De stad uit met het Stichtse lijntje

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
Gebruikersavatar
Stephan
Berichten: 197
Lid geworden op: Ma 24 Mar 2008, 21:35
Locatie: Utrecht

De stad uit met het Stichtse lijntje

Berichtdoor Stephan » Do 18 Feb 2010, 22:14

17 februari - 24 mei

Utrecht vormde tegen het einde van de 19e eeuw het startpunt voor een aantal lokaalspoorwegen die door de Nederlandse Centraal-Spoorweg-Maatschappij (NCS) werden geëxploiteerd. Deze maatschappij werd 150 jaar geleden opgericht en vormt de aanleiding voor de tentoonstelling De stad uit met het Stichtse lijntje, die op 17 februari 2010 in Het Utrechts Archief wordt geopend. Hierin wordt een van de mooiste lokale spoorverbindingen uitgelicht, namelijk het Stichtse lijntje tussen Utrecht en Baarn.

De treinen tussen beide stations reden niet hard en stopten bij diverse haltes en stopplaatsen. Tussen Utrecht en Baarn waren dat er in totaal twaalf en alleen al in de Utrechtse binnenstad kon men op vier haltes in- en uitstappen: Utrecht Buurtstation, Amsterdamsche Straatweg, Vechtbrug en Blauwkapel. Vervolgens ging het via Groenekanschedijk, Bilthoven, Den Dolder (Doldersche weg), De Paltz, Soest Zuid/Nieuwe weg, Soest, Soestdijk en Baarn Buurtstation.
Al snel ontdekte men hoe plezierig het was om op deze manier te kunnen reizen tussen de stad en zijn groene omgeving. Er ontwikkelde zich een levendig forensenverkeer, waarmee het Stichtse lijntje een grote invloed had op de ontwikkeling van de omgeving van Utrecht.
Zo vestigde zich dankzij de spoorlijn de zeepfabriek in Den Dolder, waarmee het dorp zich verder vormde. Bilthoven begon met villabebouwing voor mensen uit de stad, en ook Soest en Baarn zijn begin vorige eeuw door hun ligging aan het spoor sterk gegroeid.
Behalve voor het werk trok men er ook in de vrije tijd graag met de trein op uit, de natuur in. De Biltse Duinen-express vervoerde in de jaren '20 vele honderden gezinnen zomers naar het 'Biltsche meertje'.


Wat voor de één een ontspannend tochtje was, was voor de ander hard werken, zo blijkt uit verhalen van spoorwegmedewerkers. Vele ploegen wegwerkers, rangeerders, sein- en wisselwachters hielden materieel en reizigers op de rails. Ook vrouwen werkten op het spoor, zoals de eerste chef van de halte Soestdijk, die pas op 52 jarige leeftijd in 1898 bij de NCS in dienst trad. De overwegwachteres die van 1928 tot 1942 in Bilthoven de overweg bewaakte, had bovendien haar trouwe hondje Bobby dankzij wie ze geen enkel belsignaal voor een naderende trein miste.


Aan de hand van affiches, oude foto's, films, tekeningen en beschrijvingen van treinen, stations en omgeving gaat het spoor terug in de tijd. Spoorkaartjes en dienstregelingen tonen een intensief gereis sinds 1898. Stoomlocomotieven trokken de prachtige houten rijtuigen voort tot de komst van de elektrische trein vijftig jaar later, waarmee men sneller kon reizen.


Het Stichtse Lijntje is ook in een hedendaags perspectief gezet. De treinreis is per film opnieuw te maken, waarbij uitgestapt kan worden op enkele historische 'halteplaatsen'.


De tentoonstelling biedt een prachtig beeld van ruim honderd jaar rond het spoor: het materieel, de (verdwenen) stationnetjes, de vele spoorwegbeambten, het opkomend woon-werkverkeer, het regionale toerisme en de reizigers. Kortom, de tijd heeft niet stilgestaan.


Bij de tentoonstelling wordt een speciale 'Spoordag' georganiseerd op zondag 18 april 2010.

Volg het spoor terug in de tijd
Een zondag met spoorvermaak voor de hele familie


Datum: Zondag 18 april
Plaats: Het Utrechts Archief | Hamburgerstraat 28 | 3512 NS Utrecht
Tijd: 13.00 - 17.00 uur
Toegang: gratis


Reis mee op het Stichtse lijntje van Utrecht naar Baarn of maak een eigen krant over alles wat met spoor te maken heeft. Speciaal op deze dag geven oud NS medewerkers een rondleiding door de tentoonstelling. Guus Veenendaal - historicus en auteur van een groot aantal boeken over de Nederlandse en Amerikaanse spoorwegen - komt vertellen over het spoor ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Bent of kent u een machinist of spoorwegbeambte, of heeft u vroeger bij het spoor gewerkt? Neem gerust uw oude foto's, documenten en verhalen mee. Er zijn echte kenners aanwezig op het gebied van onderzoek naar spooronderwerpen die u graag op weg helpen.

Bron: http://www.hetutrechtsarchief.nl
Laatst gewijzigd door Ruben op Ma 22 Feb 2010, 17:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Verplaatst naar OV Als Hobby
In een rijdende trein is het smerigste eten nog een feestmaal.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11146
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: De stad uit met het Stichtse lijntje

Berichtdoor Meltrain » Ma 22 Feb 2010, 14:20

Leuk. :D
Misschien een idee voor een OVinNL-meeting? :idea:
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Joshua
Berichten: 1680
Lid geworden op: Zo 22 Nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen
Contact:

Re: De stad uit met het Stichtse lijntje

Berichtdoor Joshua » Ma 22 Feb 2010, 16:07

Lijkt me leuk om heen te gaan. En zo OVinNL meeting is dan ook nog eens een leuk idee ook. Dan krijgen we ook eens een idee wie er zoal op dit forum zit.

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: De stad uit met het Stichtse lijntje

Berichtdoor iljitsch » Ma 22 Feb 2010, 16:11

Ik vraag me af wat een toepasselijke locatie zou zijn voor zo'n meeting...

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: De stad uit met het Stichtse lijntje

Berichtdoor Fles » Do 25 Feb 2010, 19:51

iljitsch schreef:Ik vraag me af wat een toepasselijke locatie zou zijn voor zo'n meeting...


"Het stichtse lijntje" is toch minstens een redelijk specifieke aanduiding lijkt me.

Nog specifieker? Retaurant De Generaal in het voormalige NCS station in Baarn :)


Terug naar “OV als Hobby”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten