Het grote tramtopic #2
Re: Het grote tramtopic #2
Enkele cabineritten uit Göteborg, op 300% snelheid en met de wachttijd bij de haltes er grotendeels uitgeknipt.
Linje 8 till Angered Centrum. Vanaf 7:50 begint de vrije baan naar Angered Centrum (en ja, dat is echt een enorm lang stuk)
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Y0rRWrvCW4Y[/youtube]
Linje 7 till Tynnered. Bij 4:30 begint het stuk langs het emplacement van het station, maar het eerste stuk vanaf Bergsjön is door alle tunnels ook al best bijzonder.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=teZ58IcnsOU[/youtube]
Linje 8 till Angered Centrum. Vanaf 7:50 begint de vrije baan naar Angered Centrum (en ja, dat is echt een enorm lang stuk)
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Y0rRWrvCW4Y[/youtube]
Linje 7 till Tynnered. Bij 4:30 begint het stuk langs het emplacement van het station, maar het eerste stuk vanaf Bergsjön is door alle tunnels ook al best bijzonder.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=teZ58IcnsOU[/youtube]
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Het grote tramtopic #2
Mooi systeem eigenlijk, al vraag ik me af of je dat hier zult kunnen invoeren, weer geneuzel over belastingdruk enzo.
Oja, Bee waar haal je al die informatie toch vandaan?
Ik zag laatst het boekje Trams in 2012 liggen. Weet er iemand of dat interessant is of niet?
Oja, Bee waar haal je al die informatie toch vandaan?
Ik zag laatst het boekje Trams in 2012 liggen. Weet er iemand of dat interessant is of niet?
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Re: Het grote tramtopic #2
Die boekjes zijn behoorlijk interessant, er wordt beknopt een overzicht van de stand van zaken in Europa gegeven zonder teveel in zeer diepgaande details te vervallen. Ook supergeschikt als naslagwerk, de reeks loopt als sinds 1979.
Verder is het rondscharrelen. Je leest eens een blad, je bladert wat bij een Duitse stationskiosk en surft wat op het internet :)
Verder is het rondscharrelen. Je leest eens een blad, je bladert wat bij een Duitse stationskiosk en surft wat op het internet :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Het grote tramtopic #2
Leuke filmpje gozer! (Heb alleen effe de eerste bekeken)
Dacht op een gegeven moment waarom gaan ze nou links rijden, maar ik had 'm al vrij snel door...
Dacht op een gegeven moment waarom gaan ze nou links rijden, maar ik had 'm al vrij snel door...
Re: Het grote tramtopic #2
De lijn naar Angered was in eerste instantie bedoeld als metrolijn en is ook naar bijna-metrostandaard aangelegd. In een rapport uit 1967 genaamd Snabbspårvägsutredningen (sneltramonderzoek) werd een metronet bestaande uit twee centrale assen aanbevolen voor Göteborg. De nieuwe buitenwijken, die in die tijd in no-time uit de aarde werden gestampt wegens het lopende Miljonprogrammet (miljoenenprogramma) werden met de tram ontsloten en waren al voorbereid op de ombouw.
Echter, in de jaren 70 ging het wat minder met de Zweedse economie en al het subsidiegeld dat de overheid beschikbaar stelde ging naar de metro van Stockholm. Bovendien bleek dat de bodem in het centrum van Göteborg niet veel meer is dan modder en moeras waar alleen tegen extreme kosten een tunnelsysteem aan te leggen was (en zo'n beetje de hele binnenstad zou dan afgebroken moeten worden) dus toen heeft men besloten het tramnet te behouden maar deze naar een hoge standaard uit te bouwen.
Echter, in de jaren 70 ging het wat minder met de Zweedse economie en al het subsidiegeld dat de overheid beschikbaar stelde ging naar de metro van Stockholm. Bovendien bleek dat de bodem in het centrum van Göteborg niet veel meer is dan modder en moeras waar alleen tegen extreme kosten een tunnelsysteem aan te leggen was (en zo'n beetje de hele binnenstad zou dan afgebroken moeten worden) dus toen heeft men besloten het tramnet te behouden maar deze naar een hoge standaard uit te bouwen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Het grote tramtopic #2
Geen idee, vertel? Enige reden die ik kan bedenken is omdat men vroeger in Zweden links reed.. maar dan is die overloop toch niet meer nodig en kunnen ze dat toch rechtdoor leiden?R-Flow schreef:Dacht op een gegeven moment waarom gaan ze nou links rijden, maar ik had 'm al vrij snel door...
Ik doe ook maar wat
Re: Het grote tramtopic #2
Het is vanwege de toepassing van eilandperrons, vooral in die lange tunnel een stuk voordeliger.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Het grote tramtopic #2
Ander materieel aanschaffen ;)Bee schreef:Het is vanwege de toepassing van eilandperrons, vooral in die lange tunnel een stuk voordeliger.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Het grote tramtopic #2
Zodat je vier haltes met een eilandperron kan bedienen? Lijkt mij een erg dure investering voor een net dat verder volledig is ingericht voor eenrichtingstrams.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Het grote tramtopic #2
Je begrijpt wat ;) betekent?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Het grote tramtopic #2
Niet echt verrassend nieuws: Duisburg heeft alle plannen voor verdere uitbouw van het tunnelnetwerk in de afvalbak gemikt. Reden: veel te duur voor een stad die al decennia op het randje van faillissement aan het balanceren is. Daar komt nog bij dat de huidige tunnels gerenoveerd moeten worden wegens verscherpte veiligheidswetgeving voor tunnels, de kosten hiervoor lopen op tot bijna 250 miljoen euro.
Er waren plannen om een tunnel aan te leggen van Meiderich Bahnhof tot Landschaftspark Nord, deze plannen gaan dus niet door, de trams blijven op straat.
Er waren plannen om een tunnel aan te leggen van Meiderich Bahnhof tot Landschaftspark Nord, deze plannen gaan dus niet door, de trams blijven op straat.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Het grote tramtopic #2
Dit weekend opende het nieuwe trambedrijf van Brest in Frankrijk. Op zaterdag was de officiële opening en ook op zondag en maandag is al het OV in Brest nog gratis te gebruiken. Zoals te verwachten barstten de trams dan ook uit hun voegen!
Bekijk hier foto's en filmpjes.
De aanleg van de 14,3 kilometer lange tramlijn heeft in totaal 290 miljoen euro gekost, waarbij 156 miljoen opging aan de benodigde infrastructuur, 63 miljoen aan de twintig nieuwe trams, 19 miljoen voor een remise en 7 miljoen aan openbare kunst. De overige 53 miljoen ging op aan studies, beleidsvorming, ontwerp, planning en operationele kosten.
Er is al een tweede lijn voorzien, die ongeveer gelijk zou moeten lopen met de huidige buslijn 5, eventueel uitgebreid met een tram-train tot Landerneau. Voor deze tweede lijn zijn al voorzieningen getroffen zodat er geen aanpassingen aan de rails meer nodig zullen zijn (deze vooraf aangelegde wissels zijn een bekend verschijnsel bij de diverse nieuwe Franse trambedrijven).
Bekijk hier foto's en filmpjes.
De aanleg van de 14,3 kilometer lange tramlijn heeft in totaal 290 miljoen euro gekost, waarbij 156 miljoen opging aan de benodigde infrastructuur, 63 miljoen aan de twintig nieuwe trams, 19 miljoen voor een remise en 7 miljoen aan openbare kunst. De overige 53 miljoen ging op aan studies, beleidsvorming, ontwerp, planning en operationele kosten.
Er is al een tweede lijn voorzien, die ongeveer gelijk zou moeten lopen met de huidige buslijn 5, eventueel uitgebreid met een tram-train tot Landerneau. Voor deze tweede lijn zijn al voorzieningen getroffen zodat er geen aanpassingen aan de rails meer nodig zullen zijn (deze vooraf aangelegde wissels zijn een bekend verschijnsel bij de diverse nieuwe Franse trambedrijven).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Het grote tramtopic #2
Okee. Ik eis voor elke aanbesteding in Nederland 1 miljoen euro voor porno per 2 kilometer gegunde buslijn. Dit wordt lachenBee schreef:De aanleg van de 14,3 kilometer lange tramlijn heeft in totaal 290 miljoen euro gekost, waarbij [..] 7 miljoen aan openbare kunst.
Re: Het grote tramtopic #2
Hoe weten die steden dat allemaal te financieren?
Re: Het grote tramtopic #2
Subsidie van de landelijke overheid, subsidie van de regionale overheid en een speciale belastingheffing.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Het grote tramtopic #2
Op 2 juli is het precies 50 jaar geleden dat de bouw van de Stadtbahntunnels begon in Stuttgart. Hoewel pas in 1985 voor het eerst een normaalsporige Stadtbahn door de tunnels reed heeft men dus al heel veel langer plezier van de tunnels in de stad.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Het grote tramtopic #2
Op 21 mei 2012 is voor de tweede keer afscheid genomen van de klassieke Düwag GT8-trams in Düsseldorf. Vorig jaar had men dat al gedaan maar na de zomervakantie dat jaar verschenen ze gewoon weer op lijndienst, en dit keer zouden ze dus wel voorgoed het veld geruimd moeten hebben. De eerste GT6 kwam in 1956 in Düsseldorf in dienst, de materieelvariant heeft het uiteindelijk 56 jaar volgehouden in de hoofdstad van Nordrhein-Westfalen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Het grote tramtopic #2
Ik ga het over een paar maanden daar allemaal zien.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Re: Het grote tramtopic #2
Al in december 2011 leek het tramnet van Vélez-Málaga ten dode opgeschreven. Men heeft blijkbaar toch ergens weer wat geld vandaan getoverd want eerder dit jaar leek het allemaal weer te rijden. Behalve de in 2009 aangelegde verlenging dan, want men had geen geld om dit 1,3 kilometer lange stuk uit te baten. Hierdoor stond 1/3e van het drie trams grote wagenpark als sinds de levering werkloos in de remise.
Nu heeft men het tramnet alsnog stilgelegd en er rijden sinds 3 juni dan ook alleen nog maar bussen in Vélez-Málaga.
Nu heeft men het tramnet alsnog stilgelegd en er rijden sinds 3 juni dan ook alleen nog maar bussen in Vélez-Málaga.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Het grote tramtopic #2
Wat een verbouwing al niet kan doen met een tram:
Voor:
Na:
_O_ _O_
In Krakow gaat men setjes van drie 105Na-trams ombouwen tot een 405N-Kr tram. Dit doen ze door twee middendelen met een lage vloer tussen de drie losse motorwagens te plaatsen. Hierdoor ontstaat een 40,5 meter lange tram met 64 zitplaatsen en 300 staanplaatsen, die overigens nog wel twee stroomafnemers nodig heeft om voldoende stroom te krijgen voor de aandrijving.
In totaal moeten er dertig trams van dit type gebouwd gaan worden, die ongeveer een miljoen euro per stuk kosten.
Voor:
Na:
_O_ _O_
In Krakow gaat men setjes van drie 105Na-trams ombouwen tot een 405N-Kr tram. Dit doen ze door twee middendelen met een lage vloer tussen de drie losse motorwagens te plaatsen. Hierdoor ontstaat een 40,5 meter lange tram met 64 zitplaatsen en 300 staanplaatsen, die overigens nog wel twee stroomafnemers nodig heeft om voldoende stroom te krijgen voor de aandrijving.
In totaal moeten er dertig trams van dit type gebouwd gaan worden, die ongeveer een miljoen euro per stuk kosten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Het grote tramtopic #2
Dat is gewoon bijna een nieuwe tram
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Het grote tramtopic #2
Vast hetzelfde trucje dat elders ook is gedaan - een nieuw draaistel is bijna het duurste. Als het toch al gesloopt wordt, waarom de oerdegelijkheid niet hergebruiken.
Re: Het grote tramtopic #2
Het is tenminste mooier afgewerkt dan die botsneuzen van de HTM.
Re: Het grote tramtopic #2
Nu de tram in Reims een jaar rijdt is de balans opgemaakt: dagelijks vervoert met 42.500 reizigers per dag. De oorspronkelijke planning ging uit van 45.000 reizigers per dag en er zit nog groei in het aantal reizigers. Uit een onderzoek blijkt verder dat 91% van de reizigers de tram als milieubewust ervaren, 85% het een comfortabele manier van vervoer vinden en 76% liever de tram dan de auto naar het stadscentrum neemt :Y
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Het grote tramtopic #2
Inmiddels heeft deze verplichte overstap bij de halte Hauptfriedhof al een persoon het leven gekost. Daarom heeft het MVG nu de dienstregeling van de twee lijnen aangepast en besloten om de haltesituatie bij het Hauptfriedhof zo spoedig mogelijk aan te passen zodat er niet nog meer doden zullen vallen bij het oversteken.Bee schreef:Ik weet niet precies wanneer het is gebeurd, maar in april schijnt men in Mülheim (Ruhr) plotseling lijn 110 ingekort te hebben vanaf het eindpunt Flughafen naar het Hauptfriedhof, met een pendelbusdienst voor het opgeheven traject.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 129 gasten