Ardans Trainz-projectjes [TS2010]

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: TS2010: Project Berlingen

Bericht door Yanaike »

Ziet er leuk uit!

Is zo'n spoorwegennet moeilijk te maken bij een treinsimulator? Ik heb wel eens de neiging gehad om mijn plannetjes in een simulator te zetten om te kijken hoe het er in het echt uit komt te zien, maar ik heb het gevoel dat er behoorlijk wat werk in kan gaan zitten...
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: TS2010: Project Berlingen

Bericht door Obus »

@Ardan. Inderdaad heel fraai! Het zou leuk zijn als je ook een filmpje uploadt (zoals ik gedaan heb met mijn HSL Schiphol-Rotterdam hier). Je kunt hier bijvoorbeeld fraps voor gebruiken (geheel gratis: een trialversie of een zeer legale editie uit de Cariben).

@Yanaike. Ik werk zelf vooral met Trainz 2009 en mijn ervaringen daarmee zijn erg goed. Wat betreft de hoeveelheid werk: dat hangt heel erg af van de hoeveelheid detail en de ingewikkeldheid van de lijn. Eén kilometer spoor door een Hollandse polder aanleggen duurt slechts tien minuten tot een kwartier, maar loopt diezelfde lijn door een fraaie stad, dan ben je al gauw een half uur tot drie kwartier bezig. Voor zeer ingewikkelde knooppunten, viaducten, tunnels, fly-overs, etc. mag je echter wel een heel uur voor inplannen.
De mortuis nil nisi bene
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: TS2010: Project Berlingen

Bericht door Ardan »

Het is inderdaad niet erg moeilijk te maken, maar zoals Obus al zegt ligt het er maar net aan wat voor baan je wil maken. Net als op het grootspoor richt ik me hobbymatig vooral op (sub)urbaan railverkeer, en als je je S-Bahn en metro conflictvrij wil houden kun je het jezelf knap lastig maken met het bouwen van allerlei viaducten en tunnels. En het beste kun je van te voren de ingewikkelde dingen even goed uittekenen op papier, dat je niet tijdens de bouw tegen problemen aanloopt.
En ja, ik bouw graag erg gedetailleerd, tot de straatnaambordjes aan toe. Of ik verwerk hier en daar een grapje of tafereeltje erin, zo heb ik bij het bouwen van Almelo op één van de bordjes 'Almelooooo' gezet :') Op stations denk ik vaak bij de inrichting na alsof ik er zelf echt zou instappen, of kennissen. Wat heb ik nodig.. kaartautomaat, chippoortjes, ik moet de fiets kwijt, ik wil informatie.. hier kan het waaien dus ik wil een windschutz.. mijn moeder kan niet lang staan dus er moeten voldoende bankjes komen.. Fles wil bordjesknallen dus die moeten er ook voldoende zijn..

Namen bedenken is niet heel moeilijk, in Nederlandse fantasiesteden gebruik ik vaak stationsnamen van straten waar ik in het echt iets mee heb, zo is er altijd wel een station/halte Meibergdreef (daar staat in Amsterdam het AMC waar ik geboren ben). Op de rest van de S4 in Reichenbach krijgen de stations namen van voormalige stations in de omgeving van Berlijn (Bürknersfelde, Stahnsdorf, Lindau, Sellheimbrücke, etc.). En Reichenbach is weer de naam dat het dorpje van mijn echte modeltreinbaan heeft :) En bedenk vantevoren hoe groot je stad wordt. Hoe oud is je lijn en hoe zien de stations er dan uit? En je omgeving? Starnberger Straße ligt in een relatief oude wijk, niet heel ver van het centrum maar is wel een beetje vervallen. Het station en de buurt zijn op elkaar afgestemd in uiterlijk.

Het seinen- en bordenwerk is ook iets om over na te denken. Met welke trein rijd ik en wat is de remweg ervan? Hoeveel meter heb ik nodig om vanaf 80 kmh te stoppen en goed op het station uit te komen? Dus afmeten hoever voor het station er een wit H-bordje moet komen. Seinen niet in de bocht of achter een mast, ik moet ze kunnen zien.. maar wel altijd een uitrijsein vlak na het perron zodat ik tijdens het halteren kan zien of ik verder mag of nog even moet wachten.

Je moet je treinen ergens kwijt, waar bouw je je opstelterrein? Welke treinbewegingen wil je maken en welke wissels heb je daarvoor nodig? Hoe snel wil je over die wissels kunnen en is daar ruimte voor?

En @Obus: ik ga dat filmprogramma nog wel eens uitproberen, bedankt! Ik hoop dat ik ga snappen hoe het werkt :P
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: TS2010: Project Berlingen

Bericht door Meltrain »

Erg leuk. :)

Maar ik ben ook benieuwd hoe Berlingen er nu uit ziet. :wink:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: TS2010: Project Berlingen

Bericht door Ardan »

Niet veel aan gedaan laatste tijd :P
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: TS2010: Project Berlingen

Bericht door Ardan »

Gisteravond even verder geknutseld aan Reichenbach :) Nieuwe kaart met alles wat gebouwd is.. lijnnummers in haakjes zijn weer tijdelijke eindpunten. De lijnnummers S1 en S4 heb ik omgedraaid zodat de treinen het juiste nummer kunnen tonen. De ringlijn wordt net als in Berlijn de S41 en S42.

Afbeelding

Eerst maar wat meer plaatjes langs de oude S4, nu S1 genummerd dus. Beginpunt Brandenburger Tor, met op de achtergrond... juist.
Afbeelding

Station Zoologischer Garten, met een keerlus voor de tram.
Afbeelding

Station Universität. De S1 halteert op de binnenste S-Bahnsporen, de andere lijnen op de buitenste. Spoor 5 en 6 zijn voor de trein.
Afbeelding

Na Sellheimbrücke gaat het de stad uit, door een licht glooiende omgeving langs een rivier naar Stahnsdorf. Tot hier is de lijn ruim 11 kilometer lang en de helft van de treinen zal hier keren.
Afbeelding

Metrostation Hauptbahnhof.
Afbeelding

En S-Bahnstation Hauptbahnhof. Het ligt verdiept tussen de negen treinkopsporen, en gaat meteen erna een 960 meter lange tunnel in onder een brede rivier door.
Afbeelding
Afbeelding
Ik doe ook maar wat
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: TS2010: Project Berlingen

Bericht door Yanaike »

Ziet er mooi uit hoor! *O* Ik ben benieuwd naar verdere ontwikkelingen!
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: TS2010: Project Berlingen

Bericht door Obus »

Inderdaad erg fraai! Ik ben overigens in mijn versie van de Oude Lijn (zie hier) ook bezig met een soort van voorstadtrein (ook met derde rail) tussen Den Haag en Zoetermeer.
De mortuis nil nisi bene
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8604
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: TS2010: Project Berlingen

Bericht door Milco »

Ziet er echt gaaf uit, Ardan! :)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: TS2010: Project Berlingen

Bericht door Ardan »

Thnx :)

Rustig verder knutselend...
Afbeelding

Het Nordbahnhof ligt net op de westoever van het riviertje dat we al eerder hierboven zagen bij Stahnsdorf.
Afbeelding

Vroeger was het ook een treinstation, maar nu alleen nog in gebruik voor de S-Bahn.
Afbeelding

Metro-ingang.
Afbeelding

Tramhalte. De tram is een BN van Charleroi in 'Manilla'-kleurstelling. Ik wist niet dat die trams daar ook reden?
Afbeelding

Hoewel de tram hier nu alleen nog maar een rondje kan rijden met S+U Nordbahnhof als enige halte, is het toch verrektes druk in de tram :lol:
Afbeelding
Ik doe ook maar wat
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: TS2010: Project Berlingen

Bericht door Obus »

Erg leuk, Ardan :pos: ! Ben nu wel benieuwd welk spoor je voor je S-Baan gebruikt...

Even iets heel anders in trainzland: ik heb op jouw advies wat zaken gedownload voor Trainz 2009, maar om de een of andere reden mislukt dat steeds faliekant. Hoewel het gedownloade correct verschijnt in de mapjes, gaat het met de kleuren mis: ik krijg allemaal felgekleurde, haast fluorescerende, vlakken. Geen huis of bovenleiding verschijnt correct. Weet jij misschien wat hier de oorzaak van is?
De mortuis nil nisi bene
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: TS2010: Project Berlingen

Bericht door Ardan »

Zoek op het DLS maar eens op 'S-Bahn', dan kom je een hele hoop verschillende soorten rails tegen, met witte, gele, of zonder derde rail. Het spoor zonder derde rail gebruik ik voor de trein zodat alles er hetzelfde uitziet.

En wat je probleem betreft: het lijkt erop dat je de comprimerende modus aan of uit hebt staan. Die moet je even aan of uit zetten (weet niet meer wat het precies was, en hoe je dit doet ook niet zogauw uit mijn hoofd. Google maar even :) )
Ik doe ook maar wat
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: TS2010: Project Berlingen

Bericht door Obus »

O wat schaam ik mij - dat ik de moed heb om de vreeschelijke waarheid überhaupt te vertellen. Ik blijk een vrij cruciale stap overgeslagen te hebben: het opslaan van de nieuwe content. Aargh! En ik had nog wel de handleiding gelezen voor het downloaden. Maar goed, dank je wel voor je hulp, alles werkt nu helemaal tiptop. Ik ga maar eens aan een nieuwe route beginnen, gebouwd op gedownloade content. Heb je misschien nog goede ideeën voor een mooi project?
De mortuis nil nisi bene
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: TS2010: Project Berlingen

Bericht door Ardan »

Content opslaan? Als ik iets download wordt dat automagisch verwerkt in Content Manager, bij jou niet?

En wat betreft tips voor leuke banen... waar hou je van? Wat zou je graag willen?
Zelf verwerk ik eigenlijk alles wat je kunt bedenken in mijn routes zodat er altijd wel iets leuks is om te rijden afhankelijk waar ik zin in heb.. meestal, zoals hier ook, een flinke metropool met trein, S-Bahn, metro, tram en bus. Maar ook een S-Bahnuitloper zoals de S1 naar verder liggende dorpjes in een wat landelijkere setting, en spoorlijnen naar verdere plaatsen zodat je ook lekker kunt kilometervreten. Ik ben van plan om vanaf het eindpunt van de S1, Dämmerwald, een schattig enkelsporig diesellijntje verder te bouwen en ook wil ik ergens aan de S1 een museumlijntje met stoomtreintjes laten beginnen :)
Ik doe ook maar wat
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: TS2010: Project Berlingen

Bericht door Obus »

Ja, het opslaan van content: alle gedownloade spullen bleken voor bewerking geopend te zijn, waardoor zij niet goed verschenen. Misschien gaat dit automatisch in TS2010, maar in TS2009 in ieder geval niet.

Voor een nieuw project denk ik zelf aan een soort combinatie van een metropool met het omliggende platteland, die samen een afwisselend geheel vormen. Een beetje vergelijkbaar met Reichenbach :D . Ik vind vooral de sfeer belangrijk: hoewel de lijnen natuurlijk een zeker realisme moeten hebben, wil ik geen dodelijk saaie lijnen bouwen. Ieder keer als je over de lijn rijdt, moet je weer wat kunnen ontdekken. Ik zou het leuk vinden een keer een metrotraject te bouwen, aangezien dit niet in Trainz-content zit. Een gewone tramverbinding (of sneltram) bouwen lijkt me ook wel wat. Ik wil het echter niet al te moeilijk voor mijzelf maken - ik heb niet heel erg veel ervaring met het bouwen van routes. Tot slot wil ik dat mijn project tot op zekere hoogte uniek is en inspireert.
De mortuis nil nisi bene
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: TS2010: Project Berlingen

Bericht door Ardan »

Veel metrodingen heb je niet in standaard in Trainz zitten nee. Maar als je een beetje rondsnuffelt op het DLS en andere Trainz-sites kun je een heleboel downloaden. Trainzonline heeft zelfs de Amsterdamse Zilvermeeuw en Metropolis. Op de downloadsectie van archiv.trainzdepot.net kun je van alles downloaden uit Hamburg en Berlijn, stations, rails en voertuigen. Mijn metro/S-Bahntunnels komen uit Moskou, zoek op het DLS maar eens op 'Moscow'.

Ik ga straks dit topic een andere naam geven en dan dump ik ook wel plaatjes van andere losse projecten waar ik mee bezig ben :)
Ik doe ook maar wat
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: TS2010: Project Berlingen

Bericht door Obus »

Dank je wel, Ardan :pos:

Geweldige website trouwens, archiv.trainzdepot.net. De Zilvermeeuw en Metropolis had ik al eerder gevonden. Ik ben nu bezig wat metro- en S-Bahnpacks van Berlijn te downloaden. Ik lees wel dat het aanleggen van metrolijnen moeilijk is - dus heb je misschien wat tips?
De mortuis nil nisi bene
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: TS2010: Project Berlingen

Bericht door Ardan »

Valt wel mee eigenlijk, maar je moet er een beetje handigheid in krijgen en dat komt vooral door de derde rail zodat je bij wissels en emplacementen goed moet uitkijken hoe je je rails neerlegt. Ondergrondse metrostations bouw ik bovengronds helemaal op en gaan daarna de grond in. Bouw eerst het metrostation en zorg GOED dat je álles op de juiste plek neerzet, als je hem eenmaal in de grond hebt is het erg lastig te veranderen. Bouw daarna pas je bovengrondse bebouwing - indien nodig natuurlijk.
Ik doe ook maar wat
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: TS2010: Project Berlingen

Bericht door Obus »

Ik heb je advies gelezen en ik ben meteen gaan experimenteren deze ochtend. Ik gebruik (omdat het makkelijk schijnt te zijn) Berlijnse U-Bahn tunnels, maar die leg je in feite bovengronds aan - je hoeft werkelijk niets ondergronds te bouwen. Ook heeft dit spoor al een ingebouwde derde rail. Eén station (Noordermarkt heb ik hem genoemd) is op de passagiers na al af, compleet met roltrappen, OV-Chipkaartpalen en bankjes. Ik heb een screenshot gemaakt:

Afbeelding

Wat vind je ervan?
De mortuis nil nisi bene
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: TS2010: Project Berlingen

Bericht door Ardan »

Ik bouw zelf dus juist wél ondergronds omdat mijn metrolijnen boven- en ondergronds liggen, en bovendien is er nog bovengronds kruisend ander verkeer. Maar hoe je dat doet is natuurlijk helemaal afhankelijk van je baan :)

Leuk begin, maar je tunnelwand is óók de stationswand?
Ik doe ook maar wat
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: TS2010: Project Berlingen

Bericht door Obus »

Nee, de tunnelwand is niet de stationswand: voor stations zijn er andere splines dan voor de tunnels. Als je bedoelt te zeggen dat de stationswand er lelijk uit ziet en nog iets 'mist': dat vind ik zelf ook en ik ga waarschijnlijk ook nog een soort van tegelmuurtje plaatsen. Ik ben overigens van plan om ook een gedeelte bovengronds te laten lopen, maar hoe ik dat ga vormgeven, weet ik nog niet. Het is trouwens geen probleem om bovenop de metro nog te bouwen: je legt daar gewoon een flinke boulevard (verhoogd) met wat groen overheen (ook verhoogd). De metro loopt namelijk wel verdiept. Ik houd je op de hoogte en over niet al te lang hoop ik mijn eigen projectpagina te kunnen openen!
De mortuis nil nisi bene
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: TS2010: Project Berlingen

Bericht door Ardan »

Obus schreef:Nee, de tunnelwand is niet de stationswand: voor stations zijn er andere splines dan voor de tunnels. Als je bedoelt te zeggen dat de stationswand er lelijk uit ziet en nog iets 'mist': dat vind ik zelf ook en ik ga waarschijnlijk ook nog een soort van tegelmuurtje plaatsen.
Kijk, dat bedoelde ik :) Ik weet niet of die in TS2009 is ingebouwd of niet, anders moet je even op het DLS kijken, mar ik gebruik vaak 'AJS Subsurface wall'. Standaard is die wit met rode strepen, maar ik heb er een heleboel kloontjes van gemaakt en veranderd met foto's van Berlijnse stationsmuren. De muur van mijn metrostation Hauptbahnhof bovenaan deze pagina, linksachterop het plaatje, is de muur van station Karl-Bonhoeffer-Nervenklinik :P

Nog wat voorbeeldplaatjes.

Wisselstraat naar viersporig S-Bahn-opstelterrein bij Universität. In bouwmodus ziet het er zo uit, het krioelt van de rondjes..
Afbeelding

In drivermodus zie je dit, een stuk beter :D
Afbeelding

Metrotunnelingang van Wittenbergplatz naar Brandenburger Tor. In bouwmodus, waarbij trouwens links de U4 gaat afbuigen:
Afbeelding

Drivermodus:
Afbeelding

Metrostation Hauptbahnhof ligt 14 meter diep, het begin van de S-Bahntunnel onder de rivier ligt 6 meter diep, over het metrostation heen.
Afbeelding

In drivermodus zie je vanaf de straat er niks van :P
Afbeelding

De S1 ligt bij Universität tussen de sporen van de ringlijnen. Hier de tunnelingang waarbij de lijn naar het noorden afbuigt onder één S-Bahnspoor en twee treinsporen door. Helemaal achteraan begint dat emplacement van de eerste twee foto's.
Afbeelding
Ik doe ook maar wat
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: TS2010: Project Berlingen

Bericht door Obus »

Ziet er erg leuk uit, Ardan! De AJS Subsurface Wall heb ik gedownload, maar inmiddels ben ik op zoek naar nieuwe, fraaiere tunnels, omdat mijn U-Bahntunnels problemen geven bij de wisseling van ondergrondse naar bovengrondse trajecten (je blijft de grond zien en met AJS Dighole ziet het er ook niet uit). Ik ben daarom benieuwd naar welke tunnels en tunnelportalen jij gebruikt (ik heb op 'Moscow' gezocht, maar daar komt niets uit dat met metro's te maken heeft), dus weet je misschien de namen en/of kuids van daarvan :?:
De mortuis nil nisi bene
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: TS2010: Project Berlingen

Bericht door Ardan »

Ik gebruik dus juist wel een dighole ;) En die werk ik vervolgens naast de tunnelingang weg met terrainsplines en muurtjes. En ik heb ook even voor je op het DLS gekeken maar ik kan de Moskouse tunnels nu ook niet meer vinden :( Dan zul je toch de Berlijnse moeten gebruiken, al zijn die eigenlijk hetzelfde maar dan minder donker.
Ik doe ook maar wat
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: TS2010: Project Berlingen

Bericht door Obus »

Hèhè, eindelijk heb ik door hoe het moet! De portalen zijn goed en mooi weggewerkt met AJS retaining wall. Het ondergrondse traject zit nu ondergronds en het bovengrondse traject (gelukkig) bovengronds *O* .

Hier de screenshots:

Afbeelding

Afbeelding
De mortuis nil nisi bene
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten