Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #1

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Ardan »

Check, zaten er minimaal 2 in de dienst op de 8. En op de 23 zat ik in een ZGT-tram, maar in nieuwe kleurstelling, met van die plastic turqouise stoelen, en een groene lichtkrant met halte-afroep. Wat maakt die tram zo speciaal? Ik snap geen donder meer van al die verschillende ouwetjes..
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door ODRAIL »

Ardan schreef:Check, zaten er minimaal 2 in de dienst op de 8. En op de 23 zat ik in een ZGT-tram, maar in nieuwe kleurstelling, met van die plastic turqouise stoelen, en een groene lichtkrant met halte-afroep. Wat maakt die tram zo speciaal? Ik snap geen donder meer van al die verschillende ouwetjes..
De ZGT's zaten vandaag ook in lijn 21 en 25. In 21 zat ik vandaag 2x in een ZGT, en de 25 zag ik om 15:30 staan op Rtd richting Schiebroek.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Suus »

De Hermitagetram in Amsterdam (de 781) heeft nu een nieuwe bestickering en gaat nu als RAI-tram door het leven *O*
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door FLJ »

Bijna goed Bee; de Hermitagetram rijdt nog gewoon, de Ajaxtram (de 787) rijdt sinds vorige week rond als RAI-tram.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Suus »

Ah, ik dacht in de duisternis 781 te zien staan, maar 787 lijkt daar ook wel op natuurlijk :X
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Meltrain »

Ardan schreef: En op de 23 zat ik in een ZGT-tram, maar in nieuwe kleurstelling,
Dat hebben de 15 trams die 'blijven'.
met van die plastic turqouise stoelen,
Het aantal ZGT's die dat hebben is bijna ontelbaar. (Ervanuitgande dat je de stoelen bedoelt waarvan de zitting doorgaat in de rugleuning en niet dat er een 'gat' zit tussen de zitting en de rugleuning.)
en een groene lichtkrant met halte-afroep.
Dat hebben alle resterende ZGT's gekregen.

Overigens is het maar goed ook dat er nu dus ook Citadissen worden ingezet op lijn 8: per 11-12 gaat de frequentie in de spits namelijk iets omlaag (van elke 8 naar elke 10 minuten), maar dat kan alleen als er dan ook echt Citadissen gaan rijden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Ardan »

Dan zal dit wel een test zijn geweest of zo. Afroep deed het trouwens niet (of was uitgezet). Enne, het was de eerste keer dat ik een ZGT met plastic stoeltjes zag... (maar ik reis er dan ook niet zo vaak mee :lol: )
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Daantje »

Ardan schreef:Dan zal dit wel een test zijn geweest of zo. Afroep deed het trouwens niet (of was uitgezet). Enne, het was de eerste keer dat ik een ZGT met plastic stoeltjes zag... (maar ik reis er dan ook niet zo vaak mee :lol: )
Ik zat gisteren op lijn acht in zo'n nieuwe Citadis 2 waarbij de halteafroep het wel deed. Wel heel maffe ervaring omdat te horen :D Ziet er ook raar uit van die nieuwe trammetjes in noord. Op zich mooie trams, luxe zittingen (soort leren zitting met kussentjes, minder hard dan die plastic stoeltjes in de oude citadissen). Wat minder is, is dat deze trams iets breder zijn en het daarom erg lastig in/uitstappen is bij haltes aan de straat. Als daar toevallig geparkeerde auto's staan heb je ongeveer 30 cm om je uit de tram te wurmen met je boodschappentassen. Niet handig. Verder is de opstap vanaf de straat ook wel erg hoog in een keer, zeker voor ouderen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Suus »

Tragisch nieuws. Het tramnet van Vélez Málaga is alweer gesloten terwijl het pas 5 jaar geleden is geopend. De reden voor de sluiting is dat de exploitatie van het tramnet te duur is zonder uitbreiding, maar de uitbreiding kan niet gefinancierd worden. -o-
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door FLJ »

Dat zat er wel een beetje aan te komen. Ben benieuwd welke stad er uiteindelijk met de werkloze CAF'jes gaat rijden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Suus »

Door iemand van een videoband geript en in drie delen op YouTube gezet, maar toch:

Een film over het enorme succes van de Stadtbahn van Karlsruhe en de gevolgen die het heeft gehad op de stad en de regio:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Eulo-cOsnZU[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=25J2R_MBvpc[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=IFu0HvCj5fw[/youtube]

Hoe een man met een visie zo'n groot netwerk heeft kunnen opzetten en hoe iedereen daar van heeft kunnen profiteren.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Jef400 »

Leuke film. Interessant, soort iets waar we ook in Amsterdam naar toe moeten
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Suus »

2012 belooft opnieuw een interessant jaar te worden voor de tram.

Ook dit jaar openen er bijvoorbeeld weer nieuwe tramnetten in Frankrijk bijvoorbeeld *O*

Zo opent Brest in december de eerste lijn van hun tramnet, lijn A. Een kaartje van het tracé
Afbeelding
En er zijn al proefritten gemaakt met de trams, die er naar mijn mening erg smaakvol uitzien:
Afbeelding
Een minpunt van deze lijn is dat het nog niet langs het station komt. Op deze site kan je een animatie bekijken dat in sneltreinvaart het hele tracé afgaat. Er leuk om te zien

Ook Dijon opent dit jaar een tramnet. Het pakt het groots aan en komt met twee lijnen
Afbeelding
Het materieel is tegelijkertijd met Brest besteld en heeft dus hetzelfde design, alleen is de groenige kleur in Dijon vervangen door roze. Ook is inmiddels bekend dat de letters A en B zijn vervangen door T1 en T2 :)

En dan Le Havre. Deze havenstad (goh!) begint direct met een Y-vormig tracé waarmee de agglomeratie zo goed mogelijk bedient wordt. Het gestippelde stuk op de kaart wordt in een 700 meter lange nieuwgebouwde tunnel aangelegd.
Afbeelding
En het was natuurlijk een grote verrassing wie het materieel zou produceren, maar dan toch:
Afbeelding
Het werd toch maar weer de Citadis..

Dat zijn de nieuwe netten. Maar aan de bestaande netten wordt ook weer flink gesleuteld dit jaar:
Zo openen in Montpellier de lijnen 3 en 4, krijgt lijn 1 een verlenging en krijgt lijn 2 een nieuwe route door het centrum. Ook in Bordeaux gebeurt een hoop, maar het is onduidelijk wat dit jaar in gebruik komt en wat volgend jaar. In ieder geval worden alle drie de bestaande lijnen verlengd en een nieuwe lijn D wordt geopend. In Lyon openen twee tram-train lijnen en wordt lijn T2 uitgebreid met een aftakking. In Nantes wordt een nieuwe verbinding tussen de lijnen 1 en 2 geopend en het tramnet daarom gedeeltelijk herzien, zoals te zien is op de volgende kaart:
Afbeelding
In Orléans opent de tweede tramlijn, die in het centrum kruist met de huidige lijn. In Parijs opent lijn T3est en lijn T5, maar lijn T5 is eigenlijk een Translohr. Ook worden de lijnen T1, T2 en T3 krijgen dit jaar een verlenging.

Kortom, er gebeurt weer een hoop in de Franse steden dit jaar *O*
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door R-Flow »

Vergeleken daarmee zijn Utrecht en Groningen toch wel een enorme slapstick.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Meltrain »

Het was nog niet gemeld hier, maar per 11 december is in Frankfurt (Main) lijn 18 gaan rijden. Deze rijdt vanaf Lokalbahnhof (soms zelfs vanaf Offenbach Stadtgrenze) ten zuiden van de Main via dezelfde brug waarover lijn 14 rijdt naar de noordoever van de Main en dan naar Konstabler Wache en daarna (na nog 3 haltes met lijn 12 gedeeld te hebben) over een nieuw aangelegd traject naar Preungesheim om daar op de Gravensteiner-Platz zijn eindpunt te hebben.

Verder is op dezelfde dag het tramnet van München licht uitgebreid, al weet ik daar het fijne niet precies van, en is in Nürnberg juist tramlijn 9 ingekort, i.v.m. de verlenging van metrolijn U3 van Maxfeld naar Friedrich-Ebert-Platz.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Suus »

In München is best veel gebeurt:

Lijn 27 is ingekort van Schwanseestraße naar Sendlinger Tor.
Lijn 17 rijdt vanaf Müllerstraße niet meer naar Effnerplatz maar naar Schwanseestraße.
Lijn 16 is vanaf Sendlinger Tor verlengd naar Effnerplatz en vanaf daar via het nieuwbouwtracé naar St. Emmeram.
Lijn 18 rijdt in de spitsuren vanaf Effnerplatz ook door naar St. Emmeram.
Nog belangrijker voor het MVG is echter dat in december 2011 eindelijk een technische goedkeuring is gegeven voor de trams type S (Variobahn)! De trams werden al in 2009 geleverd maar moesten in de zomer van 2010 tijdelijk van de baan omdat ze nog niet goedgekeurd waren door het veiligheidsinstituut van de regering van Oberbayern. Die stelden elke keer echter strengere eisen waardoor Stadler meerdere keren heeft gedreigd het contract te ontbinden maar nu is er eindelijk goedkeuring voor de eerste 7 trams van een serie van 14. Toch is zover ik weet nog steeds materieel van het type P (enkelgelede Hansawagens) in dienst...

In Nürnberg is lijn 9 in het noorden ingekort tot het Hbf, maar er is nog meer gebeurt:
- Lijn 7 is opgeheven, de volledige route is overgenomen door lijn 8. Die rijdt daardoor niet meer naar Worzeldorfer Straße maar naar de Tristanstraße.
- Om het verdwijnen van lijn 8 naar de Worzeldorfer Straße te compenseren is lijn 5 vanaf het Hbf naar de Worzeldorfer Straße verlengd.
Tristanstraße is overigens een tijdelijk eindpunt, aangezien het tunneltje naar het eindpunt Bayernstraße gesloten is voor reizigers en alleen nog gebruikt mag worden voor het keren van de tram door het personeel.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Bart »

Ook op lijn 7 rijden Citadissen. Daarmee rijden de Citadissen nu overal.

Diezelfde lijn 7 is sinds vorige week geamputeerd. Op het gedeelte in Kralingen is de lijn opgeheven. Er hoeft blijkbaar niets vervangends te rijden, waarmee is aangetoond dat er behoorlijk bezuinigd kan worden op de trams in Rotterdam. Als de wijk zes maanden zonder tram 7 kan, lijkt mij dat het permanent ook wel voldoende is om daar de metro en tram 21 aan te bieden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Suus »

Dat is niet helemaal waar, voor de wijk is er vervangend vervoer met elektrische voertuigen opgezet vanaf metrostation Voorschoterlaan en tramhalte Boezemweg.

Lijn 4 rijdt op dit moment trouwens vanaf het Marconiplein via de Mathennesserdijk en de Mathenesserlaan naar de Nieuwe Binnenweg. In maart en april wordt de hele Mathenesserlaan uitgereden en vanaf april tot september wordt de normale route vanaf het Marconiplein gereden en alleen nog een stukje van de Nieuwe Binnenweg gemeden via de Mathenesserlaan.

Vanaf september is daarmee ook het traject tussen Eendrachtsplein en Marconiplein via de Nieuwe Binnenweg geschikt voor de inzet van Citadissen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Bart »

Bee schreef:Dat is niet helemaal waar, voor de wijk is er vervangend vervoer met elektrische voertuigen opgezet vanaf metrostation Voorschoterlaan en tramhalte Boezemweg.
Wat voor voertuigen?
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door mb90 »

De iYYo's. Ik heb ze zelf nog niet gezien, maar hier staat er een artikel van de gemeente over deze voertuigen:
http://www.rotterdam.nl/flexvervoertijd ... ngoudedijk
hauptbahnhof
Berichten: 3905
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door hauptbahnhof »

Euh, open voertuigen in de winter? :|
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Suus »

Overigens was voor het traject door Kralingen van lijn 7 vanaf de jaren 80 een mooiere toekomst voorzien. Op de plek waar de lijn nu naar de Burgemeester Oudlaan afsluit zou de lijn verlengd worden naar Station Alexander via de wijken 's Gravenland en Het Lage Land.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Etienne
Donateur
Berichten: 7911
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Etienne »

Op de HTM-lijnennetkaart staat dat medio 2012 lijn 6 ingekort zal worden tot station Mariahoeve en dat de lijnen 2 en 19 dan naar Leidschendam Noord gaan rijden. Op dat moment wordt het eindpunt Antoniushove verbouwd. In de definitieve situatie gaat lijn 2 daar eindigen en gaan de lijnen 6 en 19 naar Leidschendam Noord rijden.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Amsterdamse metro rijdt, ondanks asbest

Bericht door Stéphane »

Je kan ook trams door de metro duwen, een hatelijk Belgisch truckje.
Zal ik alvast de 100 voor R-Flow bellen? :lol:
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Amsterdamse metro rijdt, ondanks asbest

Bericht door Ardan »

Hehe. Als je zo'n mooi oranje GVB-locje voor een Combino zet kan is het in theorie wel mogelijk xD

Naja, in theorie zou je zelfs een VIRM op de Leidsestraat kunnen krijgen :P
Ik doe ook maar wat
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten