Pagina 9 van 17

Re: Openttd

Geplaatst: wo 12 jul 2017, 15:02
door jelmerrr
Volgens de beschrijving bij de seinen kunnen ze van achter genomen worden?

Re: Openttd

Geplaatst: wo 12 jul 2017, 15:03
door Lijn 45
Dan is er een foutje in het spoor waar de treinen naartoe moeten.

Re: Openttd

Geplaatst: wo 12 jul 2017, 15:18
door Daniel
Dat kan, maar wat ik ook wel heb gemerkt is dat als je ergens seinen in een specifieke rijrichting plaatst treinen de voorkeur geven niet tegen de richting in naar dat spoor te gaan.
Heb weleens een station gehad waar sommige treinen kopmaakten, maar ze namen altijd het rechter spoor met seinen in de juiste rijrichting. Naar het linker spoor, wat wel met een wissel bereikbaar was, gingen ze nooit omdat daar alleen een sein voor de tegengestelde rijrichting achter stond.

Maar wellicht is 'n screenshotje handig, dan kan je vaak zo zien wat er nu mis is.

Re: Openttd

Geplaatst: wo 12 jul 2017, 15:26
door Lijn 45
Treinen lijken inderdaad een prioriteit te geven een het dichstbijzijnde perron.

Re: Openttd

Geplaatst: wo 12 jul 2017, 15:39
door Daniel
Mja, maar ook als dat perron bezet was bleven ze dus wachten zonder alvast op het linker spoor te halteren. Heb het uiteindelijk opgelost door van het sein achter het perron een tweerichtingssein te maken: toen maakten opeens wel zowel de doorgaande treinen in de tegenrichting als kopmakende treinen gebruik van dat spoor.

Re: Openttd

Geplaatst: wo 12 jul 2017, 16:24
door Suus
Dat inderdaad, of je moet een blokje spoor tussen het perron en het sein vrijhouden. De routezoeker kijkt tot en met een blokje na het perron, als daar een sein staat wat de route blokkeert wordt het perron niet gebruikt. Ik weet niet of het een bug of feature is, maar het is al jaren zo.

Re: Openttd

Geplaatst: wo 12 jul 2017, 16:34
door dylanwild94
jelmerrr schreef:Volgens de beschrijving bij de seinen kunnen ze van achter genomen worden?
dit klinkt zo fout als je geen context heb. :shock:

Re: Openttd

Geplaatst: wo 12 jul 2017, 16:59
door Chrysa
Oh he, dit spel heb ik ook nog. :o

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zoals jullie kunnen zien bouw ik enorm netjes. :p

Re: Openttd

Geplaatst: wo 12 jul 2017, 17:23
door julsteren
Je bouwt het wel echt op een manier zoals ik het zou doen *O*

Re: Openttd

Geplaatst: wo 12 jul 2017, 17:25
door Chrysa
Niks afbreken, gewoon alles eromheen proppen tot het niet meer past toch?

Re: Openttd

Geplaatst: wo 12 jul 2017, 18:01
door jelmerrr
Is wel wat ik vaak doe. Gewoon overal tussendoor proppen, dan een paar treintjes er op en dan karren maar.

grootste probleem bij mij is dat ik nooit kan kiezen welke trein ik zou kiezne (heb nederlandse treinenset erbij)

Re: Openttd

Geplaatst: wo 12 jul 2017, 19:12
door Daniel
Ben zelf ooit ook wel zo begonnen, maar m'n mega-savegame loopt ondertussen al zo lang dat ik sommige lijntjes toch al wel eens heb heraangelegd waarbij wat gesloopt is in steden. En dat komt ook wel voor bij lijnen die flink in drukte gegroeid zijn door groei van de stad, waarbij er wat sloop nodig is om het station uit te breiden. Je moet alleen opletten dat je nooit sloopt in de blokjes waar de plaatsnaam boven staat, dan gaat je stad enorm krimpen en blijft er niks van over.

Afbeelding
In bovenstaand screenshot is bv. station Wamssdaal-Zuid Hoendertricht er eentje waarvoor het nodige gesloopt is om de spoorlijn door te kunnen trekken vanuit Wamssdaal naar de er compleet aan vastgegroeide naastgelegen stad. Wat jaren eerder zag de situatie er hier nog als volgt uit, waarbij de stad al wel aan z'n buurstad vast zat zo'n beetje...
Afbeelding

Re: Openttd

Geplaatst: wo 12 jul 2017, 22:27
door ArrivaBas
Ik heb ergens ook nog een tot het uiterste gedrukte savegame. Veel stations zijn erg druk, en veel diensten kunnen niet meer (goed) versterkt worden.

Kaartje:
Afbeelding

Purmellum is eigenlijk het startpunt en centrale knoppunt. Hier komen de meeste treindiensten samen. Verder zijn Oosterschede, Heerhugomere en Valketricht grote stations. Binnen de grootste steden rijdt ook nog lokaal OV (weliswaar sterk overbelast) en kleinere dorpjes hebben of een streekbus of helemaal niets (Kaatsnisse is de grootste plaats zonder treinverbinding, maar heeft wel een beperkte busdienst, welke tevens overbelast is). Ook varen er een aantal veerdiensten, hoofdzakelijk met hovercrafts

Materieelinzetten:
De meeste sprinterdiensten rijden met SLT-10. Een enkele dienst is geprivatiseerd (alle zijtakken, sommigen niet geëlektrificeerd) of rijdt met DD-AR, SLT-6 of DDZ-4. één dienst rijdt met SLT-12. Die dienst gaat van Purmellum via de agglomeratie van Natenlum-Kollumelsum-Ridderwijk naar Oosterschede.
Intercity's rijden met TRAXX'en en 7 ICR's, VIRM-8 of VIRM-10, ICM-10 of ICM-11. Ze stoppen in veel gevallen slechts op de belangrijkste stations, maar daar kon ik door harde groei verre van consequent in blijven... :')
De geprivatiseerde lijntjes rijden stuk voor stuk met GTW's. Naar Noord Maaskerk rijden gekoppelde E-GTW's (2/6 en 2/8). De tak naar Maasdaal e.v. is niet geëlektrificeerd, net als het lijntje naar Leklo.

Re: Openttd

Geplaatst: vr 14 jul 2017, 22:11
door SLToilet
Mooi kaartje! Met een mooie dekking van het netwerk ook. Zit er ook een bepaalde dienstregeling achter of heb je gewoon een aantal treinen op de rails gezet (die je met het strategisch plaatsen van seinen kunt uitdunnen tot acceptabele waarden)?

Bussen e.d. zitten inderdaad gauw vol, ook bij kleinere dorpen. Op mijn bestand heb ik bussen en trams vaak iedere 3 minuten rijden, dan kleuren ze al wat minder felrood. Met wat geduld kun je ook flink slopen en dan eenrichtingsverkeer toepassen op twee tegels breed. Dan kun je niet alleen nog vaker rijden, je kan ook makkelijk een verschil toepassen tussen stop- en snelbussen. Bussen kunnen elkaar ook inhalen. Die flexibiliteit ontbreekt bij trams maar die kunnen wel meer reizigers kwijt.

Re: Openttd

Geplaatst: zo 16 jul 2017, 09:10
door ArrivaBas
Een dienstregeling is bij mij op een rampenplan uitgelopen, dus afgebouwd en nu rijden er willekeurig treintjes op en neer.

Re: Openttd

Geplaatst: zo 16 jul 2017, 13:57
door chemie
Op zich lijkt me dat nog wel een goede uitdaging, werkelijk een dienstregeling opzetten in plaats van treinen laten rijden zodat de lijn voldoende capaciteit heeft

Re: Openttd

Geplaatst: zo 16 jul 2017, 14:23
door Daniel
'tis vooral een uitdaging door de manier waarop de dienstregelingsfunctie in OpenTTD werkt. In m'n mega-savegame die ik nu stap voor stap van een dienstregeling voor de treinen aan het voorzien ben heb ik er wel her en der uurdiensten in zitten die samen met een andere treinserie dan een halfuursdienst vormen. (Maar als de trajecten verschillen vergt dat zo af en toe wel wat rekenen met de rijtijden) Maar wat op de ene lijn mooi paste bleek op een andere lijn twee treinen vlak achter elkaar op te leveren, waardoor bij de minste vertraging opstoppingen ontstonden. Maar da's met een strategisch gekozen extra spoor weer opgelost.
De uitdaging is vooral ook ervoor te zorgen dat je dienstregeling een veelvoud van 30 of 60 minuten duurt wil je mooie intervallen maken, maar dat vreet soms keercapaciteit. Met name als je maar aan één kant van de lijn plek hebt, dus heb nu één station waar binnenkomende treinen standaard 2 minuten voor rood staan te wachten voor ze binnen kunnen komen. Een extra spoor daar wordt echter nogal een verbouwing.

Het lastigste blijkt overigens nog het metronet wat ik in sommige steden heb. Dat heeft vrij ruime opvolgtijden nodig doordat het nogal wat lange tunnels kent en daarmee weinig blokseinen. En dan heb ik nu nog geen lijnen gehad waar medegebruik door goederentreinen plaatsvindt.

Re: Openttd

Geplaatst: ma 17 jul 2017, 09:57
door jelmerrr
Altijd leuk om (speel nu een niet realistische kaart) een hele krappe rijtijd te geven dat vertraging niet weggewerkt kan worden :mrgreen:

Re: Openttd

Geplaatst: ma 17 jul 2017, 10:44
door Daniel
Vertraging wegwerken kan altijd: als je een trein hebt die 120 minuten over z'n dienstregeling doet zal je zien dat zodra de vertraging 120 minuten bereikt de trein weer als op tijd rijdend wordt aangegeven :wink:

Re: Openttd

Geplaatst: ma 17 jul 2017, 11:29
door jelmerrr
kan ook maar dat kost ook weer moeite (A)

Re: Openttd

Geplaatst: wo 19 jul 2017, 08:17
door SLToilet
Laatst had ik er eentje uit de 500-serie die 182 minuten vertraging had! Hij doet ongeveer even lang over het gehele traject, hoewel destijds nog langer. Om de vertraging op te lossen had ik gebruikgemaakt van de nieuwe snellere treinen: die af en toe inhalen met een tijdelijk zijspoortje en dan geen extra seinen erin (behalve op het begin). Voilá! Na twee slagen was de vertraging eruit.

De oorzaak? Het was juist ook dat snellere materieel. Daardoor hadden twee treinen van mij bij Amersfoort de tak naar Apeldoorn gepakt in plaats van naar Zwolle. En bij Zwolle kwam deze op een ander spoor terecht omdat hij achter een andere IC zat waar hij niet meer naar Groningen kon (doodlopend sprinterspoor). Vanaf het spoortje kon hij zuidwaarts maar ik heb speciaal een stuk spoor naar het 'noorden' aangelegd voor hem.

Re: Openttd

Geplaatst: wo 19 jul 2017, 08:27
door Daniel
Vervelend he die routezoeker van OpenTTD :P Als ik treinen ergens een specifieke route wil laten nemen zet ik er meestal maar een controlepost in, want soms nemen ze een route die je nooit had verwacht.
Heb ooit een goederentrein gehad die notabene een mooie rechtstreekse route had via het deels apart liggende goederennetwerk in m'n spoornet (met Betuweroute-spoor), maar nog raakte die de weg kwijt en ging het hele netwerk verkennen om vervolgens ergens bij een station te proberen te keren maar daarbij vastliep omdat er een eenrichtingssein stond. Dat 25 kV spoor voorkomt wel voor een groot deel dat er reizigerstreinen verdwaald raken (op de Traxx'en met ICR na dan), maar andersom is verdwalen niet uitgesloten.

Re: Openttd

Geplaatst: wo 19 jul 2017, 11:54
door jelmerrr
De IC die via Apd gaat is heel herkenbaar
Ik heb een depot in Dv waar ze dan keren

Re: Openttd

Geplaatst: vr 21 jul 2017, 08:44
door SLToilet
Gisteravond heb ik de versnellingsoperatie afgerond! Nu is niet alleen al het materieel geschikt voor hogere snelheden, ze rijden er nu ook de dienstregeling naar. De reistijd tussen Zwolle en Assen, toch het langstdurende traject, is teruggedrongen van 73 naar 49 minuten. Alles rijdt nu nog maar ietsje langzamer dan in het echt, maar sommige trajecten zijn zelfs al sneller zoals tussen Rotterdam Centraal en Alexander (6 minuten!).

Volgende stap is om het netwerk (zie eerdere posts van mij) weer uit te bouwen. Nijmegen-Arnhem-Zwolle is daarin een prioriteit net als Amsterdam-Hilversum-Amersfoort. Deze zullen allesbepalend zijn om Utrecht Centraal te gaan ontlasten. Ook worden de laatste Zuidoost-IC's en sprinters naar Arnhem ingelegd.

Re: Openttd

Geplaatst: di 25 jul 2017, 22:21
door julsteren
HALLO!
Ik kom even deze twee akelig grote screens droppen. Laters 8-)

Afbeelding

Afbeelding