Pagina 8 van 11

Re: Bordjestopic #9

Geplaatst: wo 23 jul 2014, 14:16
door Suus
Gisteren een vrouw ontmoet die op haar vakanties altijd de stationsbordjes op de foto zet. :P

Verder heb ik nog wat foto's uit de omgeving van Rome. In tegenstelling tot ik van plan was heb ik geen rondje meer gemaakt om nog wat verder uit de stad wat bordjes op de foto te zetten, maar ik heb wel de gehele lijn van het vliegveld naar Termini compleet dus helemaal zonder lege handen ben ik ook niet thuisgekomen. In Italië heeft men een tijd terug een nieuwe huisstijl voor de informatieborden geïntroduceerd en zover ik tot nu toe heb gezien heeft men vrij stelselmatig op de perrons alle borden vervangen. Net buiten grotere stations heeft men echter ook heel veel borden neergepoot en die zijn nog wel in de oude huisstijl :Y

Afbeelding
Net voor het perron van Roma Ostiense. Op dit station heb ik ook nog een bordeauxrode HSL-trein van .Italo gezien :)

Afbeelding
Deze hing nog helemaal achteraf bij de hoogst genummerde sporen van Termini, een wandeling van meer dan 500 meter was nodig om hem toch nog op de foto kunnen zetten.

Afbeelding
En deze in de huidige huisstijl was ook een eindje lopen, maar slechts 350 meter...

Afbeelding
Termini heeft ook nog een seinhuis, hier gezien vanuit de veel te vieze ramen van de Alstom Minuetto waarmee de Leonardo Express wordt gereden.

Afbeelding
Met gevaar voor eigen leven, er was heel veel personeel aanwezig en foto's maken was ten strengste verboden, maar hier dan toch het bordje van Roma Porta S. Paola, de terminus van de voormalige Met.Ro, nu ATAC-spoorlijn naar de kustplaats Lido di Ostia. Er is op het station ook nog een klein spoorwegmuseum gevestigd, het Parco museo ferroviario Met.Ro Roma Porta San Paolo, maar helaas was dat al gesloten toen ik er was.

Voor stationsbordjesfotografen lijkItalië geen spectaculair land, maar de spoorwegen zijn toch interessant. Er zijn veel mooie trajecten en er bestaan nog redelijk veel particuliere regionale spoorbedrijven met hun eigen normaalsporige of smalsporige spoornetwerk en hun eigen materieel. Het weer is er goed, het eten is er lekker en de Italianen zijn een hilarisch volk, ik kan het aanraden :)

Re: Bordjestopic #9

Geplaatst: zo 03 aug 2014, 23:40
door Suus
Ik zei het al in de fotoquiz, Gare Montparnasse in Parijs is best wel een lelijk en onhandig ingedeeld station. Het is namelijk het enige kopstation dat ik ken waar een deel van de sporen een serieuze identiteitscrisis heeft...

Op het normale station staan (of hangen aan kabels op het niet-overdekte gedeelte van de perrons) deze lichtbakken:
Afbeelding

Echter, als je het perron van spoor 24 afloopt (er zijn drie travellator die je daarbij helpen) kom je bij een trap en in een kleine stationshal met nog een paar perronsporen. Daar staat echter ook een bordje op het perron, en dat is deze:

Afbeelding

Een station in een station dus. Vrij uniek lijkt mij :P

Re: Bordjestopic #9

Geplaatst: ma 04 aug 2014, 00:21
door baladid
Waarschijnlijk is vooral het feit opvallend dat de naam op de bordjes staat. Een andere naam voor een gedeelte van het station ken ik ook uit München (Starnberger Bahnhof en Holzkirchner Bahnhof) en Gießen (Oberhessischer Bahnhof), alleen staat het daar niet op de bordjes...

Re: Bordjestopic #9

Geplaatst: ma 04 aug 2014, 09:58
door BrengMe
Amsterdam Sloterdijk heeft dat ook toch (sloterdijk Hemboog)? Dat wordt alleen ook niet op de borden getoond.

Re: Bordjestopic #9

Geplaatst: ma 04 aug 2014, 10:18
door Daniel
De Rotterdamse metro had dit uiteraard ook met station Beurs / Churchillplein wat nu in z´n geheel Beurs heet.

Re: Bordjestopic #9

Geplaatst: ma 04 aug 2014, 10:39
door ODRAIL
Sinds 1997 is dit zo :wink: .

Re: Bordjestopic #9

Geplaatst: ma 04 aug 2014, 13:57
door dylanwild94
en de Londense metro heeft ook zoiets het station bank en monument.

Re: Bordjestopic #9

Geplaatst: ma 04 aug 2014, 18:39
door Wubbo
BrengMe schreef:Amsterdam Sloterdijk heeft dat ook toch (sloterdijk Hemboog)? Dat wordt alleen ook niet op de borden getoond.
De naam Sloterdijk Hemboog zul je officieel nergens tegenkomen - de afkorting van dat station is dan ook gelijk aan dat van de rest van Amsterdam Sloterdijk.

Volgens mij zijn er wel meer stations waarbij een deel een andere naam heeft: ergens in mijn hoofd zit dat dat Zurich HB zo is, en in Bucuresti Nord.

Re: Bordjestopic #9

Geplaatst: ma 04 aug 2014, 20:12
door Meltrain
dylanwild94 schreef:en de Londense metro heeft ook zoiets het station bank en monument.
Die twee stations liggen dan ook nog behoorlijk ver van elkaar af. :P Er is alleen een ondergrondse passage zodat je van het ene station naar het andere kunt lopen.
Er zijn wel twee stations met de naam Edgware Road (hebben ook beide een eigen pagina op Wikipedia) en ook de subsurface metroperrons op Paddington liggen vrij ver uit elkaar.

Re: Bordjestopic #9

Geplaatst: do 07 aug 2014, 01:47
door dennistd
In Almelo zit op lijn 23 ook 2x de halte Koningshoek volgens de reisinfo. Op de halte van de ene staat weliswaar KSG St. Canisius, maar toch wordt het Koningshoek genoemd.

Re: Bordjestopic #9

Geplaatst: do 07 aug 2014, 01:48
door Ardan
Hoe zat dat met het oude Utrecht en Utrecht Buurtstation? Had dat in de praktijk dezelfde naam of niet?

Re: Bordjestopic #9

Geplaatst: do 07 aug 2014, 17:54
door julsteren
Afbeelding
Deze wil ik alvast met jullie delen, verslag komt nog bij reiservaringen en meer bordjes komen in dit topic nog :D

Re: Bordjestopic #9

Geplaatst: do 07 aug 2014, 23:03
door Ronald
Weer even een update:

Afbeelding

Re: Bordjestopic #9

Geplaatst: do 07 aug 2014, 23:06
door Bakpapier
Wubbo schreef:
BrengMe schreef:Amsterdam Sloterdijk heeft dat ook toch (sloterdijk Hemboog)? Dat wordt alleen ook niet op de borden getoond.
De naam Sloterdijk Hemboog zul je officieel nergens tegenkomen - de afkorting van dat station is dan ook gelijk aan dat van de rest van Amsterdam Sloterdijk.

Volgens mij zijn er wel meer stations waarbij een deel een andere naam heeft: ergens in mijn hoofd zit dat dat Zurich HB zo is, en in Bucuresti Nord.
Het enige nog bestaande voorbeeld hiervan in NL is Zoetermeer Voorweg-Hoog en Voorweg-Laag. Maar da's natuurlijk geen echte trein meer. Verder heb je natuurlijk Zoetermeer-Driemanspolder en Zoetermeer, maar daar zit een snelweg tussen en een vrij lange loopbrug, dus niet echt een station in een station maar gewoon twee stations dicht bij elkaar (al is driemandpolder tegenwoordig natuurlijk ook alleen maar een tramhalte).
Bij andere dingen wordt de verschillende naam niet genoemd (bijvoorbeeld bij Duivendrecht niet).

Re: Bordjestopic #9

Geplaatst: zo 24 aug 2014, 15:46
door Fles
Ik heb nog een heleboel bordjes liggen die ik nog moet uitzoeken. Geen zin meer in eigenlijk :')

Re: Bordjestopic #9

Geplaatst: zo 24 aug 2014, 17:18
door Ronald
Ik dacht al, ben je gestopt of zo :-)

Re: Bordjestopic #9

Geplaatst: zo 24 aug 2014, 18:15
door Fles
Myeah well. Er is gewoon niet zo veel meer te doen. Ik kan nog een keer dat lijntje naar Heinsberg gaan doen, en het aller achterste hoekje van NRW (Richting Bad Berleburg en Bad Laasphe geloof ik). Verder kost eigenlijk alles heel veel energie, tijd, moeite en ook geld, voor maar heel weinig gewin. Benelux is >99% af, NRW is >99 % af, linker helft van Niedersachsen is >95 % af. Noordpunt van Frankrijk is al flink ver af. Plus nog wat er aan incidentele verre ritten gedaan is. Heel Frankfurt - Kassel is af bijvoorbeeld, net als heel Berlin - Warszawa waar letterlijk geen enkel station meer is wat ik nog niet heb. De makkelijkste helft van Zwitserland is ook helemaal af. 2/3 van Finland, een fors deel van Oostenrijk.. Wat zou nog zin maken? Denemarken afmaken?

Re: Bordjestopic #9

Geplaatst: zo 24 aug 2014, 18:25
door Ronald
Rheinland-Pfalz misschien, mooi hoekje iig. Of Île-de-France, niet heel moeilijk maar wel veel. Eéndaags wordt wel erg moeilijk dan, dat wel.

Re: Bordjestopic #9

Geplaatst: zo 24 aug 2014, 18:30
door Fles
Ben gewoon steeds meer aangewezen op vakanties. Maar hey, ALS ik in Zuid-Frankrijk op vakantie ben, dan ga ik ook niet een hele week lang allerlei treintrajecten doen. Dan wil ik dingen zien, bootje varen, lekker zwemmen, wijnproeverijtje, dingen die normale mensen ook doen :P

Re: Bordjestopic #9

Geplaatst: zo 24 aug 2014, 18:38
door Suus
Een rondje in Frankrijk over regionale spoorlijnen is ook makkelijker gezegd dan gedaan :')

Re: Bordjestopic #9

Geplaatst: zo 24 aug 2014, 18:41
door webguy
Bizarre dienstregelingen daar, gemiddeld 4x per dag ofzo?

Re: Bordjestopic #9

Geplaatst: zo 24 aug 2014, 18:50
door Suus
Geen pijl op te trekken in de meeste regio's. Op de Franse Wikipedia staan van de meeste TER-regio's kaartjes met de frequenties per lijn en 3x/dag met af en toe een bus er tussendoor is geen uitzondering.

Re: Bordjestopic #9

Geplaatst: zo 24 aug 2014, 20:43
door Ronald
Fles schreef:Ben gewoon steeds meer aangewezen op vakanties. Maar hey, ALS ik in Zuid-Frankrijk op vakantie ben, dan ga ik ook niet een hele week lang allerlei treintrajecten doen. Dan wil ik dingen zien, bootje varen, lekker zwemmen, wijnproeverijtje, dingen die normale mensen ook doen :P
Uiteraard, dat deed ik in Berlijn ook. Eerst lekker de toerist uithangen en aan het eind van de middag als je moeie poten hebt even wat S-bahntjes doen :-)

Re: Bordjestopic #9

Geplaatst: zo 24 aug 2014, 21:12
door Meltrain
Fles schreef:Wat zou nog zin maken? Denemarken afmaken?
Groot-Brittannië. :wink:

Ik heb trouwens ook nog een bordje op de foto gezet tijdens mijn vakantie :Y :
Afbeelding

Re: Bordjestopic #9

Geplaatst: zo 24 aug 2014, 21:19
door ODRAIL
Waar mag dit wezen?