Pagina 1 van 1

Oude OV-meuk

Geplaatst: Wo 19 Dec 2012, 15:43
door Klaasje
Ministerie verkeer en waterstaat schreef:OPENBAAR VERVOER

In het structuurschema geldt het intercitynet van N.S. als de ruggegraat van het openbaar vervoer op langere afstand. Snelbusdiensten geven daarop een aanvulling. Voor het intercitynet zijn deze punten van belang:
* Voltooiing van de Schiphollijn tussen Den Haag/CS en Amsterdam/Rijksmuseum.
* Geleidelijke uitbreiding van de bestaande dienst op de lijn Zwolle-Nijmegen-Roosendaal tot een volledige
intercitydienst.
* Het instellen over de hele dag van een intercitydienst Zwolle-Emmen bij voldoende behoefte. Hiervoor is plaatselijk
spoorverdubbeling nodig.
* Reservering van ruimte voor een viersporige Willemsverbinding in Rotterdam.

Bij N.S.-haltes zal zoveel mogelijk parkeergelegenheid komen ("parkeer-en-laat-je-rijden"). Ook zal N.S. nog een aantal voorstadhaltes openen.

Mochten in de toekomst tussen de Westeuropese landen zeer snelle treinen gaan rijden (sneller dan 160 km per
uur) dan is van belang dat Nederland aanhaakt. Daarom vindt de regering het nodig in de relatie Amsterdam-Rotterdam-Belgische grens en Amsterdam/Rotterdam-Utrecht-Duitse grens de mogelijkheid voor zo'n supersnelle treinverbinding open te houden. Men heeft dan wel de verdere toekomst op het oog (fase 2).

Ook de Almerelijn (Amsterdam-Lelystad), tot de aanleg waarvan onlangs besloten is, zal zo opgezet worden dat een
supersnelle verbinding Amsterdam-Groningen ooit mogelijk blijft. Streefdata voor de Almerelijn: in 1985 gereed tot
Almere, in 1990 tot Lelystad.

Voor 1990 wordt ook rekening gehouden met de mogelijke aanleg van een zijtak van de spoorlijn Zaandam-Enkhuizen
("Purmerendlijn"). Deze verbinding kan een stuk nieuwbouw van Purmerend ontsluiten.

Men gaat onderzoeken of stukken van de ringbaan om Amsterdam benut moeten worden voor personen- en goederenvervoer. Met name wordt gedacht aan een verbinding tussen de Schiphollijn (Museumplein) en Almere, het Gooi en Utrecht. En ook aan de verbindingen Almere-Schiphol en Purmerend-Schiphol.

In het algemeen is er veel aan gelegen dat het openbaar vervoer vlot kan opschieten. Vooral daarin zal men de kwaliteitsverbetering moeten zoeken. Vrije banen, voorrang op kruispunten, het centraal de hand houden aan de
regelmaat op de lijnen, al die dingen kunnen de aantrekkelijkheid van bus en tram vergroten. Een hogere frequentie komt pas in aanmerking als de huidige voorziening het niet meer aan kan, meent de regering.

Bron: Persbericht verkeer en vervoersplan 1977 t/m 1979 via stadsarchief Almere.

Re: Oude OV-meuk

Geplaatst: Wo 19 Dec 2012, 15:48
door Suus
Ik ben nu vooral benieuwd wat men met de "Purmerendlijn" in gedachten had :P

Re: Oude OV-meuk

Geplaatst: Wo 19 Dec 2012, 15:51
door Fles
Mooi verhaal. "Geruststellend" om te zien dat het ook toen blijkbaar al normaal was om enorme lappen tekst over het spoor te produceren zonder ook maar éénmaal het woord "reiziger" erin :X :D

Re: Oude OV-meuk

Geplaatst: Wo 19 Dec 2012, 18:39
door Vinny
Bee schreef:Ik ben nu vooral benieuwd wat men met de "Purmerendlijn" in gedachten had :P

Ik vermoed dat het de conceptuele voorganger is geweest van wat later de Noord-Zuidlijn is geworden (die ook doorgetrokken had moeten worden naar Purmerend)

Re: Oude OV-meuk

Geplaatst: Wo 19 Dec 2012, 18:51
door webguy
Ook interessant is dat de Schipholllijn dus ooit gepland was naar het Museumplein. Weet iemand hoe dat plan er uit zag?

Re: Oude OV-meuk

Geplaatst: Wo 19 Dec 2012, 18:56
door Vinny
http://nl.wikipedia.org/wiki/Station_Am ... useumplein

Hier staat wel e.e.a. te lezen. Erg doordacht vond ik het plan trouwens ook niet. Het merkwaardige is wel dat men in de 19e eeuw ook al een station (vlakbij) het museumplein in gedachten had - maar dat is dus uiteindelijk Amsterdam Centraal geworden.

Re: Oude OV-meuk

Geplaatst: Wo 19 Dec 2012, 19:06
door KM46
webguy schreef:Ook interessant is dat de Schipholllijn dus ooit gepland was naar het Museumplein. Weet iemand hoe dat plan er uit zag?

Hmm, heb geloof ik ooit een keertje een tekening van het trace gezien een het spoorwegarchief in Utrecht. In februari of maart 2013 moet ik er weer heen. Ik zal dan eens kijken of het er nog is.

Re: Oude OV-meuk

Geplaatst: Wo 19 Dec 2012, 19:33
door Ardan
Onder de A10-binnenring ter hoogte van het Beatrixpark is daarvoor een doodlopende tunnel aangelegd waar de treinen doorheen konden, aftakken van de Zuidtak en richting Museumplein gaan.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Re: Oude OV-meuk

Geplaatst: Wo 19 Dec 2012, 20:07
door Klaasje
webguy schreef:Ook interessant is dat de Schipholllijn dus ooit gepland was naar het Museumplein. Weet iemand hoe dat plan er uit zag?

Een fossiel is de kilometrering van de Schiphollijn. Kilometer 0.0 ligt bij het Museumplein.

Grappig in het bovenstaande is de IC verbinding die we kennen als de s3600. Dat is nog steeds geen snelle verbinding. :lol:

Re: Oude OV-meuk

Geplaatst: Wo 19 Dec 2012, 20:08
door webguy
Maar hoe zit dat dan met het stuk Riekerpolder - Zuid en verder?

Re: Oude OV-meuk

Geplaatst: Wo 19 Dec 2012, 20:09
door Klaasje
Het zou bij Rai aftakken geloof ik. Het stuk ervoor kent de zelfde kilometrering maar dan opgehoogd met 150 kilometers.

Edit: Het zou nog eerder aftakken. Bij het Beatrixpark en daar omhoog door de Boerenwetering.

Re: Oude OV-meuk

Geplaatst: Wo 19 Dec 2012, 20:17
door Ardan
Het zou bij Beatrixpark én de RAI aftakken. Een Gleisdreieck dus.

Re: Oude OV-meuk

Geplaatst: Wo 19 Dec 2012, 20:18
door webguy
Nog een keer de extreem handige situatie van Den Haag dus

Re: Oude OV-meuk

Geplaatst: Wo 19 Dec 2012, 22:01
door Ronald
Klaasje schreef:
Ministerie verkeer en waterstaat schreef:OPENBAAR VERVOER

Mochten in de toekomst tussen de Westeuropese landen zeer snelle treinen gaan rijden (sneller dan 160 km per
uur) dan is van belang dat Nederland aanhaakt. Daarom vindt de regering het nodig in de relatie Amsterdam-Rotterdam-Belgische grens en Amsterdam/Rotterdam-Utrecht-Duitse grens de mogelijkheid voor zo'n supersnelle treinverbinding open te houden. Men heeft dan wel de verdere toekomst op het oog (fase 2).

Bron: Persbericht verkeer en vervoersplan 1977 t/m 1979 via stadsarchief Almere.


Naar aanleiding hiervan heb ik eens gekeken wat er eigenlijk veranderd is aan de internationale verbindingen sinds 1990 (kon ik nakijken met mijn oudste spoorboekje :') ).

Eigenlijk is alleen de verbinding met Parijs flink sneller geworden (5:55 uur toen tegenover 3:15 uur nu). Brussel is natuurlijk ook sneller sinds kort, maar daar zit je nu met een gatenkaasdienstregeling en de bekende Fyra-nadelen.
Amsterdam-Keulen is een half uurtje sneller, maar met slechts 6/7 treinen per dag i.p.v. 14 toen. Amsterdam-Hannover hetzelfde verhaal: iets sneller en doorgaand naar Berlijn, maar minder treinen.

Het is eigenlijk opvallend dat de grootste verbeteringen in de regionale verbindingen zitten:
* Groningen-Leer van 3 treinen per dag naar elk uur;
* Hengelo-Bad Bentheim ieder uur;
* Enschede-Gronau van niets naar ieder half uur;
* Venlo-Mönchengladbach van iedere 2 uur naar ieder uur (wel met verlies van de rechtstreekse IC Den Haag-Keulen);
* Heerlen-Aachen ieder uur (ten koste van Maastricht-Aachen iedere 2 uur);
* Maastricht-Luik ieder uur (net als toen, maar was wel doorgaand naar Brussel en Knokke);
* Roosendaal-Antwerpen (stoptrein) ieder uur (net als toen, maar was wel doorgaand naar Gent en Oostende).
En er staan treinen in van Hoek van Holland naar Hannover en Keulen (en nog verder misschien?) 8-)

Dat wilde ik even kwijt :Y

Re: Oude OV-meuk

Geplaatst: Wo 19 Dec 2012, 22:50
door Vinny
Internationaal treinvervoer is hard achteruitgegaan inderdaad. Wie herinnert zich de Ardennen-Express nog?

Maar...
Ik heb het idee dat het aanbod ook totaal niet aansloot op de wensen van de reiziger. Er waren wellicht een paar verdwaalde interrailers die van Maastricht naar Knokke reisden, maar veel zullen het er niet geweest zijn. Daar komt bij dat er veel concurrentie van het vliegtuig bij gekomen is (en specifiek zijn de verbindingen vanuit Hoek van Holland allemaal verlegd via de Kanaaltunnel).

Met een regionaal sterk treinproduct kun je wel reizigers aantrekken, de verbindingen die je noemde zijn allemaal relatief succesvol gebleken.

Re: Oude OV-meuk

Geplaatst: Wo 19 Dec 2012, 22:51
door Karl
(ten koste van Maastricht-Aachen iedere 2 uur)
Maar de bus gaat wel 4x/h.

@Vinny, je maakt mij niet wijs dat je geen 14 IC treinen per uur kunt vullen richting Köln, daarbij heeft de E tot aan Köln niet echt toegevoegde waarde. Beetje door het Ruhrgebiet heen knallen met een boemelsnelheid.

Re: Oude OV-meuk

Geplaatst: Wo 19 Dec 2012, 23:49
door Suus
De trein vanuit Maastricht naar Knokke gaf wel een directe verbinding naar de Brusselse stations. Zoals je wellicht weet maken de Belgen er een sport van zoveel mogelijk verbindingen door de Noord-Zuidverbinding aan elkaar te knopen.

Re: Oude OV-meuk

Geplaatst: Wo 19 Dec 2012, 23:56
door Karl
Net zoals Amsterdam Centraal?

Re: Oude OV-meuk

Geplaatst: Do 20 Dec 2012, 11:48
door Alargule
Vinny schreef:
Bee schreef:Ik ben nu vooral benieuwd wat men met de "Purmerendlijn" in gedachten had :P

Ik vermoed dat het de conceptuele voorganger is geweest van wat later de Noord-Zuidlijn is geworden (die ook doorgetrokken had moeten worden naar Purmerend)


Zoals ik het lees wordt hiermee vooral een aftakking van de bestaande spoorlijn tussen Zaandam en Purmerend bedoeld, om 'een stuk nieuwbouw' (het latere Weidevenne?) te ontsluiten. Wellicht dat men genoeg reizigersaanbod verwachtte tot aan Purmerend - en voldoende afname van het reizigersaanbod ná Purmerend t/m Enkhuizen - om zo'n zijtak te rechtvaardigen.

Maar ik zou het document eens moeten doorlezen. Wel een dikke PDF, zo te zien.

Re: Oude OV-meuk

Geplaatst: Do 27 Dec 2012, 17:42
door Jef400
Wat ik gelezen heb over de Purmerendlijn is dat het aan de Hoornse kant van Purmerend Overwhere moest aftakken en dan via de Purmer Noord en de Purmer Zuid via de huidige Weidevenne naar de spoorlijn die er nu ligt moest lijden. Een soort zoetermeer stadslijn maar dan in die plaats waar ik woon. Het project is uiteindelijk uit kosten overweging afgeblazen en vervangen door de verbetering van de busdiensten naar Amsterdam. Waardoor je nu die achterlijk hoge spits-frequenties naar Amsterdam CS hebt.