Oude OV-meuk

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
Klaasje
Berichten: 5994
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Deventer/Amersfoort/Amsterdam

Oude OV-meuk

Berichtdoor Klaasje » Wo 19 Dec 2012, 15:43

Ministerie verkeer en waterstaat schreef:OPENBAAR VERVOER

In het structuurschema geldt het intercitynet van N.S. als de ruggegraat van het openbaar vervoer op langere afstand. Snelbusdiensten geven daarop een aanvulling. Voor het intercitynet zijn deze punten van belang:
* Voltooiing van de Schiphollijn tussen Den Haag/CS en Amsterdam/Rijksmuseum.
* Geleidelijke uitbreiding van de bestaande dienst op de lijn Zwolle-Nijmegen-Roosendaal tot een volledige
intercitydienst.
* Het instellen over de hele dag van een intercitydienst Zwolle-Emmen bij voldoende behoefte. Hiervoor is plaatselijk
spoorverdubbeling nodig.
* Reservering van ruimte voor een viersporige Willemsverbinding in Rotterdam.

Bij N.S.-haltes zal zoveel mogelijk parkeergelegenheid komen ("parkeer-en-laat-je-rijden"). Ook zal N.S. nog een aantal voorstadhaltes openen.

Mochten in de toekomst tussen de Westeuropese landen zeer snelle treinen gaan rijden (sneller dan 160 km per
uur) dan is van belang dat Nederland aanhaakt. Daarom vindt de regering het nodig in de relatie Amsterdam-Rotterdam-Belgische grens en Amsterdam/Rotterdam-Utrecht-Duitse grens de mogelijkheid voor zo'n supersnelle treinverbinding open te houden. Men heeft dan wel de verdere toekomst op het oog (fase 2).

Ook de Almerelijn (Amsterdam-Lelystad), tot de aanleg waarvan onlangs besloten is, zal zo opgezet worden dat een
supersnelle verbinding Amsterdam-Groningen ooit mogelijk blijft. Streefdata voor de Almerelijn: in 1985 gereed tot
Almere, in 1990 tot Lelystad.

Voor 1990 wordt ook rekening gehouden met de mogelijke aanleg van een zijtak van de spoorlijn Zaandam-Enkhuizen
("Purmerendlijn"). Deze verbinding kan een stuk nieuwbouw van Purmerend ontsluiten.

Men gaat onderzoeken of stukken van de ringbaan om Amsterdam benut moeten worden voor personen- en goederenvervoer. Met name wordt gedacht aan een verbinding tussen de Schiphollijn (Museumplein) en Almere, het Gooi en Utrecht. En ook aan de verbindingen Almere-Schiphol en Purmerend-Schiphol.

In het algemeen is er veel aan gelegen dat het openbaar vervoer vlot kan opschieten. Vooral daarin zal men de kwaliteitsverbetering moeten zoeken. Vrije banen, voorrang op kruispunten, het centraal de hand houden aan de
regelmaat op de lijnen, al die dingen kunnen de aantrekkelijkheid van bus en tram vergroten. Een hogere frequentie komt pas in aanmerking als de huidige voorziening het niet meer aan kan, meent de regering.

Bron: Persbericht verkeer en vervoersplan 1977 t/m 1979 via stadsarchief Almere.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31534
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Oude OV-meuk

Berichtdoor Suus » Wo 19 Dec 2012, 15:48

Ik ben nu vooral benieuwd wat men met de "Purmerendlijn" in gedachten had :P
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: Oude OV-meuk

Berichtdoor Fles » Wo 19 Dec 2012, 15:51

Mooi verhaal. "Geruststellend" om te zien dat het ook toen blijkbaar al normaal was om enorme lappen tekst over het spoor te produceren zonder ook maar éénmaal het woord "reiziger" erin :X :D

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11009
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Oude OV-meuk

Berichtdoor Vinny » Wo 19 Dec 2012, 18:39

Bee schreef:Ik ben nu vooral benieuwd wat men met de "Purmerendlijn" in gedachten had :P

Ik vermoed dat het de conceptuele voorganger is geweest van wat later de Noord-Zuidlijn is geworden (die ook doorgetrokken had moeten worden naar Purmerend)
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7696
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Oude OV-meuk

Berichtdoor webguy » Wo 19 Dec 2012, 18:51

Ook interessant is dat de Schipholllijn dus ooit gepland was naar het Museumplein. Weet iemand hoe dat plan er uit zag?
Reisinformatie/nerd

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11009
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Oude OV-meuk

Berichtdoor Vinny » Wo 19 Dec 2012, 18:56

http://nl.wikipedia.org/wiki/Station_Am ... useumplein

Hier staat wel e.e.a. te lezen. Erg doordacht vond ik het plan trouwens ook niet. Het merkwaardige is wel dat men in de 19e eeuw ook al een station (vlakbij) het museumplein in gedachten had - maar dat is dus uiteindelijk Amsterdam Centraal geworden.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

KM46
Berichten: 8099
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: Oude OV-meuk

Berichtdoor KM46 » Wo 19 Dec 2012, 19:06

webguy schreef:Ook interessant is dat de Schipholllijn dus ooit gepland was naar het Museumplein. Weet iemand hoe dat plan er uit zag?

Hmm, heb geloof ik ooit een keertje een tekening van het trace gezien een het spoorwegarchief in Utrecht. In februari of maart 2013 moet ik er weer heen. Ik zal dan eens kijken of het er nog is.

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9280
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Oude OV-meuk

Berichtdoor Ardan » Wo 19 Dec 2012, 19:33

Onder de A10-binnenring ter hoogte van het Beatrixpark is daarvoor een doodlopende tunnel aangelegd waar de treinen doorheen konden, aftakken van de Zuidtak en richting Museumplein gaan.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Klaasje
Berichten: 5994
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Deventer/Amersfoort/Amsterdam

Re: Oude OV-meuk

Berichtdoor Klaasje » Wo 19 Dec 2012, 20:07

webguy schreef:Ook interessant is dat de Schipholllijn dus ooit gepland was naar het Museumplein. Weet iemand hoe dat plan er uit zag?

Een fossiel is de kilometrering van de Schiphollijn. Kilometer 0.0 ligt bij het Museumplein.

Grappig in het bovenstaande is de IC verbinding die we kennen als de s3600. Dat is nog steeds geen snelle verbinding. :lol:
Laatst gewijzigd door Klaasje op Wo 19 Dec 2012, 20:08, 1 keer totaal gewijzigd.

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7696
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Oude OV-meuk

Berichtdoor webguy » Wo 19 Dec 2012, 20:08

Maar hoe zit dat dan met het stuk Riekerpolder - Zuid en verder?
Reisinformatie/nerd

Klaasje
Berichten: 5994
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Deventer/Amersfoort/Amsterdam

Re: Oude OV-meuk

Berichtdoor Klaasje » Wo 19 Dec 2012, 20:09

Het zou bij Rai aftakken geloof ik. Het stuk ervoor kent de zelfde kilometrering maar dan opgehoogd met 150 kilometers.

Edit: Het zou nog eerder aftakken. Bij het Beatrixpark en daar omhoog door de Boerenwetering.

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9280
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Oude OV-meuk

Berichtdoor Ardan » Wo 19 Dec 2012, 20:17

Het zou bij Beatrixpark én de RAI aftakken. Een Gleisdreieck dus.
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7696
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Oude OV-meuk

Berichtdoor webguy » Wo 19 Dec 2012, 20:18

Nog een keer de extreem handige situatie van Den Haag dus
Reisinformatie/nerd

Gebruikersavatar
Ronald
Berichten: 3248
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 23:55

Re: Oude OV-meuk

Berichtdoor Ronald » Wo 19 Dec 2012, 22:01

Klaasje schreef:
Ministerie verkeer en waterstaat schreef:OPENBAAR VERVOER

Mochten in de toekomst tussen de Westeuropese landen zeer snelle treinen gaan rijden (sneller dan 160 km per
uur) dan is van belang dat Nederland aanhaakt. Daarom vindt de regering het nodig in de relatie Amsterdam-Rotterdam-Belgische grens en Amsterdam/Rotterdam-Utrecht-Duitse grens de mogelijkheid voor zo'n supersnelle treinverbinding open te houden. Men heeft dan wel de verdere toekomst op het oog (fase 2).

Bron: Persbericht verkeer en vervoersplan 1977 t/m 1979 via stadsarchief Almere.


Naar aanleiding hiervan heb ik eens gekeken wat er eigenlijk veranderd is aan de internationale verbindingen sinds 1990 (kon ik nakijken met mijn oudste spoorboekje :') ).

Eigenlijk is alleen de verbinding met Parijs flink sneller geworden (5:55 uur toen tegenover 3:15 uur nu). Brussel is natuurlijk ook sneller sinds kort, maar daar zit je nu met een gatenkaasdienstregeling en de bekende Fyra-nadelen.
Amsterdam-Keulen is een half uurtje sneller, maar met slechts 6/7 treinen per dag i.p.v. 14 toen. Amsterdam-Hannover hetzelfde verhaal: iets sneller en doorgaand naar Berlijn, maar minder treinen.

Het is eigenlijk opvallend dat de grootste verbeteringen in de regionale verbindingen zitten:
* Groningen-Leer van 3 treinen per dag naar elk uur;
* Hengelo-Bad Bentheim ieder uur;
* Enschede-Gronau van niets naar ieder half uur;
* Venlo-Mönchengladbach van iedere 2 uur naar ieder uur (wel met verlies van de rechtstreekse IC Den Haag-Keulen);
* Heerlen-Aachen ieder uur (ten koste van Maastricht-Aachen iedere 2 uur);
* Maastricht-Luik ieder uur (net als toen, maar was wel doorgaand naar Brussel en Knokke);
* Roosendaal-Antwerpen (stoptrein) ieder uur (net als toen, maar was wel doorgaand naar Gent en Oostende).
En er staan treinen in van Hoek van Holland naar Hannover en Keulen (en nog verder misschien?) 8-)

Dat wilde ik even kwijt :Y

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11009
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Oude OV-meuk

Berichtdoor Vinny » Wo 19 Dec 2012, 22:50

Internationaal treinvervoer is hard achteruitgegaan inderdaad. Wie herinnert zich de Ardennen-Express nog?

Maar...
Ik heb het idee dat het aanbod ook totaal niet aansloot op de wensen van de reiziger. Er waren wellicht een paar verdwaalde interrailers die van Maastricht naar Knokke reisden, maar veel zullen het er niet geweest zijn. Daar komt bij dat er veel concurrentie van het vliegtuig bij gekomen is (en specifiek zijn de verbindingen vanuit Hoek van Holland allemaal verlegd via de Kanaaltunnel).

Met een regionaal sterk treinproduct kun je wel reizigers aantrekken, de verbindingen die je noemde zijn allemaal relatief succesvol gebleken.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Karl
Berichten: 3646
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: Oude OV-meuk

Berichtdoor Karl » Wo 19 Dec 2012, 22:51

(ten koste van Maastricht-Aachen iedere 2 uur)
Maar de bus gaat wel 4x/h.

@Vinny, je maakt mij niet wijs dat je geen 14 IC treinen per uur kunt vullen richting Köln, daarbij heeft de E tot aan Köln niet echt toegevoegde waarde. Beetje door het Ruhrgebiet heen knallen met een boemelsnelheid.
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31534
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Oude OV-meuk

Berichtdoor Suus » Wo 19 Dec 2012, 23:49

De trein vanuit Maastricht naar Knokke gaf wel een directe verbinding naar de Brusselse stations. Zoals je wellicht weet maken de Belgen er een sport van zoveel mogelijk verbindingen door de Noord-Zuidverbinding aan elkaar te knopen.
Rame à l'approche

Karl
Berichten: 3646
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: Oude OV-meuk

Berichtdoor Karl » Wo 19 Dec 2012, 23:56

Net zoals Amsterdam Centraal?
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

Alargule
Berichten: 1705
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: Oude OV-meuk

Berichtdoor Alargule » Do 20 Dec 2012, 11:48

Vinny schreef:
Bee schreef:Ik ben nu vooral benieuwd wat men met de "Purmerendlijn" in gedachten had :P

Ik vermoed dat het de conceptuele voorganger is geweest van wat later de Noord-Zuidlijn is geworden (die ook doorgetrokken had moeten worden naar Purmerend)


Zoals ik het lees wordt hiermee vooral een aftakking van de bestaande spoorlijn tussen Zaandam en Purmerend bedoeld, om 'een stuk nieuwbouw' (het latere Weidevenne?) te ontsluiten. Wellicht dat men genoeg reizigersaanbod verwachtte tot aan Purmerend - en voldoende afname van het reizigersaanbod ná Purmerend t/m Enkhuizen - om zo'n zijtak te rechtvaardigen.

Maar ik zou het document eens moeten doorlezen. Wel een dikke PDF, zo te zien.

Gebruikersavatar
JeffreyMeijer
Berichten: 3747
Lid geworden op: Ma 06 Jun 2011, 18:46
Locatie: Purmerend

Re: Oude OV-meuk

Berichtdoor JeffreyMeijer » Do 27 Dec 2012, 17:42

Wat ik gelezen heb over de Purmerendlijn is dat het aan de Hoornse kant van Purmerend Overwhere moest aftakken en dan via de Purmer Noord en de Purmer Zuid via de huidige Weidevenne naar de spoorlijn die er nu ligt moest lijden. Een soort zoetermeer stadslijn maar dan in die plaats waar ik woon. Het project is uiteindelijk uit kosten overweging afgeblazen en vervangen door de verbetering van de busdiensten naar Amsterdam. Waardoor je nu die achterlijk hoge spits-frequenties naar Amsterdam CS hebt.
Leven, en laten leven.


Terug naar “OV als Hobby”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten