Pagina 1 van 1

Kamer op de bres voor stoomtreinen

Geplaatst: zo 09 mar 2008, 18:37
door Geert
Kamer op de bres voor stoomtreinen
door Edwin Timmer
DEN HAAG - De Tweede Kamer wil oude, antieke stoomtreinen redden door een eenmalige financiƫle bijdrage te leveren.
Het CDA-Kamerlid Ger Koopmans roept het kabinet daartoe op zodat de nieuwe verplichte veiligheidssystemen op het historische erfgoed kunnen worden betaald. VVD, PvdA en SP steunen de reddingspoging voor de rijdende spoormusea.

,,Het gaat om industrieel erfgoed, waar talloze burgers en toeristen wat van opsteken", zegt CDA'er Koopmans. ,,Zoiets mag niet ineens stil komen te staan."

Gisteren blies de stichting Historisch Streekvervoer Achterhoek de noodfluit, omdat zij de peperdure ATB-systemen onmogelijk uit eigen zak kan betalen. Het gaat onder meer om een nieuwe dodemansknop. De eis van de Inspectie Verkeer & Waterstaat kost voor twaalf antieke stoom- en diesellocomotieven zo'n 1,2 miljoen euro.

,,Die vrijwilligers leveren fantastisch werk. De VVD steunt de oproep voor een bijdrage van ministers Eurlings (Verkeer) en Plasterk (Cultuur)", zegt Kamerlid Paul de Krom. Lia Roefs (PvdA) wil niet dat ,,regeltjes" het bijzondere treinplezier bederven. En SP-Kamerlid Emile Roemer vindt dat het Rijk best mag bijdragen aan de historische locs.

Vorig jaar lapten vrijwilligers al duizenden euro's per trein voor nieuwe communicatieapparatuur met de treindienstleiding. ,,Daarnaast betalen we al het onderhoud zelf", zegt machinist Remco Hijink van HSA. ,,Maar het houdt een keer op."

Bron: Telegraaf

Re: Kamer op de bres voor stoomtreinen

Geplaatst: zo 09 mar 2008, 19:58
door webguy
Geen slecht idee, maar nu nog een potje vinden... Sowieso is die hele rail-apparatuur business erg opgeblazen: alles zit onder tien patenten en er is weinig concurrentie, waardoor het duur wordt. Die communicatieapparatuur is dus GSM-R...

Re: Kamer op de bres voor stoomtreinen

Geplaatst: zo 09 mar 2008, 19:59
door Geert
Tja, ik kan me ook wel voorstellen dat de markt niet al te groot is, dan zul je niet veel concurrentie hebben. Maar het scheelt wel als ECTS overal wordt ingevoerd, dan is heel Europa ineens het afzetgebied (en openbare specificaties) :)

Re: Kamer op de bres voor stoomtreinen

Geplaatst: zo 09 mar 2008, 20:00
door Daan
Raar eigenlijk dat we daar toen niet echt wat over gehoord hebben eigenlijk, toen GSM-R verplicht werd.

Re: Kamer op de bres voor stoomtreinen

Geplaatst: zo 09 mar 2008, 20:01
door webguy
GSM-R is sowieso stuk goedkoper dan ATB, en is ook echt nodig... ATB heeft ook een heleboel aanpassingen nodig aan het materieel zelf, GSM-R kan evt. een koelkast mobiel zijn. Het nut van ATB op museummaterieel is een goede vraag: die treinen hebben altijd al zonder gedaan, en sowieso heb je vaak wel 2 machinisten.

Re: Kamer op de bres voor stoomtreinen

Geplaatst: zo 09 mar 2008, 20:03
door Wubbo
GSM-R en ATB zijn twee totaal op zich staande systemen. Ze kunnen elkaar niet vervangen en hebben elkaar niet nodig. De vergelijking tussen die twee mis ik dus een beetje ;-)

Re: Kamer op de bres voor stoomtreinen

Geplaatst: zo 09 mar 2008, 20:08
door webguy
Ze staan inderdaad totaal apart van elkaar: en hebben dan ook een andere functie. (Overigens, met ERTMS is dat niet helemaal meer zo, dan gebruik je GSM-R om met de baan te praten). Om ATB te installeren moet je ook daadwerkelijk aardig wat dingen aanpassen: er moet een kastje komen in (beide) cabines die voldoet aan alle eisen voor zicht en leesbaarheid. Verder moet je een klep op de luchtleiding zetten en een lijntje naar je tractieinstallatie leggen. Daarnaast is het met ATB-NG zo dat er softwarematig per materieeltype characteristieken moeten worden opgeslagen over remvermorgen en dergelijk. Deze moeten dus door de fabrikanten worden gemaakt.

En GSM-R, dat is gewoon een wat grote mobiel, of evt. een kast in de cabine met een kabel voor stroom.

Re: Kamer op de bres voor stoomtreinen

Geplaatst: zo 09 mar 2008, 20:10
door Geert
Ik neem aan dat er voor ETCS/ERTMS ook een klep op de luchtleiding moet komen en een onderbreking naar de tractie ;-)

Re: Kamer op de bres voor stoomtreinen

Geplaatst: zo 09 mar 2008, 20:15
door Daan
Wubbo schreef:GSM-R en ATB zijn twee totaal op zich staande systemen. Ze kunnen elkaar niet vervangen en hebben elkaar niet nodig. De vergelijking tussen die twee mis ik dus een beetje ;-)
Het idee was dat ze allebei veel geld kosten, vooral voor een museumstichting.
webguy schreef:Het nut van ATB op museummaterieel is een goede vraag: die treinen hebben altijd al zonder gedaan, en sowieso heb je vaak wel 2 machinisten.
Ja, inderdaad. Zeker als de VSM naar Leeuwarden ofzo komt, heb je er altijd wel een pilot bij.
webguy schreef:Daarnaast is het met ATB-NG zo dat er softwarematig per materieeltype characteristieken moeten worden opgeslagen over remvermorgen en dergelijk. Deze moeten dus door de fabrikanten worden gemaakt.
Da's alleen bij ATB-NG zo, geloof ik. Dataplug noemen ze zo'n ding geloof ik.