Openttd

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
jelmerrr
Berichten: 1809
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Openttd

Bericht door jelmerrr »

Kun je savebestand sturen?
chemie
Berichten: 672
Lid geworden op: do 01 mei 2014, 12:01

Re: Openttd

Bericht door chemie »

Mooi gemaakt. Praktisch alle verbindingen zijn overbelast! :D
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Openttd

Bericht door Lijn 45 »

Ziet er goed uit! Hoe ben je aan het departure scherm gekomen?
jelmerrr
Berichten: 1809
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Openttd

Bericht door jelmerrr »

Op de vorige bladzijde staat alle info. Chemie had dat heel netjes uitgetikt. Link stuurde hij ook.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Openttd

Bericht door Lijn 45 »

Bedankt! Daar ga ik eens mee spelen. :D
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Openttd

Bericht door SLToilet »

jelmerrr schreef:Kun je savebestand sturen?
Ik zal eens kijken. Ik doe het graag alleen ben ik nog op zoek naar het juiste kanaal. Dropbox oid is vergankelijk als ik ineens al mijn bestanden overzet, misschien rechtstreeks via TT-forums maar daar heb ik nog geen profiel.

Gisteren heb ik nog wat gesleuteld: ik heb een trein Den Haag-Enschede toegevoegd (1x/uur) en tussen Utrecht en Zwolle, Zwolle en Leeuwarden en Zwolle en Groningen heb ik stoptreinen ingevoegd. Allen rijden ze 2x/uur. Met uitzondering van enkele voorstadhaltes (waarop Vathorst weer een uitzondering vormt) zitten ze er allemaal in, om de vraag een beetje op te voeren heb ik een paar kleine dorpen ten noorden van Meppel en Staphorst toegevoegd als station. Ook wordt Steenwijk door de IC overgeslagen.

De sprinter tussen Utrecht en Zwolle zit overvol, de andere treinen zijn voorbij Steenwijk/Hoogeveen best leeg

De volgende slag die ik ga maken is de uitwerking van PHS8 van noordwest tot zuidoost. De lijnen in Noord-Holland tot aan Den Helder/Enkhuizen/Haarlem zijn aangelegd zodat ik geen twee keer hoef te klooien om iets leuks te maken. Doel is om dit alles passend te krijgen op bestaand spoor tot zover mogelijk. Niet alles zal daarbij tot aan Nijmegen en Eindhoven rijden en ook zal het e.e.a moeten worden verdubbeld: toch een afwijking van de werkelijkheid maar liever dat dan daarna een hoop gehannes om mijn fantasienetwerk te maken :wink:
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
chemie
Berichten: 672
Lid geworden op: do 01 mei 2014, 12:01

Re: Openttd

Bericht door chemie »

Enkelspoor is wel mogelijk in openttd, maar levert naar mijn mening meer drama op dan dat het goed doet. Het is veel werk om enkelspoor te krijgen met goed werkende passages. Afhankelijk van je doel natuurlijk. Als je doel is alle passagiers vervoeren, kun je het wel vergeten. Als je doel is, een zo realistisch mogelijk netwerk met ieder half uur een trein, zou je het in principe kunnen regelen, mits op de juiste plekken (niet realistische plekken) een inhaalspoor ligt.

De vorige keer dat ik een inhaalspoor constructie had, ontstond er een vliegende inhaal manoeuvre vlak bij een station. Is altijd een beetje gokken. Dubbelspoor werkt wat dat betreft een stukje beter - je half uur regeling blijft netjes behouden.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Openttd

Bericht door SLToilet »

Ik had er eigenlijk niet eens over nagedacht bij de lijnen naar Den Helder en Enkhuizen, ze zijn beiden dubbelspoor. Ik doelde eigenlijk op de lijnen naar Den Bosch en Maarn Aansluiting. Die verdubbel ik naar vier sporen om 8 IC's per uur/richting te verwerken. Wat daarna gebeurt met de vier extra IC's ben ik nog over aan het nadenken, maar het lijkt erop dat de lijn Ht-Tb chronisch overbelast blijft (in zowel OTTD als in het echt, zie de NMCA), om maar wat te suggereren. Of we gaan op de historische toer en de brug bij Rhenen wordt weer ouderwets een spoorbrug en de boog naar Nm wordt hersteld :mrgreen: .
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Openttd

Bericht door SLToilet »

Ik heb van tevoren maar vast mijn PHS-structuur bedacht voordat ik hem ga implementeren. Normaal gesproken doe ik het op de bonnefooi maar dit gaat er behoorlijk inhakken op delen van het netwerk. Zoals eerder vermeld ga ik oude spoorlijnen heropleven in het netwerk e.d. maar mijn steden werken nog niet echt mee: Veenendaal had al een station aan de noordkant (zeg maar De Klomp) die ik nog niet in gebruik heb genomen en stribbelt enorm tegen voor een tweede station waar in het echt Veenendaal Centrum ligt. Nijmegen had ik al helemaal ingekapseld in bebouwing om op dat station de lijnen winstgevend te maken. In Noord-Holland is alles er klaar voor *O* inclusief de controleposten van Amsterdam Centraal en Sloterdijk. De alternerende bestemmingen op de zuidtak zijn Tilburg-Tilburg Universiteit en Eindhoven Airport/Luchthaven geworden (tja, ik let nogal op leenwoorden :Y ).

Voor de bestemmingen aan de oostkant ben ik nog aan het kijken of de treinen tot Arnhem kunnen worden verlengd naar Doetinchem en Keulen/Dortmund. En ik kan natuurlijk ook niet wachten om treinen uit Nijmegen te verlengen naar Venlo en/of Krefeld (via Kleef) :Y . Zit allemaal op de kaart, die gaat tot voorbij Koblenz, maar net niet ver genoeg voor Mainz. Ik had hem afgesteld op Hamm (Westfalen) en Duinkerken, en op zoveel mogelijk België zonder op de Waddeneilanden in te boeten. Cambrai is de zuidelijkste stad, Givet en Jemelle moeten ook nog lukken om te plaatsen.

Afbeelding
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
chemie
Berichten: 672
Lid geworden op: do 01 mei 2014, 12:01

Re: Openttd

Bericht door chemie »

Het niet bedienen van een station terwijl het spel draait, is funest voor de waardering bij een gemeenteraad. Je kan op het internet wel opzoeken hoe je de magic bulldozer cheat kan openen - dan kan je alles aanpassen zonder dat het de gemeenteraad ook maar iets interesseert (Heb je niet van mij gehoord oké).

Zelf bouw ik meestal terwijl het spel gepauzeerd is, dat is een setting die je om kan switchen bij de instellingen. Voorkomt vaak dat soort problemen. In de op de vorige pagina beschreven patch pack zit een zogeheten plan list tool. Die kun je vinden onder het map menu. 1x links klik startpunt, 1x links klik eindpunt. Helpt mij meestal best aardig met het plannen van lijnen.

Het tijdschema ziet er leuk uit, hopelijk gaat het je lukken het zo te maken zoals gepland (:
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Openttd

Bericht door SLToilet »

Ik ga dit waarschijnlijk oplossen door een combinatie van het omkopen van die gemeente en nu ik het schema heb, met een stoptrein vanuit Utrecht via Bunnik, Driebergen en Maarn. Dan wordt het kijken of ik nog een redelijke keertijd en voorsprong het tav de IC en dan gaat die door tot óf Ede-Wageningen óf Arnhem.

Soms kan ik zelfs op de doorgaande sporen keren zoals gelukt is bij Roermond, Goes en in de beginfase van Zwolle (inmiddels opgeheven na introductie sprinter naar Utrecht).
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openttd

Bericht door Daniel »

Is het trouwens eigenlijk een beetje mogelijk om die departure screens toe te voegen zonder heel je OpenTTD installatie te vervangen? Draai hier nu net een wat nieuwere versie en dat bevalt eigenlijk wel, dus om nou weer te gaan downgraden :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Openttd

Bericht door ArrivaBas »

Volgens mij niet. De mod werkt ook alleen op Windows...
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openttd

Bericht door Daniel »

Da's in elk geval niet het probleem hier :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Openttd

Bericht door Lijn 45 »

Je hoeft niet te downgraden, de update werkt op alle versies van ottd. Wat ik heb gedaan is mijn game folder gekopieerd en hernoemd naa ottd-mod waarna ik de mod erover gezet heb. Je behoud zo je settings , saves en grf's.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openttd

Bericht door Daniel »

Degene die ik hier zogauw vond in dit topic was echter een download van een complete versie maar dan met modificaties. Waar vindt ik dan de versie die ik gewoon over de bestaande installatie heen kan zetten?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
jelmerrr
Berichten: 1809
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Openttd

Bericht door jelmerrr »

Wat is er in de nieuwe versie zo anders?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openttd

Bericht door Daniel »

Die ziet er net wat beter uit grafisch, had eerst nog de hele oude graphics. Maargoed, nu met de departure screens op 'n tussenliggende versie uitgekomen, 'tis nog even wennen maar wel leuk. Om te beginnen maar eens een los liggend diesellijntje een regelmatige uurdienst gegeven, maar voordat alles een dienstregeling heeft duurt nog wel even (ben er in m'n bestaande mega-savegame mee begonnen, die kent meer dan 500 treinen) :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Openttd

Bericht door Lijn 45 »

Daniel schreef:Degene die ik hier zogauw vond in dit topic was echter een download van een complete versie maar dan met modificaties. Waar vindt ik dan de versie die ik gewoon over de bestaande installatie heen kan zetten?
Dat is die versie als ik het goed heb, tenminste, ik heb 'm over een bestaande installatie heen gezet.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openttd

Bericht door Daniel »

Dat heb ik uiteindelijk dus ook gedaan, blijkt ook gewoon te werken als het een lichte downgrade is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Openttd

Bericht door julsteren »

Afbeelding

Dromund, 1905.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Openttd

Bericht door SLToilet »

Die is al lekker vroeg lekker complex *O*
Hoe complexer een netwerk des te leuker om weer uit te vogelen hoe dat het netwerk in elkaar steekt.

Over de dienstregeling van mijn "Nederland": Van het lijnennet rond PHS dat ik een week geleden had uitgewerkt is nu driekwart in dienst. De laatste twee naar het zuiden moeten wachten. Dit heeft ermee te maken dat de snelheid is verhoogd van 160 naar 240 waardoor het veel meer lijkt op de werkelijkheid. Ut-Ht duurt geen 44 maar slechts 31 minuten, redelijk vergelijkbaar met de 25-29 minuten in de werkelijkheid. Het materieel van VIRM is vervangen door een Shinkansen-dubbeldekker uit de 2CC-grf in wit-geel-blauw. De sprinters worden vervangen door een Spaanse HSL-trein die eigenlijk nog iets sneller kán (maar minder snel optrekt).

Maar de dienstregeling van de omringende lijnen is nog niet aangepast waardoor het al een rotklus was om met die snelheid naar Eindhoven te geraken maar Tilburg en Limburg lukken gewoon nog niet. Het materieel is net omgebouwd, nu de dienstregeling nog aanpassen. Hierna ga ik het westen nog onder handen nemen en uiteindelijk de Noordoost.

Pas dan kan gedacht worden aan o.a. de treinen Amsterdam-Groningen/Leeuwarden, Dordrecht/Den Haag-Amsterdam en Amsterdam-Enschede.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openttd

Bericht door Daniel »

Tja, dat werken met dienstregelingen maakt 't wel heerlijk ingewikkeld zo af en toe ja. Ik heb zelf 'n gewone random kaart in m'n mega-savegame nu voorzien van de vertrekschermen en ben nu langzaam maar zeker de treinen een dienstregeling te geven. Behoorlijke puzzel omdat ik gelijk een beetje regelmatige frequenties inbouw waardoor op bepaalde trajecten nu veel meer treinbewegingen zijn. Had bijvoorbeeld een nogal druk station (wat dus ook door veel treinen bedient wordt) op een stukje dubbelspoor waar treinen eerst lichte vertragingen opliepen en die vervolgens niet meer in konden halen. Daardoor keerden ze weer met vertraging en had ik op een zeker moment treinen met 2 uur vertraging rijden. Verdubbeling van het aantal sporen op het eindpunt en viersporigheid op het drukke uiteinde van de lijn hielp nog maar weinig, uiteindelijk het bewuste station maar voorzien van een middenspoor dat afhankelijk van de drukte in beide richtingen gebruikt kan worden. Nu is 't enigszins onder controle.

Maargoed, op de hub in dit deel van het netwerk (station Hilkerk) heeft nog niet alles een dienstregeling. Alles wat "Trein xxx" in het vertrekscherm heet moet nog, waarvan er één serie is die onderweg hier kopmaakt, dat gaat nog de grootste puzzel worden.
Afbeelding
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
jelmerrr
Berichten: 1809
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Openttd

Bericht door jelmerrr »

Ik heb 1 heel klein probleempje, hopelijk kan iemand helpen: hoezo nemen de treinen bij mij niet de routeseinen van achteren?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openttd

Bericht door Daniel »

Dan heb je éénrichtingsrouteseinen i.p.v. normale routeseinen geplaatst :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten