, maar dan via diedenstraat. Verder in de spits lijn 6 Busstation - haltes lijn 4 - Houtweg - Industriegebied Houtkade I en gekoppeld aan lijn 7, de sneldienst tussen het industrieterrein en het busstation. Verder heb ik in de spits lijn 5 van Grachthoutsingel via Houttuin rechtstreeks naar Frederiksoort en de Koninklijke Buurt, wat de reistijd tussen die wijken met ongeveer een kwartier verkort. In Grachthout is dan een goede aansluiting op lijn 6.
Ik heb ook gekeken naar een rechtstreekse verbinding Zuidwijk - Ziekenhuis, maar met tien reizigers per uur kan dat echt niet uit.
Mijn wagenpark bestaat uit VDL Citea LLE 10m voor de weekenden, lijn 2/3 in de spits en lijn 5, verder MAN Lion's City 10m en 12m voor doordeweeks (en 12m voor lijn 4 op zaterdag), en drie reservebussen waardoor ik uiteindelijk precies nul euro overhad op het budget van 2 miljoen.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 637
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: De mini aanbesteding

Bericht door DPDelft »

Beste reizigers van Heelwoud,

Vanaf maandag 1 juni 2019 start Drivegreen met het stadsvervoer in Heelwoud. Er komen nieuwe routes, bussen en bovenal meer ritten dan de huidige dienstregeling. Op basis van de huidige reizigersaantallen zijn de belangrijkste verbindingen vastgesteld, maar is ook nadrukkelijk gekeken naar het voorkomen van overvolle bussen.

Lijn 1 en 2
Lijn 1 en 2 verbinden het centrum (busstation) en het Sint Bernhard Ziekenhuis met elkaar. Lijn 1 rijdt via de halte Jekelstraat, terwijl lijn 2 de halte Houttuin aandoet. Lijn 2S rijdt alleen in de avonduren en op zondag en bedient NIET de haltes Landelijke Straat en Winkelcentrum Koninklijke Buurt. Door het inzetten van lijn 2S in plaats van lijn 2 kunnen DRU’s op andere (drukkere) plaatsen worden ingezet en kunnen de chauffeurs pauzeren bij het Sint Bernhard Ziekenhuis. Lijn 1, 2 en 2S vertrekken vanaf halte A op het busstation.
Lijn 1 en 2 rijden op maandag t/m vrijdag van 6:00 tot 18:00 elke 20 minuten, op zaterdag tussen 8:00 en 18:00 elke 30 minuten en op werkdagen in de avond en op zondag elke 60 minuten. Alle ritten worden gereden met toegankelijke bussen van het type Man Lion City 10 meter. Rijtijd voor lijn 1 en 2 is 22 minuten (per richting), voor lijn 2S is de rijtijd 19 minuten (per richting). De ritten van lijn 1 zijn bij het Ziekenhuis gekoppeld aan lijn 2 (en omgekeerd). Op het busstation zijn lijn 1 en 2 op werkdagen gekoppeld aan lijn 5, in het weekend zijn lijn 1 en 2 gekoppeld aan lijn 3 en 4.

Lijn 3 en 4
Lijn 3 en 4 verbinden het centrum (busstation) en de Zuidwijk in een lus. Lijn 3 rijdt linksom: via Zuidoever naar Winkelcentrum Zuidwijk en vervolgens via de halte Diedenstraat terug naar het busstation. Lijn 4 rijdt de lus rechtsom en via de halte Vuurbaak in plaats van Diedenstraat. Lijn 3 en 4 vertrekken vanaf halte B op het busstation.
Lijn 3 en 4 rijden op maandag t/m zaterdag van 6:00 tot 18:00 elke 30 minuten en op werkdagen in de avond en op zondag elke 60 minuten. Alle ritten worden gereden met toegankelijke bussen van het type Man Lion City 10 meter. Rijtijd voor lijn 3 en 4 is 28 minuten (per richting). De ritten van lijn 3 en 4 keren op werkdagen op zichzelf, in het weekend rijden lijn 3 en 4 door als lijn 5.

Lijn 5
Lijn 5 verbindt het centrum (busstation) en de Houtweg. Lijn 5 rijdt vanaf de Houtweg via de Bijenkorf weer terug naar het busstation. Lijn 5 vertrekt vanaf halte C op het busstation.
Lijn 5 rijdt op maandag t/m vrijdag van 6:00 tot 18:00 elke 20 minuten, op zaterdag van 8:00 tot 18:00 elke 30 minuten en op werkdagen in de avond en op zondag elke 60 minuten. Alle ritten worden gereden met toegankelijke bussen van het type Man Lion City 10 meter. Rijtijd voor lijn 5 is 25 minuten (per richting). De ritten van lijn 5 rijden vanaf het busstation door als lijn 1, 2 of 2S.

Lijn 6
Lijn 6 verbindt het centrum (busstation) met het industrieterrein Houtkade, daarnaast verbindt lijn 6 ook de halte Houtweg met het industrieterrein. Lijn 6 rijdt in de ochtend alleen naar het industrieterrein: busstation – industrieterrein – Houtweg – Indusstrieterrein (- MAT naar busstation) en in de middag alleen maar vanaf het industrieterrein: industrieterrein – Houtweg – industrieterrein – busstation (- MAT naar industrieterrein). Lijn 6 vertrekt vanaf halte C op het busstation.
Lijn 6 rijdt op maandag t/m vrijdag in de spitsuren iedere 40 minuten. Alle ritten worden gereden met toegankelijke bussen van het type Man Lion City 10 meter. Rijtijd voor lijn 6 (inclusief materiaalrit) is 38 minuten. De ritten van lijn 6 keren op zichzelf.

Drukte in de bus
De frequentie van de buslijnen is aangepast op een gemiddelde bezetting van maximaal 75%. Desondanks kan het voorkomen dat een bus drukker is door incidentele reizigers of groepsreizen. Wilt u met een grote groep met de bus? Reis buiten de spitsuren en meldt uw reis vooraf aan bij Drivegreen. Eventueel kan er een extra bus worden ingezet om u te vervoeren.

Feiten DriveGreen
- Maandag t/m vrijdag: 5 bussen tussen 6:00 en 18:00 op de weg en 1 extra bus in de spitsuren, tot 20:30 nog 2 bussen op de weg.
- Zaterdag 4 bussen tussen 7:30 en 18:30, op zondag 2 bussen tussen 8:30 en 18:30.
- Wagenpark: 8 Man Lion City 10 meter (2 reservebussen - voor defecten en eventuele uitbreidingen in de toekomst)
- Drukste lijnen: 1, 2 en 5 (drukste punt 80 reizigers per uur).
- Totaal 343,62 uur dienstregeling per week, waarvan 296 uur op werkdagen.

Heel veel reisplezier met DriveGreen!
Vragen? Stuur een PB :D Ik heb een mooi document gestuurd naar Regenmaker maar weet niet hoe ik die hier makkelijk kan delen. :oops:
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 637
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: De mini aanbesteding

Bericht door DPDelft »

regenmaker schreef:Diegene die een zuinige bieding hebben gedaan wilde ik niet afstraffen daarvoor, want het is logisch dat ze minder scoren op de dienstregelingscore die heel zwaar weegt. .... Wel ga ik de schaal wat dynamischer maken in plaats van vaste intervallen.
Zou je deze wel vooraf willen bekend maken? Op die manier kan een ieder daar afgewogen keuzes in maken.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: De mini aanbesteding

Bericht door ZO6176 »

Ik heb net de dienstregelingen van Viilinga en DriveGreen bekeken. Ze steken erg goed in elkaar. Ik ben blij dat ik niet hoefde te beslissen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Daniel »

ZO6176 schreef:Ik heb net de dienstregelingen van Viilinga en DriveGreen bekeken. Ze steken erg goed in elkaar. Ik ben blij dat ik niet hoefde te beslissen.
Hoe dan??

@DPDelft: Huh, 344 DRU was toch boven de grens voor een geldig bod? Je hebt wel een extreem efficiënte omloop weten te maken zo te zien: ik had zelf evenveel bussen maar m'n frequenties liggen lager (aannemelijk omdat de lijn Zuidwijk-Ziekenhuis die ik heb ingelegd wel behoorlijk wat tijd kostte).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 637
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: De mini aanbesteding

Bericht door DPDelft »

Daniel schreef:
@DPDelft: Huh, 344 DRU was toch boven de grens voor een geldig bod? Je hebt wel een extreem efficiënte omloop weten te maken zo te zien: ik had zelf evenveel bussen maar m'n frequenties liggen lager (aannemelijk omdat de lijn Zuidwijk-Ziekenhuis die ik heb ingelegd wel behoorlijk wat tijd kostte).
Omlopen waren inderdaad behoorlijk efficiënt (hoewel ik met dezelfde aantal bussen ook een 15-minutendienst had kunnen rijden geloof ik).
De 344 DRU is, door het wagenpark, netto 274,9 DRU dus precies onder het maximum.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Yanaike »

Hieronder de aanbesteding van Viilinga, zonder Excel, mocht je de excel ook willen stuur mij dan even een berichtje met je e-mailadres.

---

Beste heer Regenmaker,

Bij deze willen wij bij u onze inschrijving indienen voor de concessie 'Stadsvervoer Heelwoud'.

Wie zijn wij?
Wij zijn Viilinga Transport, of afgekort ook wel Viilinga (spreek uit: Vie-lien-ja). Alhoewel wij een relatief jong bedrijf zijn, hebben we toch al ruim 10 jaar ervaring met Openbaar Vervoer. Wij rijden verschillende kleine en middelgrote busconcessies in o.a. Groot-Brittanië, Italië, Ierland en Zweden. In Nederland zijn wij nog niet actief op het gebied van Openbaar Vervoer, wel kunt u ons kennen van de luxe touringcars waarmee we vakantiegangers naar Frankrijk, Zuid-Spanje, Italië en Zwitserland brengen. Wij geloven in efficiënte sterke lijnen met hoge kwaliteit die optimaal inspelen op de vraag van de reiziger. Door middel van de concessie 'Stadsvervoer Heelwoud' hopen wij ook in Nederland door te breken en onze succesformule uit te breiden!

Uw regio, onze visie
Wat direct op viel aan de aanbestedingsdocumenten was het hoge aantal OV-reizigers in Heelwoud. In middelgrote steden van vergelijkbare omvang zien wij hoe het gemiddeld aantal reizigers per uur op één lijn vaak niet hoger ligt dan 10 à 15 reizigers en hoe het OV-product steeds verder wordt afgeschaald van een halfuursdienst, naar een uursdienst en uiteindelijk naar een flexbus-systeem. In uw regio is dit niet het geval en is het aantal OV-reizigers zeer hoog. Om die reden willen wij dagdekkend minimaal een halfuursdienst aanbieden in plaats van de door u geëiste uursdienst. Dit doen wij door middel van drie lijnen, elk met een frequentie van 1x/uur, die op de samenloop delen een frequentie van 2x/uur bieden. Alle lijnen sluiten op elkaar aan op het busstation, zo is er tussen de spaken van de stadsdienst altijd 2x/uur een verbinding: 1x/uur direct en 1x/uur met overstap. Daarnaast bieden wij, als vanzelfsprekend, ritten aan naar industrieterrein Houtkade: in de spits rijden wij 1x/u vanuit het Busstation naar Houtkade en 1x/u vanuit Grachthout naar Houtkade. Dit leidt tot het volgende lijnennet:
Afbeelding
In Zuidwijk wordt een lusroute gereden. In beide richtingen wordt deze 1x/uur gereden. De inwoners van Zuidwijk hebben hierdoor 2x/uur een verbinding met het Busstation. Het ene uur met de klok mee, het andere uur tegen de klok in. In de avonduren en in het weekend vervalt lijn 1. Tot omstreeks 19:30 en op zaterdag rijden lijn 2 en 3 beide 1x/uur en vormen daarmee een halfuursdienst richting Grachthout. Op zondag rijden lijn 2 en 3 beide 1x/2 uur en vormen daarmee een uursdienst richting Grachthout. In de avond en op zaterdag wordt er aansluitgarantie geboden tussen lijn 2 uit Zuidwijk en lijn 3 richting Ziekenhuis (en v.v.). Op zondag is er geen aansluiting op het busstation.

Technische Details
Voor aanvang van de concessie schaffen wij 6 MAN Lion's City 10m aan, met een capaciteit van 40 reizigers per voertuig. Alle ritten worden met dit materieel gereden. Tijdens de spitsuren zijn er max. 5 voertuigen in gebruik (1 reserve). In de dalperiode zijn er 4 voertuigen in gebruik. In de avond en op zaterdag zijn er 2 voertuigen in gebruik. Op zondag wordt er slechts 1 voertuig gebruikt. Omdat de lijnen aan elkaar gekoppeld zijn en als één systeem rijden, is het moeilijk om het aantal voertuigen per tijdsperiode per lijn uit te drukken. De voertuigen die niet worden gebruikt in de dienstregeling, kunnen desgewenst buiten de spits voor besloten vervoer gebruikt worden: bijvoorbeeld sportvervoer van leerlingen aan het Prinses Amalia College naar Sportcomplex de Drakenboom. Zo gaan wij efficiënt om met het materieel.
Verder hebben wij de volgende DRU- en brandstofuren bepaald, per lijn, per week (halteertijd op busstation niet meegerekend):
Lijn 1: 53,3 DRU / 59,9 brandstofuren
Lijn 2: 57,5 DRU / 61,4 brandstofuren
Lijn 3: 69,8 DRU / 78,6 brandstofuren
Lijn 5: 7,3 DRU / 8,3 brandstofuren
MAT: 4,3 brandstofuren
Totaal: 180,6 DRU / 212,5 brandstofuren
​De complete dienstregeling inclusief MAT-ritten is bijgevoegd bij deze mail als excel-bestand. Daarin vindt u tevens boven en onder elke rit, aan welke ritten van andere lijnen deze rit is doorgekoppeld. In de dienstregeling wordt gewerkt met een letter (a of b) achter elk lijnnummer. Deze letter is puur om de richting aan te geven, en zal niet naar de OV-gebruikers worden gecommuniceerd. In het excel-bestand zijn drie tabbladen te vinden: één voor de dienstregeling van ma t/m vr, één voor de zaterdagdienstregeling en één voor de zondagsdienstregeling. Verder zou het excel-bestand voor zich moeten spreken.

Bij het busstation in Heelwoud, willen wij de volgende perron-indeling hanteren:
Perron A: Lijn 2 en Lijn 3 richting Grachthout/Houtkade
Perron B: Lijn 1 en Lijn 3 richting Ziekenhuis, en lijn 5 richting Houtkade
Perron C: Lijn 1 en Lijn 2 richting Zuidwijk

Mocht u nog vragen hebben na aanleiding van deze inschrijving, dan horen wij dat graag. U kunt ons bereiken door een mail terug te sturen of door een bericht te sturen naar gebruiker Yanaike op het forum 'OV in Nederland'. Wij hopen dat u tevreden bent met deze inschrijving en dat wij binnenkort het vervoer in Heelwoud mogen verzorgen!
PHS

Re: De mini aanbesteding

Bericht door PHS »

Complimenten aan alle deelnemende busbedrijven die zo veel tijd en moeite in hun aanbesteding hebben gestoken. Zeker de verhaaltjes en de kaarten geven het een vrij hoog realiteitsgehalte voor een simulatie. Ik ga zeker jullie aanbestedingen nauwkeurig bestuderen om te kijken hoe ik de volgende aanbesteding kan gaan winnen, want ik ben nu niet verder gekomen dan wat ritten in een Excel-bestand te zetten :')

@regenmaker: ik heb nog een aantal observaties en vragen met betrekking tot de puntenverdeling. Ik vind dat je het spel heel knap hebt opgezet, dus vat het maar niet te persoonlijk op :mrgreen:
regenmaker schreef:Dienstregelingscore bestaat uit: De frequentie tussen centrum - wijk per tijdsperiode. Er zijn bonussen te verdienen door geleed of extra ritten in te zetten op de drukste momenten. [...] Verder is de dienstregelingscore gecorrigeerd voor het rijtijdverschil tussen de biedingen.
Ik mis hierin een aantal beoordelingscriteria die in de eerste post van dit spel zijn genoemd, te weten:
- Reistijd van Industrieterrein naar Busstation
- Ontsluiting van lokale winkelcentra
- Zijn aansluitingen op het busstation zo optimaal mogelijk?
- Past het aanbod bij de vervoersvraag? (geen overkill aan aanbod is belangrijk!)

Ik heb de indruk dat je vooral kijkt naar de frequentie van de verbindingen, en niet zozeer naar het totaalpakket van de dienstregeling waarin bovenstaande punten een belangrijke rol spelen. De frequentie kan nog zo hoog zijn, maar als de aansluitingen niet goed zijn of er relatief lege of volle bussen rondrijden dan duidt dat op een inefficiënte aanbesteding, maar ik heb de indruk dat die in jouw beoordelingsmodel nog wel hoog kan scoren.

Als je straks alle biedingen publiceert, zou je dan ook je berekening van de dienstregelingscore willen vermelden?
regenmaker schreef:(Brandstofkosten/1000) x factor = brandstofscore
Het is mij nog niet duidelijk hoe deze formule leidt tot de toegekende punten in het beoordelingsformulier. Ik zou op basis van de verschillen in hoeveelheid DRU's tussen de biedingen ook grotere verschillen verwachten bij de brandstofscore, nu zit bijna alles tussen de -10 en de -13. Wat dat betreft weet ik ook niet of de brandstofscore echt een toegevoegde waarde heeft t.o.v. van de DRU-score; deze scores zouden tot één beoordelingspunt kunnen worden teruggebracht.
regenmaker schreef:Materieelscore bestaat uit: [...] Het aantal reservebussen dat je hebt per dag. Materieelkosten telt ook licht mee. Per 100.000 die je over houdt, komt er ongeveer 0,4 punt erbij.
Ik zou materieelkosten zwaarder laten meewegen, want nu tellen extra reservebussen veel zwaarder dan het budget dat je overhoudt. Stel, je hebt € 400.000 aan materieelbudget over. Dan kun je twee extra reservebussen kopen, goed voor 2 volle punten op de beoordeling, of je bespaart de aanschaf van nutteloze bussen en je krijgt 1,6 punt voor het budget dat over is. Dat lijkt me niet de bedoeling :wink:

Misschien ook opnemen dat een tekort aan reservebussen (ratio vooraf bepalen) tot strafpunten leidt.
regenmaker schreef:Diegene die een zuinige bieding hebben gedaan wilde ik niet afstraffen daarvoor, want het is logisch dat ze minder scoren op de dienstregelingscore die heel zwaar weegt.
Ik denk dat je daar redelijk goed in geslaagd bent. Toch zijn de verschillen tussen het aantal DRU's wel heel erg groot, zeker voor zo'n beperkte concessie. Als idee voor de volgende aanbesteding: een kleinere marge van het aantal DRU's, of beter: een vast budget waarvan de aanschaf van het materieel en de DRU's (inclusief brandstofkosten) uit betaald moeten worden.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door regenmaker »

@PHS, thanks voor de feedback.

Ik had de materieelkosten niet opgegeven als beoordelingscriterium, daarom wilde ik deze niet te zwaar laten meerekenen. Volgende keer zal ik dit opgeven als criterium en dan ook zwaarder laten meewegen.

Met de brandstofkosten wilde ik in eerste instantie compenseren voor het reiscomfort, maar ik denk inderdaad dat deze score niet heel veel toevoegt. Ik denk dat de materieelkosten zwaarder moeten gaan wegen. Daarnaast kosten de brandstofkosten redelijk veel tijd om uit te rekenen voor 10 vervoerders, dus ik ben van plan ze eruit te halen. ;)

Als overkill heb ik doordeweeks een harde grens gehanteerd van 15 punten dat komt dus neer op max. 3x/uur een rit. Hoe leeg de bus is, ligt niet alleen aan de frequentie maar ook het type materieel. Zie laatste alinea, ik ga de reizigersaantallen/bezettingsgraad er beter in verwerken.

Voor de reistijd heb ik wel degelijk gecorrigeerd. De score van de dienstregeling is vermenigvuldigt met een waarde tussen de 0,9 en 1 afhankelijk van hoe krap je de rijtijden had ingepland. In de volgende episode worden de rijtijden aangegeven en dus gaat dit criterium vervallen. Daarnaast had bijna iedereen dezelfde route naar het industrieterrein.

Ik zag dat iedereen de lokale winkelcentra goed heeft ontsloten dat viel eigenlijk al samen met de bedieningseisen. Ik zag niet veel reden om dit in een score uit te drukken.

De aansluitingen op het busstation heb ik zeker wel bekeken, maar ik zag daar dat de aansluitingen bij iedereen eigenlijk wel redelijk goed waren. Ik zal nadenken over het beter integreren van efficiëntie, maar ik denk dat een aansluitingsscore weinig zin heeft. Voor streekbussen is dat een ander verhaal.

Een vast budget wordt erg lastig om te bepalen. Laat staan een goede DRU-eis.

Ik heb eigenlijk niet zo'n zin om de exacte berekening van de dienstregelingscore hier te plaatsen, want dan gaat iedereen vragen: Ja waarom had ik hier niet meer punten of waarom heb je dat niet beoordeelt? Het kan altijd zijn dat er een foutje in zit. Ik heb mijn hele zondag en maandagavond aan de beoordeling besteed en dat vind ik meer dan voldoende. Ook daarvoor heb ik al het een en ander gedaan. ;)

Ik ga de volgende keer beter letten op de reizigersaantallen die ik heb aangegeven, dat heb ik nu niet zo goed gedaan, puntje van aandacht inderdaad. BleuBuzz heeft bijvoorbeeld een aantal punten gekregen voor de relatie 2-4 op zaterdag, terwijl er geen vervoersvraag is. :X Dit was de proefversie, nu kan het alleen maar beter worden. Wat is een goede bezettingsgraad per bus om vanuit te gaan? Met de bezettingsgraad ga ik de maximum frequentie per traject per dagdeel bepalen in plaats voor het totaalplaatje. Overigens had ik de beoordelingscriteria opgesteld en vervolgens pas een beoordelingsmodel bedacht in plaats van andersom. ;)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Daniel »

Die relatie 2-4 had overigens ook niks te maken met de vervoersvraag, maar des te meer met de efficiëntie van de omloop. Had ook wel een doorkoppeling 2-5 kunnen bieden, maar daar was ook geen vraag.
Of bedoel je punten voor de verbinding Zuidwijk - Ziekenhuis die ik er ook op zaterdag in had zitten? Maar da's geen 2-4. En sowieso kwam dat toevallig mooi uit in de omloop.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Karl »

Leuk om mee te lezen. Ook groot compliment voor de organisator van het spel dat er zoveel inschrijvingen waren. Voor mij als meelezer (of misschien wel kritische burger, om bij het spelelement te blijven) kwamen sommige elementen uit de beoordeling wel een beetje als een verrassing.

Misschien een idee om bij een (de?) volgende aanbesteding te kiezen voor een model dat in Nederland soms ook wordt gebruikt. "U kunt maximaal 100 punten halen, waarvan 50 voor DRU's, 10 voor comfort van bussen, 20 voor ... etcetera". Degene die de meeste DRU's aanbiedt krijgt dan 50 punten en de rest naar rato, dus biedt aanbieder A 100 DRU aan, dan krijgt die 50 punten, terwijl aanbieder B met 90 DRU nog maar 45 punten krijgt. Uiteraard moet je wel een financieel plafond aankoppelen, want anders rijzen de kosten de pan uit.

Eventueel kan je dat in Excelbestand zetten, zodat deelnemers dat ingevuld terug kunnen sturen, dat maakt de beoordeling voor jou wel een stuk gemakkelijker.
Het is een spectrum.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten