Re: Het grote tramtopic #2
Geplaatst: za 01 sep 2012, 01:46
Op een ander forum plaats ik zo nu en dan fotoreportages van buitenlandse trambedrijven. Het zijn reportages van bezoeken van mij aan die steden van 2008 tot nu. Ik kan mij voorstellen dat hiervoor in dit topic ook interesse bestaat?
Angers, Frankrijk
Angers. Het is een stad die ligt in het kruis tussen de wat bekende (tram)steden Rennes, Nantes, Le Mans en Tours in west-Frankrijk. Op 17 augustus 2011 heb ik samen met drie vrienden deze stad bezocht vanaf een camping op een uur rijden van de stad. Uiteraard had ik de route zo gepland dat we keurig aankwamen op de Park-Relais (Park & Ride) van de stad, zodat ik leuk een stukje tram mee kon pikken.
Angers kent ongeveer 160.000 inwoners en is daarmee een middelmatige stad te noemen. Ondanks de populatie, kent Angers sinds 25 juni 2011 een tramlijn. De lijn is 12 kilometer lang en telt 25 haltes. Hoewel ik er geen foto's van heb, is het gedeelte in de binnenstad bijzonder, aangezien deze een stuk enkelspoor kent. Daarnaast wordt er daar gereden met APS, oftewel voeding via de grond. Dit is bij de meeste van ons al bekend bij het tramnet van Bordeaux. Volgens de voor mij beschikbare gegevens vervoert vervoerder Keolis 31.000 reizigers per dag. Op werkdagen wordt van 5:50 tot 0:30 gereden. Overdag wordt elke 8,5 minuut gereden, in de spits verdicht tot een zesminutendienst. Op de rustige zondagen een in Nederland onbekende 23/24 minutendienst.
Bij mijn bezoek leek het er op dat nog niet alles af was. Ok, de trams reden, maar het parkeerterrein was nog niet geheel klaar waardoor je zo naar binnen kon rijden. Dit was opzich niet een heel groot probleem, maar de parkeerautomaten waren nog niet geplaatst. Ten gevolge hiervan konden geen combikaartjes worden gekocht, waardoor het reizen met de tram duurder was dan op het internet vermeld stond.
De 17 Citadis 302 trams hebben wit als hoofdkleur, in het interieur met een mooie kleur groen afgewerkt. Hoewel het een nogal regenachtige dag was, kan ik me voorstellen dat het geheel er erg fris uit moet zijn bij beter weer.
Foto 1: Tram 1009 komt aan bij het eindpunt Roseraie. Via het overloopwissel buiten beeld reed de tram direct naar het vertrekspoor.
Foto 2: Binnenzicht met oog voor de dakbestickering.
Foto 3: Centrum van de stad, waar ik nog een foto van onze tram kon maken bij het wegrijden. Zoals enigszins is te zien op deze foto is ook het traject langs de tramlijn opgeknapt. De groene grasbanen doen de stad overigens altijd goed.
Foto 4: Het grootste kunstwerk is een nieuwe overbrugging over de Maine tussen de haltes Hopital - C.H.U. en Berges du Maine, hier gezien vanaf de westkant van de Maine.
De aankomende tram staat niet op de foto, maar op een filmje:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=DmlKhcq0dp8[/youtube]
Foto 5: Aan het eind van de dag waren we weer terug aan het beginpunt Roseraie. Nog even een foto van het materieel en dan weer terug naar de camping, naar het bier!
Angers, Frankrijk
Angers. Het is een stad die ligt in het kruis tussen de wat bekende (tram)steden Rennes, Nantes, Le Mans en Tours in west-Frankrijk. Op 17 augustus 2011 heb ik samen met drie vrienden deze stad bezocht vanaf een camping op een uur rijden van de stad. Uiteraard had ik de route zo gepland dat we keurig aankwamen op de Park-Relais (Park & Ride) van de stad, zodat ik leuk een stukje tram mee kon pikken.
Angers kent ongeveer 160.000 inwoners en is daarmee een middelmatige stad te noemen. Ondanks de populatie, kent Angers sinds 25 juni 2011 een tramlijn. De lijn is 12 kilometer lang en telt 25 haltes. Hoewel ik er geen foto's van heb, is het gedeelte in de binnenstad bijzonder, aangezien deze een stuk enkelspoor kent. Daarnaast wordt er daar gereden met APS, oftewel voeding via de grond. Dit is bij de meeste van ons al bekend bij het tramnet van Bordeaux. Volgens de voor mij beschikbare gegevens vervoert vervoerder Keolis 31.000 reizigers per dag. Op werkdagen wordt van 5:50 tot 0:30 gereden. Overdag wordt elke 8,5 minuut gereden, in de spits verdicht tot een zesminutendienst. Op de rustige zondagen een in Nederland onbekende 23/24 minutendienst.
Bij mijn bezoek leek het er op dat nog niet alles af was. Ok, de trams reden, maar het parkeerterrein was nog niet geheel klaar waardoor je zo naar binnen kon rijden. Dit was opzich niet een heel groot probleem, maar de parkeerautomaten waren nog niet geplaatst. Ten gevolge hiervan konden geen combikaartjes worden gekocht, waardoor het reizen met de tram duurder was dan op het internet vermeld stond.
De 17 Citadis 302 trams hebben wit als hoofdkleur, in het interieur met een mooie kleur groen afgewerkt. Hoewel het een nogal regenachtige dag was, kan ik me voorstellen dat het geheel er erg fris uit moet zijn bij beter weer.
Foto 1: Tram 1009 komt aan bij het eindpunt Roseraie. Via het overloopwissel buiten beeld reed de tram direct naar het vertrekspoor.
Foto 2: Binnenzicht met oog voor de dakbestickering.
Foto 3: Centrum van de stad, waar ik nog een foto van onze tram kon maken bij het wegrijden. Zoals enigszins is te zien op deze foto is ook het traject langs de tramlijn opgeknapt. De groene grasbanen doen de stad overigens altijd goed.
Foto 4: Het grootste kunstwerk is een nieuwe overbrugging over de Maine tussen de haltes Hopital - C.H.U. en Berges du Maine, hier gezien vanaf de westkant van de Maine.
De aankomende tram staat niet op de foto, maar op een filmje:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=DmlKhcq0dp8[/youtube]
Foto 5: Aan het eind van de dag waren we weer terug aan het beginpunt Roseraie. Nog even een foto van het materieel en dan weer terug naar de camping, naar het bier!