Pagina 8 van 11

Re: Het grote tramtopic #2

Geplaatst: ma 30 jul 2012, 01:10
door Suus
Op http://www.linied.net/aktuelles/2012_mo ... _3234.html zijn enkele foto's te zien van de gemoderniseerde GT8SU in Düsseldorf. Hoewel de trams volgend jaar 40 jaar oud worden is besloten ze toch nog een renovatie totdat ze in 2017 uit dienst gaan.

Of het ook echt een verbetering is weet ik niet, zeker omdat de leren bankjes gesneuveld zijn voor hardschalen banken met blauwe gestoffeerde zitjes.

Re: Het grote tramtopic #2

Geplaatst: zo 05 aug 2012, 10:00
door Fles
Bee schreef: GT8SU
:D er is in elk geval geen geld verkwist aan een reclamebureau voor een gelikte naam als "RegioCitadis" of zo :pos:

Re: Het grote tramtopic #2

Geplaatst: wo 08 aug 2012, 12:29
door R-Flow
Fles schreef::D er is in elk geval geen geld verkwist aan een reclamebureau voor een gelikte naam als "RegioCitadis" of zo :pos:
"RegioCitadis" voor een Citadis die de regio in kan is natuurlijk ook absoluut niet voor de hand liggend.

Re: Het grote tramtopic #2

Geplaatst: wo 15 aug 2012, 21:32
door Meltrain
Wegens werkzaamheden op het Gemeenteplein in Mortsel (eindpunt van de lijnen 7 en 15) is de Antwerpse lijn 15 reeds afgelopen maandag verlengd naar het nieuwe eindpunt Boechout. Lijn 7 rijdt t/m 31 augustus niet verder dan de halte Koninklijkelaan.
Bron: De Lijn

Re: Het grote tramtopic #2

Geplaatst: wo 15 aug 2012, 21:44
door Fles
R-Flow schreef:
Fles schreef::D er is in elk geval geen geld verkwist aan een reclamebureau voor een gelikte naam als "RegioCitadis" of zo :pos:
"RegioCitadis" voor een Citadis die de regio in kan is natuurlijk ook absoluut niet voor de hand liggend.

Je bent niet echt ZO dom he, toe, zeg het :)

Re: Het grote tramtopic #2

Geplaatst: wo 15 aug 2012, 22:14
door Suus
Het was trouwens in eerste instantie de bedoeling dat lijn 15 vanaf deze maand wel naar Boechout zou gaan rijden maar dat reizigers volgende maand pas welkom waren, blijkbaar is men op het laatste moment toch bijgedraaid :)

Ow, wacht, toch een typisch Belgisch dingetje: pas op 1 september zullen de dienstregelingen op de haltes van lijn 15 vervangen worden. Tot die tijd mag niemand weten waar de tram naartoe gaat en hoe laat deze zal vertrekken :')

Re: Het grote tramtopic #2

Geplaatst: wo 15 aug 2012, 23:11
door Meltrain
Ik neem aan dat op de haltes Linkeroever t/m Gemeenteplein de tijden t/m 1 september hetzelfde blijven als voor de verlenging. Op 1 september gaat de nieuwe dienstregeling pas in en dan worden de vertrekstaten vervangen (en bij de overige haltes dus pas opgehangen).
De huidige situatie moet ook meer gezien worden als 'omleiding' en bij omleidingen worden er meestal ook geen nieuwe vertrekstaten gedrukt.

Re: Het grote tramtopic #2

Geplaatst: za 18 aug 2012, 12:39
door Ronald
Vanochtend een ritje gemaakt met de Thüringerwaldbahn (streektram naar Gotha). Zeker een aanrader:-)

Re: Het grote tramtopic #2

Geplaatst: ma 20 aug 2012, 21:43
door Suus
Waar rijdt dat tegenwoordig mee? Het laatste nieuws was dat ze bezig waren de Düwag-wagens eruit te werken en alleen nog maar Tatra's in te zetten toen ze opeens tweedehands Düwags-wagens uit Mannheim opkochten :?

Re: Het grote tramtopic #2

Geplaatst: ma 20 aug 2012, 23:41
door Ronald
Dit:

Afbeelding

Afbeelding

Tatra's dus. Andere types heb ik niet gezien, maar zo veel trams rijden er nou ook weer niet. En die lijn 4 is geweldig *O* .

Re: Het grote tramtopic #2

Geplaatst: di 21 aug 2012, 15:10
door Suus
Ah. En rijdt op lijn 6 nog steeds die in elkaar geknutselde tweerichtings-Tatra? (de enige ter wereld!)

Re: Het grote tramtopic #2

Geplaatst: di 21 aug 2012, 16:03
door Ronald
Grappig dat je dat vraagt. Ik zag vanuit lijn 4 inderdaad de tram op lijn 6, en zat sterk te twijfelen of het een tweerichtingstram was. Hij heeft gewoon deuren aan één kant en ik kon de achterkant niet goed zien. Het moet haast wel, anders zouden alle trams moeten driehoeken op het eindpunt Waltershausen Gleisdreieck. Vanavond zal ik een foto ervan plaatsen.

Re: Het grote tramtopic #2

Geplaatst: di 21 aug 2012, 21:29
door Ronald
Dit is het trammetje van lijn 6 bij Waltershausen Gleisdreieck waar aansluiting gegeven wordt op lijn 4 naar Gotha:

Afbeelding

Inderdaad een tweerichtingstram, op de foto zijn duidelijk de buitenspiegels aan de "achterkant" en de afwijkende voor-/ achterlichten te zien.

Re: Het grote tramtopic #2

Geplaatst: za 25 aug 2012, 01:03
door Suus
Zoals wellicht wel bekend is er in Ludwigshafen am Rhein een sinds eind 2008 ongebruikte tramtunnel tussen het Hbf en Rathaus-Center. Deze zomer is de noordelijke aansluiting van deze tunnel op het tramnet tussen de haltes Gartenstraße en Hemshofstraße opgebroken.

Nu heb ik ook vernomen dat men van plan is de tunnel op te vullen zodat er geen onderhoud meer aan gepleegd hoeft te worden. Hoewel de tunnel gesloten is moet er nog steeds onderhoud aan gepleegd worden om de veiligheid van het stukje tunnel bij het Hbf dat nog wel gebruikt wordt te waarborgen.

De tunnel is nooit een succes geworden omdat er door aandringen van de plaatselijke winkeliers geen verbinding tussen Mannheim en het nieuwe Hbf van Ludwigshafen mocht komen. Ze wilden namelijk niet dat de mensen die uit de trein stapten direct door zouden gaan naar Mannheim zonder hun geld in Ludwigshafen uit te geven. Echter, doordat het nieuwe Hbf de treinverbindingen naar Mannheim verbeterden stapt er bijna niemand meer in Ludwigshafen uit, ging er dus ook niemand meer naar het station van Ludwigshafen maar met de directe tramlijnen naar Mannheim, precies de lijnen die niet door de gebouwde tunnel liepen. Nadat er dichter bij de binnenstad en bij het centrale tramknooppunt ook nog een nieuw treinstation werd geopend was het helemaal gedaan met de reizigers van en naar het Hbf en daarom werd vanaf 2002 de tunnel alleen nog maar in de spitsuren gebruikt, tot men in 2008 besloot dat de duizend reizigers per dag die nog door de tunnel gingen het onderhoudsgeld niet waard was.

Ludwigshafen zich een paar decennia geleden zoveel dure infrastructuur heeft aangemeten dat de gemeente nu met een enorme kostenpost zit en dus moet er dus drastisch gesneden worden in de infrastructuur. Dat houdt ook in dat een deel van de op palen gebouwde snelwegen rondom de binnenstad afgebroken zal moeten worden omdat de kosten van renovatie onbetaalbaar zijn. Bovendien hebben ook deze snelwegen ze de stad niet opgeleverd wat er van verwacht werd: Auto's zouden snel naar de binnenstad van Ludwigshafen kunnen rijden zodat de inzittenden daar hun geld konden uitgeven, maar dat werd dat auto's snel Ludwigshafen passeerden en snel naar Mannheim doorreden waarna de inzittenden daar hun geld uitgaven.

Re: Het grote tramtopic #2

Geplaatst: za 25 aug 2012, 17:38
door Ronald
Ze hebben daar in Ludwigshafen wel een beetje last van een minderwaardigheidscomplex denk ik zo :?

Re: Het grote tramtopic #2

Geplaatst: za 25 aug 2012, 19:15
door Suus
Tja, dat krijg je als je eigenlijk als een buitenwijk van een grote stad gesticht bent maar in een andere deelstaat bevind, dan wordt je zelfstandig en krijg je dit soort toestanden van "wie heeft de grootste". De oorspronkelijke planning van alle tramtunnels in Ludwigshafen (waarvan alleen tunnel C is gebouwd) ging er vanuit dat de stad in 2010 225.000 inwoners zou hebben, het zijn er nu 164.000...

Re: Het grote tramtopic #2

Geplaatst: zo 26 aug 2012, 16:08
door R-Flow
Met 225.000 inwoners kan je hier een eigen tramnet vergeten.

Re: Het grote tramtopic #2

Geplaatst: zo 26 aug 2012, 16:20
door Ronald

Re: Het grote tramtopic #2

Geplaatst: zo 26 aug 2012, 17:26
door Jef400

Re: Het grote tramtopic #2

Geplaatst: zo 26 aug 2012, 18:42
door Suus
R-Flow schreef:Met 225.000 inwoners kan je hier een eigen tramnet vergeten.
Aan de andere kant van de Rijn ligt gelukkig nog een stad met 313.000 inwoners. Ooit werd het tramnet in Ludwigshafen door het trambedrijf van Mannheim uitgebaat, maar in de jaren 60 is dat opgesplitst en eind jaren negentig is het weer gefuseerd, waarbij ook de twee streektrambedrijven en het trambedrijf van Heidelberg in opgenomen zijn. :)

Re: Het grote tramtopic #2

Geplaatst: zo 26 aug 2012, 18:44
door Suus
Ronald schreef:Tsja... _O-
Nordhausen (43.000) en Halberstadt (41.000) hetzelfde laken een pak :mrgreen:

Gotha heeft ook nog een oude traditie van trambouw, van de Gothawagen zijn maar liefst 3000 exemplaren geproduceerd die tot halverwege de jaren 90 nog in algemene dienst deden, nu rijden ze alleen nog bij een aantal zeer kleine bedrijven en bij de museumtram in Naumburg.

Re: Het grote tramtopic #2

Geplaatst: zo 26 aug 2012, 20:49
door Anne
Met 14.200 inwoners kan je ook al een tramlijntje hebben in West-Europa.
Gmunden *O*

Re: Het grote tramtopic #2

Geplaatst: di 28 aug 2012, 18:25
door Fles
avl schreef:Met 14.200 inwoners kan je ook al een tramlijntje hebben in West-Europa.
Gmunden *O*

Ja! Daar ben ik geweest *O*

http://www.ovinnederland.nl/viewtopic.php?f=8&t=2908

Re: Het grote tramtopic #2

Geplaatst: di 28 aug 2012, 21:09
door Raymond
avl schreef:Met 14.200 inwoners kan je ook al een tramlijntje hebben in West-Europa.
Gmunden *O*
Niet al te lang meer, want in niet al te lange tijd wordt het tramlijntje gekoppeld aan de spoorlijn naar Vorchdorf en komen er nieuwe trams. Wel leuk om je kaartje gewoon bij de machinist te kunnen afrekeken op die spoorlijn trouwens.

Re: Het grote tramtopic #2

Geplaatst: di 28 aug 2012, 21:15
door Ronald
Fles schreef:
Ja! Daar ben ik geweest *O*

http://www.ovinnederland.nl/viewtopic.php?f=8&t=2908
Ik krijg ineens wel trek van die foto's :mrgreen: