Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Als je dit nummer neemt: 614 069
Dat moet je vermenigvuldigen volgens de volgende sleutel
614 069
121 212
Dat wordt dus
624 0618
Vervolgens tel je die bij elkaar op:
6+2+4+0+6+1+8 = 27
Hiervan neem je het laatste cijfer. Dat is 7
Trek dit cijfer af van 10.
10 = 7 = 3
Het controlecijfer is 3.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bee schreef:Als je dit nummer neemt: 614 069
Dat moet je vermenigvuldigen volgens de volgende sleutel
614 069
121 212
Dat wordt dus
624 0618
Vervolgens tel je die bij elkaar op:
6+2+4+0+6+1+8 = 27
Hiervan neem je het laatste cijfer. Dat is 7
Trek dit cijfer af van 10.
10 = 7 = 3
Het controlecijfer is 3.
Ik snap het nog steeds niet, want mijn rekenmachine geeft 614069 * 121212 = 7,44 * 10^10. :?
@Beheer: dit mag eventueel ook wel gesplitst worden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Er is ergens een keer afgesproken dat al het treinmaterieel voortaan een UIC-nummer krijgt. Ze doen maar, maar wat het nut is behalve nog meer informatie voor nummertjesfreaks
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Caspar schreef:Gaat het bij Nederlandse treinstammen ook zo? Als ik de nummers zie die op de nieuwe Virms staan, dan kan ik daar echt geen logica in vinden.
Het systeem voor het controlecijfer is inderdaad hetzelfde, alleen vermenigvuldig je dan met de reeks 21212121212 (je begint dus gewoon met 2 en wisselt dan 1 en 2 af). Het hele stelsel aan nummers voor het controlecijfer is een systeem op zich, zie bijvoorbeeld Wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/Rijtuigcodes_van_de_UIC