Het grote tramtopic #3

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
erjeebee
Berichten: 1355
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door erjeebee »

Bee schreef:Tijd voor weer wat tramnieuwtjes
  • De bouw van het takje naar de Medienhafen in Düsseldorf is in april dan toch echt begonnen. De geplande openingsdatum is 8 december van dit jaar. De nieuwe aftakking start bij de bestaande halte Franziusstraße van lijn 708, heeft vervolgens een tussenstop bij de Speditionsstraße en een keerlus bij de Kesselstraße.
Ja, dat kan ik beamen. Zit af en toe op ons kantoor te Düsseldorf (Hoek Franziusstraße/Speditionsstraße) en kijk uit op de werkzaamheden.
T gaat vlot.. als ze in dit tempo doorgaan kan de boel wel eerder open..
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door Thom91 »

Star Trek kan er tros op zijn, de nieuwe tram van Dubai door Alstom.

Afbeelding

http://www.railwaygazette.com/news/urba ... -tram.html
Komt wel goed schatje.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door webguy »

Zo kan ik ook 1000 ontwerpen bedenken... Welke smoel plakken we er deze keer op?
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door ODRAIL »

Tsja wat wil je als de klant kan beslissen op de voorkant van het voertuig. Maar deze vind ik niet verkeerd, beter als wat er is Rotterdam rijdt :wink: .
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door tsov »

Afbeelding
Bron

Vond deze foto op een Russische website. De tekst eronder luidt:
"Posttram

Een brievenbus op de tram ziet er ongewoon uit; maar de inwoners van de Nederlandse hoofdstad zijn er al aan gewend. De bus wordt geleegd op de halte "Hoofdpostkantoor"."

Niet helemaal waar, wel leuk. Vanaf 1922 kregen de trams van lijn 2 de brievenbussen en ik meen ergens gelezen te hebben dat ze inderdaad geleegd werden bij het Hoofdpostkantoor (het huidige Magna Plaza, achter de Dam). Daarom had lijn 2 ook op de tweeassers POSTKANTOOR als tussenbestemming op de koersborden staan. Zie hier voor een foto daarvan.
Later (de website waar ik onderaan de post naar link heeft het over 1923) werden bussen op het CS geleegd (foto) en hadden lijnen die op CS kwamen, dus zowel bus als tram zo'n brievenbus (bus met bus). Dit eindigde in 1971, ik heb wel eens ergens gelezen over een dodelijk ongeval, maar andere bronnen spreken over matig gebruik en personeelsgebrek.

Zie hier voor meer info over de brievenbussen op de tram.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door Meltrain »

Komende zaterdag is het zo ver: dan gaat in Charleroi lijn M3 doorrijden naar Gosselies. :D
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door Anne »

Gisteren naar Charleroi geweest voor de rit naar Gosselies. Is al weer heel wat jaren terug dat je met de tram die route kon rijden. Dat was als laatste lijn 80 tot aan Calvaire waarna die doorreed tot Trazegnies. Deze lijn is na de opheffing van lijn 80 wel opgeknapt maar niet meer in gebruik genomen. Nu weer volledig herlegd. Route ligt niet geheel op vrije baan. Op enkele delen was er maar in een richting voldoende ruimte.

Het enkelsporige deel door Gosselies wordt nu alleen in de richting Gosselies Faubourg gereden; voor de rit naar Charleroi is een nieuwe route net buitenom. Deze deelt ook deels het tramspoor met het wegverkeer.

Met de opening van deze lijn is Charleroi weer een echte tramlijn rijker.
Lijn rijdt elke 10 minuten en op zondagen elk kwartier.

De eerder aangekondigde inkorting van M2 tot Petria is niet doorgegaan. Zowel M1 als M2 rijden nog tot Anderlues Monument. Ook op deze lijnen is de nieuwe dienstregeling ingegaan op 22/06/2013 waarin de volledige route staat.

Afbeelding
Eindpunt Gosselies Faubourg de Bruxelles. Stationsgebouw is volledig gerenoveerd en als wacht/kantoorruimte in gebruik. Voormalige depot is volledig verdwenen.
Trams maken hier kop en vertrekken weer na enkele minuten; wel wisseling van bestuurder. Reizigers gebruiken de route als ringlijn want vanaf de centraal gelegen halte Calvaire stappen ze in richting Faubourg voor daarna de rit naar Charleroi.

Afbeelding
Een van de volledig beplakte trams met de reclame voor de 4 metrolijnen. (Ook lijn M3 is volgens de TEC een metrolijn)
De folie op de ramen vind ik als passagier echt hopeloos.

Afbeelding
Tussen Calvaire en Faubourg
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door Stéphane »

avl schreef:Afbeelding
Een van de volledig beplakte trams met de reclame voor de 4 metrolijnen. (Ook lijn M3 is volgens de TEC een metrolijn)
De folie op de ramen vind ik als passagier echt hopeloos.
Die trams zijn trouwens niet zonder rede bestickerd geweest.
Als je goed kijkt zie je onderaan een oranje lijn, dat komt omdat onder de folie de oude oranje/witte NMVB bestickering zit. Men wou die naar verluid van alle trams weg hebben in het kader van de upgrade van de metro/tram*.


*Schrappen wat niet past.
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door tsov »

Maar die ramen waren waarschijnlijk niet oranje ;)
Oftewel: leuke stickers, goede reden, maar laat die ramen alsjeblieft doorzichtig :)
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door Thom91 »

Wat een gruwelijk lelijke trams :P
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door Suus »

In Vlaanderen rijden ze ook, maar daar heeft De Lijn ondertussen zoveel aan die dingen geknutseld dat het nu net Michael Jacksons op ijzeren wielen zijn :P
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door Meltrain »

Dan vergeet je erbij te zeggen dat ze alleen op de Kusttram rijden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door Stéphane »

Bij de Lijn/Vlaamse Overheid denken ze trouwens dit jaar te beslissen hoe ze ze gaan vervangen.
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door Suus »

Overigens, voor de liefhebbers van Hollands trots in het buitenland: In Düsseldorf rijdt nu een Stadtbahnwagen B met reclame voor de AH to Go :P
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door Mr-W »

Hopelijk niet door lagevloer materieel,vind het zo'n onzin dat ze perrons gaan verlagen voor lage vloertrams. Btw kunnen ze niet beter in Antwerpen en Gent eerst de PCC vervangen ?


Afbeelding
vind die in Amsterdam nog lelijker,vind ze veel te hoog.
Laatst gewijzigd door Mr-W op vr 05 jul 2013, 21:42, 2 keer totaal gewijzigd.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door Mr-W »

hier is de ah to go tram Afbeelding
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door hauptbahnhof »

Dat ding in Amsterdam is ook meer een metro en niet te vergelijken met die stadbahnwagens in Duitsland.
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door Stéphane »

Ik denk dat mr-w het over De Lijn heeft.
Aan de kust zijn alle perrons al lagevloers.
De oudstef trams hebben enkel in het midden een lagevloersbak. Om bij de twee andere bakken uit te stappen is er een uitklaptrapje. Bij de nieuwere Hermelijnen die in de zomer wat extra capaciteit bieden is elke bak lagevloers.
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door webguy »

Bee schreef:Overigens, voor de liefhebbers van Hollands trots in het buitenland: In Düsseldorf rijdt nu een Stadtbahnwagen B met reclame voor de AH to Go :P
Is dat voor een NS AH-to-Go in Dusseldorf ofzo?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door Suus »

De AH to Go's zitten in Duitsland volgens mij niet op stations, dus ik denk niet dat ze van NS zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door Jef400 »

Herkenbaar. Eind vorig jaar liepen ze in Aachen te flyeren voor de daar aanwezige AH to go. Die in Aachen zit ongeveer 800 meter noordelijk van het Busstation.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door Suus »

Nieuwsberichten van her en der.

Eerst Frankfurt am Main, want daar zijn een aantal Ptb-trams terugverbouwd naar Pt-wagens. De Ptb-trams die op lijn U6 reden zijn daar niet meer nodig door de instroom van het type U5 en kunnen nu het materieelgebrek voor de normale tramlijnen opvangen. Daar reden al enige tijd museumwagens in de lijndienst na een ongeluk. Later dit jaar worden er tien nieuwe trams van het type S geleverd waardoor de inzet van Pt-trams van korte termijn zal zijn. De oorspronkelijke Pt-trams waren juist sinds juni 2012 in Frankfurt van de sporen verdwenen na de verkoop aan Gaziantep in Turkije.

Er is ook weer toekomst voor lijn U5 in Frankfurt. Daar beginnen deze zomer werkzaamheden aan het bovengrondse traject op de straat. Er komen haltes met perrons van 80 centimeter hoog die geschikt zijn voor trams samengesteld uit drie stellen. Ze worden toegankelijk door middel van bewaakte overwegen en hellingbanen. De haltes Musterschule en Glauburgstraße krijgen echter een perron dat alleen in het middenstuk 80 centimeter hoog is, de overige 2/3e van het perron zal slechts 20 centimeter hoog worden om de negatieve effecten op het straatbeeld van deze perrons te beperken. Onduidelijk is nog of de halte Preungesheim wordt omgebouwd. Deze halte verdwijnt in de huidige vorm zodra de verlenging naar Frankfurter Berg wordt opgeleverd. Onduidelijk is nog wanneer dat zal gebeuren, dit is voorlopig uitgesteld vanwege bezuinigingen.

In 2019 zal daarnaast een verlenging van lijn U5 van het Hauptbahnhof naar het Europaviertel worden opgeleverd. De lijn takt ondergronds af van de bestaande metrolijn, doet daarna een ondergronds station Güterplatz aan, komt in het midden van de Europa-Allee bovengronds en doet dan de haltes Emser Brücke en Europagarten aan. Daarna gaat de tram in een tunnel onder de Europagarten om vervolgens aan te komen bij de eindhalte Wohnpark.

In Dortmund wil de exploitant DSW21 voor 270 miljoen euro het hogevloerstrampark vernieuwen. De tien B100-trams die in 2003-2004 uit Bonn zijn overgenomen worden vervangen door 20 nieuwe hogevloerstrams die tussen de 2,5 en 3,5 miljoen euro per stuk zullen gaan kosten. De overige trams worden gereviseerd en zullen nog 15 jaar dienst gaan doen.

In Köln is besloten dat er een lijn 17 komt die vanaf midden 2016 een tienminutendienst gaat rijden tussen Severinstraße en Rodenkirchen en in de spits verder naar Sürth. Deze lijn zal tussen de Severinstraße en de Schönhauser Straße gebruik maken van de nieuwe Noord-Zuidtunnel en lijn 16 op de zuidelijke tak verdichten. Het zal nog zo lang duren omdat er bij de tunnelmond een extra kruiswissel gebouwd moet worden en de beveiliging aangepast moet worden op tweerichtingsverkeer. Bij een tienminutendienst moeten de trams namelijk om en om gebruik maken van de andere tunnelbuis. Ook moet er nog een keerspoor gebouwd worden bij Rodenkirchen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
hublot
Berichten: 56
Lid geworden op: zo 09 dec 2012, 18:29

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door hublot »

Bee schreef:De AH to Go's zitten in Duitsland volgens mij niet op stations, dus ik denk niet dat ze van NS zijn.
Je bent ook AH to Go's ook buiten treinstations zitten zoals in het Rotterdamse metrostation Beurs of tegenover de Damrak in Amsterdam. Zo bijzonder is dat niet.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door Suus »

Ik weet dat het niet bijzonder is, maar zoals wellicht wel bekend heeft NS ook winkels op buitenlandse stations en zijn de Ap to Go's op de station een franchiseketen van NS Stations Retailbedrijf.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door BrengMe »

hublot schreef:
Bee schreef:De AH to Go's zitten in Duitsland volgens mij niet op stations, dus ik denk niet dat ze van NS zijn.
Je bent ook AH to Go's ook buiten treinstations zitten zoals in het Rotterdamse metrostation Beurs of tegenover de Damrak in Amsterdam. Zo bijzonder is dat niet.
Zit er ook een nabij het Velperplein in Arnhem.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten