Het grote tramtopic #2

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
Busfoto.nl
Berichten: 857
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic #2

Bericht door Busfoto.nl »

Op een ander forum plaats ik zo nu en dan fotoreportages van buitenlandse trambedrijven. Het zijn reportages van bezoeken van mij aan die steden van 2008 tot nu. Ik kan mij voorstellen dat hiervoor in dit topic ook interesse bestaat?

Angers, Frankrijk
Angers. Het is een stad die ligt in het kruis tussen de wat bekende (tram)steden Rennes, Nantes, Le Mans en Tours in west-Frankrijk. Op 17 augustus 2011 heb ik samen met drie vrienden deze stad bezocht vanaf een camping op een uur rijden van de stad. Uiteraard had ik de route zo gepland dat we keurig aankwamen op de Park-Relais (Park & Ride) van de stad, zodat ik leuk een stukje tram mee kon pikken.

Angers kent ongeveer 160.000 inwoners en is daarmee een middelmatige stad te noemen. Ondanks de populatie, kent Angers sinds 25 juni 2011 een tramlijn. De lijn is 12 kilometer lang en telt 25 haltes. Hoewel ik er geen foto's van heb, is het gedeelte in de binnenstad bijzonder, aangezien deze een stuk enkelspoor kent. Daarnaast wordt er daar gereden met APS, oftewel voeding via de grond. Dit is bij de meeste van ons al bekend bij het tramnet van Bordeaux. Volgens de voor mij beschikbare gegevens vervoert vervoerder Keolis 31.000 reizigers per dag. Op werkdagen wordt van 5:50 tot 0:30 gereden. Overdag wordt elke 8,5 minuut gereden, in de spits verdicht tot een zesminutendienst. Op de rustige zondagen een in Nederland onbekende 23/24 minutendienst.

Bij mijn bezoek leek het er op dat nog niet alles af was. Ok, de trams reden, maar het parkeerterrein was nog niet geheel klaar waardoor je zo naar binnen kon rijden. Dit was opzich niet een heel groot probleem, maar de parkeerautomaten waren nog niet geplaatst. Ten gevolge hiervan konden geen combikaartjes worden gekocht, waardoor het reizen met de tram duurder was dan op het internet vermeld stond.

De 17 Citadis 302 trams hebben wit als hoofdkleur, in het interieur met een mooie kleur groen afgewerkt. Hoewel het een nogal regenachtige dag was, kan ik me voorstellen dat het geheel er erg fris uit moet zijn bij beter weer.

Foto 1: Tram 1009 komt aan bij het eindpunt Roseraie. Via het overloopwissel buiten beeld reed de tram direct naar het vertrekspoor.
Afbeelding

Foto 2: Binnenzicht met oog voor de dakbestickering.
Afbeelding

Foto 3: Centrum van de stad, waar ik nog een foto van onze tram kon maken bij het wegrijden. Zoals enigszins is te zien op deze foto is ook het traject langs de tramlijn opgeknapt. De groene grasbanen doen de stad overigens altijd goed.
Afbeelding

Foto 4: Het grootste kunstwerk is een nieuwe overbrugging over de Maine tussen de haltes Hopital - C.H.U. en Berges du Maine, hier gezien vanaf de westkant van de Maine.
Afbeelding

De aankomende tram staat niet op de foto, maar op een filmje:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=DmlKhcq0dp8[/youtube]

Foto 5: Aan het eind van de dag waren we weer terug aan het beginpunt Roseraie. Nog even een foto van het materieel en dan weer terug naar de camping, naar het bier!
Afbeelding
Busfoto.nl
Berichten: 857
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic #2

Bericht door Busfoto.nl »

Grenoble, Frankrijk

Na een vakantie in Frankrijk heb ik weer een kleine voorraad opgebouwd van tramstadreportages. Het wordt zo langzamerhand toch wel leuk om een collectie op te bouwen van verschillende steden.

Grenoble is een van de steden die ik nu kan afstrepen van mijn lijstje. Vriendin met een boek op de camping, en ik een dagje op pad naar een nieuwe stad. Gelegen aan de voet van de Alpen en rondom omgeven door bergen voelde ik mij als in een dal.

Met een modern tramsysteem geopend in 1987 is het inmiddels een van de oudere tramsystemen van onze zuider(over)buren. Het systeem is hierdoor al volwassener en het net is de afgelopen jaren behoorlijk uitgebreid. Momenteel heeft het geheel een netlengte van 33,6 kilometer.

Alors, wie verder wil lezen over het tramsysteem van Grenoble kan zich wenden tot Wikipedia. Hieronder een korte impressie van mijn dagje aan deze stad. Na het parkeren van de auto in één van de Parc+Relais van de stad kocht ik een dagkaart om zonder zorgen het gehele net te berijden.

Afbeelding
[Ii]Twee Citadis 402-trams van lijn C kruisen elkaar bij de halte Neyrpic - Belledonne.[/I]

Op de augustusvrijdag van mijn bezoek werd het leeuwendeel van de diensten gereden met een van de 50 Citadis 402-trams uit de serie 6001-6050. In 2005 kwamen de eerste 35 voertuigen, in 2009 aangevuld met 15 vrij identieke trams.

Echt vol waren de trams niet, in tegenstelling tot sommige andere tramsteden. De frequenties in Grenoble waren ook niet erg hoog, met tienminutendiensten op drie van de vier lijnen, en kwartierdiensten op de lijn D. Drie van de vier lijnen deden het onderwijscomplex in het oosten van de stad aan, waar een serene rust heerste. Er zal een verband geweest zijn.

Afbeelding
Interieur van de Citadis 402-trams, imiddels een bekend gezicht.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=PMfxSiS6xvs[/youtube]
Een van de Citadis 402-trams. Het is best rustig in de tram.

Wegens werkzaamheden, die ik overigens niet heb kunnen ontdekken, was een van de lijnen die deels langs de universiteit reed, ingekort. Ik vermoedde gewoon een niet geheel onterechte ingekrompen dienstregeling.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=yZGxUnv_6Dk[/youtube]
Een tram van lijn C over de overloopwissels vlak voor het universiteitscomplex.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=iocTw6xxRHs[/youtube]
Een tram van de lijn die nog wel doorreed naar Plaine des Sports bij station Universites.

Bij het eindpunt Plaine des Sports is de stalling van het trambedrijf gevestigd. Een vrij onneembare vesting leek het, ik heb het maar niet eens geprobeerd om er binnen te geraken.

Afbeelding
Stalling van de Semitag, het vervoersbedrijf van Grenoble. Aangezien op vier diensten na alle ritten werden uitgevoerd met Citadistrams, moesten achter de muren van het gebouw zo'n vijtig TFS-trams staan. Ik heb er slechts eentje gezien.

Terug naar de trein/tramhalte Gare Universites, waar een tram van lijn D op weg is naar het eindpunt Plaine des Sports.

Afbeelding

Vanaf het station wilde ik met de tram weer naar de stad, maar halverwege de rit werden we vriendelijk verzocht om de tram te verlaten. Waarom begreep ik niet, maar verder reden was er niet bij. Iets met de tramlijn meelopen en in mijn beste Frans iets aan een agent vragen maakte veel duidelijk: een overval op een juwelier waarbij door daders en agenten behoorlijk was geschoten. Gelukkig had ik mijn dagje iets anders georganiseerd, anders had het geheel er misschien heel wat anders uitgezien. (zie hier en hier.

Afbeelding

Na het centrum van Grenoble te hebben overleefd en van -beperkte- schrik een lekker Wokje te nemen, toogde ik naar lijn D, de enige lijn die op die bewuste vrijdag naar mijn waarneming werd bereden met TFS-trams. De TFS-trams kende ik van eerdere bezoeken aan Nantes en Parijs en doen bij mij inmiddels behoorlijk gedateerd aan.

Afbeelding
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=1-jkOdREJfc[/youtube]

TAG 2023 bij de eindhalte van lijn D te Hector Berlioz Universites.


[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=MO2jMauFlRM[/youtube]
En een andere TFS-trams in bewegend beeld.


Afbeelding
Tot slot een foto van het interieur van de TFS-trams, de kleuren komen overeen met die van de Eurotrams in Straatsburg.
Busfoto.nl
Berichten: 857
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic #2

Bericht door Busfoto.nl »

Boston: Ashmont-Mattapan High Speed Line

Wie hier dacht dat België het enige land in de wereld is waar nog PCC-trams in reguliere dienst rijden heeft het mis. In de Verenigde Staten is er nog één lijn waar deze trams nog dagelijks dienst doen. Nee, dan heb ik het niet over de F-line in San Francisco, wat een semitoeristische tramlijn is waar vele PCC-trams dienst doen. Ik heb het over een tramlijn in Boston.

Aan het eindpunt van een zuidelijke tak van de rode metrolijn ligt de Ashmont-Mattapan High Speed Line, een vrijliggende tramlijn die nog geheel met PCC-trams in (vrijwel) de oervorm wordt geëxploiteerd.

Het is een korte lijn (3,5 km) met 6 tussenhaltes. De trams rijden vaak over het traject, dat door een bosrijke omgeving ligt. In de spits elke 5 minuten, daarbuiten wat minder vaak.

De tramlijn was onderdeel van een veel groter netwerk van tramlijnen in en bij Boston. Deze zijn grotendeels verdwenen, met uitzondering van deze lijn en de zeer drukke Green Line, waarover ik mogelijk later nog post. In 1955 kwam de lijn geïsoleerd te liggen toen een andere tramlijn vanuit Mattapan verdween. Door heel de Verenigde Staten verdwenen rond de jaren 50 duizenden kilometers aan tramlijnen, veroorzaakt door de opkomst van auto's en goedkoper te exploiteren bussen.

Er zijn nu een stuk of 10 PCC-trams in gebruik voor de lijn, allen afkomstig van de Green Line die nu met nieuwer en groter materieel rijdt. De trams zijn gebouwd in de periode 1945-1946 en daarmee ook één van de oudste trams ter wereld.

Hieronder volgt een aantal foto's en een paar filmpjes. Een van de filmpjes toont het gehele traject vanaf de keerlus in Ashmont tot aan de andere in Mattapan.

Een tram op de voor huidige begrippen zeer krappe eindlus in Mattapan.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=I4Rp1JLHJec[/youtube]

Een PCC-car bij de halte Central Avenue
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=zrhS-YYipeo[/youtube]

Trajectvideo van de lijn van beginpunt Ashmont tot aan Mattapan.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=HZWHt71JMRs[/youtube]


Een PCC nadert eindpunt Ashmont, gefotografeerd vanaf het eindpunt.
Afbeelding

Dezelfde tram vanaf hetzelfde punt genomen, nu alleen wat dichterbij
Afbeelding

De remise annex werkplaats in Mattapan, met diverse PCC-cars die op dat moment niet werden ingezet.
Afbeelding

De 3262 in de keerlus van Mattapan.
Afbeelding

De volgende paar foto's zijn gemaakt bij de halte Central Avenue. De laatste toont een kruising tussen twee wagens.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Foto van een tram bij de keerlus in Ashmont. Dit viaduct is slechts enkele jaren oud. Hiervoor was er een gemeenschappelijk bus- en tramstation.
Afbeelding

Tot slot nog enkele foto's van het ogenschijnlijke vrij originele interieur van de PCC-cars in Boston.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Het grote tramtopic #2

Bericht door Stéphane »

In Amerika lijken ze hun PCC'tjes nog wel te willen. Of worden ze binnenkort ook vervangen, of door vele klagers de grond ingeboord?
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Het grote tramtopic #2

Bericht door R-Flow »

Goede vriend van me woont in Boston en moet ook wel eens met de "Green Line" die misschien nog het best te vergelijken is met de Amsterdamse M51 (stuk bovengronds + stukje ondergronds) of de Premetro in Brussel. Zijn verhaal kort: Vaak worden er geweldige rookgordijnen op gegooid over hoe Amerikanen trots zijn op hun erfgoed, dus ook de PCCs, en blablabla… Waar het echt op neer komt is dat er vaak gewoon geen rooie cent is om uit te geven aan (mooi) nieuw materieel. De "moderne" sneltrams op de Green Line zien er aldus hem ook niet uit en maakt er ook niet graag gebruik van.

http://en.wikipedia.org/wiki/Green_Line_(MBTA)
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Het grote tramtopic #2

Bericht door hauptbahnhof »

Wat een afschuwelijk lelijke Ansaldo-treintjes zeg.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Het grote tramtopic #2

Bericht door R-Flow »

hauptbahnhof schreef:Wat een afschuwelijk lelijke Ansaldo-treintjes zeg.
De meeste trams in de VS zijn van die lelijke bakbeesten.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Het grote tramtopic #2

Bericht door Chauf21 »

testtest schreef:Op een ander forum plaats ik zo nu en dan fotoreportages van buitenlandse trambedrijven. Het zijn reportages van bezoeken van mij aan die steden van 2008 tot nu. Ik kan mij voorstellen dat hiervoor in dit topic ook interesse bestaat?
Franse tramnetwerken vind ik altijd mooi om te zien. Het is wel duidelijk dat men een hoge pet op heeft van deze vervoermiddelen. De baan en infrastructuur zien er altijd netjes verzorgd uit .
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Het grote tramtopic #2

Bericht door Ronald »

Aan de trams en TGV doen ze alles om het er perfect uit te laten zien, de rest geloven ze wel volgens mij...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic #2

Bericht door Suus »

Als in Frankrijk iets nieuw is, is het allemaal perfect verzorgd. Kijk ook maar naar gloednieuwe snelwegen, het ziet er allemaal piccobello uit. Er wordt echt nagedacht over ruimtelijk inpassing en het moet ook een uniek design uitstralen. Voor veel steden is de tram niet zozeer de terugkeer van een verdwenen vervoersmiddel, maar een opknapbeurt waar men van gevel tot gevel de straten aanpakt.

De vraag is wat er over tien tot twintig jaar gebeurd als de oudste tramnetten langzamerhand nieuw materieel nodig hebben en er opnieuw grote investeringen gedaan moeten worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Het grote tramtopic #2

Bericht door R-Flow »

Chauf21 schreef:Franse tramnetwerken vind ik altijd mooi om te zien. Het is wel duidelijk dat men een hoge pet op heeft van deze vervoermiddelen. De baan en infrastructuur zien er altijd netjes verzorgd uit .
Tja, zo gaat het altijd in het begin… Zoals Bee ook al aangeeft is het meer de vraag hoe die hele zooi er over 20 jaar bij ligt. Vooral in de kleinere steden. Grote kans dat in 2050 diezelfde trams nog rijden en met duct tape bij elkaar gehouden worden. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Het grote tramtopic #2

Bericht door Meltrain »

testtest schreef: Er zijn nu een stuk of 10 PCC-trams in gebruik voor de lijn, allen afkomstig van de Green Line die nu met nieuwer en groter materieel rijdt. De trams zijn gebouwd in de periode 1945-1946 en daarmee ook één van de oudste trams ter wereld.
Dan bedoel je dus "één van de oudste trams ter wereld die nog dagelijks in dienst zijn", neem ik aan?
Daarmee heb je wel gelijk, al zijn er natuurlijk nog oudere trams: sowieso rijden in Milano en San Francisco nog dagelijks Peter Witt trams uit de jaren '30. Andere oude trams die nog dagelijks in dienst zijn kan ik niet zo 1-2-3 opnoemen.

Leuke reortages en ik hoop nog meer van je te zien. :D
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Busfoto.nl
Berichten: 857
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic #2

Bericht door Busfoto.nl »

Istanbul, Turkije

Lijn T1 in Istanbul zal nog steeds één van de drukste tramlijnen ter wereld zijn. In 2007 nog 206.000 reizigers per dag, inmiddels is dit opgelopen tot 265.000 reizigers per dag. De lijn is enkele kilometers verlengd waarbij lijn T2 is opgeheven. Lijn T2 was feitelijk al een deel van lijn T1, maar was voorzien van hoge perrons waar ander materieel op reed. Door de bestelling van nieuw lagevloermaterieel kon vanaf 2011 de hele lijn als 1 lijn worden geëxploiteerd.

Een schematische lijnennetkaart is hier te vinden.

De eerste foto. Een koppelstel van het oude type Flexity Swift A32 rijdt langs het Sirkeci-kopstation. De tram draait de smalle Muradiye-straat in.
Afbeelding

Hier een foto gemaakt in die Muradiye-straat, autoverkeer is hier nauwelijks, alleen expeditie en de tram mag hier komen. Je zou het smal kunnen noemen.
Afbeelding

Een andere locatie, iets zuidelijker dan de eerste en tweede foto. De tram rijdt vlak langs de Hagia Sophia, een van de toeristische trekpleisters van de stad.
Afbeelding

Enkele honderden meters verder maakte ik onderstaande foto. Onder andere stel 736 maakt een slingerbeweging om bij het zijperron te komen van de halte Beyazıt Tramvay Durağı. In het midden is een kopspoor te zien, hier keren enkele spitsritten.
Afbeelding

Nog een foto van een koppelstel, de locatie weet ik niet meer precies. Overigens worden alle diensten met dubbele trams gereden, ondanks dat de tram al zo vaak rijdt.
Afbeelding

Lijn T1 rijdt zo vaak wegens de enorm hoge passagiersaantallen. Door snel te zijn en een beetje geluk te hebben, lukte het mij om op een van de eindpunten snel een foto te maken van het interieur. Een seconde langer had ik niet moeten wachten, dan waren er al weer stukken meer mensen in beeld geweest. Standaard is echter weinig van het interieur te zien. Het beeld op de zevende foto is ongeveer de reguliere drukte in lijn 1.
Afbeelding
Afbeelding

Deze achtste foto toont de oude situatie bij Zeytinburnu, toen een deel van lijn T1 nog met hogevloertrams uit Köln werd gereden als lijn T2. Inmiddels rijdt lijn T1 hier dus door, en rijden de lagevloertrams dus ook over het viaduct over de snelweg D100.
Afbeelding
Afbeelding

Het interieur van de Keulse trams was in 2010 nog redelijk origineel. Wel was een aircontioning ingebouwd, waardoor één raam in de tram verviel.
Afbeelding

Een koppelstel komt aan bij het eindpunt van lijn T2 in westen van de stad te Bağcılar.
Afbeelding

Zoals al enkele keren is aangegeven, is lijn T1 inmiddels verlengd van Zeytinburnu naar Bağcılar. Om voldoende materieel hiervoor te hebben en de capaciteit van de rest van de tramlijn uit te breiden, zijn in 2009 37 Alstom Citadis X-04 trams aangeschaft, die Istanbul als eerste bedrijf heeft besteld. Tijdens mijn bezoek in 2010 reden ze nog niet op straat, maar waren ze al wel in de stad aanwezig. Inmiddels zouden ze gewoon allemaal in dienst zijn. Op dit moment zijn er dus ongeveer 92 trams beschikbaar voor lijn T1.

Afbeelding

Via de website istanbul-ulasim.com.tr heb ik nog geprobeerd om de frequenties te achterhalen van lijn T1. Hieruit blijkt dat er vele tussendiensten zijn, niet elke tram rijdt het hele traject van 19,5 kilometer.

Frequentie in aantal trams per uur, respectievelijk in spitspiek als overdag.
Traject Bağcılar - Günestepe: 10x/8x
Traject Günestepe - Zeytinburnu: 12x/12x
Traject Zeytinburnu - Cevizlibağ-A.Ö.Y: 19x/12x
Traject Cevizlibağ-A.Ö.Y - Eminönü: 27x/18x
Traject Eminönü - Eminönü: 12x/12x

Het deel tussen Cevizlibağ-A.Ö.Y en Eminönü is dus het drukste trajectdeel met in de spits 27 trams per uur.

Tot slot nog een klein uitstapje naar de Metrobus, buslijn 34 die voor het grootste deel in de middenberm van de drukke snelweg D100 loopt. Ongelooflijke aantallen reizigers die via deze lijn rijden! Volgens het jaarverslag van 2011 worden er 680.000 reizigers per werkdag vervoerd, met pieken van 40.000 reiziger per uur, per richting. Op jaarbasis kent Metrobus in 2011 194,5 miljoen reizigers (2010: 174,5; 2009: 135,5). Op de drukste delen rijdt in de spits elke 15 seconden een bus, in de daluren de hele dag in elk geval elke minuut.

De lijn, die 42 kilometer lang is, wordt overigens bereden door 4 lijnen 34 (34/34A/34G/34Z), die elk een deel van de lijn berijden. Over de drukkere stukken rijden meerdere lijnen 34. Wanneer elke bus de hele 42 kilometer zou rijden, zou 15-secondendienst gemakkelijk in het honderd lopen. De lijn wordt bereden door 250 Mercedes-Benz Capacity's en 50 VDL Phileassen.

Een bijzondere lijn die je als OV-fanaat zeker moet bezoeken!
Afbeelding
Afbeelding

Tenslotte nog een aantal van mijn filmpjes:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=IKc1nC7R9Os[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=TqEuAt56Fuo[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=JDPVU8u9Ud4[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=HNqmzxpWKVc[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=DtlmO0OPLFc[/youtube]
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Het grote tramtopic #2

Bericht door R-Flow »

Waarom hebben ze nou wéér van die korte trams besteld om daar vervolgens mee in dubbelbedrijf te rijden dan? Zo'n enkele Citadis X-04 is maar 28 meter… Dat is korter dan een Amsterdamse Combino. :?

De bussen rijden links neem ik aan omdat ze platforms in de middenberm gebouwd hebben? Leuke foto's trouwens. :pos:
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic #2

Bericht door Mikos »

Stéphane schreef:In Amerika lijken ze hun PCC'tjes nog wel te willen. Of worden ze binnenkort ook vervangen, of door vele klagers de grond ingeboord?
PCC's zijn in Amerika inderdaad nog aardig populair. Al was het maar om ze daar op toeristische lijnen in te zetten, zoals in San Francisco. Voor de liefhebber heb ik daar een reportage over gemaakt die hier te bekijken is, overigens in combinatie met de metro's die in San Francisco rijden maar nogal tram-achtig aandoen... :mrgreen:
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Het grote tramtopic #2

Bericht door R-Flow »

Metro… Vergeleken daarmee mogen we in Amsterdam zelfs zeggen dat we een volwaardig metronet hebben. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic #2

Bericht door Mikos »

Absoluut! Die dingen stoppen te pas en te onpas en rijden maar een heel klein stuk ondergronds daar. De rest gewoon over straat met stops midden op de weg. Maar, ze heten wel metro. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic #2

Bericht door Suus »

Wat wel grappig is, is dat Boston en San Francisco iets gemeen hadden: Ze waren beiden opgescheept met het slechtste tramvoertuig ooit: De Boeing LRV. Het moest hét standaardmodel tram worden voor de gehele Verenigde Staten, maar werd een afschuwelijk compromis tussen een stadstram en een prémetro van een extreem inferieure kwaliteit.

In Boston had men aan het begin zoveel van die trams die niet werkten (tot 2/3e van de vloot was buiten dienst in Boston) dat het vervoersbedrijf stiekem 's nachts trams de tunnel in sleepten zodat niemand zou zien dat de nieuwe trams werkloos waren weggezet. Een journalist kwam daar echter achter waarna het schandaal compleet was.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Het grote tramtopic #2

Bericht door Thom91 »

Leuke foto's vanuit Istanboel!
Is het niet slim om van die dubbelgelede bussen in te zetten op die buslijn 34?
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Het grote tramtopic #2

Bericht door Meltrain »

Zowel het verslag van Istanbul als de verslagen van San Francisco zijn mooi om te lezen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Het grote tramtopic #2

Bericht door Fles »

En dan Le Havre. Deze havenstad (goh!) begint direct met een Y-vormig tracé waarmee de agglomeratie zo goed mogelijk bedient wordt. Het gestippelde stuk op de kaart wordt in een 700 meter lange nieuwgebouwde tunnel aangelegd.
Afbeelding
Bee, hoe zit het hiermee? Ik wil over 2 weken even die kant op en ik wil even kijken of de tram een optie is om vanaf het station naar het strand te komen op zaterdagavond :)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic #2

Bericht door Suus »

De tramlijn opent op 12 december 2012. :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Het grote tramtopic #2

Bericht door Fles »

nja, ik zag het. Sux. Dan pakken we wel een bus of zo.
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Het grote tramtopic #2

Bericht door Stéphane »

Zeg, was het niet slimmer geweest als men in Le Havre de tram tot aan die luchthaven had laten doorrijden? Verder lijkt me het een kwaliteitsvol netwerk.
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic #2

Bericht door Suus »

Er vliegt een maatschappij op, met als enige bestemming Lyon. Lijkt me het niet waard.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten