Wij worden machinist!

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: Wij worden machinist!

Berichtdoor Caspar » Di 08 Nov 2011, 23:50

Ah zo'n stuur heb ik ook wel eens aangeraakt, zal ook maar niet meedoen :lol:

Maar leuke foto's! Wat een hoop schermpjes in die cabine zeg. Heb je enig idee waar die allemaal voor dienen?

Dexter
Berichten: 3912
Lid geworden op: Di 05 Mei 2009, 20:57

Re: Wij worden machinist!

Berichtdoor Dexter » Di 08 Nov 2011, 23:52

Ardan schreef:Dexter mag niet meedoen, de vraag van vandaag is: waar is het 'stuur' voor? :)
En als je op een perron staat valt het niet zo op, maar sta je op dezelfde hoogte, dan is zo'n loc toch nog behoorlijk hoog!


My lips are sealed. :X Ja, dat valt je tegen he, zo'n loc is nog aardig groot!
Vallend blad maakt rails glad.

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9260
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Wij worden machinist!

Berichtdoor Ardan » Di 08 Nov 2011, 23:52

De BR189 heeft vier schermpjes. Precies weet ik het niet meer, maar ze waren in ieder geval voor de metertjes, de cabineseinen, foutmeldingen, en nog iets... Een ATB-installatie hangt er trouwens los bij, beetje slecht :P
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Dexter
Berichten: 3912
Lid geworden op: Di 05 Mei 2009, 20:57

Re: Wij worden machinist!

Berichtdoor Dexter » Wo 09 Nov 2011, 00:00

Die schermen in de cabine zijn voor de ECTS, ATB, ERTMS, snelheidsmeters, hoofdreservoirdruk, treinleiding en eigenlijk alle andere boordfuncties worden erop weergegeven. Bij moderne locs wordt vrijwel alles weergegeven op displays en niet meer d.m.v. manometers en meldlampen. Bij de TRAXX ziet het er hetzelfde uit.
Vallend blad maakt rails glad.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31488
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Wij worden machinist!

Berichtdoor Suus » Wo 09 Nov 2011, 00:09

Zo'n moderne locomotief lijkt wel een werkplek van een nerd. Overal knipperende schermpjes vol informatie en dan ook nog een raam naar buiten. Kunnen ze geen heads-up display installeren :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Suus op Wo 09 Nov 2011, 11:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Wij worden machinist!

Berichtdoor deadlock » Wo 09 Nov 2011, 09:35

Het stuur is de regelaar voor het vermogen. Ik weer alleen niet of je dat rijweerstanden moet noemen want ik geloof dat er een chopperinstallatie inzit.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Klaasje
Berichten: 5989
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Wij worden machinist!

Berichtdoor Klaasje » Wo 09 Nov 2011, 11:55

Dexter schreef:Die schermen in de cabine zijn voor de ECTS, ERTMS....

Jij werkt zeker bij NS :lol: Aan de treinkant zijn ETCS (de C en de T omdraaien dus) en ERTMS hetzelfde op één klein detail na: GSM-R is onderdeel van ERTMS maar niet automatisch van ETCS.

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Wij worden machinist!

Berichtdoor deadlock » Wo 09 Nov 2011, 13:19

Klaasje schreef:
Dexter schreef:Die schermen in de cabine zijn voor de ECTS, ERTMS....

Jij werkt zeker bij NS :lol: Aan de treinkant zijn ETCS (de C en de T omdraaien dus) en ERTMS hetzelfde op één klein detail na: GSM-R is onderdeel van ERTMS maar niet automatisch van ETCS.

Als je iets te verbeteren heb maak dan zelf geen fouten. GSM-R is nóóit onderdeel van ETCS maar ETCS & GSM-R zijn saampjes ERTMS.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Klaasje
Berichten: 5989
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Wij worden machinist!

Berichtdoor Klaasje » Wo 09 Nov 2011, 16:00

Formeel heb je gelijk maar ETCS level 2 en 3 doen het niet zonder GSM-R dus eigenlijk kan je het wel als een onderdeel van ETCS zien.

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Wij worden machinist!

Berichtdoor deadlock » Do 10 Nov 2011, 09:31

Dus een radiosignaal is onderdeel van een mobiele telefoon?

Door dit soort fouten is er al heel wat geld verspild. Het lijkt allemaal wel vrij eenvoudig maar het is heel belangrijk om de aparte componenten als zodanig te benoemen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7693
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Wij worden machinist!

Berichtdoor webguy » Do 10 Nov 2011, 09:35

Maar ETCS heeft het toch vooral over "radio communicatie"? Dat wordt in het geval van ERTMS ingevuld door GSM-R, maar in Japan zou je theoretisch ETCS kunnen gebruiken met een niet-GSM radio netwerk? Of is ETCS geintegreegerd met GSM-R op zo'n manier dat het dieper dan "data overdracht" is? (hoger dan wat in de IT OSI laag 3 is?)
Reisinformatie/nerd

Klaasje
Berichten: 5989
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Wij worden machinist!

Berichtdoor Klaasje » Do 10 Nov 2011, 15:17

deadlock schreef:Dus een radiosignaal is onderdeel van een mobiele telefoon?

Door dit soort fouten is er al heel wat geld verspild. Het lijkt allemaal wel vrij eenvoudig maar het is heel belangrijk om de aparte componenten als zodanig te benoemen.

Daar ga je zelf de fout in... De movement authority gaat via GSM-R naar de trein.

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Wij worden machinist!

Berichtdoor deadlock » Do 10 Nov 2011, 15:31

webguy schreef:Maar ETCS heeft het toch vooral over "radio communicatie"? Dat wordt in het geval van ERTMS ingevuld door GSM-R, maar in Japan zou je theoretisch ETCS kunnen gebruiken met een niet-GSM radio netwerk? Of is ETCS geintegreegerd met GSM-R op zo'n manier dat het dieper dan "data overdracht" is? (hoger dan wat in de IT OSI laag 3 is?)

Precies zoals je het zei. ETCS werkt in principe ook met wifi.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Wij worden machinist!

Berichtdoor deadlock » Do 10 Nov 2011, 15:31

Klaasje schreef:
deadlock schreef:Dus een radiosignaal is onderdeel van een mobiele telefoon?

Door dit soort fouten is er al heel wat geld verspild. Het lijkt allemaal wel vrij eenvoudig maar het is heel belangrijk om de aparte componenten als zodanig te benoemen.

Daar ga je zelf de fout in... De movement authority gaat via GSM-R naar de trein.

Het gebruikte protocol is onbelangrijk. Je kan in principe ook CDMA gebruiken.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Klaasje
Berichten: 5989
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Wij worden machinist!

Berichtdoor Klaasje » Do 10 Nov 2011, 23:18

Er wordt onder ETCS Level 2 en Level 3 gewoon altijd gebruik gemaakt van GSM-Rail of het technisch anders kan of niet. Zo is het gewoon afgesproken.

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Wij worden machinist!

Berichtdoor deadlock » Vr 11 Nov 2011, 12:42

Klaasje schreef:Er wordt onder ETCS Level 2 en Level 3 gewoon altijd gebruik gemaakt van GSM-Rail of het technisch anders kan of niet. Zo is het gewoon afgesproken.

Ja maar dat maakt het nog geen onderdeel van. Een weg is ook geen onderdeel van een auto maar het is gewoon afgesproken dat auto's zich over wegen voortbewegen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

TheKnitter
Berichten: 766
Lid geworden op: Vr 02 Jul 2010, 11:06
Locatie: Zwijndrecht

Re: Wij worden machinist!

Berichtdoor TheKnitter » Di 10 Jan 2012, 22:01

Leuk om dit allemaal te lezen!
Ik denk dat ik mij ook aanmeld voor deze opleiding. Zit er al langer mee in de maag, en nu moet het er toch maar eens van worden *O*
Vrijdag de 20e maar even langs de open dag.

Ik had ook iets gehoord dat je testen moet ondergaan (medisch/psychisch)? Wat zijn daarbij zo ongeveer de eisen?

Gebruikersavatar
htm_tram
Berichten: 1111
Lid geworden op: Vr 14 Mar 2008, 08:35

Re: Wij worden machinist!

Berichtdoor htm_tram » Za 14 Jan 2012, 14:50

TheKnitter schreef:Leuk om dit allemaal te lezen!
Ik denk dat ik mij ook aanmeld voor deze opleiding. Zit er al langer mee in de maag, en nu moet het er toch maar eens van worden *O*
Vrijdag de 20e maar even langs de open dag.

Ik had ook iets gehoord dat je testen moet ondergaan (medisch/psychisch)? Wat zijn daarbij zo ongeveer de eisen?
Kom ik je de 20 iedegeval tegen ;) Ga ook naar de opendag, maar wel voor een andere opleiding ;)
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9260
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Wij worden machinist!

Berichtdoor Ardan » Za 14 Jan 2012, 19:11

Je doet eerst een psychologische keuring, de dag erop de medische als je voor de psych geslaagd bent.
De eisen staan volgens mij in de openingspost. Voor specifieke dingen over de testen kun je me PB'en ;)
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Daan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2963
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:50

Re: Wij worden machinist!

Berichtdoor Daan » Za 14 Jan 2012, 20:26

Ik ga de 21ste maar eens even kijken daar :-)

Gebruikersavatar
stefanos
Berichten: 36
Lid geworden op: Do 10 Nov 2011, 15:00
Locatie: Oud-Beijerland

Re: Wij worden machinist!

Berichtdoor stefanos » Wo 18 Jan 2012, 23:19

Zijn volgens mij veel oudere leerlingen op deze opleiding? Iig de klassenvertegewoordiger van A leek net een leeraar :shock:
Dagelijks Oud-Beijerland <->Zuid-Beijerland(lijn 162)

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9260
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Wij worden machinist!

Berichtdoor Ardan » Do 19 Jan 2012, 03:45

Klas A is de wat oudere klas, in de B-klas zitten gemiddeld jongere leerlingen.
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
STF
Berichten: 6307
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contact:

Re: Wij worden machinist!

Berichtdoor STF » Do 19 Jan 2012, 04:46

En jij zit in klas C, Ardan? :mrgreen:

(C = peuters en bejaarden)

Gebruikersavatar
stefanos
Berichten: 36
Lid geworden op: Do 10 Nov 2011, 15:00
Locatie: Oud-Beijerland

Re: Wij worden machinist!

Berichtdoor stefanos » Do 19 Jan 2012, 10:59

Ardan schreef:Klas A is de wat oudere klas, in de B-klas zitten gemiddeld jongere leerlingen.


Owh, daar zit logica in
Dagelijks Oud-Beijerland <->Zuid-Beijerland(lijn 162)

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9548
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Wij worden machinist!

Berichtdoor Wubbo » Ma 09 Apr 2012, 20:55

*schop*

Mijn nichtje gaat veel om met mensen met autisme, en een aantal daarvan is nogal gek op treinen. Een ervan wil heel graag machinist worden, en vraagt zich af of dat mogelijk is. Weet iemand dat?


Terug naar “OV als Hobby”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten