Pagina 1 van 16

Openttd

Geplaatst: wo 29 aug 2012, 18:37
door Jef400
Hallo, medeforumleden. Wordt er nog veel Openttd gespeeld bij jullie. Zo ja hebben jullie intresse in een nieuwe map als basis voor een beveiligd Openttd-ovinnederland kampioenschap

Re: Openttd

Geplaatst: wo 29 aug 2012, 19:39
door Etienne
Ik heb het nog wel op de computer staan, maar heb het al heel lang niet meer gespeeld. :)

Re: Openttd

Geplaatst: wo 29 aug 2012, 20:35
door Daniel
Ik heb 'm ook nog en speel het nog best geregeld, maar niet echt tijd en zin in een kampioenschap ermee hoor.

Re: Openttd

Geplaatst: wo 29 aug 2012, 20:52
door Jef400
Wedstrijdje is ook goed.

Re: Openttd

Geplaatst: zo 02 sep 2012, 22:25
door Wubbo
Ik speel het wel, maar onregelmatig. Soms ook maanden niet.

Ik ben nog wel af en toe bezig met het maken van een Nederland-scenario, misschien is dat een idee om eens te spelen?

Re: Openttd

Geplaatst: di 04 sep 2012, 18:50
door Stéphane
Ooit heb ik dat gespeeld, maar ik kan dat nog wel vanonder het stof halen.
Ik vind dit wel zo'n spel waarbij als je begint, je moeilijk kan stoppen.

Re: Openttd

Geplaatst: di 04 sep 2012, 19:48
door Jef400
Wubbo schreef:Ik speel het wel, maar onregelmatig. Soms ook maanden niet.

Ik ben nog wel af en toe bezig met het maken van een Nederland-scenario, misschien is dat een idee om eens te spelen?
Lijkt mij leuk

Re: Openttd

Geplaatst: vr 26 jul 2013, 10:52
door julsteren
Hier wat video-voer, heeft geen geluid maar het geeft wel weer wat ik met openttd allemaal maak.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=0Bajw3xg ... detailpage[/youtube]
Gefilmd met mijn mobiele telefoon, matrieel: DE5, je ziet ook een paar treinen uit Tsjechië rijden.

Re: Openttd

Geplaatst: di 30 jul 2013, 13:32
door deadlock
Waarom bouw je je depots zo achterlijk? En je weet dat er talloze stukken software zijn waarmee je dit kan capturen ipv een mobiele telefoon gebruiken?

Re: Openttd

Geplaatst: di 30 jul 2013, 15:58
door Stéphane
@Julsteren, er zitten wel een paar mooie kruisingen in.
Zou je soms eens een screenshot van je scenery vanuit de lucht kunnen maken? Dan krijgen we een beetje een idee van hoe die in elkaar zit.

Re: Openttd

Geplaatst: di 30 jul 2013, 17:15
door julsteren
deadlock schreef:Waarom bouw je je depots zo achterlijk? En je weet dat er talloze stukken software zijn waarmee je dit kan capturen ipv een mobiele telefoon gebruiken?
Mijn computer kan dit amper aan, ik kan ook niet met te grote maps spelen.
Stéphane schreef:@Julsteren, er zitten wel een paar mooie kruisingen in.
Zou je soms eens een screenshot van je scenery vanuit de lucht kunnen maken? Dan krijgen we een beetje een idee van hoe die in elkaar zit.
Afbeelding

Re: Openttd

Geplaatst: di 30 jul 2013, 22:39
door Suus
Voor de liefhebber, ik speel af en toe een potje, ik heb wat screenshots gemaakt van mijn aansluitingen

Afbeelding
Bielebach Hauptbahnhof en de aansluiting van de HSL-Noordwest daar vlakbij.
Afbeelding
HSL-Middenland aansluiting op de spoorlijn Großkreus - Arnshausen am Main.
Afbeelding
Kornwestheim.
Afbeelding
Arnshausen am Main.
Afbeelding
Hier doorsnijdt de HSL-Middenwest in aanbouw Dannenmünster. Dit is het enige stukje dat al in gebruik is.
Afbeelding
Vanwege een beperkte hoeveelheid verkeer is de HSL-Noordkust op sommige stukken gemengd met het overig verkeer. Hier de aansluiting naar Bad Erlangen. De doodlopende spoorlijn aan de noordkant gaat voor een stoptrein naar een kuststadje vlakbij gebruikt worden.

Afbeelding
Een overzichtskaartje. Je ziet dat er op sommige punten nog doodlopende spoorlijnen zijn, hier heb ik plannen voor getekend in mijn schetsblok maar aangezien ik altijd veel te veel treinen laat rijden ben ik vaak bezig met knelpunten oplossen voordat ik een nieuwe lijn kan aansluiten.

Re: Openttd

Geplaatst: di 30 jul 2013, 23:43
door deadlock
Zo te zien is Bee de enige die snapt hoe het werkt op enkele kleine dingen na.

Re: Openttd

Geplaatst: wo 31 jul 2013, 08:09
door Daniel
Hmm, toch maar eens de nieuwe versie downloaden denk ik. Die graphics zien er tegenwoordig wel weer een stukje beter uit.
Zal vanavond ook eens wat screenshots uit mijn mega-savegame plaatsen. Had ´t gister al geprobeerd, maar op een of andere manier kan ik de screenshots die ik in OpenTTD zelf maak nergens terugvinden (zouden standaard in de installatiemap moeten belanden, maar daar staan ze niet)

Re: Openttd

Geplaatst: wo 31 jul 2013, 12:41
door Suus
Een groot deel van de graphics is wel zelf aangepakt. De treinen komen uit de DB Set XL, de stations uit NewStations en voor de steden gebruik ik de Total Town Replacement Set :)

Re: Openttd

Geplaatst: wo 31 jul 2013, 13:10
door Jef400
Lol, ik gebruik ook de DB set en New Stations. Enige verschil is de Swedish houses set, die ik gebruik.

Re: Openttd

Geplaatst: wo 31 jul 2013, 14:15
door julsteren
Ik gebruik bij de game die ik nu ga spelen, en waar straks wat shotjes van komen, de Zweedse huizen, de DACH train set en ook NewStations.

Re: Openttd

Geplaatst: wo 31 jul 2013, 15:49
door marvinkok
Zal ook eens wat shots maken.
Kan je al wel vertellen dat ik de DBset XL gebruik samen met de Dutch Trainset en de uitbreiding met Duitse Dosto's.
Daarbij de TTRS met Nederlandse seinen en bovenleiding en de Dutch Tramset. Ben nu met een 2048x2048 aan het spelen, maar zeker icm het warme weer trekt mijn laptop dat niet zo goed :p

Re: Openttd

Geplaatst: wo 31 jul 2013, 16:58
door marvinkok
@Daniël: ik vond mijn shots terug in "Documents\OpenTTD\screenshots"

1. Dit is een overzichtsplaatje van het belangrijkste stedelijke gebied in mijn map. In het midden liggen Enschede en Hengelo als hart van de kaart. Vrijwel alle plaatsen op de kaart zijn opgenomen in een S-Bahnnetwerk, bestaande uit een ringlijn en nog 8 andere lijnen welke vrijwl allemaal via het Hoofdstation lopen. De belangrijkste spooras loopt van links naar reschts, met links en rechts een viersporige aftakking naar het noorden. Links en rechts net buiten beeld zijn nog aftakkingen naar het zuiden. Linksboven het hoofdstation is nog het goederenstation te zien.

Afbeelding

2. Dit is het hoofdstation in stijl van Berlin Hbf. De onderste 4 perrons zijn van de S-Bahn. De S-Bahn staat geheel los van de rest van het netwerk. Hier zijn ook de verschillende treinsets te zien en als je goed kijkt zie je Amsterdamse Combino's

Afbeelding

3. Het centrale goederenstation. Hier wordt alle ijzererts uit de gehele map verwerkt tot staal. Dit staal gaat vervolgens naar het westen om daar verder verwerkt te worden tot goederen. Het hout uit de stadsregio wordt met vrachtwagens hierheen gebracht en overgeladen op de trein naar hetzelfde station als de staaltreinen. Verder komen er ook nog kolentreinen. Vanuit de fabriek in het westen van de map worden goederen onder andere hierheen verscheept om met vrachtwagens verdeeld te worden over de plaatsen in de regio.

Afbeelding

4. De goederentreinen tussen de 2 grote goederenstations rijden het gehele stuk over een eigen goederenspoorlijn, die het grootste deel parallel loopt aan de gewone lijn, zoals hier te zien is.

Afbeelding

5. Dit is het fabrieksstation. Hier komen alle staal- en houttreinen binnen en vertrekken de goederentreinen naar steden overal in de map. Linksboven is nog net een stukje te zien van een groot opstelterrein, daar staan nog wat goederentreinen die momenteel over zijn door het sluiten van mijnen, bossen, etc. De ICE's zijn ICE TD's die rijden over het noordelijke deel van de map, waar het spoor niet geëlektrificeerd is.

Afbeelding

6. Terug bij de stadsregio zien we hier het Oostelijke kruispunt. Van linksonder komt de hoofdlijn vanaf Enschede, met een aftakking naar het noorden. Helemaal rechtsboven is net buiten het station van Groot Vinkswijk nog net een stukje van de zuidelijke aftakking te zien. De van linksboven naar rechtsonder lopende S-Bahn is onderdeel van de ringlijn, die hier de hoofdas kruist.

Afbeelding

7. Dit is een aansluiting in de zuidoostelijke hoek van de map. van linksboven komt de hoofdlijn vanaf de stadsregio, van linksonder de hoofdlijn langs de zuidelijke rand van de map en dat gaat rechtsboven door naar Hellenzwaag, de grote stad in de zuidoosthoek van de map. Het spoor dat rechtsonder verdwijnt is de goederenlijn die Hellenzwaag van goederen voorziet. Zag na het maken en uploaden van het shot pas dat er geen treinen te zien zijn...

Afbeelding

Re: Openttd

Geplaatst: wo 31 jul 2013, 20:32
door julsteren
Ik vond nog een andere map (veel leuker).
Ik vind het mooier om netwerken met veel enkelsporige diesellijntjes te maken die op centrale dubbel of vier sporige lijnen aantakken.


1. Een overzicht van de centrale spoorstad met Amstelstad als middelpunt.
Afbeelding

2. Amstelstad zelf, met een door ruimtegebrek rotstation, die ik nog ga aanpassen tot een dynamisch spoorwegknooppunt.
Afbeelding

3. Het noordelijke eindpunt van de centraalspoorweg, naar het zuiden loopt dus die centraalspoorweg, naar het westen de lijn naar Coevorden en naar het Noordoosten een regionaal lijntje die halverwege de lijn naar Coevorden daar weer aantakt en op deze lijn rijden alleen stoptreintjes met VIRM.
Afbeelding

4. Coevorden, zo'n 3 uur real-live (dus niet in-game) reizen vanaf Amstelstad. Uit het oosten komt de lijn naar het station op het vorige plaatje, en op het volgende plaatje ga je de lijn uit het zuiden zien.
Afbeelding

5. De lijn uit Coevorden op het verste punt? Nee. Er begint hier een diesellijntje die een deel van een veel groter netwerk is, alle treinen in dit gebied zijn van Syntus.
Afbeelding

6. Vanuit Amstelstad is dit het Zuid-Westelijke punt van de centrale as, Hellenhoven, er gaat vanuit hier een lijn nog verder naar het zuiden toe.
Afbeelding

Re: Openttd

Geplaatst: wo 31 jul 2013, 21:11
door Daniel
Bee schreef:De treinen komen uit de DB Set XL, de stations uit NewStations en voor de steden gebruik ik de Total Town Replacement Set :)
Ah op die manier. Mij vielen vooral ook de andere bruggen op, maarja, nieuwe GRFjes kan je geloof ik niet toevoegen in een bestaand spel... Zelf heb ik wel de Dutch Trainset erin zitten, de trams heb ik ooit gedownload maar kwam gister opeens tegen dat ik een instelling zo heb staan dat er maar één custom set tegelijk actief kan zijn, weet ik eindelijk waarom ik geen trams kon bouwen :mrgreen:

1. West Amsterrecht is het grootste station op de kaart. Deze stad was er eentje die maar reizigers bleef genereren en dus door zeer veel treinen wordt bediend. Het treinverkeer liep daardoor nogal eens in de soep, vandaar dat het station toen fors vergroot is met diverse controleposten om de kopmakende treinen naar de kopsporen te leiden die het best bij hun afkomst passen en de doorgaande treinen naar de doorgaande sporen.
Afbeelding

2. Het goederenverkeer is vrij geconcentreerd op een aantal assen. Zo gaat al het hout uit de kaart naar de houtzagerij van Terdricht waarvandaan de goederen weer naar een naburige stad worden afgevoerd in een containertrein. De houtzagerij ligt vlak naast een historisch gegroeid groot knooppunt van sporen waar de sporenspaghetti onlangs enigszins gebundeld is. Rechts bovenaan de S-Bahn van Wamserkerk die bij deze ombouw een volwaardige ringlijn is geworden met een uitloper naar Terdricht. Over de lijn van links boven naar rechts onder rijden nu doorgaande treinen die vanuit het zuiden via Terwater (de stad linksboven) naar Terdricht komen. Voor de ombouw moesten de S-Bahntreinen uit Wamserkerk nog via Terwater rijden en eindigden ze op het centrale station van Wamserkerk. Via dat station rijden nu alleen nog hogesnelheidstreinen (via de HSL die je onder het station midden-boven door ziet gaan)
Afbeelding

3. Voor z'n omvang kent Uithuisohalen een groot aantal reizigers, wat ook wel te zien is aan het aantal treinen. Deze waren hier overigens vrij massaal vastgelopen door een gestrande trein die een onmogelijke route wilde nemen en daardoor geen veilig kreeg. Door Uithuisohalen Vallei komt net een van de olietreinen die vanuit twee havens naar een raffinaderij aan de andere kant van de lijn rijden. De tweede olielijn ligt vrijliggend onder Uithuisohalen Centraal.
Afbeelding

4. Aan de andere kant van de heuvel links op de vorige screenshot ligt de haven van Hoendorade. Tankers voeren de olie aan vanaf boorplatformen waarna deze overgeladen wordt op de wachtende treinen (die hier pas vertrekken wanneer ze volledig volgeladen zijn).
Afbeelding

5. Ook de goederen-as voor het houttransport heeft deels een eigen dubbel spoor waarmee het de lijn langs Drogenricht en Spijksduinen kan omzeilen waarover alleen stoptreinen rijden. Linksonder voegen deze sporen in op de drukke ringbaan om Veenschede / Leeuworecht heen.
Afbeelding

6. De lijn Hardonisse - Hilrum is het lijntje waarmee het hele netwerk ooit begon. In de tussentijd zijn de steden wel behoorlijk gegroeid en is er tussen beide steden door druk verkeer met olietreinen. Hoewel er wat elektrische lijnen rond om de steden bij gekomen zijn is de oude hoofdlijn die vanaf rechtsboven doorloopt naar een naburige stad nog altijd een diesellijntje waar de dienst vrijwel volledig door setjes DM'90 van uiteenlopende lengte wordt uitgevoerd.
Naast passagiersvervoer rijden er ook diverse kolentreinen over deze diesellijn die vervolgens afbuigen naar dezelfde lijn als door de olietreinen gebruikt wordt om een centrale naast de raffinaderij van steenkool te voorzien.
Afbeelding

Re: Openttd

Geplaatst: wo 31 jul 2013, 22:15
door Etienne
Ik speel OpenTTD zelden, maar als ik dat speel gebruik ik vaak de kaart van Nederland. Alleen pakt die kaart niet de Nederlandse treinenset enz. :|

Re: Openttd

Geplaatst: do 01 aug 2013, 09:38
door deadlock
marvinkok schreef:[...]
Kijk eens even, zo hoort het (y)

Re: Openttd

Geplaatst: do 01 aug 2013, 12:40
door julsteren
@Marvinkok, ik zag dat je de Modern Station set gebruikte, ik kan er niet uitkomen om de gebouwen van Berlin hbf en Racoon City te bouwen. Hoe heb jij dat gedaan?

EDIT: ik ben er al uitgekomen :D

Re: Openttd

Geplaatst: vr 02 aug 2013, 08:13
door marvinkok
deadlock schreef:
marvinkok schreef:[...]
Kijk eens even, zo hoort het (y)
Thanks, doe mijn best ;)