De mini aanbesteding

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: De mini aanbesteding

Bericht door DrechtBlub »

Ik zal ipv. een dropbox mirror dan een setje kleinere versies van kaart A1 bijvoegen die alleen de individuele gebieden bevat.
Ik blub in het Drecht.
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: De mini aanbesteding

Bericht door bys1 »

Liever ook een dropbox mirror, want dat maakt opslaan en vanaf verschillende apparaten bekijken een stuk makkelijker.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: De mini aanbesteding

Bericht door DrechtBlub »

Ik heb nu de 3 kleinere kaarten aan drive toegevoegd, ik ga even kijken naar een dropbox mirror.

Edit:
bys1 schreef:Liever ook een dropbox mirror, want dat maakt opslaan en vanaf verschillende apparaten bekijken een stuk makkelijker.
https://www.dropbox.com/sh/0jr28g0xw059 ... C2Oqa?dl=0 Kijk eens wat ik hier voor je heb. - Een dropbox mirror :)
Ik blub in het Drecht.
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: De mini aanbesteding

Bericht door DrechtBlub »

De botencatalogus staat er nu ook in. (Daar zat aardig wat onderzoekwerk in)

Bij de boten is er ook een snelheidsfactor, deze is grofweg gebaseerd op de daadwerkelijke snelheid van deze boten, dit betekend dat buiten de DRU/matrit factor sommige boten je ritten dus ook een stukje sneller of langzamer afleggen. De boten zijn allemaal boten die op Beschut open water mogen varen, zoals tussen deze eilanden het geval is. Het was nog best lastig om een goede lijst boten in deze categorie van deze grootte te krijgen: De meeste voetveren op rivieren mogen niet in Beschut open water, en de meeste boten voor Beschut open water waar passagiers commercieel op mee mogen zijn autoveren óf makkelijk over de 350 passagiers aan capaciteit: Beetje veel voor voetveren naar voornamelijk recreatie-eilanden en natuur reservaten.

Voor de prijzen van boten heb ik geen idee, dus ik heb de prijzen gedaan op dusdanige methode dat deze zo goed mogelijk in balans zijn met de bussen (maar natuurlijk wél een stuk zwaarder wegen immers grotere boten duurder zijn dan bussen én vaak 2 á 3 personeelsleden nodig hebben.)

Ik hoop dat ik met deze 6 types van 5 botenbouwers een mooie en bruikbare collectie heb gemaakt.
Ik blub in het Drecht.
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: De mini aanbesteding

Bericht door DrechtBlub »

Ik heb besloten om tóch de Eiland-OV concessies op verschillende momenten te doen in verband met de gigantische hoop werk in de opzet, anders zijn ze er in de zomer nog niet. - Daarbuiten wil ik graag input op de methode die ik gebruik om de reizigersaantallen op papier te zetten voor het gebruik met plannen aan de kant van de vervoerder: Deze is nogal anders op een aantal punten dan de voorgaande concessies. De methode van de andere concessies werkt niet zo lekker met de grote hoeveelheid losse bijzondere locaties.

Voor het eerste deel van de Eiland-ov concessies (EilandOV-1 Haringe & Heekland) zal de vragenronde op 9 maart 2020 beginnen, vanaf 23 maart 2020 begint de aanbesteding. De Eind-datum laat ik voor nu nog even open.

Bij de start van de Vragenronde op 9 maart, zal één ding mogelijk nog missen: Het aantal beschikbare DRU. - Ik weet niet zeker of ik die berekening op tijd af krijg. Als die er nog niet is, dan komt die zo snel mogelijk.
regenmaker schreef:Ik ga helaas de beoordeling twee maanden uitstellen, want ik heb het enorm druk op de wiki...
We zitten inmiddels 2 maanden verder, is er al wat bekend over de resultaten van Calariusdam?

Zou je tevens deze informatie over de start-datum en vragenronde, en de 2 eerder geposte links naar de locatie van alle bestanden in de beginpost kunnen zetten alsjeblieft?
Ik blub in het Drecht.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door regenmaker »

Ja, ik moet nog aan de beoordeling beginnen maar het zit in mijn achterhoofd. Morgen kan ik hopelijk een paar uurtjes vrijmaken om tot een uitslag te komen anders dit weekend. Daarna stop ik voorlopig met dit spel vanwege de hoeveelheid vrije tijd die ik heb op dit moment, helaas...
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: De mini aanbesteding

Bericht door DrechtBlub »

regenmaker schreef:Ja, ik moet nog aan de beoordeling beginnen maar het zit in mijn achterhoofd. Morgen kan ik hopelijk een paar uurtjes vrijmaken om tot een uitslag te komen anders dit weekend. Daarna stop ik voorlopig met dit spel vanwege de hoeveelheid vrije tijd die ik heb op dit moment, helaas...
Kan je in die tijd nog wél het topic bijhouden zoals ik gevraagd heb en nodig is zodat ik in ieder geval de 3 Eiland-OV concessies in goede banen kan leiden met informatie op de plekken waar die moet staan? - Anders kan ik Eventueel mijn eigen topic aanmaken voor de komende paar mini-aanbestedingen EilandOV-01 EilandOV-02 en EilandOV-03.
Ik blub in het Drecht.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door regenmaker »

Oh dat moet wel lukken, ik kan de eerste post wel up-to-date houden dat is een kleine moeite. Kan je via PB misschien de data sturen?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door regenmaker »

Voor Calariusdam heb ik twee biedingen ontvangen (DAB en DriveGreen). Helaas moest het bod van JVB ongeldig worden verklaard vanwege ontbrekende onderdelen. Het verschil tussen de biedingen was minimaal. DriveGreen is op het nipt als winnaar uit de bus gekomen, gefeliciteerd!

Uitslag Calariusdam
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Wannes
Berichten: 489
Lid geworden op: do 27 sep 2018, 16:04
Locatie: Dordrecht / Grand Est

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Wannes »

De uitslag valt niet te bekijken. Dropbox vereist dat ik inlog.
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: De mini aanbesteding

Bericht door DrechtBlub »

DAB legt zich neer bij de beslissing en maakt geen bezwaar tegen de gunning. - Wij zijn van mening dat ons netwerk op sommige punten beter is voor de reiziger, en dat het netwerk van Drivegreen weer op andere punten sterker is voor de reizigers, en concluderen meer algemeen dat de bieding beter aan de eisen voldoet en daardoor meer punten heeft gekregen.

Hartelijk gefeliciteerd DriveGreen met het winnen van deze concessie.
Ik blub in het Drecht.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door regenmaker »

traibergen schreef:De uitslag valt niet te bekijken. Dropbox vereist dat ik inlog.
Volgens mij moet dat nu wel lukken.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 637
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: De mini aanbesteding

Bericht door DPDelft »

regenmaker schreef:Voor Calariusdam heb ik twee biedingen ontvangen (DAB en DriveGreen). Helaas moest het bod van JVB ongeldig worden verklaard vanwege ontbrekende onderdelen. Het verschil tussen de biedingen was minimaal. DriveGreen is op het nipt als winnaar uit de bus gekomen, gefeliciteerd!

Uitslag Calariusdam
DriveGreen is zeer verheugd in dit mooie gebied te mogen gaan rijden. Met de provincie zal worden overlegd of het optionele extra netwerk ingevoerd mag worden. DriveGreen kijkt uit naar een succesvolle implementatie en start van de concessie Calariusdam.

Het voorgestelde netwerk van DAB is bekeken en verdient zeker ook waardering. Zeker het werk in opmaak en kaarten, complimenten!
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: De mini aanbesteding

Bericht door DrechtBlub »

Bedankt voor het compliment :D

Ik steek een hoop werk om niet alleen een solide netwerk neer te zetten maar ook alles er netjes uit te laten zien. - Ik wordt er blij van om dat ook erkent te zien *O*
Ik blub in het Drecht.
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 637
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: De mini aanbesteding

Bericht door DPDelft »

Ik hoop binnenkort tijd te hebben om mij te verdiepen in hoe je zo'n kaart maakt. Daar ben ik wel een beetje jaloers op namelijk :oops:
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: De mini aanbesteding

Bericht door DrechtBlub »

De Vragenronde voor de Mini-Aanbesteding EilandOv-1, Haringe & Heekland is nu open! Om nogmaals te herhalen hier kunnen jullie alle bestanden vinden:

Drive: https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing
Drive PvE los: https://drive.google.com/file/d/1Bnt1ru ... sp=sharing

Dropbox: https://www.dropbox.com/sh/0jr28g0xw059 ... C2Oqa?dl=0
Dropbox PvE los: https://www.dropbox.com/s/39lbqcw4gruno ... 1.pdf?dl=0

De vragenronde loopt tot 23 Maart 2020, 23:59 in de avond.

Alvast mijn excuses voor eventuele spelvauwdten in de PvE en documentatie.

Je kunt mij ook vragen sturen via een privébericht als dit meer gewenst of nodig is (bijvoorbeeld omdat iemand die mee wil doen geen post-rechten heeft): Antwoorden hierop komen met citatie in het forumdraadje te staan hier.

Ik hoop hierbij jullie voor nu genoeg te hebben geïnformeerd.

Mvgr, Blub
Vertegenwoordiger van de gemeenteraad van Haringe.
Ik blub in het Drecht.
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: De mini aanbesteding

Bericht door DrechtBlub »

bys1 schreef:
bys1 schreef:- Ik begrijp ook weinig van de reizigersaantallen voor de boten, vooral de opmerking over oranje ritten en de notitie eronder. En zijn de tijdsperiodes voor vertrek/aankomst bij de haltes in de dorpen of vertrek/aankomst van de boot bij de haven?
De notitie over oranje ritten refereert (zoals er ook letterlijk staat) naar de oranje ritten in de vertrek & aankomsttijden tabel van de autoveren van Rederij Tremalines te Haringe (Zie Bijlage C5). Er zijn geen passagiers gerekend voor deze ritten in de tabellen voor reizigers die van/naar de boten toe moeten/willen, en deze zijn ook expliciet benoemd als niet meetellend voor de netwerkeisen in het PvE.
Spoiler: show
Als ik dit niet had gedaan had je meerdere keren per dag situaties gehad waarop er twee boten tegelijk aansluitingen moeten hebben van/naar Sint Gallius wat zowel lastig en onrealistisch is qua reizigersaantallen, omdat (vanwege aansluitingen) de boot naar Sint Gallius vanuit Zandoog soms op dezelfde momenten vaart als de pendel-autoveer tussen Haringe en Sint Gallius op het stuk tussen Haringe en Sint Gallius.Afbeelding
Wat er dus staat is simpel: De aantallen in de tabel zijn per boot-aansluiting, per tijdsperiode die aangegeven staat, behalve oranje gemarkeerde afvaarten in de vertrek/aankomsttabel van Rederij Tremalines voor Haringe. De tijdsperiodes voor vertrek/aankomst zijn voor de bootaansluitingen, niet voor de bediening van de dorpen. - (Immers hangen reizigersstromen af van wanneer ze ergens moeten zijn, niet van wanneer ze ergens kunnen vertrekken over het algemeen.)
bys1 schreef:- Ik snap niet helemaal wat de relatie is tussen wens 1 en eis 4.
Ik ook niet :') - Daar had Eis 1 moeten staan. Niet Eis 4. Dit zal ik uiterlijk vóór de begindatum op 23 maart oplossen.
bys1 schreef:- Hoe lang mag een bus stilstaan op een halte zonder keerlus? En waarom kan er bij sommige haltes geen keerlus worden aangelegd?
Net zoals in voorgaande concessies is er theoretisch geen limiet voor hoe lang een voertuig mag stilstaan bij een halte zonder keerlus. Een regel-systeem hiervoor invoegen zou nodeloos complex worden en heeft weinig nut. Het is niet de bedoeling dat je bussen lang laat stilstaan op haltes zonder keerlus.

Bij sommige haltes kan geen keerlus worden aangelegd omdat dit infrastructureel niet past. Je kan immers geen keerlus door beschermde stads of dorpsbebouwing heen maken.
bys1 schreef:- Waarom moet een voetveer elke nacht op dezelfde plaats overnachten? Het zou m.i. beter zijn om te zeggen: Elke nacht moeten dezelfde boottypes voetveren op dezelfde aanlegplaatsen liggen. Want als je bijvoorbeeld twee dezelfde boten hebt, dan lijkt het me geen probleem wanneer de ene nacht boot 1 bij Haringe en boot 2 bij Tremabergen ligt en de andere nacht boot 1 bij Tremabergen en boot 2 bij Haringe. Op deze manier kan een vervoerder zijn materieel efficiënter benutten.
Bij bussen kan je nog theoretisch doorschuiven tussen depots zonder grote problemen, bij Boten wordt dat als er in een situatie zoals hier geen boothuis is, ineens een stukje lastiger ivm. het kleine onderhoud wat vaak in de nacht, of vóór/na aanvang dienst gepleegd moet worden: Helemaal als je daar de infra kant van gaat indenken. Tevens is het ook niet zo handig als de regels zo zijn ingedeeld dat je kapitein voor de nacht kan "opsluiten" op het eilandnatuurgebied Heekland. Dit soort perikelen probeer ik hier ook een beetje mee te voorkomen. (Al kan je dit theoretisch met een beetje nutteloos te plannen nog steeds voor elkaar krijgen, niet doen aub.)
bys1 schreef:Is het toegestaan om leeg te varen met een boot? Moet dit worden meegeteld in de matritten of DRU's?
Er staat nergens in de PVE dat er een uitzondering is voor de boten dat je geen matritten mag uitvoeren, dus dat mag gewoon. Houd er wél rekening mee dat je niet de eisen of wensen onbedoeld breekt als je dit doet, dat kan namelijk makkelijk gebeuren. Ik zal in de volgende versie van het PvE waarin ik ook een eerdergenoemde aanpassing ga maken, óók duidelijker opschrijven dat Eis 2, Eis 3 en Wens 3 in 2 richtingen gelden, ik ziet dat ik dit niet duidelijk heb opgeschreven.
bys1 schreef:- Zijn er nog specifieke scores oid voor frequenties, ontsluiting, etc? Of is dit alleen toelichting?
Dit valt net zoals in Calariusdam onder te toelichtingsscore.
bys1 schreef:- Is het toegestaan om de geëiste verbinding op te splitsen in meerdere lijnen? Dit vooral om op drukke momenten de reizigersstromen te spreiden. Bijvoorbeeld lijn 1 die vanaf de haven naar Oud-Haringe en Skiepfold rijdt en lijn 2 die vanaf de haven naar Kleaster en Oost-Haringe rijdt.
Nee. De layout van het eiland verplicht tóch dat je langs alle kernen moet rijden. De gemeente staat dat in dit geval niet toe voor de ge-eisde ritten omdat dit negatieve impact zou hebben op de verbindingen binnen het eiland zelf. Om wél expliciet te noteren: De verplichting voor aansluitende bussen betekend NIET dat deze aansluitende bussen uit de eis ook alle passagiers van de boot af moeten vervoeren.
bys1 schreef:- Hoe zit het met boten en buffertijd? Geldt aan de begin- en eindhalte vier minuten buffertijd, en voor tussenhaltes vier minuten halteertijd?
Ik snap niet wat er onduidelijk is: De regels zijn identiek tussen Bussen en Boten: Alleen de halteertijd verschilt (0,5 min op bussen, 4 min op boten). De buffertijd is met minimaal 2 minuten identiek. De boten hebben geen knooppunten: Alle haltes zijn normale haltes. Je mag dus zélf kiezen waar op de lijn de buffertijd moet komen.
bys1 schreef:- Ook in de middagspits geldt: Hoe moet ik reizigers verdelen? Mag ik bijvoorbeeld zo rond 15:30-17:00 iets meer afvaarten bieden en daarbuiten iets minder? In de praktijk is het natuurlijk zo dat reizigers niet altijd evenredig verdeeld worden over alle ritten. Al hangt dat natuurlijk ook af van de aansluitingen.
De vervoerder heeft vrijheid om zo vaak te varen/rijden met de bus als die wil mits dit binnen de DRU en voertuiglimieten kan. Passagiersverdeling is aan de vervoerder om "redelijk" te houden net zoals in de voorgaande concessie Calariusdam het geval was. Hier is geen precieze methode/berekening voor maar als misbruik overduidelijk is kan je hier wél strafpunten voor krijgen via de mogelijkheid om strafpunten te krijgen voor een onlogische dienstregeling.
bys1 schreef:- Moet ik voor de begin/eindtijden van bijvoorbeeld spitsen uitgaan van vertrektijd vanaf de halte, aankomsttijd op Tremabergen? Hoe moet ik dat verdelen? Kan ik daar zelf een beetje mee prutsen? Ik wil natuurlijk aan de ene kant een goed product bieden maar aan de andere kant wil ik ook kijken of ik alles met zo weinig mogelijk materieel kan doen. Daarvoor is het van belang om te weten hoe ik reizigers moet verdelen.
Net zoals in de voorgaande concessies Calariusdam, Klokbekerstad en Zilverduinen heb je hier zelf wat vrijheid in: Zolang het maar binnen je eigen dienstregeling enigszins consistent is en er geen "onredelijke" situaties ontstaan waar de passagiersverspreiding onlogisch wordt dan is het goed.

Ik hoop dat dit genoeg je vragen beantwoord bys1, als je meer vragen hebt hoor ik het graag.
Ik blub in het Drecht.
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: De mini aanbesteding

Bericht door DrechtBlub »

bys1 schreef:Verder nog de vraag: wordt er bij halteertijd ook onderscheid gemaakt tussen boten? Het spreekt immers voor zich dat een mini-boot met 12 man een stuk sneller gevuld is dan een grote boot waar 100 of zelfs 165 mensen op kunnen.
Nee. - Dit verschil zit in dit geval al meegerekend in de snelheidsverschillen van de boten. - Deze zijn afgesteld op basis van het bekijken van de optrek-snelheid, de inlaad-snelheid én de daadwerkelijke snelheid van de boot, op basis van de gemiddelde ritlengte van de voetveren op de kaart. - De 4 minuten wachttijd is de tijd die nodig is om de boot (ongeacht de grootte) aan de kade te krijgen, veilig aan te leggen en/of weer los te maken en veilig uit te manoeuvreren voor vertrek. Dat zou bij alle 6 deze boten ongeveer even makkelijk moeten zijn.

Er zit wél een nadeel aan: Bij de Austal 35 Mono is performance op hele korte stukjes misschien iets uit balans en de langzame boten doen het ietsje beter dan de bedoeling is op lange stukken.

Qua halteertijden buffertijden hanteer ik verder nog steeds het zelfde systeem als voorheen:

Bij de beginhalte (of de halte waarop je net buffertijd hebt gehad) reken je geen halteertijd, daarna op alle haltes wél (inclusief de aankomsthalte of halte waar je buffertijd gaat hebben). - Dit is identiek aan hoe dit ingevuld in Zilverduinen, Klokbekerstad en Calariusdam. Er is éénmaal haltetijd per halte die je bediend, ongeacht of er ook buffertijd is en ongeacht of die buffertijd zit tussen 2 verschillende ritten of zelfs 2 verschillende lijnen.
Laatst gewijzigd door DrechtBlub op ma 09 mar 2020, 20:47, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik blub in het Drecht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Daniel »

DrechtBlub schreef:Wat er dus staat is simpel: De aantallen in de tabel zijn per boot-aansluiting, per tijdsperiode die aangegeven staat,
Even ter verduidelijking: elke boot die in het betreffende tijdvak aankomt levert dus dat aantal reizigers af? Of bedoel je dat die reizigers zich verdelen over alle boten die in dat tijdvak aankomen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: De mini aanbesteding

Bericht door DrechtBlub »

Daniel schreef: Even ter verduidelijking: elke boot die in het betreffende tijdvak aankomt levert dus dat aantal reizigers af? Of bedoel je dat die reizigers zich verdelen over alle boten die in dat tijdvak aankomen.
Elke boot in dat tijdvak levert dat aantal reizigers af/aan.
Ik blub in het Drecht.
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: De mini aanbesteding

Bericht door DrechtBlub »

bys1 schreef:Ik snap niet helemaal hoe je matritminuten wilt rekenen bij belbussen. Immers weet je niet welke belbussen wel en niet gereserveerd worden en dus heb je geen idee waar een bus uiteindelijk uitkomt. Sowieso lijkt het me ook niet logisch om matritten dan een zwaardere weging te geven.

In de concessie Calariusdam was het volgens mij zo dat je voor belbussen helemaal geen matritminuten hoefde te rekenen. Ik stel voor dat hier ook toe te passen. Lijkt me ook het meest logisch.
Dat gaat niet, en werkte in Calariusdam ook niet: Dat kan alleen als je een busje tussen depot en depot alleen inzet voor belbusritten. Het moment dat je een situatie krijgt waar je na een vaste rit een matrit direct naar een belbus-rit hebt of direct een vaste rit op een belbus door heb zitten die anders als matrit moet rijden bijvoorbeeld, heb je een probleem waarin je meerdere verschillende matritten krijgt afhankelijk van of er wél of niet wordt gebeld voor de rit.

Dit valt niet makkelijk (of zelfs: NIET) uit te rekenen, immers je verschillende getallen overhoud aan het eind van de rit afhankelijk van of er wél of niet gebeld wordt en zelfs verschillende aantallen matritten. (Dit is ook waarom ik zelf alle matritten wél moest rekenen in Calariusdam, ik had geen goede manier om vast te stellen wanneer er wél of geen matritten waren en van waar en wanneer vanaf vaste ritten en hoe deze moesten tellen tussen een vaste rit en een belbusrit in)

Hierdoor komt ook de keuze om alle matritten naar belbusritten gewoon als volledig te tellen voor het materieeltype in kwestie: Het voorkomt een hoop chaos.
bys1 schreef:Daarnaast nog voor de zekerheid: Is het toegestaan om de geëiste verbindingen als belbus uit te voeren? Dat mocht in Calariusdam dan weer niet.
In Calariusdam was alleen in de eis beschreven per keer dat deze vast bediend moeten worden en dus niet als belbus mogen. Dat is géén attribuut van een eis over het algemeen. In dit geval is het bij alle eisen en wensen toegestaan om aan de eis/wens te voldoen met een belbus mits dit de andere regels niet verbreekt (Zoals het niet toegestaan zijn dat (vrijwel) iedere rit van een belbus/belboot gebeld wordt.)
bys1 schreef:Zijn er nog specifieke regels voor afronden bij snellere boten? Of mag ik daar een beetje mee schuiven? Moet/mag ik alles op de seconde nauwkeurig inplannen?
Er dient te worden afgerond op 0,5 minuut net zoals alle andere reistijd. Afronden moet worden gedaan via de standaardmethode voor afronden in wiskunde. De helft of méér word naar boven afgerond, minder dan de helft naar beneden afgerond. Ik zal dit duidelijker opschrijven in de volgende versie van de PvE.
Ik blub in het Drecht.
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Lijn65 »

Delein heeft enkele vragen over het PvE:
1) Wens 2: moeten de genoemde haltes onderling verbonden worden, moeten ze met de veerhaven verbonden worden of moeten de haltes met een andere centrumhalte verbonden worden? Als er een verbinding wordt aangeboden die de meeste, maar niet alle ontsluit, wordt dit dan verrekend in de punten of worden er geen punten toegekend.
2) Wens 4: geen inhoudelijke vraag, maar kan deze wens leesbaarder op papier gezet worden? Bijvoorbeeld door deze hele lange zin in meerdere korte zinnen op te knippen?
3) Is het mogelijk een lijst op te nemen van verbindingen behorende tot de concessie en een lijst met te gedogen verbindingen? (Zoals gebruikelijk is bij echte aanbestedingen)
4) Wij missen bij het materieelaanbod de zero-emissie-opties. Als de gemeente daadwerkelijk oog heeft voor de natuur op het eiland, dan is het nogal raar dat deze categorie ontbreekt.
5) De eis met betrekking tot dubbele lijnnummers vinden wij apart. Uit ervaring weten wij dat de reiziger heeft baat heeft bij een duidelijk en logisch opgezet vervoersnetwerk. Veel verschillende lijnnummers zijn voor de vervoerskundigen wellicht leuk, maar voor de reiziger heeft het geen toegevoegde waarde. Op de Nederlandse waddeneilanden hebben alle lijnen ook een eigen nummer gehad, maar om het voor de reiziger logischer te maken zijn de buslijnen daar nu genummerd tussen de 1 en 5.
Basislijn
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: De mini aanbesteding

Bericht door DrechtBlub »

Lijn65 schreef:Wens 2: moeten de genoemde haltes onderling verbonden worden, moeten ze met de veerhaven verbonden worden of moeten de haltes met een andere centrumhalte verbonden worden? Als er een verbinding wordt aangeboden die de meeste, maar niet alle ontsluit, wordt dit dan verrekend in de punten of worden er geen punten toegekend.
Zoals er al staat: Er wordt alleen gewenst dat deze haltes allemaal 4 keer per dag bediend worden. Hoe dit gebeurd is aan de vervoerder (maar als dit compleet onlogisch is kun je hier strafpunten krijgen net zoals bij vergelijkbare wensen in voorgaande concessies.) - Om aan deze wens te voldoen en dus punten te krijgen moet je deze haltes allemaal bedienen op de aangegeven tijden.
Lijn65 schreef:2) Wens 4: geen inhoudelijke vraag, maar kan deze wens leesbaarder op papier gezet worden? Bijvoorbeeld door deze hele lange zin in meerdere korte zinnen op te knippen?
Ik zal dit meenemen in de volgende versie van het PvE.
Lijn65 schreef:3) Is het mogelijk een lijst op te nemen van verbindingen behorende tot de concessie en een lijst met te gedogen verbindingen? (Zoals gebruikelijk is bij echte aanbestedingen)
Al het OV op het eiland Haringe, Heekland en op de beschikbare mogelijke trajecten van de voetveren zijn exclusief voor deze concessie. Er zijn dus binnen het binnen het concessiegebied géén te gedogen verbindingen te benoemen, Daarom ontbreekt dit onderdeel ook.
Lijn65 schreef:4) Wij missen bij het materieelaanbod de zero-emissie-opties. Als de gemeente daadwerkelijk oog heeft voor de natuur op het eiland, dan is het nogal raar dat deze categorie ontbreekt.
Regenmaker heeft vorig besloten om geen elektrische bussen toe te staan voorlopig ivm. de extra dienstregelingscomplexiteit die dit oplevert. Hier houd ik voorlopig aan vast. Achter de schermen is er een hele catalogus van mogelijke Euro-6/EEV bussen die beschikbaar zijn in Nederland voor aankoop, daar komen ook de opties deze keer uit vandaan. Voor Zero-Emissie bussen heb ik zo'n catalogus (nog) niet gemaakt vanwege dit standpunt van Regenmaker in het Verleden. Ik ben wél al een tijdje aan het prutsen aan een goed systeem voor Zero-Emissie bussen in de mini aanbesteding, ik begin langzamerhand dichter bij een goede oplossing te komen. Jullie kunnen verwachten dat Zero-Emissie bussen onderdeel gaan worden van EilandOV-3, en mogelijk (afhankelijk van hoe snel ik hier tevreden mee ben) EilandOV-2.
Lijn65 schreef:5) De eis met betrekking tot dubbele lijnnummers vinden wij apart. Uit ervaring weten wij dat de reiziger heeft baat heeft bij een duidelijk en logisch opgezet vervoersnetwerk. Veel verschillende lijnnummers zijn voor de vervoerskundigen wellicht leuk, maar voor de reiziger heeft het geen toegevoegde waarde. Op de Nederlandse waddeneilanden hebben alle lijnen ook een eigen nummer gehad, maar om het voor de reiziger logischer te maken zijn de buslijnen daar nu genummerd tussen de 1 en 5.
Deze eis stamt nog uit de tijd dat ook de autoveren onderdeel zouden zijn van deze concessies en de concessies elkaar dus allemaal aanraakten qua lijnen. Dit is niet meer zó. Deze eis zal vervallen in de volgende versie van het PvE.

Ik hoop Delein hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Ik blub in het Drecht.
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Lijn65 »

Bedankt voor de antwoorden. Ondertussen hebben wij al wel weer een nieuwe vraag: wat is de capaciteit van de aanlegsteiger op Haringe? Hoeveel boten kunnen hier gelijktijdig aanmeren en passagiers in- en uitladen?
Basislijn
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: De mini aanbesteding

Bericht door DrechtBlub »

Lijn65 schreef:Bedankt voor de antwoorden. Ondertussen hebben wij al wel weer een nieuwe vraag: wat is de capaciteit van de aanlegsteiger op Haringe? Hoeveel boten kunnen hier gelijktijdig aanmeren en passagiers in- en uitladen?
Ik wist dat ik nog wat was vergeten in het PvE. Ik had 't wél opgeschreven voor de opslag s'nachts maar niet voor normaal gebruik overdag. - Het antwoord is 2 voor alle 3 de steigers in deze concessie. Ik zal het meenemen in de volgende versie van het PvE.
Ik blub in het Drecht.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten