Pagina 5 van 11

Re: Het grote tramtopic #3

Geplaatst: wo 12 dec 2012, 01:34
door deadlock
Bee schreef:@Fles: Het oude en het nieuwe geluid van de DSB. Het nieuwe geluid is echt gloednieuw, want eind augustus gebruikte men nog het oude geluid op København H.
Het oude geluid zijn gewoon de (vertaalde) muzieknoten DSB.

Re: Het grote tramtopic #3

Geplaatst: wo 12 dec 2012, 02:02
door R-Flow
Edwin schreef:
R-Flow schreef:Het klinkt bij aankomst op het station een beetje ironisch, soort van Windows 98 Plus! foutmelding geluid.
Wij hadden en er toen van gemaakt: Deuntje van een heel oud Mario-spel wanneer je game over was.
Nou ja idd zoiets! In ieder geval een ironisch/knullig geluidje van het gaat fout... :p

Re: Het grote tramtopic #3

Geplaatst: wo 12 dec 2012, 11:07
door Fles
deadlock schreef: gewoon de (vertaalde) muzieknoten DSB.
Vertel hier eens wat meer over? :?:

Zullen we "Het Grote Geluidjestopic" beginnen? *O*

Re: Het grote tramtopic #3

Geplaatst: wo 12 dec 2012, 13:07
door deadlock
Wat wil je er verder van weten?

Re: Het grote tramtopic #3

Geplaatst: wo 12 dec 2012, 13:14
door Fles
deadlock schreef:Wat wil je er verder van weten?
Welke muzieknoot door de "s" voorgesteld wordt bijvoorbeeld.

En als het om het rijtje "do-re-mi-fa-so-la-ti" gaat: de "b"

Re: Het grote tramtopic #3

Geplaatst: wo 12 dec 2012, 13:22
door deadlock
Oh jeej, dat moet ik aan mijn broertje vragen.

Re: Het grote tramtopic #3

Geplaatst: wo 12 dec 2012, 14:28
door Klaasje
Fles schreef:
deadlock schreef:Wat wil je er verder van weten?
Welke muzieknoot door de "s" voorgesteld wordt bijvoorbeeld.
Een Es misschien?

Edit: Zo te horen niet.

Re: Het grote tramtopic #3

Geplaatst: wo 12 dec 2012, 16:04
door hublot
De tram van Casablanca is vandaag geopend: http://www.ovinnederland.nl/viewtopic.p ... 12#p234712
Afbeelding

Re: Het grote tramtopic #3

Geplaatst: wo 12 dec 2012, 16:45
door Z2N
En Frankrijk heeft er weer een nieuw tramnet bij, dit keer in de Normandische havenstad Le Havre. Na een kort praatje was de officiele opening vanmiddag om 12 uur 12 (12/12/12 12:12). Tot en met zondag wordt er voor niets gereden. Het tramnet zelf is Y-vormig, en omvat onder andere een 500 meter lange tramtunnel.

Plaatje van de Citadis-trams:
Afbeelding

Maar, Frankrijk zou Frankrijk niet zijn als er geprotesteerd werd. Vanochtend waren het de vakbonden van het ov-personeel, die hogere lonen en gratis OV eisten. De protestanten waren even na 12 uur weg.

Re: Het grote tramtopic #3

Geplaatst: wo 12 dec 2012, 18:49
door julsteren
Ik vind die tram uit Le Havre er niet lelijk uitzien.

Fles schreef:Zullen we "Het Grote Geluidjestopic" beginnen? *O*
Ja leuk idee.

Re: Het grote tramtopic #3

Geplaatst: wo 12 dec 2012, 23:24
door deadlock
Klaasje schreef:
Fles schreef:
deadlock schreef:Wat wil je er verder van weten?
Welke muzieknoot door de "s" voorgesteld wordt bijvoorbeeld.
Een Es misschien?

Edit: Zo te horen niet.
Sis?

Re: Het grote tramtopic #3

Geplaatst: wo 12 dec 2012, 23:24
door deadlock
Hoe teh hell komt dat daar twee keer.

Re: Het grote tramtopic #3

Geplaatst: wo 12 dec 2012, 23:30
door Fles
Brakke forumsoftware :P En wat jij bedoelt is een Cis.

Re: Het grote tramtopic #3

Geplaatst: vr 14 dec 2012, 00:05
door R-Flow
Z2N schreef:En Frankrijk heeft er weer een nieuw tramnet bij, dit keer in de Normandische havenstad Le Havre.
Iedere stad boven de 100.000 inwoners een eigen tramnet... Of ze doen in Frankrijk iets heel goed, of iets heel erg fout.

Re: Het grote tramtopic #3

Geplaatst: vr 14 dec 2012, 00:06
door Fles
R-Flow schreef:Iedere stad boven de 100.000 inwoners een eigen tramnet is toch compleet onhoudbaar? :?

Heeft Amsterdam geen "boven de 100.000 inwoners" dan?

Re: Het grote tramtopic #3

Geplaatst: vr 14 dec 2012, 03:05
door Ardan
Okee Fles, Deventer komt nu bijna aan de 100 000 inwoners. Zie jij hier al een tram rijden?

...
Ja, ik, vind ik leuk. Ik kan me één route indenken die misschien wat zou kunnen worden. Maar verder, reëel gedacht.. nee.

Re: Het grote tramtopic #3

Geplaatst: vr 14 dec 2012, 05:21
door Suus
Le Havre heeft 177.000 inwoners, de intergemeentelijke samenwerking 243.000 en de agglomeratie 293.000
Dijon heeft 152.000 inwoners, de intergemeentelijke samenwerking 245.000 en de agglomeratie 336.000
Brest heeft 141.000 inwoners, de intergemeentelijke samenwerking 214.000 en de agglomeratie 311.000

Belangrijk bij het verhaal over de financiering is dat er in Frankrijk 36.000 gemeenten zijn. Gemeentes zijn heel klein en het is heel moeilijk om gemeentes samen te voegen of te annexeren. Daarom zijn er in stedelijke gebieden constructies met samenwerkingsverbanden waar veel taken aan zijn overgedragen waar de grote stad alsnog heel veel in de melk te brokkelen heeft. Op deze manier wordt het besluitvormingsproces rondom de tram vereenvoudigd.

De boom van nieuwe tramnetten is begin jaren 80 gestart doordat de minister van verkeer ten tijde van het presidentschap van de socialist Mitterrand een subsidie instelde voor de bouw van tramnetten, om zo een nieuwe bedrijfstak op te zetten voor Alsthom. Gewoon een subsidie instellen was niet genoeg, er werd ook een belastingmaatregel geintroduceerd en er is bij diverse steden met het product geleurd en uiteindelijk hapten Nantes en Grenoble toe. Nantes was als eerste klaar en opende in januari 1985. Hier werd de TFS1 afgeleverd, een hogevloerstram van Alsthom. Technisch een goede tram maar toch redelijk ouderwets.

Grenoble had pas vrij recentelijk afscheid genomen van de tram en van deze lijn een trolleybuslijn gemaakt. Deze trolleybuslijn was totaal versleten. Precies op dat moment kwam de subsidie voor een tram en men heeft toen besloten om de lijn weer terug te bouwen tot een tramlijn. Alsthom kwam toen met de TFS2. Dit voertuig had een lage vloer in het midden van de tram. Sindsdien is de tram in Frankrijk extreem populair geworden doordat het een zeer toegankelijk vervoersmiddel bleek.

In het begin waren de tramnetten weinig spectaculair maar in de loop der jaren zijn de netten extremer en spectaculairder geworden met bovenleidingloze trajecten, gecompenseerd met APS of supercondensatoren en integrale vormgeving van trambaan en voertuigen. Het is een object van lokale prestige geworden.

Veel tramlijnen zijn ook een doorslaand succes. Lijn 1 in Montpellier zet 130.000 reizigers per dag weg, iets wat niemand voor mogelijk hield. De ontwerper van dit net, Georges Frêche, had bovendien een geniale strategie. Hij ontwierp een tramnet voor Montpellier en liet het in delen bouwen: eerst legt men de succesvolste tramlijn aan zodat het succes aangetoond kon worden, vervolgens liet hij de zwakste lijn bouwen en daarna de lijnen met een groter potentieel.

Georges Frêche was overigens van 1977 tot 2004 burgemeester van Montpellier, van 2001 tot 2010 voorzitter van de intergemeentelijke samenwerking van Montpellier en van 2004 tot 2010 regiopresident van Languedoc-Roussillon. In 2010 overleed hij. Zijn erfenis bestaat uit een tramnet, een paar musea en een gigantische hoeveelheid openbare kunst in en later ook rondom Montpellier.

Re: Het grote tramtopic #3

Geplaatst: vr 14 dec 2012, 14:06
door R-Flow
Ok, dat maakt inderdaad wel een groot verschil. Als je die steden op zichzelf bekijkt denk ik soms waar halen ze het geld vandaan. Le Mans heeft bijvoorbeeld maar 142.000 inwoners. Als Nederlander ontkom je er niet aan om de vergelijking te trekken met projecten hier zoals Utrecht, Leiden en Groningen waar eindeloos geluld wordt over de aanleg van een enkel nieuw lijntje. Maar zelfs in de grote steden zien de tramnetten de laatste tijd weinig uitbreidingen. Tram 26 (Amsterdam) en tram 19 (Den Haag) zijn denk ik de laatste spectaculaire uitbreidingen geweest, op de RandstadRail na dan.
Fles schreef:Heeft Amsterdam geen "boven de 100.000 inwoners" dan?
Weer lekker spijkers op laag water aan het zoeken jongen?

Re: Het grote tramtopic #3

Geplaatst: vr 14 dec 2012, 14:31
door Suus
Le Mans heeft 142.000 inwoners, de intergemeentelijke samenwerking heeft er 183.000 en de agglomeratie 338.000.

Heel veel steden in Frankrijk zijn erg klein vergeleken met Duitsland, maar dat komt omdat de Franse gemeentes ook heel klein zijn.

Re: Het grote tramtopic #3

Geplaatst: vr 14 dec 2012, 14:37
door R-Flow
Vind hier in Amsterdam toch wel erg jammer dat het metro- en tramnet niet véél meer de "metropoolregio" bediend. 90% stopt gewoon binnen de stadsgrenzen. In Rotterdam en Den Haag zijn ze aardig bezig met de regio veel meer te ontsluiten, maar hier staat het stil. Zelfs de N/Z-lijn rijdt bij de opening geen meter buiten Amsterdam.

Re: Het grote tramtopic #3

Geplaatst: vr 14 dec 2012, 15:09
door Ardan
Jammer inderdaad, hoeveel mensen van de ruim 1 miljoen die in Groot-Amsterdam wonen hebben nou écht wat aan ons tram/metronet..

Re: Het grote tramtopic #3

Geplaatst: vr 14 dec 2012, 15:47
door Ronald
Zelfs bínnen Amsterdam is nog een aanzienlijk deel verstoken van railvervoer...

Re: Het grote tramtopic #3

Geplaatst: vr 14 dec 2012, 16:03
door Meltrain
Ardan schreef:Jammer inderdaad, hoeveel mensen van de ruim 1 miljoen die in Groot-Amsterdam wonen hebben nou écht wat aan ons tram/metronet..
Aan het tram/metronet van Deventer hebben die mensen inderdaad niet veel. :lol:

Re: Het grote tramtopic #3

Geplaatst: vr 14 dec 2012, 16:43
door R-Flow
Ardan schreef:Jammer inderdaad, hoeveel mensen van de ruim 1 miljoen die in Groot-Amsterdam wonen hebben nou écht wat aan ons tram/metronet..
Met de direct omringende gemeentes erbij telt Amsterdam inderdaad ongeveer 1,5 miljoen inwoners. De metropoolregio 2,5 miljoen inwoners. Vergeleken met andere grote steden zijn voorsteden ongelofelijk slecht geïntegreerd in het Amsterdamse OV-net. Maar goed, dat hebben gemeentes zoals Haarlemmermeer ook aan zichzelf te danken. Die hebben dat jarenlang tegengehouden uit angst dat de locale economie ten gronde zou gaan.

Re: Het grote tramtopic #3

Geplaatst: vr 14 dec 2012, 23:29
door Anne
Toch liever een tram.
Reizigers prefereren een tram boven een bus. Als een verrassing komen het resultaat van een onderzoek van de TU Delft niet. Opvallend is wel dat automobilisten net zo lief met de bus gaan.
BRON

Samenvatting uit onderzoeksrapport.
Tram of bus: bestaat de Trambonus?
De trambonus is in de vakwereld een veel besproken onderwerp. Er bestaat grote onduidelijk over het bestaan ervan. Met de trambonus wordt een meerwaarde bij gebruikers bedoeld die ertoe leidt dat een tram meer reizigers krijgt in vergelijking met de bus, wanneer een buslijn wordt omgezet naar een tramlijn. In dit onderzoek is de trambonus benaderd door het verschil in preferentie tussen de tram en de bus te analyseren. Wanneer er namelijk een duidelijk verschil in preferentie is, is de kans groot dat er ook een duidelijk verschil in gebruik van het vervoermiddel is.
Het verschil in preferentie is geanalyseerd met behulp van de nutsfuncties van de tram en bus, deze functies beschrijven het (dis)nut dat mensen ontlenen aan het reizen met een bepaald vervoermiddel. De data om de nutfuncties op te stellen, is verkregen met behulp van een keuze-experiment, waarin de respondenten negen keuzes hebben gemaakt tussen een route met de tram of een route met de bus.
Op basis van de nutfunctie is te concluderen dat er gemiddeld genomen een preferentie voor de tram bestaat. De mate van preferentie is te verklaren door het ervaren verschil tussen bus en tram met betrekking tot sfeer in het voertuig, de verschillende voertuigeigenschappen en het verschil in weergave van de reistijd informatie.
Nadere analyse van verschillende segmenten laat zien dat er in de drie grote tramsteden een preferentie voor de tram aanwezig is, terwijl er in steden zonder tram een preferentie voor de bus bestaat. Dit houdt dus in dat de preferentie voor de tram alleen aanwezig is, wanneer er bekendheid met de tram is. Ook de mate van OV-gebruik laat een verschil zien: reizigers die bijna nooit gebruik maken van het openbaar vervoer hebben een preferentie voor de bus, terwijl reizigers die wekelijks met het openbaar vervoer reizen een preferentie hebben voor de tram. Fietsers en tramreizigers hebben een duidelijke preferentie voor de tram, daartegenover staat dat automobilisten en busreizigers een preferentie voor de bus hebben.
De modelresultaten zijn in een verkeersmodel geïmplementeerd en toegepast voor een casus in Utrecht. Deze toepassing voorspelt een verwachte reizigersgroei van 4,3% bij vervanging van een buslijn door een tramlijn.
rapport