Het grote tramtopic #3

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door Ronald »

Ik zag er vanuit de bus inderdaad reclameposters van hangen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door Suus »

In Mannheim is de bouw van de nieuwe "Stadtbahn Nord" gestart. Dit nieuwe traject is 6,4 kilometer lang en zal door middel van 14 nieuwe haltes de wijken Neckarstadt Ost, Luzenberg, Käfertal, Waldhof en Gartenstadt een directe verbinding naar de binnenstad geven. Het traject zal in de wijk Gartenstadt twee eindpunten krijgen om zo de wijk optimaal te kunnen bedienen.

Als het nieuwe traject in 2016 in gebruik wordt genomen zal lijn 4 niet meer naar Heddesheim rijden, maar over dit nieuwe traject. Beide eindpunten worden dan om-en-om bediend. De lijn naar Heddesheim zal vanaf dan worden bediend door lijn 5. De korte diensten tot Käfertal OEG-Bahnhof van deze lijn zullen dan verder rijden naar Heddesheim, zodat dit traject net zoals nu elke twintig minuten bediend zal worden.

Meer informatie staat op http://www.stadtbahn-mannheim-nord.de/
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door Cookie »

Bee schreef:10 maart is er een referendum over de nieuwe tram in Aachen.
66% heeft tegen gestemd afgelopen zondag: http://www1.wdr.de/themen/infokompakt/n ... 14850.html
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door Z2N »

Op zich als je kijkt naar de tegenargumenten niet heel erg verwonderlijk: 240 miljoen euro is best veel geld voor een regio die blut is. :wink:
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door Stéphane »

Iemand al eens gehoord van een sneeuwtram? :D

Omdat er sneeuw en vorst wordt voorspeld, rijden in de nacht van maandag op dinsdag opnieuw sneeuwtrams in Antwerpen. Acht trams rijden de nacht rond en houden de wissels en bovenleidingen sneeuw- en ijsvrij. Het is al de zesde keer deze winter dat de sneeuwtrams uitrijden
lees hier verder

Ook nog even melden dat er tramnetwerkuitbreidingen gestart zijn in het kader van het Livan project:

Vanaf 2015 rijdt er in Antwerpen een nieuwe ondergrondse tram. En daarvoor wordt een tunnel gebruikt die 32 jaar geleden al werd aangelegd, en waar nooit iets mee gedaan is. Met de nieuwe tramlijn zal je in 15 minuten van Wommelgem naar de Meir
in het centrum van de stad kunnen rijden.
Lees hier verder en bekijk een filmpje

Wel bizar dat ze dwars door Deurne dubbele tramsporen gaan leggen maar dat die enkel dienen om de tram naar de stelplaats te laten rijden :roll:
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door Suus »

Die tunnel is weer typisch Belgisch als ik eerlijk ben: Een sneltram in het hart van de stad en langzaam aan de rand, meestal is dat andersom :wink:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door Thom91 »

Sneeuwtram wordt vrij vaak ingezet door GVB, RET en HTM.. Ook door NSR trouwens, dan is het een sneeuwtrein..
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door Suus »

Het GVB heeft al enige jaren geen werktrams meer. De RET heeft ook weinig tot niets van dat spul rijden zover ik weet. Alleen de HTM heeft ook echt heel veel problemen met de sneeuw...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21338
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door Meltrain »

De RET heeft nog steeds genoeg vierassersin werktram-uitrusting die ook nog redelijk vaak op straat verschijnen.
de laatste tijd zie ik ook vaak Duewag 1629 weer vaak, deze is als lestram ingericht en mist de voordeur. Ik vraag me af of deze nog steeds als lestram wordt gebruikt, aangezien de besturing van de Citadissen heel anders is.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door Thom91 »

Bee schreef:Het GVB heeft al enige jaren geen werktrams meer. De RET heeft ook weinig tot niets van dat spul rijden zover ik weet. Alleen de HTM heeft ook echt heel veel problemen met de sneeuw...
Je kan ook gewoon een normale tram inzetten hoor..
Komt wel goed schatje.
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door Stéphane »

Ja, het gaat er vooral om dat de binnenleidingen ijsvrij worden gehouden en om te voorkomen dat er ergens sneeuwophopingen zouden kunnen ontstaan of bij de Kusttram doet men dit ook wel bij hevige wind om te voorkomen dat op stukken langs strand of door duinen de sporen verzanden, daar hebben ze trouwens een speciale borstelwagen (die ook sneeuw doet geloof ik) het zou me niet verbazen als Bee toevallig een foto tevoorschijn kan toveren.
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door Suus »

Een filmpje van de inzet van de nachttrams in Antwerpen: http://www.atv.be/item/sneeuwtrams-houden-sporen-vrij

Ik heb geen foto van de borstelwagen, wel van de Unimog en bijbehorende aanhangwagen die men in Antwerpen gebruikt. Deze zouden in de stelplaats aan de Draakplaats staan. Mogelijk is dat ook het antwoord op een vraag van Meltrain die al heel lang open staat: wat is toch dat gebouw aan de Draakplaats dat een aansluiting heeft op het tramnet.
Afbeelding Afbeelding
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door Suus »

Afbeelding
En de afdekking van de tunnelingang bij de Zwitserse Apotheek aan de Herentalsebaan is nu gesloopt, de werkzaamheden voor LIVAN zijn nu dus echt begonnen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21338
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door Meltrain »

Bee schreef: Ik heb geen foto van de borstelwagen, wel van de Unimog en bijbehorende aanhangwagen die men in Antwerpen gebruikt. Deze zouden in de stelplaats aan de Draakplaats staan. Mogelijk is dat ook het antwoord op een vraag van Meltrain die al heel lang open staat: wat is toch dat gebouw aan de Draakplaats dat een aansluiting heeft op het tramnet.
Dat is dus dit gebouw of dat daar recht tegenover.
Als ik ooit weer naar Antwerpen ga, stap ik daar wel uit om te kijken of naar binnen kan kijken in dat gebouw.
Valt goed te combineren met het berijden van lijn 11 en als ik lijn 9 en 11 'gedaan' heb, heb ik bijna het hele Antwerpse tramnet bereden. :)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door Stéphane »

We breiden uit hoor :P
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door Thom91 »

Vandaag is het eerste stukje tramlijn van Zaragoza geopend.
http://www.railwaygazette.com/news/urba ... leted.html
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door Suus »

Nee, het laatste stuk, het eerste stuk ging al in april 2011 open.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door Thom91 »

Ik las final als first.. :@
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door Suus »

Je kan hier de lijn schematisch zien, geopend is nu de brug over de Ebru en alles ten noorden van deze rivier: http://urbanrail.net/eu/es/zara/zaragoza.htm
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door Suus »

Maar weer eens tijd voor een nieuwsrondje in Duitsland:
  • Dit jaar wordt er in Stuttgart op maar liefst vijf plekken grootschalig gewerkt aan de Stadtbahn. Zo liggen onder andere twee tunnels in de weg voor Stuttgart 21. De tunnels rondom en station Staatsgalerie zelf zal om die reden dichter tegen het oppervlakte worden gelegd. De tunnels tussen Hauptbahnhof en Stadtbibliothek worden juist dieper gelegd. Hiervoor zijn al twee grote bouwgaten gemaakt om de nieuwe tunnel te kunnen maken. In de kelder van de in 2011 geopende bibliotheek zijn al de nodige voorzieningen getroffen voor een nieuw station voor lijn U12, binnenkort wordt begonnen met tunnels die op dit station aansluiten. Bij de halte Löwentor wordt gewerkt aan een nieuwe aftakking van twee kilometer die voor een shortcut zorgt naar de baan van U14 naar Remseck. Vanaf september dit jaar zal lijn U12 over dit nieuwe traject gaan rijden, in een later stadium dan nog verder richting Remseck, lijn 14 wordt dan ingekort. Ook in het zuiden wordt nog gewerkt aan een verlenging naar Dürrlewang, dit jaar beginnen de kabelwerkzaamheden.
  • In Magdeburg zijn nu ook de T4D-Tatra's uit dienst. Eerder waren al de T6-trams uit dienst genomen.
  • In Bochum is onrust over de gestegen bouwkosten van de trambaan in Langendreer. De kosten zijn al van 35 miljoen naar 62 miljoen gestegen en pas deze maand zal er begonnen worden met het aanleg van de eerste meters rails.
  • In Augsburg is besloten dat er een nieuw traject aangelegd gaat worden tussen het Hauptbahnhof en P+R Augsburg West. Hierover zal een lijn 5 gaan rijden dat een eindpunt krijgt bij Klinikum BKH. Lijn 2 en 5 zullen dus één halte samen rijden in die hoek van Augsburg.
  • Het stadspromotiebureau van Duisburg biedt dit jaar voor het eerst rondleidingen door Duisburg door middel van de tram aan. Lijn 901 wordt de cultuurlijn, en 903 de industrielijn. In Marxloh, waar deze twee lijnen elkaar kruisen, zal een rondleiding door het grootste bruidsmodewinkelgebied van Europa en de grootste moskee van Duitsland worden georganiseerd. Ook is een tram volledig beplakt met marketing voor Duisburg.
  • Het bestuur van Düsseldorf heeft een aanbesteding uitgeschreven voor bouwmaterialen benodigd voor de verlenging van lijn 704 naar Medienhafen. Het is nu echt zeker dat deze tramlijn er gaat komen, een openingsdatum is nog niet bekend.
  • In Berlijn is opnieuw de toekomst van lijn 61 in twijfel gesteld. Het opknappen en de exploitatie kosten veel geld, iets wat de stad en het vervoersbedrijf niet hebben. De lijn moet worden opgeknapt want er kunnen nu geen lagevloerstrams rijden en de KT4D gaan uiterlijk in 2017 uit dienst.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door Stéphane »

Even een klein overzichtje voor België:
  • Momenteel wordt voor het Nederlandse gedeelte van de Limburgse tram het bestek opgesteld, in het derde kwartaal van 2013 wordt de aanleg aanbesteed. We zijn dus alweer een stap dichter bij deze Belgisch-Nederlandse tram. Over de financiering kan misschien nog wat gebakkeleid worden, zo meld de site van het project het volgende: In Nederland worden de kosten voor aanleg van het spoor geraamd op € 45 miljoen. De gemeente Maastricht draagt € 11 miljoen bij en de provincie Limburg € 10 miljoen. :?
  • In Luik is men net als in Maastricht bezig met het opstellen van het bestek en naar alle verwachting zal er ook daar begin 2014 een Publiek Private Samenwerking aanbesteed worden. Ook hierover bestaat er een website.
  • In Gent starten de voorbereidende werken om de tram door te trekken naar het UZ
  • In Antwerpen zijn werken aan de gang om de tunnelkoker onder de Turnhoutsebaan na zo'n 33 jaar af te werken, verwacht wordt dat die in 2014 in gebruik kan worden genomen (met terminus onder de F. Rooseveltplaats, en dat er later met de aanleg van het Operaplein er een open helling op de Frankrijklei komt.
  • De doortrekking van de kusttram naar Veurne is een dossier waarin dit jaar een beslissing zal vallen. De gemeente Veurne en De Lijn zien dit zitten maar de gemeente Koksijde ligt dwars, in september vorig jaar herzagen zij hun mening, vermoedelijk verkiezingskoorts, hoe het nu (na de gemeenteraadsverkiezingen zit) vind ik niet echt terug.
Als ik iets ben vergeten, stuur maar een bericht, dan vul ik het aan.
Laatst gewijzigd door Cookie op di 09 apr 2013, 14:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: [list]-tag gecorrigeerd
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door Karl »

Er waren ooit toch ook plannen de tram naar Duinkerken door te trekken? Hoe zit het dan daarmee? Veurne ligt meer landinwaarts?

En richting Breskens, maar dat zal wel nooit gebeuren.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door Suus »

In de Noorse hoofdstad Oslo wordt een deel van het tramnet met bussen uitgebaat nadat bij zeven trams van het type SL95 scheurtjes in de draagconstructie bij de wagenovergangen zijn gevonden als gevolg van ernstige roestvorming. Daarop heeft het trambedrijf dertig van de tweeëndertig trams die eind jaren negentig door AnsaldoBreda zijn geleverd uit dienst moeten nemen. In Oslo gaan al langer stemmen op om de trams zeer snel te gaan vervangen, maar het trambedrijf blijft van mening dat pas in 2017-18 alle trams vervangen kunnen worden. De SL95-trams hebben al jaren een slechte reputatie. De afgelopen drie jaren hebben de trams bijvoorbeeld op beperkte snelheid gereden omdat ze boven de 28 kilometer per uur een hels kabaal produceren. Een deel van de problemen zou echter ook te wijten zijn aan de slechte staat van de infrastructuur.

In Oslo wordt lijn 12 helemaal verbust, lijn 17 en 18 rijden nog volledig met trams, de overige lijnen worden door zowel met trams als met bussen uitgebaat, waarbij op lijn 13 tussen Lilleaker en Jar en op lijn 17 tussen Rikshospitalet en John Colletts plass alleen bussen rijden. Reizigers worden geadviseerd zoveel mogelijk van de metro gebruik te maken omdat de bussen slechts een beperkte capaciteit hebben.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door webguy »

Al het geld is zeker in de trams gestopt ipv de infra...
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door Gekko123 »

Ik lees even vluchtig het artikel door, blijken die trams gefabriceerd te zijn door datzelfde stelletje amateurs die onze V250 bouwen. Tja, dan vraag je er ook wel een beetje om
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten