Openttd

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
deadlock

Re: Openttd

Berichtdoor deadlock » Wo 28 Okt 2015, 20:34

Ik ben even een screenshot aan het maken van mijn meest recente map. 130.000x65.000 pixels dus duurt even. Daarna ga ik die in deze topic posten :)
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

jelmerrr

Berichtdoor jelmerrr » Za 16 Jan 2016, 17:26

MdJ schreef:Dat kan wel, had ruimte nodig op dropbox voor studiegerelateerde zaken.

Ik heb de laatste savegame van dit spel de dienstregeling van Nederland per wijzigingsblad van april 2014.

Hier de savegame en de newgrf's.
https://www.dropbox.com/sh/fkbujhpjatbzjfr/AADSUQVWUy0KZpooFxEwYE2ia?dl=0

Daarnaast heb je de nieuwste nightly versie nodig:
http://www.openttd.org/en/download-trunk

Ik kan het dropbox bestand niet meer vinden?

Hainje

Berichtdoor Hainje » Za 16 Jan 2016, 17:29

Dikke kans dat het inmiddels uit zijn dropbox verwijderd is.
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

jelmerrr

Berichtdoor jelmerrr » Za 16 Jan 2016, 18:25

Volgens mij ook

MdJ

Berichtdoor MdJ » Za 16 Jan 2016, 23:10

Dat weet ik ook wel zeker :)
Bij twijfel: gebruik beton.

jelmerrr

Berichtdoor jelmerrr » Zo 17 Jan 2016, 07:53

MdJ schreef:Dat weet ik ook wel zeker :)

Kun je hem nogmaals uploaden? Dat zal zeer leuk zijn :pos: :lol: :lol:

MdJ

Berichtdoor MdJ » Zo 17 Jan 2016, 15:40

https://www.dropbox.com/sh/g15jbloiikuf ... sMxya?dl=0
:wink:
Ik heb de download-grf's er ook maar bij gedaan.

jelmerrr

Berichtdoor jelmerrr » Zo 17 Jan 2016, 17:15

Openttd kan hem niet vinden:-(

MdJ

Berichtdoor MdJ » Zo 17 Jan 2016, 18:18

Het.SAV bestand in " Save" zetten.
De Newgrf's die in de dropboxfolder staan ook toevoegen bij newgrf.

En je moet de nightly-versie (recentste versie) hebben van openttd:
https://www.openttd.org/en/download-trunk

jelmerrr

Berichtdoor jelmerrr » Di 19 Jan 2016, 17:44

mdj, Hoe heb je die kleuren gedaan?

jelmerrr

Berichtdoor jelmerrr » Ma 15 Aug 2016, 17:33

MdJ schreef:Het.SAV bestand in " Save" zetten.
De Newgrf's die in de dropboxfolder staan ook toevoegen bij newgrf.

En je moet de nightly-versie (recentste versie) hebben van openttd:
https://www.openttd.org/en/download-trunk

Is het goed als ik jouw map gebruik voor een filmpje op youtube? Ik maak mijn eigen dienstregeling met dezelfde materieel als dat de NS irl heeft. En ook geen tijden dan.

MdJ

Berichtdoor MdJ » Ma 15 Aug 2016, 18:06

Prima

jelmerrr

Berichtdoor jelmerrr » Ma 15 Aug 2016, 20:02

MdJ schreef:Prima

Mooi.
Linkje naar dienstregeling: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1IBfJl7X6o6uyahfu0d8xfS7MH8PPhwp8J1C-TzfOLfI/edit?usp=sharing
Ik bewerk het steeds als ik ook iets doe in openttd

jelmerrr

Berichtdoor jelmerrr » Ma 22 Aug 2016, 09:28

Mdj: ik heb zelf ff Utrecht Lunetten/Vaartsche Rijn aangepast en viersporigheid door getrokken naar Houten.

Nieuwe situatie:
Afbeelding

Utrecht Vaartsche Rijn is volgens mij met 8 sporen waarvan 4 met perron dus mogelijk ga ik dat later ook aanpassen. Ik heb niet heel precies nagemaakt.

SLToilet

Berichtdoor SLToilet » Za 29 Okt 2016, 20:58

Ik speel het spel sinds begin 2015 nadat een bekende van mij dit spel heeft aangeraden. En inderdaad, ik raak al snel ondergedompeld in dit spel.

In één scenario heb ik met de 2cc-grf de metro's tot het maximale gedrukt, iedere drie minuten vloog er mij een om de oren. Ik heb kaarten gemaakt tot 150 stations die vreselijk langzaam werden (daarom ook aspiraties voor een nieuwe). En vele landkaarten waarmee ik aan de slag ben geweest: eentje waarmee ik Jakarta verbond met Irkoetsk per vliegtuig (en veel meer, na 130 bestemmingen en toestellen (veelal A380s) begon OpenTTD mij te haten), maar ook een met trams in Rotterdam en omgeving en een aangepaste kaart van Nederland (tav een 2k-kaart) waar ik wél ruimte had om acht sporen naast elkaar middenin Amsterdam neer te kwakken.

Momenteel ben ik bezig met een kaart van Scandinavië. Inmiddels zit ik al dik in de 23e eeuw. Daarbij heb ik ook de departureboardswallclock-mod geïnstalleerd en de tijd van één minuut (in plaats van een dag) gehalveerd (bedoeld voor wat kleinschaligere projecten zoals een 4K-kaart van Brabant die ik zelf heb gemaakt, waarbij zelfs Giersbergen en Heukelom niet ontgaan zijn). Inmiddels bestaat de vloot uit zo'n vijftig X2000-treinstellen (twee aan elkaar gekoppeld met ieder vijf rijtuigen, totale lengte =5). Die krengen zijn peperduur, plus dat er een aantal steden nog ontbraken (zoals Drammen, Vejle, Katerineholm, Hudiksvall, noem maar op) duurt het allemaal eventjes. De drukste trajecten (Stockholm-Oslo/Kopenhagen/Helsinki) hebben een strakke tienminutendienst, voor Kopenhagen wordt ook afgewisseld met Malmö, met overstap in Helsingborg kan dan weer verder worden gereisd, tevens naar Göteborg en Kalmar. Göteborg heeft ook een eigen lijn naar Stockholm en naar Oslo. Oslo heeft een lijn naar Kristiansand. Vanaf Malmö rijden treinen naar Odense en Aarhus/Aalborg via Kopenhagen. Helsinki is verbonden met Oulu, Tallinn en Moermansk (*breekt alle natuurwetten*). De nieuwste lijn gaat naar Kiruna via Umeå en Luleå. Aparte infrastructuur: de Helsingbrug, de Alandverbinding, de Estland-Finlandbrug en de rechtstreekse Sjaelland-Jutlandbrug. Vooral Noorwegen is nog vrij onontgonnen. De steden houd ik voorlopig klein totdat ik zeker weet dat alle belangrijke plaatsen erin zitten.

Dat laatste deed me ook denken aan de frustraties die ik had bij een Nederlandse 2K kaart (standaard te vinden in de downloadlijst in het spel). Wou toen een stoptreindienst Tb-Ehv introduceren, maar waar was Best? En Leiden groter dan Tilburg terwijl ook Oegstgeest is opgenomen in de kaart, serieus?

SLToilet

Berichtdoor SLToilet » Zo 30 Okt 2016, 08:17

Ik heb net het opgeslagen spel van al die Nederlandse treinen bekeken: alhoewel dit duidelijk gebaseerd was op de kaart waar de hele regio Rijnmond zowat verkeerd ligt was ik wel onder de indruk. Een ongelooflijke mengelmoes van treinen van Den Helder tot Keulen en Roodeschool tot Brussel-Zuid. Wel zag ik een aantal dingen die mij opvielen:

- Het was druk, wellicht zelfs té druk waardoor een strak georganiseerde dienstregeling onmogelijk is. Zelf ben ik autistisch genoeg om er een strakke dienstregeling te willen opzetten die vloeiend verloopt. Maar gelukkig stonden de storingen al uit.
- Een aantal knooppunten loopt helemaal vast: Utrecht, Zwolle en Leeuwarden zijn er het slechtst aan toe. Maar gezien de grootte van het scenario was ik al blij dat Amsterdam en Rotterdam ook zonder ingrepen al vloeiend doorstroomden. Wellicht het gevolg van de geinstalleerde grf's met betrekking tot de seinen?
- Die grf's heb ik allemaal aan de praat gekregen na enig gepriegel, de naamswijzigingen van de german.grf met nog een .grf erachter hielp, de exacte datum en versienummer van de newstations-grf erbij ook. Nu werkt alles naar behoren.

jelmerrr

Berichtdoor jelmerrr » Za 05 Nov 2016, 19:04

SLToilet schreef:departureboardswallclock-mod geïnstalleerd en de tijd van één minuut (in plaats van een dag) gehalveerd

Hoe werkt zo'n mod eig? Over dat opgeslagen spel: ik was er zelf ook van onder de indruk maar heb zelf er van alles aan veranderd (oude stations toegevoegd). Dus qua realiteit minder maar niet waar ik mee bezig ben :D

chemie

Berichtdoor chemie » Zo 06 Nov 2016, 21:09

jelmerrr schreef:lokquote

Je kan hier een groot samengesteld patchpack downloaden. Je kan de inhoud van het patchpack gewoon lezen op die pagina. In de pagina staan linkjes naar andere topics die uitleggen hoe de mod's werken.

Over het departure board:
Bij instelling komt een instelling die je toestaat de tijd in dag-maand-jaar om te zetten naar een tijdstip. Zodra je een timetable toevoegt aan je trein/bus/tram/vliegtuig/boot, kun je deze volgorde zien in het departure board. Hier zie je een voorbeeld hiervan. Ik heb de trammen/bussen uitgezet omdat deze het hele bakje vullen.
Het maken van een timetable is ook eenvoudiger in deze patchpack, je kan gewoon automate met autoseparate gebruiken. Het "calling at: ..." beweegt door je scherm heen als het meer is dan weergegeven kan worden. Werkt alleen als het spel niet gepauzeerd is.

Ik speel nu al een tijdje met deze patchpack, als je er vragen over hebt hoor ik het wel.
Oja, ik neem aan dat je engels begrijpt :X

Daniel
OVNL-beheerder

Berichtdoor Daniel » Zo 06 Nov 2016, 21:49

Als ik nu die departure boards wil toevoegen moet ik dan simpelweg de huidige OpenTTD bestanden vervangen door die uit de betreffende download? Er zit wel een readme bij maar die geeft nergens weer hoe ik het aan een bestaande installatie kan toevoegen.
En iemand er een beetje bekend mee of 'ie ook compatible is met savegames. Heb 'n hele grote namelijk waar ik al tijden in speel en niet zo'n zin om weer helemaal opnieuw te beginnen.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

SLToilet

Berichtdoor SLToilet » Ma 07 Nov 2016, 18:29

Ik open de departure boards in de aparte, meegeleverde versie van OpenTTD (wel eerst unzippen), de bestaande bestanden kun je gewoon openen door de juiste folders te kiezen als je een spel gaat laden. In mijn geval was dat in Mijn Documenten, maar dat verschilt voor iedereen. Voor die folders kun je misschien ook kijken in de andere versie van OpenTTD waar je ze hebt opgeslagen (je kan daar terugvinden wat de bovenliggende folders zijn),

Daniel
OVNL-beheerder

Berichtdoor Daniel » Ma 07 Nov 2016, 19:37

Savegames staan hier ook in mijn documenten idd. Maar dus gewoon een kwestie van unzippen en de bestaande bestanden vervangen? Dan is het een makkie inderdaad.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

SLToilet

Berichtdoor SLToilet » Di 08 Nov 2016, 08:29

Ik heb de bestanden niet eens vervangen en hoewel het omslachtig is open ik het altijd via de downloads-folder :mrgreen:

ArrivaBas

Berichtdoor ArrivaBas » Di 08 Nov 2016, 15:38

Werkt de mod ook op OS X? Ik ben namelijk enorm geïnteresseerd in die mod.
Elke 2 weken op vrijdag om 18:00 een combistream Train Fever en EEP 12 op Mijn twitch-account (volgende 2 december)!
Volg hier Mijn Flickr!
Geen volk is gezelliger en dankbaarder dan de Grieken!

jelmerrr

Berichtdoor jelmerrr » Vr 11 Nov 2016, 14:49

chemie schreef:Oja, ik neem aan dat je engels begrijpt :X

Euh das denk ik de grootste uitdaging. Ik kijk er nu wel even zo naar.

Joepie het werkt.

Terug naar “OV als Hobby”