Openttd

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 1461
Lid geworden op: Di 23 Mar 2010, 20:46
Locatie: Enschede

Re: Openttd

Berichtdoor marvinkok » Ma 05 Aug 2013, 13:05

Voor de liefhebber nog even 2 plaatjes uit een oudere map.

1. Het centrale punt van de map, Enschede. Ook hier is een S-Bahn systeem te zien dat geheel los ligt van de rest van het spoornetwerk.
Afbeelding

2. Ten noordwesten van Enschede ligt het centrale goederenstation. Net als op mijn vorige shots wordt erts en een beetje steenkool vanuit de hele map naar hier gevoerd, waarna staaltreinen het staal weer verder transporteren. Al het hout uit de regio wordt met vrachtwagens via snelwegen hierheen gevoerd, overgeladen op treinen en naar de houtzagerij gebracht. Goederen worden ook hier gelost en met vrachtwagens verder getransporteert. rechtsboven is een kleine wachtruimte voor aankomende en vertrekkende goederentreinen (het wil nog wel eens druk zijn, zeker omdat het een kopstation is). Erts en hout wordt uit de buurt ook aangevoerd via schip, vandaar de haven.

Afbeelding

Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: Do 22 Dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Openttd

Berichtdoor Stéphane » Ma 05 Aug 2013, 15:18

Ik wist niet dat je tegenwoordig ook transferia kan bouwen.
Met die nieuwe graphics en die stadsverbeteringsset krijg ik zin om terug spelen.
De TGV set is best goed weet ik nog.
Maar als je trams wit neem je best de NL set de Amerikaanse set is nogal log (lompe masten e.d.).
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.

microshit
Berichten: 1016
Lid geworden op: Wo 02 Feb 2011, 17:53
Locatie: Culemborg
Contact:

Re: Openttd

Berichtdoor microshit » Ma 05 Aug 2013, 15:46

Er zit al best een tijd een optie in de orders voor het "overladen". Is best grappig om te doen ja, vind het zelf een leuke uitdaging om vanuit alle fabrieken alle goederen naar één station te brengen en vanuit daar verder te verspreiden. Niet efficient, wel leuk.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25102
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Openttd

Berichtdoor Daniel » Ma 05 Aug 2013, 16:20

´tis niet alleen leuk, voor je opbrengsten kan het ook heel gunstig uitwerken omdat je met één volle i.p.v. tig halflege treinen kunt rijden.
Maar die stations waar je de lading hout ziet liggen wachten zijn ook wel leuk, die zitten ook in een uitbreidingsset neem ik aan?
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 1461
Lid geworden op: Di 23 Mar 2010, 20:46
Locatie: Enschede

Re: Openttd

Berichtdoor marvinkok » Di 06 Aug 2013, 07:51

Industrial stations renewal inderdaad.
Ik gebruik nog versie 0.8 zie ik, kan inmiddels al wel weer een nieuwere zijn.
Die stapels hout, goederen en staalrollen zie je alleen als er ook daadwerkelijk van die goederen liggen te wachten om getransporteerd te worden.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31483
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Openttd

Berichtdoor Suus » Di 06 Aug 2013, 08:58

Ik zie dat die zelfs beweegbare deuren op basis van PBS-seinen heeft :o

Normaal doe ik niet aan goederenvervoer omdat ik het altijd zo'n gedoe vind. Heb je net een enorm afgiftepunt voor olie gebouwd, stoppen de olieplatformen in de zee er opeens mee :evil:
Rame à l'approche

Karl
Berichten: 3644
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: Openttd

Berichtdoor Karl » Wo 07 Aug 2013, 14:17

Naar aanleiding van (onder meer) dit topic ook maar eens openttd gedownload (gisteren) en er een paar uurtjes mee gespeeld. Ik heb een scenario van Duitsland gedownload en wat Duitse voertuigen; maar hoe combineer ik één en ander? De dingen die ik op internet vind, lijken allemaal over eerdere versies te gaan.

Ik snap dat newgrf niet in scenario's geladen kunnen worden, ivm stabiliteit van het spel; maar dat je dit moet aanpassen in de scenario editor; maar waar kan ik dan newgrf in het scenario toevoegen?
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

Gebruikersavatar
Etienne
Berichten: 4059
Lid geworden op: Vr 26 Dec 2008, 14:01
Locatie: Pijnacker
Contact:

Re: Openttd

Berichtdoor Etienne » Wo 07 Aug 2013, 14:19

Met die NewGRF-instellingen kan ik ook wel wat hulp gebruiken ja. (A)
3e jaars student Geodesie / Geo-Informatie

Mijn website: http://busseninnederland.weebly.com.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31483
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Openttd

Berichtdoor Suus » Wo 07 Aug 2013, 15:01

Vroeger kon dat wel, maar sinds versie 1.1 is het niet meer mogelijk om NewGFR's toe te voegen aan bestaande savegames of scenario's omdat er bijna altijd crashes veroorzaakte. Als je dus met NewGFR's wil spelen moet je die dus eerst instellen in het startscherm en dan een nieuw spel beginnen. Je kan eventueel een heightmap van Duitsland gebruiken om zelf een scenario te maken met Duitse voertuigen.

Zie verder ook de handleiding op http://wiki.openttd.org/NewGRF
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4438
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: Openttd

Berichtdoor JWM » Wo 07 Aug 2013, 17:42

Als ik die screenshots zo zie is het wel een heleboel uitbreidingssets geleden dat ik dit nog gespeeld heb :P

MdJ
Berichten: 3801
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:47
Locatie: Maartensdijk

Re: Openttd

Berichtdoor MdJ » Wo 07 Aug 2013, 17:56

Ik heb versie 1.3.2 draaien, maar kon wel NewGRF's toevoegen aan m'n scenario.

In je console (over het algemeen via de knop ` / ~ op je toetsenbord moet je

Code: Selecteer alles

set scenario_developer 1
intikken. Vervolgens via de scenarioeditor kun je je NewGRF's toevoegen.
Bij twijfel: gebruik beton.

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9547
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Openttd

Berichtdoor Wubbo » Do 08 Aug 2013, 22:10

Ik heb regelmatig lopen klooien met newgrf's, en dat ging bij mij altijd goed. Zeker als je nog in het begin van het spel zit kan het niet zo veel kwaad.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25102
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Openttd

Berichtdoor Daniel » Vr 09 Aug 2013, 11:59

In de nieuwere versies is het echter fysiek onmogelijk gemaakt. Maargoed, dan maar weereens een spel vanaf het begin begonnnen, ook wel weer eens leuk.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 1461
Lid geworden op: Di 23 Mar 2010, 20:46
Locatie: Enschede

Re: Openttd

Berichtdoor marvinkok » Vr 09 Aug 2013, 12:04

Met die code van MdJ lukt het ook om tijdens een spel nieuwe Grf's toe te voegen, heb het gisteren zelf geprobeerd met de Dutch Station Addidtion set, en het werkt allemaal prima. Dus opnieuw beginnen hoeft niet per sé ;)

Gebruikersavatar
Etienne
Berichten: 4059
Lid geworden op: Vr 26 Dec 2008, 14:01
Locatie: Pijnacker
Contact:

Re: Openttd

Berichtdoor Etienne » Vr 09 Aug 2013, 13:32

Heb wat zitten klooien met die NewGRF's, maar ik krijg geen NL-treinen of stationsset. Ligt dat dan aan de versie of iets anders?
3e jaars student Geodesie / Geo-Informatie

Mijn website: http://busseninnederland.weebly.com.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25102
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Openttd

Berichtdoor Daniel » Vr 09 Aug 2013, 19:38

Heb je ze ook al toegevoegd (actief gemaakt) bij de NewGRF instellingen?
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: Do 22 Dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Openttd

Berichtdoor Stéphane » Vr 09 Aug 2013, 20:54

Even een overzichtje van welke uitbreidingspacks mede-forumleden aanbevelen:

Steden:
- Swedish house set (julsteren)

Voertuigen:
- Dach Train set (Julsteren, Daniel)
- DBXL set (marvinkok)
-Dutch Train Set (marvinkok)
-Dutch Tramset (marvinkok)
-Industrial Station Renewal als je je goederen wil zien liggen (marvinkok)
Stations:
-TTRS met Nederlandse seinen en bovenleiding (marvinkok)
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.

Gebruikersavatar
Etienne
Berichten: 4059
Lid geworden op: Vr 26 Dec 2008, 14:01
Locatie: Pijnacker
Contact:

Re: Openttd

Berichtdoor Etienne » Vr 09 Aug 2013, 21:40

Daniel schreef:Heb je ze ook al toegevoegd (actief gemaakt) bij de NewGRF instellingen?

Juist, dat was ik vergeten. :pos:
3e jaars student Geodesie / Geo-Informatie

Mijn website: http://busseninnederland.weebly.com.

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9547
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Openttd

Berichtdoor Wubbo » Vr 09 Aug 2013, 21:56

Dutch signals heb ik ook, en de Dutch Station Set (en de addition daarvan). Een van de weinige goede graphics met bussen is Long Vehicles.

Gebruikersavatar
tsov
Berichten: 3605
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contact:

Re: Openttd

Berichtdoor tsov » Za 10 Aug 2013, 06:31

Nieuwe verslaving! :pos:
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7693
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Openttd

Berichtdoor webguy » Za 10 Aug 2013, 17:18

Hmm, heb het nu ook weer even een dagje opgepakt. Opzich leuk spel, maar sommige dingen blijven stom. Ik heb ook een tijd Locomotion gespeeld, dat is de "officiele" doorontwikkeling van Transport Tycoon Deluxe, en sommige dingen waren beter uitgedacht.
Bijvoorbeeld Roller Coaster Tycoon achtige hellingen zodat je de stijlheid kan bepalen. Nu als ik een over een hoogteverschil bouw, mag ik eerst het halve landschap egaliseren om te voorkomen dat mn treinen voor elk wissewasje naar 40 km/u afremmen.
Nog zo'n ding is het bomen trucje. Als je iets niet mag van een gemeente, ga je bomen planten, en dan mag het vaak opeens wel (als je het niet te gek maakt ofzo). Laat me een boete betalen voor een vergunning ofzo, iets zodat ik niet al mn werk om iets neer te zetten ongedaan moet maken of niet kan toepassen.
Stations in tunnels kan geloof ik ook in Locomotion, maar lukt in TTD niet.
Er schijnt trouwens een Android/iOS game "Transport Tycoon" te komen waarin Chris Sawyers aan heeft meegewerkt.
Reisinformatie/nerd

Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: Do 22 Dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Openttd

Berichtdoor Stéphane » Za 10 Aug 2013, 18:21

Van openttd bestaat al een android app.
Leuk voor op de tablet want voor op een smartphonescherm is het nogal onhandig.
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25102
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Openttd

Berichtdoor Daniel » Za 10 Aug 2013, 18:56

Kwam ook nog wel een nadeeltje van NewGRFs in een bestaande savegame tegen... nadat ik DutchTracks (als ik me niet vergis) had toegevoegd waren alle elektrische spoorlijnen rangeerspoor met Vmax 40 geworden. Kost dan weer een paar miljoen om de hele berg spoor weer gewoon regulier spoor te maken :P
En het ergste was nog wel dat ik 't daarna vergat op te slaan :oops:
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Etienne
Berichten: 4059
Lid geworden op: Vr 26 Dec 2008, 14:01
Locatie: Pijnacker
Contact:

Re: Openttd

Berichtdoor Etienne » Za 10 Aug 2013, 19:27

Ook een nadeel is dat NewGRF's van Nederland niet samengaan met de kaart Nederland bij mij die ik gedownload heb. :(
3e jaars student Geodesie / Geo-Informatie

Mijn website: http://busseninnederland.weebly.com.

microshit
Berichten: 1016
Lid geworden op: Wo 02 Feb 2011, 17:53
Locatie: Culemborg
Contact:

Re: Openttd

Berichtdoor microshit » Za 10 Aug 2013, 21:11

Via de Online Content Zoeken menu heb ik een de map "Netherlands with NewGRF" gevonden. Download deze, en alle NewGRF die deze nodig heeft (de nederlandse treinen, rails etc), en dan kun je Nederland perfect nabouwen :)


Terug naar “OV als Hobby”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten