Groesbeek zit zonder lorries

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Groesbeek zit zonder lorries

Bericht door Geert »

Groesbeek zit zonder lorries
door Leo Klaassen. dinsdag 06 mei 2008 | 03:23 | Laatst bijgewerkt op: dinsdag 06 mei 2008 | 09:46
GROESBEEK - Wie gebruik wil maken van de fonkelnieuwe Grenzland-Draisine tussen Groesbeek en Kranenburg, kan momenteel niet in Groesbeek opstappen. Alle fietslorries zijn in Kranenburg opgeslagen, omdat de remise op het spoor in Groesbeek door vandalisme nu al onbruikbaar is geworden.

Gasten die eigenlijk vanuit Groesbeek over het spoor willen fietsen, wordt nu vriendelijk verzocht zich in Kranenburg te melden, aldus projectleider Frank Grusen.

Aan de Groesbeekse kant van de fietsspoorlijn zit nóg een kink in de kabel. Zo blijkt de genoemde remise – een ijzeren kooi die een paar honderd meter van het perron over het spoor is gebouwd – te smal om veilig met de grote versie van de lorrie (de Clubdraisine) doorheen te fietsen. Het is dan zaak je handen en voeten erg goed binnenboord te houden, zegt Grusen.

Grusen wil geen schuldige aanwijzen voor de bouw van de te krappe remise. Hij wijst erop dat alle beslissingen door alle drie de deelnemende gemeenten samen worden genomen. Overigens gaan ook de ritten met clubdraisines gewoon door. Grusen: "Maar we zien dit natuurlijk liever vandaag dan morgen opgelost worden."

De projectleider hoopt dat er vanaf volgende week wel draisines vanuit Groesbeek kunnen vertrekken. Hij wil voor die tijd met de Groesbeekse burgemeester Gerd Prick overleg plegen over het toezicht op de fietslorries die in Groesbeek staan geparkeerd. Ook overdag is dat niet ideaal. Vanuit het kantoortje in de kelder van het gemeentehuis in Groesbeek is het perron niet te zien.

Het project ging vorige week feestelijk van start. Inmiddels zijn er al zo'n 7.500 boekingen binnen.

Bron: De Gelderlander
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Groesbeek zit zonder lorries

Bericht door Fles »

lekker volk daar, in Groesbeek :evil:
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Groesbeek zit zonder lorries

Bericht door Dubbele P »

7500 boekingen! :o en dat op een enkelsporige lijn :P Als je nu dus boekt, ben misschien in 2011 aan de beurt. Overigens is dat wel gevaarlijk als die kooi zo smal is. Als je met zo'n groepsfiets rijdt, zit er heel wat gewicht op en dat drukt behoorlijk door als je dan met je vinger/voet tussen die kooi komt. Die in Kranenburg en Kleve zijn net zo smal trouwens.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Groesbeek zit zonder lorries

Bericht door Aking »

Njah die remise in kranenburg hoef je niet doorheen als je wil fietsen, die in groesbeek moet je zoiezo doorheen...

Overigens werd ons verteld dat het was vanwege problemen met de gemeente... (wat die problemen dan precies inhielden is ons niet verteld)

Wel waren de 2 heren van de grensland-draisine zo aardig om ons (bij hoge uitzondering) van groesbeek per auto mee te nemen naar kranenburg zodat we toch nog konden fietsen 8-)
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Groesbeek zit zonder lorries

Bericht door Dubbele P »

Oh, dus je bent al geweest? Vertel, ik ben erg benieuwd naar je ervaringen. :) Heb je foto's gemaakt?
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Groesbeek zit zonder lorries

Bericht door Aking »

Ik heb inderdaad vorige week met een vriend Kranenburg - Groesbeek - Kranenburg gedaan, en zoals ik ergens in aan ander topic al riep vond ik het een echte aanrader... we hadden heerlijk weer, een laptop verzorgde de muziek onderweg, en het is een leuke route...

Aangezien ik momenteel even niet over mn eigen pc beschik maar over een (schrik niet) 486... laten de foto's en filmpjes nog even op zich wachten.. al zijn het niet zulke superfoto's :p


maar al met al een absolute aanrader :D we gaan binnenkort terug om Kranenburg - Kleve - Kranenburg te doen :D
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Nieuwe kans voor 'pannenkoekentrein' van Geert op dood Groes

Bericht door Geert »

Nieuwe kans voor 'pannenkoekentrein' van Geert op dood Groesbeeks spoor
door Leo Klaassen. donderdag 08 mei 2008 | 03:55 | Laatst bijgewerkt op: donderdag 08 mei 2008 | 11:38

GROESBEEK - Geert Kroes stond vorige week zondag meer dan belangstellend te kijken bij de komst van de eerste fietslorrie op het spoor in Groesbeek. Even kletsen met een wethouder, een praatje maken met een ambtenaar: de Groesbeekse restauranthouder had nog wat te regelen.

Al twaalf jaar loopt hij namelijk rond met een idee om het dode spoor door het dorp nieuw leven in te blazen. Treinen hoeven er wat hem betreft niet overheen te komen, maar de boel er doods bij laten liggen, dat vindt hij ook zonde. Kroes wil pannenkoeken verkopen op de spoorlijn. En dan hoeft hij niet een bouwwerk te hebben dat ruimte vreet. Kroes wil een oude restauratiewagen kopen, ombouwen tot restaurant met keuken, en op het spoor zetten.

Mooi origineel idee, en uitvoerbaar. Maar Kroes maakt het zichzelf wel wat moeilijker. Hij ziet het namelijk wel zitten om een rond terras aan de wagon vast te maken, waardoor je er ook nog een stukje mee kunt rijden. Niet als attractie voor de gasten, overigens. Het plan voor het rijdende 'perron-terras' is uit nood geboren.

"De mooiste plek voor mijn pannenkoekenrestaurant is natuurlijk ter hoogte van het Martkplein" , legt Kroes uit. "Maar de gemeente wil dat vrijhouden voor evenementen als carnaval en de Vierdaagse. Daar kan ik inkomen. Op zulke momenten wil ik de wagen, met terras, naar de andere kant van de Dorpsstraat rijden."

Kroes, uitbater van het nabijgelegen restaurant La Vie, gelooft dat zijn plan nu ook echt werkelijkheid wordt. "Twaalf jaar geleden was alles wat met treinen te maken had taboe bij de gemeente Groesbeek. Zo bang waren ze voor de komst van de lightrail. Zes jaar later kreeg ik wel enthousiaste reacties, maar durfde niemand het aan. Sinds een week of twee krijg ik opeens alle medewerking."

Hij snapt wel waarom dat is. Toerisme wordt steeds belangrijker in Groesbeek, en een pannenkoekenrestaurant past daar natuurlijk perfect bij. En het spoor heeft weer de aandacht, nu het met de draisines een nieuwe dorpsattractie is geworden. Kroes ziet het al voor zich: vanaf de fietslorrie stappen de gasten zó zijn terras op. "Momenteel komen ze aan op een kale vlakte. Die plek is me al jarenlang een doorn in het oog. Na zo'n tochtje wil je toch minstens een kop koffie drinken, of een broodje eten. Ik wil, naast de pannenkoeken, dan ook een lunchkaart gaan voeren." De restauratiewagen die Kroes twaalf jaar geleden op het oog had, is overigens al vergeven. Maar er zijn genoeg adressen waar je een wagon uit op z'n jongst de jaren zestig op de kop kunt tikken, weet hij zeker.

Bron: De Gelderlander
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Groesbeek zit zonder lorries

Bericht door Fles »

interessant plan :D maar hoe gaat dat in zijn werk dan? Er wordt ergens een sikje vandaag gehaald en opgelapt om een paar keer per jaar dat restaurant door het dorp heen te rijden of zo? En dat perron-terras dan? Dat wordt een opvouwbaar, opklapbaar iets langs de zijkanten of iets dergelijks? Inventief, dat wel :pos: Ben benieuwd hoe dat er in de praktijk uit komt te zien :D

Ik stel me zoiets voor wat bij Te Land, Ter Zee de Originaliteitsprijs kan winnen :lol:
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Groesbeek zit zonder lorries

Bericht door STF »

Haha dat klinkt inderdaad intressant.

Welk onderdeel gaat dat rijdende restaurant aan mee doen van ter land ter zee en in de lucht; gein op het (markt)plein?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe kans voor 'pannenkoekentrein' van Geert op dood Groes

Bericht door reisthijs »

Geert schreef:Kroes wil een oude restauratiewagen kopen, ombouwen tot restaurant met keuken,
Huh? Wat valt er aan een restauratiewagen nog om te bouwen als je een restaurant met keuken wil hebben?
Fles schreef:Er wordt ergens een sikje vandaag gehaald en opgelapt om een paar keer per jaar dat restaurant door het dorp heen te rijden of zo?
Gewoon een paar lorries ervoor, en flink doortrappen :lol:
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Groesbeek zit zonder lorries

Bericht door Dubbele P »

Gewoon creatief zijn met een Wadloper, dan heb je ook geen sik nodig en het trekt nog meer volk ook ;)
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Groesbeek zit zonder lorries

Bericht door STF »

Een wadloper is inderdaad zo'n gek idee nog niet. Niet dat ik denk dat het ooit werkelijkheid wordt, maar van een wadloper tweetje kun je een aardig restaurant maken (een wadloper eentje lijkt me te klein daarvoor).
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten