Foto's maken met zelf gekozen instellingen

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
Plaats reactie
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Foto's maken met zelf gekozen instellingen

Bericht door Daan »

Hallo allemaal,

Meestal maak ik mijn treinenfoto's gewoon met de AUTO-stand van mijn camera. Dat gaat goed, zeker met mooi, zonnig weer. Maar als het bijvoorbeeld zwaar bewolkt is, of bij zonsondergang, is er minder licht en merk ik dat de treinen op de foto's al snel bewogen zijn. Da's jammer, en ik denk dat ik met het zelf kiezen van bijvoorbeeld de sluitertijd en dergelijke met donkerder weer al betere foto's kan maken. Enige puntje is dat ik de weg een beetje kwijt begin te raken tussen alle instellingen, zoals sluitertijden, F-waarden, ISO, en al dat soort dingen. Wie kan tips geven?

Alvast bedankt! :)
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Foto's maken met zelf gekozen instellingen

Bericht door Cookie »

Een korte samenvatting:

F-getal (in te stellen met Av op de camera): Dit is het diafragma. Kort gezegd bepaal je hiermee hoeveel licht er door je camera gaat: des kleiner de opening, des te meer scherptediepte er is. Dus een foto met F5.6 wordt geheel gezien scherper dan een foto op F2.8 . Bij compactcamera's is zie je het verschil in diafragma qua scherpte minder snel terug dan bij een spiegelreflex (SLR) -bij een compactje is sneller het hele beeld scherp- : de technische details zal ik besparen ;) . Als je ze wil weten: laat het maar weten, ik wil het best toelichten.

Sluitertijd (Tv op de camera): Tijd dat er belicht wordt en de sluiter dus open is. Bij rijdende voorwerpen, zoals treintjes ;) , is het aan te raden de sluiter niet al te lang open te laten staan (maar dat wist je vast al :P). Als vuistregel kan je aanhouden dat je -afhankelijk van de snelheid- tussen 1/250 (rangeren op stations), 1/500 (40 km/h) en 1/800 (> 40 km/h) moet zitten.

Stel dat je op 1/800 s fotografeert en de trein rijdt 100 km/h. Dit is dan 100/3,6 = 27,8 m/s . In de tijd dat je de foto maakt, is de trein dus 27,8 x 1/800 = 0,0347 m = 4 cm verder gereden. Dit is over het algemeen niet zichtbaar op de foto, tenzij je echt inzoomt / vrij kops staat.

Op de Canon Powershot A5xx is met 'M' overigens zowel sluitertijd als diafragma in te stellen.

Nadeel is echter dat als je korter belicht, er meer lichtinval nodig is en het F-getal dus kleiner wordt. Het is dus de kunst, zeker bij bewolkt weer, hierin een mooie balans te zoeken...

ISO: hiermee wordt de gevoeligheid aangegeven. Een verdubbeling van de ISO betekent dat de chip volgens mij de helft zoveel licht nodig heeft (en dus gevoeliger is). Nadeel is dat je bij hogere iso-waarden wel meer ruis krijgt. Wederom kwestie van een goede balans vinden. Bij de camera die jij hebt is het tot ISO 200 zeker acceptabel in ieder geval ;) .

Hopelijk kan je hier voorlopig wat mee, als je vragen hebt hoor ik het wel weer ;) . Anders leg ik je het 'langs de baan' wel een keer uit :) .
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Foto's maken met zelf gekozen instellingen

Bericht door Daan »

Trein-O-Fiel schreef:Als vuistregel kan je aanhouden dat je -afhankelijk van de snelheid- tussen 1/250 (rangeren op stations), 1/500 (40 km/h) en 1/800 (> 40 km/h) moet zitten.
Gisteravond maakte mijn camera op de AUTO-stand er al 1/200 van, niet echt handig bij treinen die 140 km/h rijden... Hoe kan ik dat dan een beetje handig aanpakken, als ik die trein er toch goed op wil hebben? Of is dat practisch onmogelijk?
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Foto's maken met zelf gekozen instellingen

Bericht door Cookie »

Ligt even aan de omstandigheden: als het echt bewolkt is, kan ik je uit ervaring zeggen dat het vrij lastig wordt :( . Met de AUTO-modus is het zowieso niet op te lossen (die weet niet dat jij een snelle trein wilt fotograferen ;) ), dus deze zal een lange sluitertijd aangeven vanwege minder beschikbaar licht.

Je moet dus zelf gaan spelen met je instellingen m.b.v. de Tv/Av/M-modus: de kunst is dan ervoor te zorgen dat je foto niet te donker wordt én onbewogen blijft. Dus een hoge ISO-waarde, afhankelijk van bewolkingsdichtheid ISO 200 of 400: je kan dan wel wat ruis krijgen, maar dit is (soms!) beter dan een bewogen trein. Verder neem je een goede sluitertijd (zeker 1/800 bij 140 km/h) en dan proberen nog een zo hoog mogelijk F-getal te halen, om zoveel mogelijk scherptediepte te krijgen. Maargoed: mijn ervaring is dat je weinig verschil bij een compactcamera ziet tussen F2.8 en bijv. F5.6. Niet al te erg schrikken in jouw geval van een laag F-getal dus (nogmaals: dit geldt absoluut niet voor een SLR!). Maargoed: het is vooral experimenteren met dit soort instellingen! Bij iedere camera is de hoeveelheid ruis bij ISO xxx bijvoorbeeld al anders, oordeel voor jezelf waar voor jou de grens ligt ;)

Wederom succes ermee gewenst!
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Foto's maken met zelf gekozen instellingen

Bericht door Fles »

Daan schreef:Gisteravond maakte mijn camera op de AUTO-stand er al 1/200 van, niet echt handig bij treinen die 140 km/h rijden... Hoe kan ik dat dan een beetje handig aanpakken, als ik die trein er toch goed op wil hebben? Of is dat practisch onmogelijk?
Pannen, oftewel meetrekken. Van tevoren de trein opvangen met je cam, en hem rustig zo goed mogelijk stil houden in je lens. En dan in die vloeiende beweging afdrukken. Dat is een kwestie van veel oefenen, maar een scherpe trein op een bewogen achtergrond (want dat krijg je dan wel ;) ) geeft vaak juist een extra dynamisch aspect :idea:

Krijg je bijvoorbeeld dit soort foto's. Verre van optimaal licht, ICM rijdt zeker 100 km/h, foto is genomen vanuit een ook rijdende Wadloper (bij de boog bij Haren idd), sluiterijd 1/60 (!!)

Afbeelding
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten