Pagina 8 van 11

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Geplaatst: wo 26 okt 2011, 23:38
door htm_tram
Ze zijn der eindelijk over uit. Siemens gaat de 40 nieuwe trams bouwen voor HTM. CAF heeft dus nu echt verloren...

Eerste van de vier GTL8 I is voorzien van de pekeltanks.6 stuks per bak 2. Doel was het om het af te hebben voor eind oktober maar is toch uitgesteld.

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Geplaatst: wo 26 okt 2011, 23:47
door Meltrain
Oke, dus dat worden dus Combino's voor Den Haag?
Opvallend: ik had ergens wel verwacht dat men voor Citadissen zou gaan.

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Geplaatst: do 27 okt 2011, 08:59
door FLJ
Meltrain schreef:Oke, dus dat worden dus Combino's voor Den Haag?
Nee, het worden trams van het nieuwe type Avenio. Deze is gebaseerd op de Combino Plus (die rijdt in Boedapest en Almada), die weer afstamt van het tramtype wat onder andere in Berlijn en München rijdt. De constructie is heel anders dan de Combino waardoor er sprake is van een geheel nieuw type. Bij mijn weten is er sinds de lancering van dit type in maart 2009 nog geen bestelling geplaatst; Den Haag krijgt dus de primeur.

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Geplaatst: do 27 okt 2011, 10:12
door Suus
De Combino wordt zover ik weet alleen nog verkocht aan steden die hem al hebben.

Hoewel het in de lijn der verwachting lag met CAF en Siemens als twee bedrijven die overbleven blijft het opvallend, ook ik had verwacht dat men in Den Haag met Alstom en hun Citadis in zee zouden gaan.

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Geplaatst: do 27 okt 2011, 12:43
door htm_tram
Gaat nu om stadstrams en niet om de regio trams ;-) zou een opvolger van de Combino gaan.

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Geplaatst: do 27 okt 2011, 13:17
door Suus
Ja, maar toch. Ze hebben al een goede samenwerking met Alstom, er kan synergie behaald worden uit een samenwerking met Rotterdam waar men ook Citadissen heeft, het had voordelen kunnen hebben.

Anderzijds, dat zorgt wel voor variatie bij de tramnetten in Nederland, dat is wel leuk natuurlijk :)

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Geplaatst: zo 30 okt 2011, 12:53
door Suus
Het trambedrijf van Karlsruhe (VBK) heeft afgelopen week een bestelling geplaatst voor 25 nieuwe lagevloerstrams bij Vossloh Kiepe. De bestelling is ongeveer 75 miljoen euro waard, wat neerkomt op ongeveer 3 miljoen euro per voertuig. De voertuigen moeten binnen 2 jaar in dienst zijn. De trams zijn 37,2 meter lang en 2,65 meter breed. Een impressie is hier te zien.

Vossloh Kiepe heeft of gaat nog trams leveren aan Alicante, Leon, Mallorca en Rostock.

Er zijn voor Karlsruhe ook nog 30 Stadtbahnwagens in bestelling die in het eerste kwartaal van 2012 geleverd hadden moeten worden. De bedoeling was dat ze vanaf augustus 2011 in dienst zouden komen, maar door de overstromingen in Sachsen vorig jaar liep de werkplaats van Bombardier in Bautzen onder en liep de levering dus ernstige vertraging op. De trams zijn een aangepast type van het model Flexity Swift van Bombardier. Een impressie is hier te zien. Naast 30 wagens van dit type is er nog een optie voor nog eens 45 stuks.

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Geplaatst: zo 30 okt 2011, 13:45
door Etienne
3 GTL's van de HTM (te weten 3003, 3007 en 3051) zijn naar een sloper gegaan.

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Geplaatst: zo 30 okt 2011, 13:54
door Suus
Ik hoop dat ze de zittingen eruit hebben gehaald, ik ben in Den Haag al een aantal trams tegengekomen waar de lederen zittingen vervangen waren door iets wat er heel erg op leek maar dan van hard plastic was :(

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Geplaatst: zo 30 okt 2011, 15:52
door htm_tram
Omdat bepaalde hangjeugd achterin zit en in stoelen loopt te snijden hebben ze in de B bak de achterste stoelen aan gepast. Daar zitten plastic stoelen.

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Geplaatst: zo 30 okt 2011, 15:59
door Suus
Ik zat in de A-bak, ik weet niet meer precies welke het was, maar daar was er ook een plastic bank :(

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Geplaatst: wo 02 nov 2011, 10:02
door htm_tram
Die zitten normaal nooit in de A bak, waarschijnlijk hadden ze de gewone banken niet. ;)

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Geplaatst: wo 02 nov 2011, 15:35
door Michael
Etienne schreef:3 GTL's van de HTM (te weten 3003, 3007 en 3051) zijn naar een sloper gegaan.
waarom zijn ze naar een sloper gegaan? er zijn toch nog geen nieuwe trams voor in de plaats gekomen?

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Geplaatst: wo 02 nov 2011, 17:41
door Etienne
De 3003 en 3007 hadden defecten die slechts sporadisch verholpen konden worden en de 3051 stond al met grote schade buiten dienst.

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Geplaatst: vr 04 nov 2011, 21:57
door htm_tram
1 van de gesloopte trams had een erg grote storing die ze niet konden vinden. De oorzaak dan. De 3051 stond al maanden in de Lb. Natuurlijk is alles wat bruikbaar is geplukt. Vanaf December heeft HTM toch weer 14 GTL's minder nodig. Deze worden omgewisseld voor 11 regio Citadissen die dan op lijn 2 gaan rijden.

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Geplaatst: za 05 nov 2011, 14:13
door Suus
Bee schreef:Waarschijnlijk gaat de gesloten ring op 3 december in dienst. De eerste dag is de metro waarschijnlijk gratis.
Helaas, de opening van twee nieuwe delen van het tramnet van Charleroi is vertraagd tot het voorjaar van 2012. -o-

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Geplaatst: zo 06 nov 2011, 01:37
door htm_tram
Vandaag laatste dienst gehad op de museum tram voor dit jaar. Tijdens de 1e rit al een ongeluk had. Ik stond in de achterste PCC. Auto wou er nog ff snel voor langs... http://twitpic.com/7b3ng2 echt een pech dag vandaag... Zonde van de tram...

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Geplaatst: zo 06 nov 2011, 09:06
door htm_tram
Aanrijding PCC koppelstel (1304-1165) in de Oranjelaan

'Effe snel voor de tram langs' gaat niet altijd goed. Dat ondervond de bestuurder van een personenauto zaterdagmiddag toen een tramstel van het Haags Openbaar Vervoer Museum vanuit de Oranjelaan de Stationsweg wilde oprijden.

Bij de aanrijding zijn geen gewonden gevallen. De trams van de lijnen 11 en 12 waren korte tijd gestremd.

Bron:

http://htmfoto.net/nieuws/tonen.php?dat ... 5&item=270

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Geplaatst: zo 06 nov 2011, 21:51
door hauptbahnhof
Volgens lijkt de tram niet echt veel "last" te hebben gehad van de aanrijding.

Maareh, als trambestuurder kan ik maar 1 ding zeggen: net goed voor die automobilist! Sinds ik tram rij zijn ze me toch echt een doorn in het oog! :evil:

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Geplaatst: ma 07 nov 2011, 12:14
door Vinny
In Zürich wordt volgende maand een nieuw tramtracé geopend: Tussen Escher-Wyss-Platz en Altstetten komt tram 4 te rijden. Het gedeelte tussen dit plein en Werdhölzli wordt dan niet meer bediend door lijn 4, maar overgenomen door een nieuwe tramlijn: 17 (vanaf HB). Dit zal tijdelijk zijn, totdat er over de Hardbrücke een tramlijn wordt aangelegd, waarna lijn 8 deze verbinding voor zijn rekening neemt, vermoedelijk vanaf eind 2016. Eventueel wordt er vanaf Hardbrücke nog een een tramlijn over de Rosengartenstrasse aangelegd, dat is nu nog een enorm "verkeersriool" voor autoverkeer.

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Geplaatst: ma 07 nov 2011, 12:21
door Suus
Dat is een afwijking van het oorspronkelijke plan, dat erin voorzag dat lijn 10 het tracé dat lijn 4 zou verlaten zou overnemen.

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Geplaatst: ma 07 nov 2011, 12:42
door Vinny
Dat was ook logischer geweest, maar goed, ze hebben kennelijk nog wat opstelruimte bij het HB gevonden... (zodat daar nu én 10 én 17 kunnen keren). Ander merkwaardig punt: Bhf. Altstetten wordt beter bereikbaar, maar het aantal S bahn treinen van Altstetten tangentieël richting Enge (en verder) gaat juist fors afnemen...

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Geplaatst: zo 20 nov 2011, 20:34
door R-Flow
Bee schreef:Een wat slechte scan uit Straßenbahn Magazine 10-2011 van tram 801 uit Bremen. Dit was de allereerste 100%-lagevloerstram wereldwijd en in 1993 was deze op bezoek in Amsterdam, voor die gelegenheid was hij niet rood-wit maar blauw-wit en had hij een Amsterdams wagennummer gekregen.

De tram is recentelijk opgenomen in de museumcollectie van Bremen.
Hehe, daar heb ik nog als klein mannetje ingezeten! Heb altijd stoer aan dat ding gevonden dat de pantograaf de andere kant op staat en helemaal achterop.

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Geplaatst: di 22 nov 2011, 16:27
door Bart
Vandaag reed er een Citadis op lijn 8. :o

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Geplaatst: di 22 nov 2011, 17:41
door Etienne
Dat zal wel een Citadis-II geweest zijn, vandaag ook meerdere daarvan gezien op lijn 8 rondom de Goudsesingel. :)