Pagina 6 van 11

Re: Het grote tramtopic #3

Geplaatst: zo 30 dec 2012, 14:41
door Meltrain
Gemeenteraad Maastricht volmondig JA voor Spartacus Lijn 1

Dinsdag 18 december stemde de gemeenteraad in Maastricht in met de uitvoering van het Spartacusproject, wat ze in Maastricht de tram Vlaanderen Maastricht noemen. Door de uitvoerige bespreking van andere onderwerpen op de agenda leek het even op dat de beslissing verdaagd zou worden. Maar om 23u30 schaarde een ruime meerderheid binnen de Maastrichtse Raad zich achter haar Wethouder Nuss en de tramverbinding. Daardoor krijgt het Spartacusplan nu ook in Nederland een officiële ‘GO’.
Ruime meerderheid binnen Raad volgde haar wethouder

De samenwerkingsovereenkomst werd met een ruime meerderheid goedgekeurd. Dat een raadsmeerderheid positief zou oordelen, werd al snel duidelijk. Zowel de PvdA, de partij van wethouder Nuss, D66, Groen Links, SPM als de VVD stemden voor het tramproject. „We zijn bijna gek als we dit niet doen”, vatte D66-raadslid Guido Mertens de opvatting van de coalitie samen.
Bron en meer: De Lijn

Re: Het grote tramtopic #3

Geplaatst: zo 30 dec 2012, 15:40
door Suus
Mijn tramjaar in statistieken:
Aantal nieuwe trambedrijven dit jaar: 8 (Antwerpen, Brussel, Kusttram, Oslo, Göteborg, Stockholm, Gelsenkirchen en Dortmund)
Aantal landen waar ik met de tram ben geweest: 5 (Nederland, België, Duitsland, Noorwegen en Zweden)
Langste tram waar ik dit jaar in gezeten heb: CityRunner T4000, ongeveer 43 meter (Brussel)
Kortste tram waar ik dit jaar in gezeten heb: Spant erom, ik denk dat de Antwerpse PCC's het winnen, maar de M29 van Göteborg en de A30/B30 in Stockholm staan ook hoog genoteerd.
Comfortabelste tram: Stadtbahn B-wagen in Dortmund
Mooiste tram: AnsaldoBreda Sirio in Göteborg
Lelijkste tram: Ansaldo SL-95 in Oslo
Oudste tram: A30/B30 in Stockholm
Nieuwste tram: Sirio in Göteborg
Aantal verschillende chipkaarten gebruikt bij tramreizen: 4 (Ruter Reisekortet, Västtrafik Endygnsbiljett, SL Access-kortet en OV-Chipkaart)

*O*

Re: Het grote tramtopic #3

Geplaatst: zo 30 dec 2012, 18:32
door Stéphane
*O* De Maastrichtertram komt er :mrgreen: *O*

Een nieuwe tram in de BeNeLux is altijd reden tot feesten.

Re: Het grote tramtopic #3

Geplaatst: zo 30 dec 2012, 18:35
door Ardan
Juich nog maar niet te vroeg ;) (je weet hoe het met Groningen gaat..)

Re: Het grote tramtopic #3

Geplaatst: zo 30 dec 2012, 18:41
door Suus
De snelheid kennende waarmee plannen bij De Lijn tot ontwikkeling komen denk ik dat je van 2017 eerder 2027 mag maken. De bouw van de verlenging naar Wijnegem in Antwerpen heeft van 2008 tot 2012 geduurd en de planfase nog veel langer.

Het tramnet van Luxembourg zal vermoedelijk eerder openen dan deze sneltram.

Re: Het grote tramtopic #3

Geplaatst: ma 31 dec 2012, 16:44
door Vinny
Kortom politiek wensdenken: als er in Utrecht een tramlijn wordt aangelegd komt de reizigersgroei van fietsgebruikers terwijl automobilisten gewoon in de file blijven staan. Kappen met zulke onzin en investeer het geld in projecten waar de reizigers echt wat aan hebben. Het verschil tussen rails en asfalt voelt niemand...

Re: Het grote tramtopic #3

Geplaatst: di 01 jan 2013, 20:39
door R-Flow
Vinny schreef:Het verschil tussen rails en asfalt voelt niemand...
Grapjas.

Re: Het grote tramtopic #3

Geplaatst: wo 02 jan 2013, 12:42
door Suus
Ik had het even gemist, maar in Keulen is het eerste stukje van de Noord/Zuid-Stadtbahntunnel geopend. Lijn 5 rijdt nu na station Dom/Hbf de tunnel in richting het nieuwe ondergrondse station Rathaus, dit dus in plaats van de vroegere eindhalte Reichenspergerplatz.

Re: Het grote tramtopic #3

Geplaatst: wo 02 jan 2013, 13:15
door hauptbahnhof
Hm, lijn 5 krijgt zomaar in korte tijd 2 nieuwe eindpunten. Ook in Westelijke richting is het eindpunt verlengd.
Wordt het alleen geen tijd dat ze met K5000en gaan rijden op die lijn?

Het net van Keulen vind ik toch wel een van de leukste netten. Alleen jammer dat de frequenties een beetje Rotterdams zijn.

Re: Het grote tramtopic #3

Geplaatst: wo 02 jan 2013, 13:45
door Suus
Wat er nu aan K5000-stellen rijdt is het maximum. Nieuw materieel is pas ver in de toekomst voorzien, eerst krijgen de B-wagens een grondige revisie zodat ze de komende 30 jaar in dienst kunnen blijven. Als je op de site van de SWB Bonn kijkt zie je hoe zo'n revisie eruit ziet.

Re: Het grote tramtopic #3

Geplaatst: wo 02 jan 2013, 15:00
door hauptbahnhof
Zie ik nou een botsvriendelijke neus? :)

Nou jah, zo vaak gebruik ik lijn 5 niet als ik daar ben. Mijn verblijf daar heb ik ook gekozen aan de hand van het materieel wat er langs rijdt: Hansaring (K4000 en K4500). Vooral K4000 vind ik leuk.

Re: Het grote tramtopic #3

Geplaatst: wo 02 jan 2013, 21:52
door R-Flow
hauptbahnhof schreef:Zie ik nou een botsvriendelijke neus? :)
Ik vraag me af wat het nut daarvan is met zo'n enorm uitstekend koppelstuk eronder. Als dat ding dwars door je auto heen gaat is die die zachte botsneus nogal mosterd na de maaltijd. :? Maar goed, het ziet er wel een stuk moderner uit natuurlijk.

Re: Het grote tramtopic #3

Geplaatst: za 05 jan 2013, 00:24
door Busfoto.nl
Rond oud en nieuw heb ik samen met m'n vriendin een bezoek gebracht aan de hoofdstad van Tsjechië: Praag. Ik was er zelf nog nooit geweest maar had er mooie dingen over gehoord en van gezien. Naast de attracties van de stad blijft er natuurlijk altijd wat tijd over voor het openbaar vervoer-systeem (en anders maak ik er wel wat tijd voor).

Wat een mooi en groot netwerk! Volgens Wikipedia bestaat het gemeentelijke tramnetwerk uit 140 kilometers aan sporen, waarover 540 kilometers aan tramlijnen rijden. In totaal bestaat het netwerk uit 21 daglijnen en 9 nachtlijnen. Hoewel de drie metrolijnen in de stad de ruggengraat vormen van het openbaar vervoer, verzorgt de tram naast metrofeeder ook voor verbindende functies door de stad.

Een oude stad als Praag biedt zeer veel prachtige locaties voor foto's. Ik durf gelijk te zeggen dat ik de meeste gemist zal hebben, gezien de beperkte tijd voor de trammetjes. Jammer natuurlijk, maar ik heb natuurlijk wel een aardige indruk gekregen van de tramstad Praag.
De Tatra T3 vormt al decennia de ruggengraat van het Praagse trambedrijf. Op het toppunt reden er 700 van rond, ik weet niet precies hoeveel er nu nog zijn, maar het moeten er nog honderden zijn. Het filmpje toont een losse vierasser van lijn 3 bij metrostation Kobylisy.
De meeste diensten worden uitgevoerd met dubbele stellen. Na een bezoek aan de Karelsbrug kruisen we een koppelstel op de Křižovnickém náměstí in het midden van de stad.

Afbeelding
Aan de andere kant van de Karelsbrug rijden ook trams. De 7062 op de Malostranské náměstí.
Národni, bij de halte Národní divadlo‎. Twee reclametrams van het vervoersbedrijf.
Een deel van de T3-trams is gemoderniseerd en nu beter toegankelijk voor mindervaliden. De middeninstap is verlaagd. Om deze lagevloervierassers goed te benutten worden ze altijd gecombineerd ingezet met een niet-verlaagde T3. Een koppelstel bij de halte Pražský hrad‎, bij de grote Kathedraal in de Praagse Burcht.
Afbeelding
Eén van de interessante plekken van de stad was een stukje strengelspoor in de Letenská, waar flink wat lijnen enkelspoor door een mooi poortje rijden. In het filmpje een koppelstel van het type T6A5, waar er 150 van rondrijden.

Afbeelding
Dlouhá třída‎, met op de achtergrond een brug over de Moldou.
Afbeelding
Naast het poortje was de Chotkova hill een bijzonder interessante verassing. Een bijzonder mooie klim waar flink wat tramlijnen over rijden. Wie er in de buurt is moet er met de tram overheen, of eventjes gaan kijken.

Afbeelding
Naast de al eerder beschreven Tatra's zijn er nog drie andere tramtypen die door de stad heen rijden. Deze tweerichtingachtassers type KT8D5 zijn er een van.
De eerste serie "echte" lagevloertrams zijn die Skodatrams van het type 14T, waar er zo'n 60 van rondrijden.

[yt]R-JT80Xe6W4[[/yt]
Afbeelding
Erg mooi is de nieuwe serie Forcities, die langzaamaan de Tatra's vervangen. Er rijden er al flink wat rond, maar de serie wordt uitgebreid tot 250 trams. (excuseer voor het tegenlicht)

Het Praagse trambedrijf heeft op mij een goede indruk achtergelaten. Het materieel en de sporen lijkt goed te worden onderhouden, de sporen liggen er goed bij en de tram heeft bijna overal voorrang op het overige verkeer. Wat mij bijzonder opviel was de punctualiteit van het openbaar vervoer: zowel bussen, trams en metro's waren constant op de minuut op tijd.

Re: Het grote tramtopic #3

Geplaatst: za 05 jan 2013, 00:47
door Suus
Praag was de thuisstad van ČKD Tatra, het is dus niet helemaal verrassend dat er zoveel van rondrijden en de klassieke Tatra-motorwagens zijn misschien wel de tram in zijn mooiste verschijningsvorm. Al is de rails nog zo slecht, de Tatra ploegt vrolijk voort en is niet kapot te krijgen. _O_ _O_

Re: Het grote tramtopic #3

Geplaatst: za 05 jan 2013, 14:00
door tsov
Jaa, Tatra T3 *O*
Gewoon omdat ze zo leuk zijn een paar fotootjes uit mijn archief :)
Afbeelding
Kiev

Afbeelding
Zaporozje

Afbeelding
Odessa

Afbeelding
Riga

Re: Het grote tramtopic #3

Geplaatst: za 05 jan 2013, 14:13
door Suus
Laten we de T4 niet vergeten. Hetzelfde plezier, alleen dan in een smallere verpakking *O*

Re: Het grote tramtopic #3

Geplaatst: di 08 jan 2013, 02:02
door Anne
Sinds zondag 6 jan. belangrijke wijziging in Den Haag.
Bosbrug is voor bijna jaar afgesloten. Daarom zijn de haltes CS laag verplaatst naar de Schedeldoekshaven.
Lijnen 9, 15, 16 en 17 rijden nu andere routes.

Brug bij Noordwal afgesloten voor tram 17.
Die rijdt nu tussen Statenkwartier en Buitenhof via route lijn 10.
De (spits)lijn 10 is nu opgeheven.

Re: Het grote tramtopic #3

Geplaatst: di 08 jan 2013, 02:06
door Anne
tsov schreef:Jaa, Tatra T3 *O*
Gewoon omdat ze zo leuk zijn een paar fotootjes uit mijn archief :)
Altijd mooi om dit soort foto's te zien. :pos: Ook van de andere forumleden.

Re: Het grote tramtopic #3

Geplaatst: vr 11 jan 2013, 22:02
door Suus
De verlegging van lijn 5 in Keulen naar het nieuwe metrostation Rathaus zorgt toch nog voor problemen. Bij het passeren van een metro onder de Dom zou dit gebouw gaan bewegen/trillen. Na onderzoek bleek dat dat inderdaad het geval was en daarom heeft men nu een snelheidslimiet van 20 km/u ingesteld voor de tunnel onder de kerk. Overigens beweren critici dat de Dom harder trilt als de klokken worden geluid dan bij het passeren van een metro en dat het een storm in een glas water is.

Re: Het grote tramtopic #3

Geplaatst: vr 11 jan 2013, 22:33
door Ardan
Ik neem aan dat ze daar van te voren ook wel over hadden kunnen nadenken?

Re: Het grote tramtopic #3

Geplaatst: za 12 jan 2013, 00:56
door Fles
hadden kunnen, vast wel :Y Maar dat zien we overal :)

Re: Het grote tramtopic #3

Geplaatst: do 31 jan 2013, 10:37
door Suus
In Berlijn wordt deze of volgende maand de trambaan in de Chausseestraße vanaf het Naturkundemuseum tot en met de keerlus Pflugstraße/Schwartzkopffstraße buiten dienst genomen. De trambaan, die hier al sinds 1874 ligt wordt overbodig door de bouw van de tramlijn naar het Hauptbahnhof.

Ook nieuw in Berlijn is dat de nieuwe tweerichtings-Flexity's, type F6Z, nu op lijn M2 rijden. Ze hadden al enige tijd op lijn M5 proefgereden, maar op deze lijn is aan beide kanten een keerlus en werd tijdens de dienst slechts cabine gebruikt. Lijn M2 heeft op het Alexanderplatz wel een kopeindpunt en daarom komen deze trams daar nu wel volledig tot hun recht.

Een ander opvallend bericht uit het Zwitserse Basel, het streektrambedrijf BLT heeft de inzet van aanhangwagens gestopt. Er waren nog vijf aanhangwagens, waaronder de "Schweine-Bw" B 1322. Vier aanhangwagens gaan over naar het trambedrijf van Belgrado, de aanhangwagen met het varkenshoofd gaat naar het varkensmuseum in Stuttgart.

Re: Het grote tramtopic #3

Geplaatst: do 31 jan 2013, 11:21
door Edwin
Ik ben in maart 2010 in Erfurt geweest en ga eind februari/begin maart weer een lang weekend. Zijn daar grote veranderingen geweest qua tramnet en materieel? Of hebben mensen nog wensen qua foto's, indien ik daar aan toekom.

Re: Het grote tramtopic #3

Geplaatst: do 31 jan 2013, 11:31
door Suus
In Erfurt zijn vorig jaar nog nieuwe Combino's en Bambino's geleverd met een iets aangepast front. Als gevolg daarvan is een uniek verschijnsel van de baan verdwenen, namelijk de combinatie van 3xTatra KT4D, iets wat alleen in Erfurt planmatig voorkwam.

Re: Het grote tramtopic #3

Geplaatst: vr 01 feb 2013, 16:58
door Suus
Ik dacht dat er een metrotopic was, maar aangezien het slechts een klein berichtje is kan het ook wel hier. In Nürnberg is besloten lijn U1 niet te automatiseren, de kosten van de ombouw wegen niet op tegen het kopen van nieuw materieel, ondanks dat er nu meer personeel in dienst blijft en er twee series materieel onderhouden moeten worden. Synergiekosten waren bovendien nauwelijks.