Pagina 14 van 17

Re: Openttd

Geplaatst: za 08 jun 2019, 18:55
door Daniel
Dat houdt precies in water staat. Als het gebouw waarop je klikt bijvoorbeeld "graan" heeft staan als geaccepteerde vracht, dan accepteert het graan :wink: En een station naast dat gebouw zal dan dus ook graan accepteren, mits het gebouw in het bedieningsgebied van het station ligt.

En vracht die door een station niet wordt geaccepteerd zal ook niet worden uitgeladen, dus daar verdien je niks aan. Enige uitzondering daarop is als je de optie "overladen" gebruikt. Dan wordt het wel uitgeladen, maar levert het alsnog niks op. Dat doet het pas als je met een ander voertuig de goederen of passagiers weer verder transporteert.

Re: Openttd

Geplaatst: za 08 jun 2019, 18:59
door Western Soldier
Maar in een kolenmijn is er een gebouw waar staat geaccepteerd: passagiers (1/8), maar het station accepteert dat niet.

Re: Openttd

Geplaatst: za 08 jun 2019, 19:20
door Western Soldier
Voor de zekerheid nog even een foto met wat ik bedoel

Afbeelding

Re: Openttd

Geplaatst: za 08 jun 2019, 20:57
door Daniel
De OpenTTD-wiki geeft het antwoord: "Als een vierkant geen vracht van zichzelf kan accepteren, wordt het aantal genoteerd in 1/8'en. Er moet ten minste 8/8 van een vrachttype in een stationshandelsgebied liggen voordat het station die vracht gaat accepteren."

Daarom zal een station naast een kolenmijn dus geen passagiers accepteren. Een station naast een hoogoven wel, want als je daar kijkt zal je 11 vakjes vinden die 1/8 Passagiers accepteren.

Re: Openttd

Geplaatst: za 08 jun 2019, 22:48
door Western Soldier
Dank voor het antwoord. Hier kan ik wat mee.

Re: Openttd

Geplaatst: za 08 jun 2019, 23:33
door Western Soldier
Ik vind het overigens wel jammer dat je niet zelf een trein kunt volgen. Als je er op klikt krijg je alleen een klein schermpje waar je niet op kunt inzoomen.

Re: Openttd

Geplaatst: za 08 jun 2019, 23:46
door Daniel
Dat kan wel. Als je op de trein geklikt hebt en dat kleine schermpje geopend is heb je rechtsbovenaan een knop om de betreffende trein op het hoofdscherm te centreren. Wanneer je op die knop klikt terwijl je CTRL ingedrukt houdt ga je de trein in het hoofdscherm volgen.
Staat trouwens gewoon in de mouseover van die knop hoor.

Re: Openttd

Geplaatst: zo 09 jun 2019, 10:45
door Western Soldier
Haha, altijd overheen gekeken. Dankjewel.

Re: Openttd

Geplaatst: zo 16 jun 2019, 00:02
door Western Soldier
Wederom een vraagje, in het spel zie ik platforms aan 2 zijden van het spoor, maar hier zie ik verscheidene afbeeldingen met perrons aan één zijde van het spoor. Is daar iets voor nodig of zit het in instellingen?

Re: Openttd

Geplaatst: zo 16 jun 2019, 00:05
door Daniel
In elk geval bij mij komen die perrons aan één kant uit de GRF met Nederlands perronmeubilair. Die kan je gewoon via de OpenTTD website downloaden.

Re: Openttd

Geplaatst: zo 16 jun 2019, 08:19
door Western Soldier
Gevonden! Dank voor je hulp wederom.

Re: Openttd

Geplaatst: vr 21 jun 2019, 20:59
door Western Soldier
Ik heb nu al even een spel met alle genoemde features. Ik heb nu dus platforms aan slechts één zijde van het spoor, ik heb Nederlandse plaatsnamen en ik heb allerlei instellingen die het mogelijk maken om Nederlandse stations aan te leggen. Ook het wegenpack is nu Nederlands met de mogelijkheid om uit te breiden naar snelwegen. Nogmaals heel hartelijk dank voor jullie hulp.

In het spel ben ik begonnen met de grootste plaats Aalten te noemen en zo elk volgende plaats die verbonden wordt aan mijn netwerk te voorzien van de eerstvolgende plaatsnaam in alfabetische volgorde van grootte. Na Aalten komt dus Abcoude, daarna Akkrum, Alkmaar, Almelo, Almere enzovoorts. Er zijn ongeveer 400 stations, ik weet echter niet over hoeveel plaatsen die precies verdeeld zijn. Ik heb dus een kaart genomen met 700 plaatsen, waarvan er naar schatting zo ongeveer 150 tot 200 een treinstation zullen krijgen. De rest van de plaatsen krijgen de namen van de grootste plaatsen zonder treinstation of plaatsen die het tweede deel van een stationsnaam vormen. Zo neem ik van bijvoorbeeld station Kruiningen-Yerseke alleen Kruiningen over en zal het dus ook station Kruiningen worden. Yerseke wordt dan wel de naam van een andere plaats op de kaart. Ik zal spoedig eens wat kaartjes plaatsen van mijn netwerk.

Re: Openttd

Geplaatst: zo 23 jun 2019, 22:06
door Western Soldier
Zoals beloofd wat foto's van mijn netwerk.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het spel is gestart in 1850 en het is nu oktober 1871 en dat betekent dat er enkel nog treinen zijn, de snelste treinen hebben een maximum snelheid van 76 kilometer per uur. Aalten is momenteel met 18 stoppende treinen per uur het belangrijkste station in het netwerk. Zoals te zien is op de kaart komt daar een groot deel van het netwerk ook samen. Den Haag is een station langs spoorlijn die gedeeld wordt door goederentreinen en personentreinen, maar verder geen knooppunt. Verder is opvallend de voor een deel losliggende goederenlijnen, die nergens de rest van het netwerk kruisen. De goederen die vervoerd worden zijn vooralsnog voornamelijk kolen. Naast Aalten zijn Apeldoorn, Den Dolder en vooral Culemborg nog belangrijke knooppunten waar veel overstapmogelijkheden zijn. De belangrijkste bundel is tussen Aalten en Apeldoorn, waar behoorlijk wat treinen rijden. De treinen zijn nu vroeg in het spel nog wel kort met 1 tot maximaal 4 wagons, maar meer is op dit moment ook nog niet nodig en de frequentie op elke corridor is 1x per uur een stoptrein met daarnaast op enkele trajecten ook sneltreinen en een intercity, al waren ze natuurlijk in werkelijkheid in de 19e eeuw nog niet als zodanig benoemd.

Re: Openttd

Geplaatst: ma 24 jun 2019, 08:00
door isadora
Ik mis alleen de afbeeldingen 1,2 en 3.

Re: Openttd

Geplaatst: ma 24 jun 2019, 08:34
door Western Soldier
Ik snap niet waarom ze niet zichtbaar zijn.

Re: Openttd

Geplaatst: ma 24 jun 2019, 10:15
door ArrivaBas
Alsje wilt dat je foto's te zien zijn, kun je deze beter uploaden naar een site als Imgur of Tinypic.

Re: Openttd

Geplaatst: ma 24 jun 2019, 21:35
door Western Soldier
Als het goed is werkt het nu wel.

Re: Openttd

Geplaatst: ma 24 jun 2019, 21:42
door isadora
:pos:

Re: Openttd

Geplaatst: di 25 jun 2019, 15:09
door Western Soldier
Normaal gesproken rijden de treinen bij mij rechts en normaal gesproken staan de seinen aan de rechterkant en dus bij dubbelspoor aan de buitenzijde. Op een nieuw aangelegde spoorlijn is het door technische redenen eenvoudiger om links te rijden en de spoorlijn is dan ook dusdanig aangelegd. De seinen komen daar dus aan de binnenkant te staan. Is er een manier om voor het stuk waar de 2 sporen naast elkaar liggen de seinen alsnog aan de buitenkant te plaatsen?

Re: Openttd

Geplaatst: di 25 jun 2019, 16:46
door ArrivaBas
Nee. Er is (nog) geen optie om seinen links van het spoor te plaatsen.

Re: Openttd

Geplaatst: di 25 jun 2019, 17:10
door Western Soldier
Jammer, dan moet ik het maar doen met tussen de sporen in.

Re: Openttd

Geplaatst: do 27 jun 2019, 17:06
door Western Soldier
Toch nog een vraagje. Ik wil graag zo vroeg mogelijk beginnen in het spel, dus liefst rond 1850, maar het jammere is dat er geen road vehicles zijn waarmee je het klein vervoer kan beginnen. Weet iemand welk beschikbare GRF als eerste bussen heeft?

Re: Openttd

Geplaatst: do 27 jun 2019, 17:19
door Lijn 45
EGRVTS begint al in 1800 met paard en wagens.

Re: Openttd

Geplaatst: do 27 jun 2019, 21:35
door Western Soldier
Levert dat wat op en wat vang je daarmee?

Re: Openttd

Geplaatst: do 27 jun 2019, 21:38
door ArrivaBas
Vroeg starten met paardenkarren levert meer problemen dan opbrengsten. De koetsen zijn traag en vervoeren weinig passagiers, maar intussen groeien de steden vrijwel direct uit hun voegen als je niet oppast. (A)