Openttd

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5810
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Openttd

Bericht door isadora »

Of de PrtScr-toets op je toetsenbord. 8-)
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Openttd

Bericht door Wubbo »

Western Soldier schreef:Ik ben er inmiddels uit wat betreft seinen. Er is nog wel één ding en dat is de groei van steden en industrieën. Ze worden enkel kleiner
Bij mij groeien de steden in het begin ook niet, maar dat komt volgens mij door de graphics die ik gebruik, er zijn dan geen grote gebouwen terwijl de grond in het centrum wel duur is. Komt vanzelf goed na een aantal jaar.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8778
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Openttd

Bericht door ArrivaBas »

Al gaat het dan vaak iets te snel, zeker als er ook busjes en/of trams gaan rijden. Ik heb nu steden die tegen de 25 tot 30 duizend inwoners aanzitten. :')
Nu ik het toch over mijn map ga hebben: Ik had treinen die oud waren en de krappe rijtijden niet meer konden halen, maar nu ik de belangrijke corridors met VIRM's en lange ICM's rijd (1 VIRM4-6/ICM10-11 per 60 dagen, samenloop elke 30) arriveren ze structureel met soms wel vijf dagen buffer op mijn stations. Toen bleek één station net te kort voor ICM11. :X :mrgreen:
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Openttd

Bericht door Western Soldier »

Ik begin nu aardig de mechanismen van het spel door te krijgen. Ik ben nu een map begonnen en heb nu een aardig netwerkje. Enige is dat ik helaas niet kan plakken op dit forum.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Openttd

Bericht door julsteren »

Ik loop er nu tegen aan dat heel veel variaties (dus allemaal uitlopers die samenkomen op de centrale sectie) van mijn voorstadstreintjes nu een beetje beginnen vast te lopen.

Afbeelding
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openttd

Bericht door Daniel »

Je doet, zo te zien aan de datum onderin, niet aan dienstregelingen? Weliswaar loopt het bij mij ook wel eens vast doordat een trein een onhandige dienstregeling heeft met een overkruisconflict, z'n kering niet haalt en vervolgens met steeds meer vertraging rijdt. Maar al met al geeft het een toch net wat beter spelverloop waarmee het ook makkelijker is alle reizigers op drukke trajecten te vervoeren (omdat de treinen regelmatiger rijden).

Hier bv. een screenshotje met de actuele vertrektijden van een van de stations. Zoals je ziet mooie gelijkmatige frequenties, waarbij ik ook gezamenlijke trajecten heb met twee treindiensten die samen een halfuursdienst vormen bijvoorbeeld...
Afbeelding

Op enkelsporige lijntjes komen de kruisingen zo ook mooi uit. Hier met een gelijktijdige haltering, maar heb ook trajecten met een vliegende kruising die precies past...
Afbeelding

En hier het stukje waar het netwerk ooit begonnen is, de lijn Nieuw Drogelsum - Purmsdrecht was de eerste. Door de sterk groeiende steden is dat inmiddels één van de meest complexe stukken in het netwerk geworden. Waarbij de twee treinen met SGMm rechtsboven zo'n treinserie met een slecht lopende dienstregeling vormen, geloof dat de ene nu met +15 en de andere met +45 rijdt, dus op blokafstand achter elkaar :P
Afbeelding
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
MdJ
Berichten: 4533
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Openttd

Bericht door MdJ »

@julsteren: Probeer, als je het wil oplossen, om je uitrijcapaciteit te vergroten. Dus middenspoor bovenin moet de rijrichting naar boven krijgen.
Bij twijfel: gebruik beton.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Openttd

Bericht door Western Soldier »

Ik vraag me af. Ik heb 2 steden met 5 tegels ertussen. Een station op een dergelijke locatie, gaat hij beide steden voeden?
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5231
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Openttd

Bericht door Lijn 45 »

:Y . De 3 blokken om een station heen worden erdoor bediend.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Openttd

Bericht door Western Soldier »

Het station ligt inderdaad op minder dan 3 velden van beide steden, maar werkt het ook zo dat een station voor 2 steden kan zorgen? Ik heb zelf een station (van 9 sporen) wat aan een stad ligt, met daarnaast ook een kolenmijn en fabriek, dus daar wordt minimaal passagiers, vee, graan en staal geaccepteerd, maar ik heb nog niet duidelijk of 2 steden groeien.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Openttd

Bericht door Wubbo »

Als het binnen het gebied van het station valt wordt het bediend, of dat nou 1, 2 of 27 plaatsen zijn maakt niet uit.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Openttd

Bericht door Karl »

Heb de departure board maar eens geïnstalleerd. Heb daar twee vragen over: hoe krijg je die in uren in plaats van dagen? Wat zijn tips om een dienstregeling op te zetten? En met name hoe je dat dan doet. Heb als testlijn een lijn met drie stations waar de middelste twee sporen heeft en ik twee treinen over wil laten rijden.
Het is een spectrum.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Openttd

Bericht door Western Soldier »

Is er eigenlijk een maximum tot wanneer dit spel loopt?
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5231
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Openttd

Bericht door Lijn 45 »

Voor zover ik weet niet.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Openttd

Bericht door Western Soldier »

Ik krijg het niet voor elkaar om een timetable te krijgen. Hoe doe ik dat?
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openttd

Bericht door Daniel »

Karl schreef:Heb de departure board maar eens geïnstalleerd. Heb daar twee vragen over: hoe krijg je die in uren in plaats van dagen?
In het hoofdscherm van het spel klik je op instellingen, dan klik je "interface" open en vervolgens "wall clock" waar je "Show time in minutes rather than days" op "Aan" zet.
Wat zijn tips om een dienstregeling op te zetten? En met name hoe je dat dan doet. Heb als testlijn een lijn met drie stations waar de middelste twee sporen heeft en ik twee treinen over wil laten rijden.
Wat ik zelf altijd eerst doe bij een nieuwe lijn (of nieuwe treindienst over een bestaande lijn) is de eerste trein bouwen, van orders voorzien en dan een ritje heen en weer laten rijden met in het dienstregelingsvenster de optie "auto aanvullen" ingeschakeld. Zodra de trein weer terug op het beginpunt is moet je dat wel uitzetten, anders blijft 'ie het actualiseren.
Op die manier heb je de minimaal benodigde rijtijden gemeten. Zelf pas ik dan vaak nog even de halteertijden op de stations aan omdat die bij een nieuwe lijn, doordat er nog niet zoveel passagiers zijn, soms te kort zijn. In tegenstelling tot bij NS blijven treinen in OpenTTD namelijk wel wachten tot iedereen ingestapt is.

Vervolgens kan je de dienstregeling gaan bijstellen afhankelijk van wat je wilt bereiken. Wil je een regelmatige uurdienst rijden bijvoorbeeld, dan zal de totale rijtijd van de route een veelvoud van 60 minuten moeten zijn. Zelf pas ik daar meestal de keertijden op de eindpunten van de lijn voor aan. Je kunt ook de rijtijden tussen station oprekken, maar dat maakt het lastig om de treinvolgorde op de tussenliggende route goed te houden als je netwerk complexer wordt en bijvoorbeeld aftakkingen gaat krijgen.
In jouw geval met een enkelsporig station en de kruising in het midden zal je er ook op moeten letten dat de tijd nodig om heen en weer te rijden naar het eindpunt aan beide kanten gelijk is. Of je plant voor een van beide richtingen een langere stop op het kruisstation in natuurlijk. Sowieso is enkelspoor wel het lastigste om goed te plannen in OpenTTD.
Overigens kan je om rijtijden te verlengen ook instellen dat de trein tussen twee stations met een lagere snelheid moet rijden. En als je de eerste trein een goede dienstregeling hebt gegeven is het een kwestie van de orders kopiëren naar de andere treinen en de begintijd in te stellen (bijvoorbeeld een uur na vertrektijd van de eerste trein).

Zo een beetje duidelijk?
Western Soldier schreef:Is er eigenlijk een maximum tot wanneer dit spel loopt?
Het spel blijft doorlopen, maar materieel kan wel verdwijnen in bepaalde jaartallen. Dat kan je in de instellingen echter uitzetten. Heb zelf bijvoorbeeld inmiddels SLT rijden, maar zou als ik het wil ook nog een nieuwe trein met Mat'46 kunnen bouwen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Openttd

Bericht door Western Soldier »

Dat is wel een heel geinige instelling. Ik ben nu een spel gestart vanaf het begin van het treintijdperk in Nederland: 1839. Enkel de Arend rijdt nu nog rond. Ik heb 3 reizigerstreinen en 3 met kolen.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Openttd

Bericht door Karl »

Dank voor je uitleg Daniël, het was nog wel even puzzelen hoe het precies werkt, maar ik heb nu een uurdienst met drie treintjes voor elkaar gekregen. :')
Het is een spectrum.
Chrysa
Berichten: 7982
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Openttd

Bericht door Chrysa »

Daniel schreef: Hier bv. een screenshotje met de actuele vertrektijden van een van de stations. Zoals je ziet mooie gelijkmatige frequenties, waarbij ik ook gezamenlijke trajecten heb met twee treindiensten die samen een halfuursdienst vormen bijvoorbeeld...
Hoe heb je die treinnummers gedaan? Of zijn dat gewoon de namen van de treinen zelf?
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Openttd

Bericht door Western Soldier »

Kan iemand trouwens aangeven hoe je een dienstregeling kan instellen?
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8778
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Openttd

Bericht door ArrivaBas »

Chrysa schreef:
Daniel schreef: Hier bv. een screenshotje met de actuele vertrektijden van een van de stations. Zoals je ziet mooie gelijkmatige frequenties, waarbij ik ook gezamenlijke trajecten heb met twee treindiensten die samen een halfuursdienst vormen bijvoorbeeld...
Hoe heb je die treinnummers gedaan? Of zijn dat gewoon de namen van de treinen zelf?
De treinnummers zijn voor zover ik kan zien de namen van de treinen zelf.

Ik kom even deze screen droppen:
Afbeelding
Hier is de situatie van vijf jaar terug op mijn map. Intussen is Hoorn het inwonertal van Sion ontstegen en loopt het daar rap op naar 42.000 inwoners.

Hoe verloopt de treindienst?
Elke corridor of lijn kent een dienstregeling in veelvouden van 60 dagen. Er zijn drie hoofdcorridors met IC's, namelijk Krabbendijke - Buren - Hessum, Krabbendijke - Veneburen en Sellingen - Krabbendijke - Hessum. Daaromheen liggen de overige zijlijnen en boemels. Op deze lijnen varieert de frequentie tussen elke 60 en 180 dagen een trein, geheel afhankelijk van de vraag langs de lijn. Eigenlijk stoppen Intercity's alleen op de stations in grote steden of met een belangrijke ligging, waar vaak een zijlijntje aftakt.
Materieelinzet is op elke afzonderlijke corridor gestandaardiseerd, nadat bleek dat een mix tot extreme vertragingen leidde. Ik heb te snel naar GTW's gegrepen op veel zijlijnen. Intercity's zijn altijd losse VIRM's of trio's ICMm. Sprinters op de hoofdsporen zijn of worden losse SLT's.
Omdat ik voor het eerst met dienstregelingen test, heb ik de storingen en onderhoud uitgezet. :X

Ik maak gebruik van de Nederlandse plaatsnamen GRF, waardoor ik realistische plaatsnamen krijg, zelfs die van willekeurige gehuchten.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openttd

Bericht door Daniel »

Chrysa schreef:Hoe heb je die treinnummers gedaan? Of zijn dat gewoon de namen van de treinen zelf?
Jup, zijn namen van de treinen. Waarbij de eerste trein dus xx00 is, tweede trein xx01 enzovoort.
Western Soldier schreef:Kan iemand trouwens aangeven hoe je een dienstregeling kan instellen?
Door op het knopje dienstregeling te klikken in het schermpje waarin je de orders opgeeft.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Openttd

Bericht door Western Soldier »

Die had ik gevonden, maar het schermpje die ik weleens voorbij zie komen met de uurtijden? Waar kan ik die schermpjes vinden?
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openttd

Bericht door Daniel »

Je bedoelt de live travel information in mijn eerste screenshot? Daarvoor moet je de departure boards/wall clock uitbreiding installeren.
Als je die hebt kan je via het schermpje met de stationsinformatie de actuele vertrektijden openen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Openttd

Bericht door Western Soldier »

Dat is dus een bestand wat los staat van die GRF dingen waarmee je bijvoorbeeld de Nederlandse treinen mee krijgt? Dank voor die duidelijkheid. Nu alleen nog uitvinden hoe ik dat kan installeren als het niet via het spelscherm zelf kan.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten