DrechtBlub schreef:Geld de buffertijd nog steeds alleen op eindpunten die een busstation zijn óf op alle eindpunten of op één eindpunt (wat mij het meest logische lijkt) en als dat zo zou zijn mag die dan ook verdeeld zijn over de twee eindpunten?
De buffertijd geldt per rit. De vervoerders zijn vrij om die buffertijd in te voegen waar ze willen: dat kan zijn op het beginpunt van de rit, op het eindpunt van de rit, op een of meerde busstations onderweg, of een combinatie van die drie.
Mag ik vragen wat de reden hier voor is? Er zit toch meestal wel een zeer groot verschil in vervoersvraag tussen de zaterdag en zondag.
Natuurlijk mag je dat vragen! Ik heb er bewust voor gekozen om een ter afwisseling een
grotere concessie te maken met meerdere kernen. Om er voor te zorgen dat de aanbesteding voor vervoerders niet te veel tijd kost heb ik verder geprobeerd om de aanbesteding iets meer te versimpelen. Bij de concessies Sterrenburcht en Kanalendijk waren er 5 tijdsperiodes voor de tijd waarin juist de minste reizigers vervoerd worden: avond, zaterdag, zaterdagavond, zondag, zondagavond. Ik heb dat die gecombineerd tot twee tijdsperiodes: weekend en avond. Daardoor hoeven vervoerders maar twee dienstregeling te maken: een week en een weekend dienstregeling. Aan de andere kant is er dit keer wel onderscheid tussen de ochtend- en middagspits.
Ik zet ze wel gewoon hier neer:
- Limwijk, Koestraat 7 (Je kan ook de halte iets verplaatsen natuurlijk), die ligt dusdanig onhandig dat bediening van de hele hoek van het dorp voor een stukje straat van een halve minuut ineens 5 minuten moet duren.
- Dennelo, Huijf/Arken, Vuurtoren Al is het niet strikt nodig lijken mij dit op z'n minst logische plekken voor een keerlus.
- Schippershoek, Haven/Klokbekerstad, Hoogeschool (Vanuit realistisch oogpunt hebben de meeste veerhavens met een bushalte vaal een omkeerpunt/wachtplek voor bussen, dat is zowel handig voor planning en lijnvoering, en kijkend naar locatie zou het erg onpraktisch zijn voor school-lijnen als er geen (mogelijkheid is tot aanleggen van) een keervorziening bij de hogeschool, al is omkeren over de weg ook niet onmogelijk.)
De meeste haltes die je noemt liggen bij een doodlopende straat in de buurt waar je kunt keren. Bij de hogeschool kun je makkelijk een blokje omrijden. Alleen Schippershoek, Haven blijft dan nog over. Ik denk dat ik daar dan een busstation van ga maken.
- halte Strandduinenplein staat ingetekend op de kaart in klokbekerstad, maar de eventuele rijtijden van/naar deze halte niet, is deze halte onbedoeld ingetekend óf missen we hier een keerlus en/of rijtijden?
Ga ik aanpassen!
- Het lijkt er op dat de rijtijden tussen klokbekerstad universiteit en Klokbekerstad station krapper zijn geworden, tenzij haltes nu standaard als kruispunt tellen, dat kan ook, dan klopt 't allemaal wél. (dan zou ik dit wél ergens aangeven)
Precies wat je zegt! Reistijden zijn tussen twee kruispunten en/of haltes, dat staat ook zo in de legenda.
- Waarom zit er een bijzonder gebouw in industrieterrein zuidhoeve?
Volgens mij is dat een stalling voor de concessie Klokbekerstad. Maar dat deel van de kaart is door Regenmaker gemaakt, dus als je het echt wil weten moet je het aan hem vragen. Vanuit concessie Zilverduinen hoef je er in ieder geval niks mee.
- Hoe zit het met afwikkelen van reizigers over lijn 10 tussen station klokebekerstad en klokbekerstad universiteit?
Hier ga ik nog iets voor bedenken!
Falcon schreef:Overstappenalty is 5 minuten bij 1 overstap. Een route met meer dan 2 overstappen wordt niet meegerekend.
Naar mijn mening heb je dit al wel gauw bereikt. Neem bv onderstaande bewering:
Yanaike schreef:Afhandelen van reizigersstromen via de trein werkt precies op dezelfde manier als het met bussen zou werken. Stel bijvoorbeeld er moeten X reizigers van Arken naar Klokbekerstad Centrum, dan kun je er voor kiezen om een buslijn naar station Arken-Dennelo in te leggen. Bij de bustijd tel je dan 8 minuten op voor het treintraject + een overstap van minimaal 5 minuten en een overstappenalty van 5 minuten.
De reizigers die van Arken naar het Centrum van Klokbekerstad moeten dienen tweemaal over te stappen eenmaal op station Arken-Dennelo, en eenmaal van het station in Klokbekerstad naar het Centrum of de Uni. Dan heb je twee overstappen en dan telt in mijn optiek de gehele route niet meer mee.
Indien je op deze wijze met maar een overstap gebruik wilt maken van de trein kunnen dus alleen inwoners van Dennelo gebruik maken van de trein. Dit telt voor hun immers als start station zoals ik het lees.
Het gaat erom dat je minimaal één halte in de zone aandoet voor de dienstregelingscore. Welke halte dit is maakt niet uit. Maar om eerlijk te kunnen vergelijken tussen twee vervoerders, wordt de reistijd naar een maatgevende halte bepaald (ook als daar geen bus rijdt of als dit een extra overstap zou betekenen), je zou het als een soort 'looptijd' kunnen zien van de dichtstbijzijnde halte tot de daadwerkelijke bestemming.
Als je Arken - Klokbekerstad Centrum via de trein afhandelt dan krijg je dus: reistijd Arken - Arken-Dennelo + 0,5 x interval tussen twee opeenvolgende bussen + 8 (reistijd trein) + 5 (minimale overstaptijd in Arken-Dennelo) + 5 (overstappenalty) + 2,5 (reistijd tussen station en stadscentrum)
Arken - Klokbekerstad Uni is een ander verhaal, daar heb je met de trein minimaal 2 overstappen voor nodig, dus daarvoor zul je een andere oplossing moeten verzinnen.
Bedenk ook dat het DRU-budget aan de krappe kant is en dat je dus waarschijnlijk keuzes zult moeten gaan maken over welke verbindingen je wel en welke je niet aanbiedt.
- De rijtijden voor de trein zou 8 minuten zijn volgens de scoringscriteria, maar als je de aansluitingen pakt zie je dat de trein van Klokbekerstad richting Arken-Dennelo er maar 6 minuten over doen.
Daniel schreef:* Er wordt in de inleiding vermeldt dat de trein 8 minuten doet over het stuk van Arken-Dennelo naar Klokbekerstad. Echter zit er tussen .18/.48 (vertrek Klokbekerstad) en vertrek uit Arken-Dennelo naar Mispelhoof om .24/.54 slechts 6 minuten. Met welke van de twee reistijden moet ik nu rekenen?
Bedankt voor jullie oplettendheid! De tijden in Arken-Dennelo zijn natuurlijk :26 en :56. Dit ga ik aanpassen.
Daniel schreef:In plaats van 0,5 moet er neem ik aan 0,1 (=10%) in deze voorbeeldberekening staan?
Ga ik aanpassen! Maar de rijtijdmarge wordt 5% op basis van eerdere reacties, dus 0,05.
Hoe moet ik dit precies lezen? Viersprong Busstation ligt bv. hoe dan ook niet op de snelste route van Arken naar Klokbekerstad. Maar als ik kies wel via dat Busstation te rijden wordt de reistijd dus bepaald van/naar halte Voorweg (die wel op de snelste route ligt)??!? Of wordt wel gewoon met de maatgevende halte gerekend omdat ik 'm bedien ondanks dat het niet de snelste route is?
Als je het busstation bediend wordt de reistijd vanaf het busstation bepaald. Als je het busstation niet bediend, maar halte Voorweg wel, dan wordt de reistijd vanaf halte Voorweg bepaald, maar daar wordt dan wel 2,5 minuut bij opgeteld (de reistijd tussen Voorweg en Busstation).
Wat moet ik met de reizigersaantallen bij de locatiescore? Ze komen immers niet bovenop het aantal reizigers naar de betreffende zone, dus de capaciteit zou al voldoende moeten zijn (dus als ik genoeg capaciteit naar Arken biedt, biedt ik sowieso al genoeg capaciteit naar de Vuurtoren bijvoorbeeld). Of mag ik in het geval dat er een 30-persoonsbus 2x/uur naar Arken rijdt dan dus kiezen om maar 1x/uur door te rijden naar de Vuurtoren, en moet ik daarvoor dus op die aantallen letten?
Ja, het laatste wat je zegt. Het gaat erom dat je de halte bij de locatie bediend met de aangegeven capaciteit. Dat kan dus een andere bus zijn, met een lagere frequentie, kleiner matrieel etc, dan waarmee je de plaats zelf ontsluit.
Verder wel complimenten dat bij deze concessie alle informatie op één heldere kaart staat, dat maakt het een stuk leesbaarder. Net als dat de eisen minder strikte bandbreedtes en percentages bevatten, terwijl het nog altijd de moeite is er aan te voldoen door de punten die het dan oplevert. En de reizigersaantallen zijn ook een stuk leesbaarder geworden doordat ze niet meer gebonden zijn aan het oude lijnennet in het gebied :pos:
Dankjewel! :)