Pagina 7 van 17

Re: Openttd

Geplaatst: wo 28 okt 2015, 20:34
door deadlock
Ik ben even een screenshot aan het maken van mijn meest recente map. 130.000x65.000 pixels dus duurt even. Daarna ga ik die in deze topic posten :)

Re: Openttd

Geplaatst: za 16 jan 2016, 17:26
door jelmerrr
MdJ schreef:Dat kan wel, had ruimte nodig op dropbox voor studiegerelateerde zaken.

Ik heb de laatste savegame van dit spel de dienstregeling van Nederland per wijzigingsblad van april 2014.

Hier de savegame en de newgrf's.
https://www.dropbox.com/sh/fkbujhpjatbz ... YE2ia?dl=0

Daarnaast heb je de nieuwste nightly versie nodig:
http://www.openttd.org/en/download-trunk
Ik kan het dropbox bestand niet meer vinden?

Re: Openttd

Geplaatst: za 16 jan 2016, 17:29
door Hainje
Dikke kans dat het inmiddels uit zijn dropbox verwijderd is.

Re: Openttd

Geplaatst: za 16 jan 2016, 18:25
door jelmerrr
Volgens mij ook

Re: Openttd

Geplaatst: za 16 jan 2016, 23:10
door MdJ
Dat weet ik ook wel zeker :)

Re: Openttd

Geplaatst: zo 17 jan 2016, 07:53
door jelmerrr
MdJ schreef:Dat weet ik ook wel zeker :)
Kun je hem nogmaals uploaden? Dat zal zeer leuk zijn :pos: :lol: :lol:

Re: Openttd

Geplaatst: zo 17 jan 2016, 15:40
door MdJ
https://www.dropbox.com/sh/g15jbloiikuf ... sMxya?dl=0
:wink:
Ik heb de download-grf's er ook maar bij gedaan.

Re: Openttd

Geplaatst: zo 17 jan 2016, 17:15
door jelmerrr
Openttd kan hem niet vinden:-(

Re: Openttd

Geplaatst: zo 17 jan 2016, 18:18
door MdJ
Het.SAV bestand in " Save" zetten.
De Newgrf's die in de dropboxfolder staan ook toevoegen bij newgrf.

En je moet de nightly-versie (recentste versie) hebben van openttd:
https://www.openttd.org/en/download-trunk

Re: Openttd

Geplaatst: di 19 jan 2016, 17:44
door jelmerrr
mdj, Hoe heb je die kleuren gedaan?

Re: Openttd

Geplaatst: ma 15 aug 2016, 17:33
door jelmerrr
MdJ schreef:Het.SAV bestand in " Save" zetten.
De Newgrf's die in de dropboxfolder staan ook toevoegen bij newgrf.

En je moet de nightly-versie (recentste versie) hebben van openttd:
https://www.openttd.org/en/download-trunk
Is het goed als ik jouw map gebruik voor een filmpje op youtube? Ik maak mijn eigen dienstregeling met dezelfde materieel als dat de NS irl heeft. En ook geen tijden dan.

Re: Openttd

Geplaatst: ma 15 aug 2016, 18:06
door MdJ
Prima

Re: Openttd

Geplaatst: ma 15 aug 2016, 20:02
door jelmerrr
MdJ schreef:Prima
Mooi.
Linkje naar dienstregeling: https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... sp=sharing
Ik bewerk het steeds als ik ook iets doe in openttd

Re: Openttd

Geplaatst: ma 22 aug 2016, 09:28
door jelmerrr
Mdj: ik heb zelf ff Utrecht Lunetten/Vaartsche Rijn aangepast en viersporigheid door getrokken naar Houten.

Nieuwe situatie:
Afbeelding

Utrecht Vaartsche Rijn is volgens mij met 8 sporen waarvan 4 met perron dus mogelijk ga ik dat later ook aanpassen. Ik heb niet heel precies nagemaakt.

Re: Openttd

Geplaatst: za 29 okt 2016, 20:58
door SLToilet
Ik speel het spel sinds begin 2015 nadat een bekende van mij dit spel heeft aangeraden. En inderdaad, ik raak al snel ondergedompeld in dit spel.

In één scenario heb ik met de 2cc-grf de metro's tot het maximale gedrukt, iedere drie minuten vloog er mij een om de oren. Ik heb kaarten gemaakt tot 150 stations die vreselijk langzaam werden (daarom ook aspiraties voor een nieuwe). En vele landkaarten waarmee ik aan de slag ben geweest: eentje waarmee ik Jakarta verbond met Irkoetsk per vliegtuig (en veel meer, na 130 bestemmingen en toestellen (veelal A380s) begon OpenTTD mij te haten), maar ook een met trams in Rotterdam en omgeving en een aangepaste kaart van Nederland (tav een 2k-kaart) waar ik wél ruimte had om acht sporen naast elkaar middenin Amsterdam neer te kwakken.

Momenteel ben ik bezig met een kaart van Scandinavië. Inmiddels zit ik al dik in de 23e eeuw. Daarbij heb ik ook de departureboardswallclock-mod geïnstalleerd en de tijd van één minuut (in plaats van een dag) gehalveerd (bedoeld voor wat kleinschaligere projecten zoals een 4K-kaart van Brabant die ik zelf heb gemaakt, waarbij zelfs Giersbergen en Heukelom niet ontgaan zijn). Inmiddels bestaat de vloot uit zo'n vijftig X2000-treinstellen (twee aan elkaar gekoppeld met ieder vijf rijtuigen, totale lengte =5). Die krengen zijn peperduur, plus dat er een aantal steden nog ontbraken (zoals Drammen, Vejle, Katerineholm, Hudiksvall, noem maar op) duurt het allemaal eventjes. De drukste trajecten (Stockholm-Oslo/Kopenhagen/Helsinki) hebben een strakke tienminutendienst, voor Kopenhagen wordt ook afgewisseld met Malmö, met overstap in Helsingborg kan dan weer verder worden gereisd, tevens naar Göteborg en Kalmar. Göteborg heeft ook een eigen lijn naar Stockholm en naar Oslo. Oslo heeft een lijn naar Kristiansand. Vanaf Malmö rijden treinen naar Odense en Aarhus/Aalborg via Kopenhagen. Helsinki is verbonden met Oulu, Tallinn en Moermansk (*breekt alle natuurwetten*). De nieuwste lijn gaat naar Kiruna via Umeå en Luleå. Aparte infrastructuur: de Helsingbrug, de Alandverbinding, de Estland-Finlandbrug en de rechtstreekse Sjaelland-Jutlandbrug. Vooral Noorwegen is nog vrij onontgonnen. De steden houd ik voorlopig klein totdat ik zeker weet dat alle belangrijke plaatsen erin zitten.

Dat laatste deed me ook denken aan de frustraties die ik had bij een Nederlandse 2K kaart (standaard te vinden in de downloadlijst in het spel). Wou toen een stoptreindienst Tb-Ehv introduceren, maar waar was Best? En Leiden groter dan Tilburg terwijl ook Oegstgeest is opgenomen in de kaart, serieus?

Re: Openttd

Geplaatst: zo 30 okt 2016, 08:17
door SLToilet
Ik heb net het opgeslagen spel van al die Nederlandse treinen bekeken: alhoewel dit duidelijk gebaseerd was op de kaart waar de hele regio Rijnmond zowat verkeerd ligt was ik wel onder de indruk. Een ongelooflijke mengelmoes van treinen van Den Helder tot Keulen en Roodeschool tot Brussel-Zuid. Wel zag ik een aantal dingen die mij opvielen:

- Het was druk, wellicht zelfs té druk waardoor een strak georganiseerde dienstregeling onmogelijk is. Zelf ben ik autistisch genoeg om er een strakke dienstregeling te willen opzetten die vloeiend verloopt. Maar gelukkig stonden de storingen al uit.
- Een aantal knooppunten loopt helemaal vast: Utrecht, Zwolle en Leeuwarden zijn er het slechtst aan toe. Maar gezien de grootte van het scenario was ik al blij dat Amsterdam en Rotterdam ook zonder ingrepen al vloeiend doorstroomden. Wellicht het gevolg van de geinstalleerde grf's met betrekking tot de seinen?
- Die grf's heb ik allemaal aan de praat gekregen na enig gepriegel, de naamswijzigingen van de german.grf met nog een .grf erachter hielp, de exacte datum en versienummer van de newstations-grf erbij ook. Nu werkt alles naar behoren.

Re: Openttd

Geplaatst: za 05 nov 2016, 19:04
door jelmerrr
SLToilet schreef:departureboardswallclock-mod geïnstalleerd en de tijd van één minuut (in plaats van een dag) gehalveerd
Hoe werkt zo'n mod eig? Over dat opgeslagen spel: ik was er zelf ook van onder de indruk maar heb zelf er van alles aan veranderd (oude stations toegevoegd). Dus qua realiteit minder maar niet waar ik mee bezig ben :D

Re: Openttd

Geplaatst: zo 06 nov 2016, 21:09
door chemie
jelmerrr schreef:lokquote


Je kan hier een groot samengesteld patchpack downloaden. Je kan de inhoud van het patchpack gewoon lezen op die pagina. In de pagina staan linkjes naar andere topics die uitleggen hoe de mod's werken.

Over het departure board:
Bij instelling komt een instelling die je toestaat de tijd in dag-maand-jaar om te zetten naar een tijdstip. Zodra je een timetable toevoegt aan je trein/bus/tram/vliegtuig/boot, kun je deze volgorde zien in het departure board. Hier zie je een voorbeeld hiervan. Ik heb de trammen/bussen uitgezet omdat deze het hele bakje vullen.
Het maken van een timetable is ook eenvoudiger in deze patchpack, je kan gewoon automate met autoseparate gebruiken. Het "calling at: ..." beweegt door je scherm heen als het meer is dan weergegeven kan worden. Werkt alleen als het spel niet gepauzeerd is.

Ik speel nu al een tijdje met deze patchpack, als je er vragen over hebt hoor ik het wel.
Oja, ik neem aan dat je engels begrijpt :X

Re: Openttd

Geplaatst: zo 06 nov 2016, 21:49
door Daniel
Als ik nu die departure boards wil toevoegen moet ik dan simpelweg de huidige OpenTTD bestanden vervangen door die uit de betreffende download? Er zit wel een readme bij maar die geeft nergens weer hoe ik het aan een bestaande installatie kan toevoegen.
En iemand er een beetje bekend mee of 'ie ook compatible is met savegames. Heb 'n hele grote namelijk waar ik al tijden in speel en niet zo'n zin om weer helemaal opnieuw te beginnen.

Re: Openttd

Geplaatst: ma 07 nov 2016, 18:29
door SLToilet
Ik open de departure boards in de aparte, meegeleverde versie van OpenTTD (wel eerst unzippen), de bestaande bestanden kun je gewoon openen door de juiste folders te kiezen als je een spel gaat laden. In mijn geval was dat in Mijn Documenten, maar dat verschilt voor iedereen. Voor die folders kun je misschien ook kijken in de andere versie van OpenTTD waar je ze hebt opgeslagen (je kan daar terugvinden wat de bovenliggende folders zijn),

Re: Openttd

Geplaatst: ma 07 nov 2016, 19:37
door Daniel
Savegames staan hier ook in mijn documenten idd. Maar dus gewoon een kwestie van unzippen en de bestaande bestanden vervangen? Dan is het een makkie inderdaad.

Re: Openttd

Geplaatst: di 08 nov 2016, 08:29
door SLToilet
Ik heb de bestanden niet eens vervangen en hoewel het omslachtig is open ik het altijd via de downloads-folder :mrgreen:

Re: Openttd

Geplaatst: di 08 nov 2016, 15:38
door ArrivaBas
Werkt de mod ook op OS X? Ik ben namelijk enorm geïnteresseerd in die mod.

Re: Openttd

Geplaatst: vr 11 nov 2016, 14:49
door jelmerrr
chemie schreef:Oja, ik neem aan dat je engels begrijpt :X
Euh das denk ik de grootste uitdaging. Ik kijk er nu wel even zo naar.

Joepie het werkt.

Re: Openttd

Geplaatst: za 10 jun 2017, 21:33
door SLToilet
Zelfgemaakt scenario OpenTTD van lage landen:

Hierin de vertrektijden van Rotterdam Centraal. Zoals je ziet is deze al best vergevorderd met treinen naar Vlissingen, Groningen, Leeuwarden, zelfs Venlo (splitsen in Ehv in Openttd gaat natuurlijk niet lekker en ik ga de dienst daar ooit opschalen van 15 naar 7-8 minuten). Alleen de treinen via Haarlem, de spitssprinters en alle internationale treinen ontbreken nog op dit station. En ja, ten noorden van Asd was ik ook nog niet dus die ene trein eindigt voorlopig bij Breukelen :mrgreen: (west ook nog eens, haha, dit had ik nog niet eens aangepast!)

Afbeelding

Mijn kaart van de tot nu toe gemaakte dienstregeling. Soms druk en soms rustig maar altijd een strakke dienstregeling. Door de grootte van de kaart heb je echter wel te maken met langere reistijden dan in het echt (zeg een factor 1,5 met al langzamere minuten), de in- en uitstaptijden komen wel overeen door te klooien met de instellingen: twee minuten is meestal goed te doen. Omdat we hierin geen menselijke factoren hebben laat ik de treinen weleens in 2 minuten keren. Tot nu toe is alleen Nederland verbonden en nog lang niet alles, maar het zuiden doet het heel aardig evenals de Randstad bezuiden Utrecht-Den Haag. Van de IC-uithoeken hoef ik alleen nog Enschede en Den Helder nog een eerste trein te geven. De kleinste dorpjes staan op de kaart, of in ieder geval minstens zo groot als Kamerik of Nieuwveen. In Brabant zijn het er iets meer, Belgische en Duitse dorpjes staan er nog niet op al heb ik al wel een coordinatenlijst gemaakt hiervoor.

Afbeelding

(die ene lelijke dwarslijn is een ingelegde vliegverbinding tussen Shl en Maastricht/Beek. Ik moet natuurlijk ook een beetje waarde geven aan die luchthaven ;-)

Om dat priegelwerk met de dorpjes simpeler te houden is alles plat. Alle dorpjes zijn van oorsprong met een factor 1/50 geschaald (waarna ik ze uitbreid met eigen gestelde grenzen voor een goed stukje TOD, met in het landschap rond het station ineens allerlei wolkenkrabbers opdoemende :Y ). Verder zijn zoveel mogelijk rivieren en kanalen in het scenario geplakt, ja, inclusief de Essche Stroom en de Regge! De namen van de steden aan de rand van het taalgebied staan, zover niet kunstmatig achteraf bedacht, in het Nederlands.