Een leuke treinsimulator

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Julius
Berichten: 357
Lid geworden op: za 01 okt 2022, 01:33
Locatie: Rotterdam

Een leuke treinsimulator

Bericht door Julius »

Ik hou van gamen, vooral treinsimulators. Ik wil graag weten of er leuke OV simulators zijn.

Heb al twee tegengekomen:

OpenBVE
Metro Simulator (Nederlands!)

(Beiden zijn veilige links, tenzij je addons download, dat moet je wel scannen voor virussen)

Ze lijken hetzelfde, alleen OpenBVE is volgens mijn populairder.
Zijn er nog andere leuke treinsimulators?
Track closures (2)(3)
Express tracks on Broadway 7th Av closed. (3) train via the (1) line. The (2) train via the (5) line.

This is a Wakefield-241 St-bound (2) express train via the (5) line. The next stop is: Grand Central-42 St.
zone2000
Berichten: 529
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Een leuke treinsimulator

Bericht door zone2000 »

Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3037
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Een leuke treinsimulator

Bericht door nvdw »

Julius schreef: wo 14 feb 2024, 07:24 OpenBVE
Metro Simulator (Nederlands!)
Het vermelden waard: die kosten niets om te downloaden. Als dat het criterium is, dan is Open Rails misschien wat. Dat gebruikt de oude Train Simulator van Microsoft als basis, zoals OpenTTD voortbouwt op Transport Tycoon.

De sims van Dovetail Games (Train Sim World en Train Simulator Classic) kosten je geld, zowel het basisspel als veel van de uitbreidingen; ik heb ze zelf nooit gespeeld maar afgaande op playthroughs van anderen denk ik dat ze een mooie balans vormen tussen realisme en toegankelijkheid. Wat dat betreft is het een mooie opvolger van MSTS.

Een leuke outsider vind ik zelf SimRail, een Poolse sim die nog in ontwikkeling is, maar als 'early access' wordt aangeboden op Steam. Dat is wel echt voor de diehards, trouwens... geen makkelijke sim.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5268
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Een leuke treinsimulator

Bericht door Lijn 45 »

Simrail heeft trouwens een gratis demo. :)
Gebruikersavatar
Julius
Berichten: 357
Lid geworden op: za 01 okt 2022, 01:33
Locatie: Rotterdam

Re: Een leuke treinsimulator

Bericht door Julius »

nvdw schreef: wo 14 feb 2024, 15:15
Julius schreef: wo 14 feb 2024, 07:24 OpenBVE
Metro Simulator (Nederlands!)
Het vermelden waard: die kosten niets om te downloaden. Als dat het criterium is, dan is Open Rails misschien wat. Dat gebruikt de oude Train Simulator van Microsoft als basis, zoals OpenTTD voortbouwt op Transport Tycoon.
Voor een of andere reden staat er “Totally free simulator”. Vaak wordt dat sarcastisch gebruikt. Is het dan echt gratis of iets anders?
Track closures (2)(3)
Express tracks on Broadway 7th Av closed. (3) train via the (1) line. The (2) train via the (5) line.

This is a Wakefield-241 St-bound (2) express train via the (5) line. The next stop is: Grand Central-42 St.
MaartenD
Berichten: 702
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Een leuke treinsimulator

Bericht door MaartenD »

Voor treinsimulatoren heb je ook Zusi die vooral erg goed is in realistische cabines en procedures van het rijden (vooral gericht op Duitsland, PZB, LZB). Wordt zelfs voor professionele trainingsdoeleinden gebruikt.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3037
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Een leuke treinsimulator

Bericht door nvdw »

Julius schreef: wo 14 feb 2024, 15:35Voor een of andere reden staat er “Totally free simulator”. Vaak wordt dat sarcastisch gebruikt. Is het dan echt gratis of iets anders?
Nee, het is echt gratis. Dat kostte me niet meer dan een paar tellen de informatie op de website lezen, dus dat moet jou ook wel lukken.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Een leuke treinsimulator

Bericht door Ardan »

Ik speel graag op de Trainz simulator van Auran. Het is leuk voor een beetje hobbyen en zo uitgebreid als je zelf wil :)
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5268
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Een leuke treinsimulator

Bericht door Lijn 45 »

Die heb ik vroeger ook veel gespeeld, ik heb daar ook veel reskins voor gemaakt (of dat was ik i.i.g. van plan, ik weet niet meer of ik ze ook echt allemaal heb gemaakt :p ) .

Dit bericht herinnert me er aan dat ik hem weer eens wilde installeren. :Y
Gebruikersavatar
Julius
Berichten: 357
Lid geworden op: za 01 okt 2022, 01:33
Locatie: Rotterdam

Re: Een leuke treinsimulator

Bericht door Julius »

Lijn 45 schreef: wo 14 feb 2024, 15:24 Simrail heeft trouwens een gratis demo. :)
Een probleem aan demo’s is dat ze wel erg klein zijn, vaak één ingekorte route en als je geluk hebt, een volledige route.
Track closures (2)(3)
Express tracks on Broadway 7th Av closed. (3) train via the (1) line. The (2) train via the (5) line.

This is a Wakefield-241 St-bound (2) express train via the (5) line. The next stop is: Grand Central-42 St.
Stefan
Berichten: 4305
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Een leuke treinsimulator

Bericht door Stefan »

SimRail is het geld meer dan waard, je kunt rijden van Katowice tot aan Warschau (in de huidige versie) en je hebt mogelijkheid om in multiplayer zowel als machinist als treindienstleider te spelen. Inclusief voicechat, het enige wat misschien nog mist, is een Nederlandse server
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 146 gasten