Modal split

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11009
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Modal split

Berichtdoor Vinny » Di 02 Jun 2009, 19:12

Nu ik toch met kuddo's aan het strooien ben, een leuk tandenbijtertje.
Het openbaar vervoer is niet in alle landen even populair. In West-Europa schommelt het in de meeste gevallen zo'n beetje tussen 10 en 20%. In Madagascar is geen officiëel openbaar vervoer (marktaandeel 0%) en in Japan wordt weliswaar veel met het OV gereisd (voornamelijk met de trein), maar heeft het OV als geheel niet een wereldschokkend marktaandeel.
Ergens op de wereld bestaat een land waar liefst 47% van de forensenverplaatsingen met het OV plaatsvindt. De vraag aan jullie is: Waar?
(Gratis tip: zoek het niet in stadsstaatjes zoals Singapore).
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3523
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Modal split

Berichtdoor Ruben » Di 02 Jun 2009, 19:44

India. :mrgreen:
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.

Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: Di 08 Apr 2008, 21:38

Re: Modal split

Berichtdoor Jurjen » Di 02 Jun 2009, 19:54

Nee man, de brommert is geen OV. ;-)

Gebruikersavatar
IC3
Berichten: 359
Lid geworden op: Vr 21 Mar 2008, 21:44

Re: Modal split

Berichtdoor IC3 » Di 02 Jun 2009, 20:02

Mwa, Zwitserland lijkt me geen gek idee. :)

|Pim|
Berichten: 425
Lid geworden op: Za 09 Mei 2009, 16:53
Locatie: Mill

Re: Modal split

Berichtdoor |Pim| » Di 02 Jun 2009, 20:07

Ik weet niet.

Ik denk zelf een land hier in de buurt zoals belgie en luxemburg.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11161
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Modal split

Berichtdoor Meltrain » Di 02 Jun 2009, 21:43

Met die lage prijzen voor het OV in België, zouden het best onze Zuiderburen kunnen zijn. :p

Maar persoonlijkdenk ik ook zwitserland, of China wellicht.
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31525
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Modal split

Berichtdoor Suus » Di 02 Jun 2009, 22:48

Ik sluit mij ook aan bij China-roepers.
Rame à l'approche

Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: Di 08 Apr 2008, 21:38

Re: Modal split

Berichtdoor Jurjen » Wo 03 Jun 2009, 11:58

Oostenrijk is met 25% OV het land in de EU met het hoogste EU gebruik. België 17,1, Nederland 16,6. Ierland is ook een positieve uitzondering met 21%!

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7694
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Modal split

Berichtdoor webguy » Wo 03 Jun 2009, 12:12

Misschien NYC? Dat komt wel redelijk hoog met z'n metro en bussysteem...
Reisinformatie/nerd

Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: Di 08 Apr 2008, 21:38

Re: Modal split

Berichtdoor Jurjen » Wo 03 Jun 2009, 12:39

Nah, het gaat om een land. Dus misschien zijn er in India toch minder brommerts dan ik vermoedde. Aandeel van de trein ligt daar op iets van 17% (in 2000). Maar bus is daar populairder dan de trein.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11009
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Modal split

Berichtdoor Vinny » Wo 03 Jun 2009, 13:36

Jurjen schreef:Oostenrijk is met 25% OV het land in de EU met het hoogste EU gebruik. België 17,1, Nederland 16,6. Ierland is ook een positieve uitzondering met 21%!

Een mooi overzicht, het land wat ik bedoel is geen lid van de EU. Verder is het ook niet één van de landen die door de andere posters genoemd is.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: Di 08 Apr 2008, 21:38

Re: Modal split

Berichtdoor Jurjen » Wo 03 Jun 2009, 14:12


Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: Modal split

Berichtdoor Fles » Wo 03 Jun 2009, 18:01

Vinny schreef:Een mooi overzicht, het land wat ik bedoel is geen lid van de EU.


Mooi, houden zo ;)

Gebruikersavatar
IC3
Berichten: 359
Lid geworden op: Vr 21 Mar 2008, 21:44

Re: Modal split

Berichtdoor IC3 » Wo 03 Jun 2009, 18:45

Goh, had ik ook niet kunnen bedenken, erg verrassend. :)

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: Modal split

Berichtdoor Fles » Wo 03 Jun 2009, 18:51

Volgens de bijbehorende XLS gaat het bij Turkije trouwens om 45 % OV.

Ook leuk: Als je gaat kijken naar de verhouding tussen Rail en Bus staat NL bovenaan :idea:

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11161
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Modal split

Berichtdoor Meltrain » Wo 03 Jun 2009, 18:58

Maar dat overzicht gaat nog steeds alleen over Europa.
Misschien is er elders in de wereld nog wel een land met meer OV? Ik denk het wel, want we zochten naar een land met 47% en Turkijke is 'slechts' 45%. ;)
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: Di 08 Apr 2008, 21:38

Re: Modal split

Berichtdoor Jurjen » Wo 03 Jun 2009, 19:20

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat Vinny een andere bron met iets andere gegevens heeft dan dat ik gevonden heb. Zulke cijfers komen natuurlijk voort uit steekproeven en kunnen dus per meting verschillen. ;-)

Want, laten we wel zijn:
- geen stadstaat
- geen EU-land (hij zei nooit 'geen Europees land')
- geen India, China

Fles schreef:Ook leuk: Als je gaat kijken naar de verhouding tussen Rail en Bus staat NL bovenaan :idea:


Tsja, Nederland heeft geen interregionaal busnet, maar slechts enkele lijnen. Andere landen hebben dit veel meer, terwijl het spoorvervoer daar doorgaans trager is.

Gebruikersavatar
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3523
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Modal split

Berichtdoor Ruben » Wo 03 Jun 2009, 19:31

Binnen het OV is de trein in NL logischerwijs populairder vanwege de perrons bij elke grasspriet en het fijnmazige railnet t.o.v. de totale landoppervlakte. Dat wetende, vind ik dat het autogebruik evengoed erg hoog is, vergeleken bij andere landen. Het kan natuurlijk ook zo zijn, dat de mobiliteit als geheel hier hoger ligt. Als in het buitenland meer mensen in hun eigen regio werken dan in Nederland -wat hier sinds de suburbanisatie eerder uitzondering is- is het OV al sneller een alternatief. Op de langere afstanden is de auto toch al snel handiger.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.

Karl
Berichten: 3644
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: Modal split

Berichtdoor Karl » Wo 03 Jun 2009, 19:35

In het buitenland zit in het lokale OV ook wat hier op de fiets zit. :!:
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31525
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Modal split

Berichtdoor Suus » Wo 03 Jun 2009, 20:20

NS-Reiziger schreef:Binnen het OV is de trein in NL logischerwijs populairder vanwege de perrons bij elke grasspriet en het fijnmazige railnet t.o.v. de totale landoppervlakte. Dat wetende, vind ik dat het autogebruik evengoed erg hoog is, vergeleken bij andere landen. Het kan natuurlijk ook zo zijn, dat de mobiliteit als geheel hier hoger ligt. Als in het buitenland meer mensen in hun eigen regio werken dan in Nederland -wat hier sinds de suburbanisatie eerder uitzondering is- is het OV al sneller een alternatief. Op de langere afstanden is de auto toch al snel handiger.

Nee, in België, daar hebben ze voor elke grasspriet een station. Dan vind ik het hier nog wel meevallen. Wel is het aantal voorstadshaltes in Nederland relatief groot.
Rame à l'approche

Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: Di 08 Apr 2008, 21:38

Re: Modal split

Berichtdoor Jurjen » Wo 03 Jun 2009, 20:24

Bee schreef:Nee, in België, daar hebben ze voor elke grasspriet een station. Dan vind ik het hier nog wel meevallen. Wel is het aantal voorstadshaltes in Nederland relatief groot.

Maar in die zin vind ik de voorstadstreinen in Duitsland ook hoog scoren. De S-Bahn daar vallen immers ook gewoon onder het treinsysteem.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11009
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Modal split

Berichtdoor Vinny » Wo 03 Jun 2009, 21:47

meltrain schreef:Maar dat overzicht gaat nog steeds alleen over Europa.
Misschien is er elders in de wereld nog wel een land met meer OV? Ik denk het wel, want we zochten naar een land met 47% en Turkijke is 'slechts' 45%. ;)

Turkije is heel goed gevonden, maar niet goed genoeg. Er is inderdaad een land met 'meer' OV... :wink:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4002
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Modal split

Berichtdoor reisthijs » Do 04 Jun 2009, 13:33

Bee schreef:Nee, in België, daar hebben ze voor elke grasspriet een station.

Die grassprieten hebben daar alleen vaak wel een érg karige dienstregeling... Daar trek je niet vreselijk veel reizigers mee.

B 3500km spoor, 550 stations = gemiddeld iedere 6,37km een station
NL 2800km spoor, 386 stations = gemiddeld iedere 7,25km een station
Zo veel groter is de stationsdichtheid in België dus ook weer niet.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11009
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Modal split

Berichtdoor Vinny » Do 04 Jun 2009, 13:48

*kuch* België is ook een kleiner land he, het spoorwegnet is fijner vertakt, zodat er per oppervlakteéénheid wel degelijk een grotere stationsdichtheid bestaat (en ook een grotere spoorwegdichtheid). Dit wordt echter gecompenseerd door lagere frequenties: in zijn totaliteit bedraagt het aantal treinkilometers en reizigerskilometers, alsmede de modal split ongeveer hetzelfde als in Nederland :idea:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31525
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Modal split

Berichtdoor Suus » Do 04 Jun 2009, 14:06

De NMBS heeft in 1993 natuurlijk wel flink lopen schrappen, er zijn toen minstens 50 stations op een dag gesloten omdat het aantal instappers ver onder de 200 lag. Daar zitten nu nog steeds bijna de helft van de stations in dat land onder. Komt ook door de extreem beroerde frequenties en de wat ondoorzichtelijke dienstregeling (vol met Piekuurtreinen en Intercities die elk ergens anders stoppen). België kan veel beter, maar de NMBS lijkt het gewoon te vertikken.
Rame à l'approche


Terug naar “OV als Hobby”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Yahoo [Bot] en 2 gasten