Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #1

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #1

Bericht door Suus »

Het begin van dit topic is afgesplitst van Mag ik even kwijt #65.
Freek schreef:
Bee schreef: Mannheim (dat is trouwens een enorm netwerk verbonden aan dat van Ludwigshafen en Heidelberg en met uitlopers naar Bad Dürkheim en Weinheim)
Toen ik daar (Mannheim+Heidelberg) reed er ook nog vrij oud materieel (in mijn beleving althans, kenner ben ik niet). Dat vind je geloof ik ook niet verkeerd. Verder ook nog een mooie omgeving, is dan ook nog mooi mee genomen.
Ik las al een tijd terug dat de laatste GT12 van de lijn Mannheim - Bad Dürkheim (dat is dus een "ouderwetse" gelede tram met vijf bakken) is uitgebrand. Dat is jammer, want dat was het ultieme doel van die vakantie geweest. Ook de GT6 (enkelgelede trams) van Mannheim en Ludwigshafen zijn praktisch uit dienst. Ook de normale GT8 (dat zijn dus de dubbelgelede trams) zijn uit dienst nu de stadtbahn van Ludwigshafen inclusief bijbehorende tunnel gesloten is. Op en top geldverspilling natuurlijk, maar ja -o- Er zijn nog wel GT8N's, oude enkelgelede trams voorzien van een middenbak met verlaagde vloer (en die nu dus dubbelgelede trams zijn).

De OEG (maakt een groot rondje tussen Mannheim, Heidelberg en Weinheim) heeft nog wel GT8-trams *O* En in Heidelberg rijden nog GT6-trams (als het goed is) en Stadtbahn M-wagens. Beide beginnen ook zeldzaam te worden ondertussen. *O*

Overigens vind ik nieuwe trams geen probleem, al heb ik wel een lichte voorkeur voor trams uit de Flexity serie van Bombardier, die zijn mij tot nu toe erg goed bevallen. Daarbij zijn de Combino's net pantserwagens op rails :X

@htm_tram: De Combino's en Citadis-trams in respectievelijk Amsterdam en Rotterdam zijn relatief slecht, ook omdat ze geen draaistellen hebben maar losse zwenkende wielen. Ga in een (lagevloers)tram zitten met draaistellen, en je zal zien dat het rijcomfort enorm toeneemt. Vaste assen is echt iets van voor de wereldoorlog. Leuk als museumtram, maar niet om dagelijks in vaste dienst in te zetten. Op dat punt zijn die wagens een echte achteruitgang geweest.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Oud forumgebruiker

Re: Mag ik even kwijt #65

Bericht door Oud forumgebruiker »

Gemeente- en Stadsregio Amsterdam.... en geld. Het was eerst de bedoeling dat die wagens meedraaiende assen zouden krijgen, totdat het budget om de hoek kwam kijken.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #65

Bericht door Suus »

Tja, en oorspronkelijk was het plan ook niet er 155 te kopen, maar slechts 95. Bedank onze grote vrienden uit Rotterdam maar, die last minute voor de Citadis kozen, waardoor Amsterdam er alsnog 60 bij moest bestellen voor de kwantumkorting.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Mag ik even kwijt #65

Bericht door hauptbahnhof »

Was dat niet omdat alleen Amsterdam de korting zou krijgen en Rotterdam niet?

Op zich ben ik blij. Stel je voor dat we meer oude wagens hadden... :?

Nou jah, ik moet eerlijk zeggen dat de Combino op zich wel lekker rijdt, uitzondering op bepaalde wissels daar gelaten natuurlijk.

Er zijn ook een paar die behoorlijk rammelen in de middenbak. Als je daar 4 uur lang op moet zitten word je niet blij :(
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #65

Bericht door Suus »

Amsterdam en Rotterdam zouden samen trams bestellen. Door zo'n grote order te plaatsen zou Siemens de stukprijs voor die twee steden verlagen. Beide steden zouden zo profiteren van de korting. Alles was in kannen en kruiken, totdat Rotterdam cancelde. Omdat de korting per tram nogal groot was en een financiële strop dreigde, heeft men uiteindelijk besloten dan maar de hele offerte zelf te bestellen. Uiteindelijk scheelde dat in kosten bijna niets meer dan alleen de 95 trams zonder korting. Uiteindelijk heeft dit alles zo'n beetje meer geld gekost voor Siemens dan voor Amsterdam door de constructiefouten die werden ontdekt, maar dan hadden ze maar goed op moeten letten daar

Probleem was dat ze de krachten die op de wagenbak zouden komen hadden berekend op basis van een normale hogevloers gelede tram met draaistellen in plaats van een lagevloerstram met vaste assen, en dan ook nog aluminium gebruiken in plaats van staal. Tja :') Uiteindelijk zie je weinig van de verbouwing van binnen, alleen bij de geledingen zie je bovenin schuine hoekjes, dat zijn extra aangebrachte balken om de constructie te verstevigen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Mag ik even kwijt #65

Bericht door hauptbahnhof »

Alleen kraken en piepen vele combino's de hele rit door bij die bodemplaten (sinds ze terug zijn uit Krefeld).
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: Mag ik even kwijt #65

Bericht door htm_tram »

En daarna via maastricht, vlissingen, Den helder en leeuwarden naar Almelo zeker. ;-)


Htm zou eind deze maand de nieuwe trams gaan bestellen. 1 ding is zeker, het gaan breedere trams worden die nu rijden. Ook zouden er nog maar 2 fabrikanten in de race zijn. Helaas niet me favorieten.... :neg:
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #65

Bericht door Suus »

Ben wel benieuwd welke? Even een topic openen?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Het grote tramtopic

Bericht door Suus »

Nou, daar is hij dan, het grote tramtopic. Ik vond Bee's Tramparadijs toch iets te veel zelfbevlekking, dus heb het een beetje neutraal gelaten :P Maargoed, hier kan alles in wat je in binnen- en buitenland op tramgebied te melden hebt, inclusief foto's dus *foto's zoeken gaat*
Laatst gewijzigd door Chauf21 op ma 10 jan 2011, 19:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Sorry Bee, maar het lukt me niet om deze post helemaal bovenaan dit topic te krijgen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: Het grote tramtopic

Bericht door Mark »

Bee's Tramparadijs is toch gewoon lijn 9? :D
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic

Bericht door Suus »

Nee, dat is de tram naar Beedorp. En lijn 7 is de Ziggy Express :mrgreen:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #65

Bericht door Suus »

htm_tram schreef:Htm zou eind deze maand de nieuwe trams gaan bestellen. 1 ding is zeker, het gaan breedere trams worden die nu rijden. Ook zouden er nog maar 2 fabrikanten in de race zijn. Helaas niet me favorieten.... :neg:
Nou ben ik wel benieuwd welke fabrikanten er nog in de race zijn, daar begon dit topic eigenlijk mee. :P
Hoopt stiekem dat Bombardier nog meedoet en gaat winnen
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: Het grote tramtopic

Bericht door Mark »

Bee schreef:Nee, dat is de tram naar Beedorp. En lijn 7 is de Ziggy Express :mrgreen:
Met als hoogtepunt de Ssszzzzzzoembaawwastraat *O* *O*
Overigens heb ik al allerlei lijnen als ziggy-express gehad maar nog geen 7 _O-
Laatst gewijzigd door Mark op ma 10 jan 2011, 23:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Freek »

Om terug te komen op Mannheim: ik ben geen tramkenner en het was in 2008, dus wat dat betreft is het niet helemaal up-to-date, maar het had wel iets wel van een GT weg, maar dan 2 bakken, denk ik. Zou dat kunnen?
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Fles »

Wat een tramparadijs. Ik zie alleen maar lettertjes en cijfertjes :N

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hoppatee. Aan de gang boys, plaatjes posten :P *O*
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Suus »

@Freek: Dat is de GT6 (enkelgelede tram). GT staat voor Gelenktriebwagen, oftewel geleed motorrijtuig, en de 6 staat voor het aantal assen. Mannheim stond altijd bekend als vrij conservatief bedrijf, men heeft tot in de jaren 70 nog enkelgelede trams besteld terwijl veel trambedrijven al in de jaren 60 dubbelgelede trams bestelde.

En om het topic even op te fleuren een K4500 uit Keulen
Afbeelding
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door hauptbahnhof »

Die stadtbahnwagens van Keulen zijn mijn favoriet. Vooral de k4000.
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Mark »

Ik heb precies één tramfoto _O-
Afbeelding
Herinnert u zich deze nog? :D
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Suus »

Wel jammer dat de trams in Keulen op elk moment van de dag echt bomvol zitten. Echt niet normaal hoeveel mensen daar dagelijks met de tram gaan :shock:

Ah, de voetbaltram *O*
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Freek »

@Bee
Heb het internet lopen afstruinen, maar voor zover nog actueel: toen reden er in ieder geval nog GT8, zoals onderstaande, alleen dan in een ander kleurtje, iets met oranje. Afbeelding
Verder was die GT6, zoiets: alleen in mijn geheugen was de kleur iets met rood/groen/beige.
Afbeelding

Een site met actuele info kan ik niet vinden, heb jij iets? Vind het leuk om er e.e.a over te lezen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Suus »

Ja, die bovenste zijn de GT8 van de OEG. De OEG is tramlijn 5, die rijdt in een rondje (volgens mij duurt zo'n rondje anderhalf uur ongeveer) van Mannheim Hbf naar Heidelberg, vanaf Heidelberg verder naar Weinheim (een stadje ten noorden van Heidelberg), en vanaf daar rijdt hij weer terug naar Mannheim, naar het Hbf. Voor zover ik weet is het de grootste ringlijn ter wereld. :lol:

Omdat het een trambedrijf is met kenmerken van een spoorbedrijf moeten die trams ook een dubbele koplamp hebben. Stadstrams hoeven slechts één koplamp te hebben.

Ik hoopte ooit nog eens in de GT12 te zitten (zie plaatje) hieronder, maar de hoop daarop heb ik al opgegeven, zeker omdat de laatste dienstvaardige eind 2009 is afgebrand :( Die reden op lijn 4 van Mannheim Hbf naar Bad Dürkheim. Tegenwoordig is die lijn samengevoegd met de tramlijn naar Heddesheim.
Afbeelding
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Suus »

Overigens een goede site over het tramnet in de Rhein-Neckar regio is deze: http://rnlf.ticse.net/ Zeer uitgebreid en ook voorzien van veel mooie afbeeldingen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Freek »

Inderdaad veel info, had daar de foto's ook vandaar. Maar volgens mij niet actueel.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Suus »

Wagenparklijsten kan je op http://www.esquad.de/vrn/fahrz/ges.html vinden trouwens. De site lijkt niet echt actueel, maar de lijsten zijn vorige week nog bijgewerkt zo te zien :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Fles »

Hoppatee, ook een tram *O*

Afbeelding
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten