Het grote tramtopic #2
Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #
*Meldt
Goed topic. :Y
Dus Montpellier Ligne 3 en 4 gaan van start binnenkort? *O* Daar komen deze beauties op te rijden:
In Groningen zoeken ze ook trams van plm 40m (voor 290 passagiers) voor de toekomstige tramlijnen, deze Citadissen 402 komen dan wel heel erg in de buurt (maar dan svp wel in mooi groenwit of -zwart oid) :pos:
Goed topic. :Y
Dus Montpellier Ligne 3 en 4 gaan van start binnenkort? *O* Daar komen deze beauties op te rijden:
In Groningen zoeken ze ook trams van plm 40m (voor 290 passagiers) voor de toekomstige tramlijnen, deze Citadissen 402 komen dan wel heel erg in de buurt (maar dan svp wel in mooi groenwit of -zwart oid) :pos:
Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #
Milieu!!!R-Flow schreef:Gezien de lengte van zo'n PCC'tje vraag ik me oprecht af wat nog de voordelen van een tram zijn t.o.v. een bus.
En een trolleybus is vooral onhandig en duur.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #
Ja maar dat valt dusdanig tegen dat ik me afvraag waarom ik hier zulke grote letters zie.
Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #
Lijn 11 komt in het centrum door straatjes waar je een Citaro-G niet zo snel doorheen stuurt mijn insziens, zoals hier bijvoorbeeld..
Ik doe ook maar wat
Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #
Als ik mij niet vergis zijn er op dit moment nog twee conservatoria in de race voor de aanleg en exploitatie. Weet jij welke tramconstructeurs in deze conservatoria zijn opgenomen?Karrs schreef:In Groningen zoeken ze ook trams van plm 40m (voor 290 passagiers) voor de toekomstige tramlijnen, deze Citadissen 402 komen dan wel heel erg in de buurt (maar dan svp wel in mooi groenwit of -zwart oid) :pos:
De PCC is een verouderd concept toen milieu helemaal geen belangrijk onderwerp was en de olieprijs slechts een paar dollars was. De PCC was bedoeld om het in de jaren 30 en 40 verouderde concept van de tram grondig te moderniseren. De wagens waren in die tijd hun tijd ver vooruit, zeker in vergelijking met de bus. In die tijd hoopte men door deze modernisering met comfortabele wagens de steeds verder oprukkende autobus een halt toe te roepen. In Amerika is dat grondig misgegaan in de jaren 40 en 50. In Europa kwam de PCC pas na de Tweede Wereldoorlog als nieuw trammodel in beeld en is deze in licentiebouw gegaan. In tegenstelling tot Amerika is de comfortabele PCC wel de redding geweest van de tramnetten waarop dit model verscheen (waaronder die van Den Haag, Antwerpen, Brussel, Gent, Saint-Étienne en Marseille), voor andere steden in Europa is dit de gelede tram of het communisme geweest.Klaasje schreef:Ja maar dat valt dusdanig tegen dat ik me afvraag waarom ik hier zulke grote letters zie.
De PCC's in Antwerpen en Gent zijn nog de restanten van de tweede generatie trams, die nog steeds om hun kwaliteiten geroemd worden. Feit is echter dat de evolutie van de tram sinds de introductie van de tweede generatie TFS in Grenoble niet heeft stilgestaan en dat op het gebied van vervoerscapaciteit en toegankelijkheid zeer grote winsten zijn gemaakt.
De moderne tram gaat niet alleen om het milieu (al speelt het wel een rol, want het is op dit moment zo'n beetje het enige straatvoertuig dat van 100% duurzame energie gebruik kan maken (zonne-energie, windenergie en waterkracht), de moderne tram is ook een aantrekkelijk voertuig dat een zekere stedelijkheid aan een gebied geeft en bij de reiziger steevast beter wordt beoordeeld dan een bus. De tram heeft de afgelopen decennia bewezen dat het binnenstedelijke vervoersproblemen kan oplossen (en introduceren ook als de tram TE succesvol wordt) en is eenvoudiger te financieren en aan te leggen voor middelgrote tot grote steden (van 200.000 tot 1.000.000) dan het meest efficiente stedelijke vervoersmiddel: De metro.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #
Helaas is er ook slecht nieuws uit Bremen. De verlenging van lijn 2 en van lijn 10 vanaf het eindpunt Sebaldsbrück naar de voorgestelde eindpunten Osterholzer Heerstraße en Daimler-Chrysler gaat niet door. :( Men denkt nu na over een dwarsverbinding tussen lijn 1 (halte Julius-Brecht-Allee) en 2 (halte Bennigsenstraße).Thomas schreef:Aanstaande maandag (26-3) gaat in Bremen een verlenging van lijn 1 in het oosten van de stad in gebruik, van het huidige eindpunt Züricher Straße/Schweizer Eck naar een nieuw eindpunt Nußhorn. In het voorjaar van 2013 komt er nog een korte verlenging naar treinstation Mahndorf, waarmee de totale uitbreiding een lengte van 4,8 km zal krijgen.
Meer info en een kaartje in deze pdf: http://www.bsag.de/pdf/BSAG_Linie1_InfoFlyer_20-02.pdf
en op http://www.bsag.de/10658.php.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #
In het consortium "Tramteam Groningen" zit Ballast Nedam, Strukton, John Laing en Arriva. Geen tramleverancier volgens mij. In "Poort van Groningen" heeft Alstom Transport een plaats, samen met BAM PPP en Connexxion.Bee schreef:Als ik mij niet vergis zijn er op dit moment nog twee conservatoria in de race voor de aanleg en exploitatie. Weet jij welke tramconstructeurs in deze conservatoria zijn opgenomen?Karrs schreef:In Groningen zoeken ze ook trams van plm 40m (voor 290 passagiers) voor de toekomstige tramlijnen, deze Citadissen 402 komen dan wel heel erg in de buurt (maar dan svp wel in mooi groenwit of -zwart oid) :pos:
"LinQ" viel in november 2011 af; dat waren Heijmans en Macquarie, maar die konden geen vervoerder vinden.
Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #
Ik weet er nog wel een paar, ook voor PCC's:Meltrain schreef:Milieu!!!R-Flow schreef:Gezien de lengte van zo'n PCC'tje vraag ik me oprecht af wat nog de voordelen van een tram zijn t.o.v. een bus.
En een trolleybus is vooral onhandig en duur.
- minder ruimte nodig, vooral in de breedte. Handig in smalle straten, je weet precies waar hij rijdt
- Comfortabeler (hangt wel van het tramnet af)
- Minder lawaaierig
- Aantrekkingskracht (kom op, een stad met een tram is een STAD)
- Lokaal vestigingsmilieu (straten met tramlijnen zijn bereikbare straten, zo is het idee - en zo werkt het in de praktijk)
- Meer passagiers. Ook al kunnen er net zoveel in een bus als een PCC; er gaan gewoon meer mensen mee als het een tram is. Niet per rit :') maar in het algemeen.
- Twee PCC's gekoppeld = dubbele capaciteit en lengte van 2 PCC's; twee bussen gekoppeld = dubbele capaciteit en lengte van 3 bussen, tenzij ze 1cm van elkaar gaan rijden
En zo zijn er nog wel wat meer voordelen. Van die subjectieve dingen als "romantiek" bijvoorbeeld. :@
Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #
Het comfort van de eerste en tweede generatie lagevloertram ligt echter beduidend lager dan de derde generatie lagevloerstrams die nu worden afgeleverd of de oude hogevloerstram.
Op eenzame hoogte qua comfort staan de stadtbahnwagens van Stuttgart, die zijn ontworpen met als belangrijkste doelstelling comfort en dat merk je aan aan alles: veel zachte banken, ruime zitplaatsen, grote ramen, extreem comfortabele vering. Alles aan die trams is goed en dat mis ik soms toch bij diverse lagevloerstrams, die volgens mij meer op design en techniek beoordeeld worden dan echt reizigerscomfort (de Combino is voor de reiziger niet perse een comfortabele tram)
Op eenzame hoogte qua comfort staan de stadtbahnwagens van Stuttgart, die zijn ontworpen met als belangrijkste doelstelling comfort en dat merk je aan aan alles: veel zachte banken, ruime zitplaatsen, grote ramen, extreem comfortabele vering. Alles aan die trams is goed en dat mis ik soms toch bij diverse lagevloerstrams, die volgens mij meer op design en techniek beoordeeld worden dan echt reizigerscomfort (de Combino is voor de reiziger niet perse een comfortabele tram)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #
Wat dacht je van "2 PCC's gekoppeld = 1 chauffeur betalen, 2 bussen = 2 chauffeurs betalen"?Karrs schreef:- Twee PCC's gekoppeld = dubbele capaciteit en lengte van 2 PCC's; twee bussen gekoppeld = dubbele capaciteit en lengte van 3 bussen, tenzij ze 1cm van elkaar gaan rijden
En zo zijn er nog wel wat meer voordelen. Van die subjectieve dingen als "romantiek" bijvoorbeeld. :@
Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #
Niet als je cfl hun gang laat gaan.
Wie herinnert zich de bus met aanhangwagen nog?
Wie herinnert zich de bus met aanhangwagen nog?
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #
dat hebben ze in Zwitserland ook ja. Maar dat gaat hier niet gebeuren
Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #
Staan die PCC's bekend om hun energiezuinigheid? :?Meltrain schreef:Milieu!!!
En een trolleybus is vooral onhandig en duur.
Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #
Volgens DeLijn: Ja, een tram stoot toch geen Co2 uit?
Volgens mij: Zo'n chopperinstallatie is technisch vrij efficiënt en robuust en zal in vergelijking met de trammotor van tegenwoordig er nog vrij positief uitkomen. Natuurlijk is het zo dat we niet enkel bij het rijden verbruiken, en daar zal de PCC minder scoren.
Volgens mij: Zo'n chopperinstallatie is technisch vrij efficiënt en robuust en zal in vergelijking met de trammotor van tegenwoordig er nog vrij positief uitkomen. Natuurlijk is het zo dat we niet enkel bij het rijden verbruiken, en daar zal de PCC minder scoren.
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #
Ik stond vandaag op het Astridplein in Antwerpen te kijken hoe een combinatie van 2 PCC's op lijn 24 tot op de laatste millimeter werd volgepropt en kwam samen met een ander forumlid tot de conclusie dat groter materieel voor sommige lijnen misschien wel een klein beetje heel erg prettig zou zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #
De verdeling van het materieel is iets waar niemand wat van snapt, op sommige lijnen kom je quasi lege hermelijnen tegen en op andere overvolle PCC's
We hadden elkaar kunnen tegenkomen, ik was vandaag eens gaan shoppen in Antwerpen. Helaas met de bus, want volgens de weekendregeling van de NMBS rijd mijn L-trein niet in het weekend -o-
We hadden elkaar kunnen tegenkomen, ik was vandaag eens gaan shoppen in Antwerpen. Helaas met de bus, want volgens de weekendregeling van de NMBS rijd mijn L-trein niet in het weekend -o-
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #
Nee, de kerncentrale van Doel stoot inderdaad geen Co2 uit, maar de gascentrale in Zandvliet wel degelijk natuurlijk. Het is wel zo dat het eenvoudiger is om de uitstoot die bij de productie van stroom ontstaat te beperken dan de uitstoot van verbrandingsmotoren in voertuigen, hybride is slechts een halve oplossing en elektrische bussen hebben slechts een beperkte straal voordat ze opnieuw aan de voeding moeten. Een tram heeft het voordeel dat deze altijd energie voor de aandrijving kan opnemen uit de bovenleiding, bovendien zijn elektriciteitscentrales vaak effectiever dan verbrandingsmotoren.Stéphane schreef:Volgens DeLijn: Ja, een tram stoot toch geen Co2 uit?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #
En dat onderliggende premetro-station kwam dan weer erg leeg over. Maar dat kan ook komen omdat de gangen nogal "ruim" zijn opgezet zeg maar...Bee schreef:Ik stond vandaag op het Astridplein in Antwerpen te kijken hoe een combinatie van 2 PCC's op lijn 24 tot op de laatste millimeter werd volgepropt en kwam samen met een ander forumlid tot de conclusie dat groter materieel voor sommige lijnen misschien wel een klein beetje heel erg prettig zou zijn.
Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #
Na wat rondneuzen over mogelijke nieuwe trams in Antwerpen kwam ik uit bij een commissieverslag van het Vlaams Parlement, te vinden op http://docs.vlaamsparlement.be/docs/stu ... 37-c-2.pdf (PDF).
- De aankoop van de 13 trams die dit jaar geleverd worden was niet aanbesteed en had geen boete-clausule, waardoor de vertraging opgelopen door de overstroming van de fabriek in Bautzen in 2010 niet beboet kon worden. Zoals bekend hebben de nieuwe Rotterdamse metro's hier ook last van deze overstromingen gehad en nog een aantal gevallen.
- De nieuwe aankoop van trams loopt al sinds 2004 en er is nog altijd geen beslissing gemaakt. Het wordt nu wel definitief een echte aankoop en geen leaseconstructie.
- De vertraging in deze bestelling heeft gezorgd voor een revisie van 50 PCC-trams die in totaal 4,6 miljoen euro heeft gekost. Normaal onderhoud van de PCC-trams kost daarnaast ook nog eens 4,2 miljoen euro per jaar. Het onderhoud van 1 PCC-tram is dubbel zo duur als het onderhoud van 1 Hermelijn.
- De aankoop van de 13 trams die dit jaar geleverd worden was niet aanbesteed en had geen boete-clausule, waardoor de vertraging opgelopen door de overstroming van de fabriek in Bautzen in 2010 niet beboet kon worden. Zoals bekend hebben de nieuwe Rotterdamse metro's hier ook last van deze overstromingen gehad en nog een aantal gevallen.
- De nieuwe aankoop van trams loopt al sinds 2004 en er is nog altijd geen beslissing gemaakt. Het wordt nu wel definitief een echte aankoop en geen leaseconstructie.
- De vertraging in deze bestelling heeft gezorgd voor een revisie van 50 PCC-trams die in totaal 4,6 miljoen euro heeft gekost. Normaal onderhoud van de PCC-trams kost daarnaast ook nog eens 4,2 miljoen euro per jaar. Het onderhoud van 1 PCC-tram is dubbel zo duur als het onderhoud van 1 Hermelijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #
Offtopic: Kunnen we het topic gewoon niet hernoemen naar "Het Grote Tramtopic"
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #
Goed punt :pos:
Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #
Done :)Etienne schreef:Offtopic: Kunnen we het topic gewoon niet hernoemen naar "Het Grote Tramtopic"
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 134 gasten