Eigenlijk ben ik al een paar jaar niet meer bezig met de infrastructuur van het spoor, nadat ik me volledig op de beveiliging ben gaan richten. Toen ik onlangs zag dat men bezig is om het emplacement van Nuth te saneren, kon ik het toch niet laten om vandaag even langs te gaan en een paar plaatjes te schieten. Misschien dat er wat animo voor is, vandaar dat ik ze hier laat zien. Overigens ook voor het eerst sinds lange tijd dat ik weer iets van me laat horen op dit forum...
Het emplacement van Nuth kent een rijke historie en stamt in de basis nog uit de tijd van de steenkoolmijnen. In de zeventiger jaren heeft men het lichtelijk aangepast voor de bietenverlading, die tot midden negentiger jaren plaats heeft gevonden. Nadien werden de sporen niet of nauwelijks nog gebruikt. Wel werden er eind 2008 nog een reeks ICK-rijtuigen gestald, hetgeen niet bepaald een succes was.
De huidige saneringsdrift van spoorbeheerder ProRail leidt ertoe dat elk wissel dat niet direct noodzakelijk is, opgebroken wordt. Zo gaan er hier in Limburg de komende tijd heel wat wissels en sporen verdwijnen. Haelen is al weg, in Weert heeft men de nodige sporen opgebroken, Nuth is nu aan de beurt, in Maastricht gaan er sporen verdwijnen, alle wissels in Susteren gaan eruit en volgend jaar wordt ook Roermond stevig teruggebouwd.
Voor Nuth geldt dat dit momenteel nog het enige station aan de lijn Sittard-Heerlen was en deze status nu gaat verliezen. Nuth wordt dan ook een halte aan de vrije baan en krijgt enkel nog P-seinen. Tussen Sittard en Heerlen (en v.v.) kan er dus niets meer bijgestuurd worden in geval van storing of calamiteit. Ook het gedeeltelijk laten rijden van treinen bij werkzaamheden door kop te maken in Nuth, behoort hiermee tot het verleden.
Men is nu bezig met het opbreken van de sporen en bovenleidingportalen, voor zover mogelijk zonder het treinverkeer hierbij te hinderen. Het eerste weekend van november wordt Sittard-Heerlen buiten dienst genomen en dan zullen de wissels uit de hoofdbaan en de overige bovenleidingportalen verdwijnen.
Emplacement Nuth, reeds gedeeltelijk gesaneerd.
Op de plaats waar vroeger de bietenverladingsinstallatie stond, heeft de bouwfirma nu een tijdelijk werkterrein met opslagruimte ingericht.
Naast de twee hoofdsporen liggen momenteel nog vier andere sporen, welke voorzien waren van bovenleiding. Alle overige sporen zijn reeds opgebroken. Ook het derde spoor, enkele jaren terug nog vernieuwd, zal verdwijnen. Als je goed kijkt, zie je dat de overige sporen al doorgebrand zijn tot handelbare secties.
Bovenleidingportaal, waarbij duidelijk te zien is dat men de bovenleiding boven de op te breken sporen al verwijderd heeft.
Over het hele emplacement zie je nog zulke afgezaagde portaalvoeten staan. Alleen de portalen waaraan de bovenleiding van spoor 2 (hoofdspoor) zit, staan nog.
Detail afgekoppelde spaninrichting.
Opgebroken spoor om plaats te maken voor een portaalvoet.
Nieuwe P-seinen liggen al klaar. Men is momenteel nog bezig met het aanpassen en verplaatsen van leidingwerk en relaiskasten.
Deze fraaie en redelijk complexe wisselstraat zal spoedig tot het verleden behoren. De tijd dat een 1200-loc met een hele sleep bietenwagentjes vanuit Roosendaal zich hierover een weg naar de nevensporen zocht, is voorbij...
Uithaalspoor aan de Sittardse zijde.
De huidige inrijseinen lijken behouden te blijven, maar zullen 'gedegradeerd' worden tot een onbedienbaar P-sein. De P-bordjes heeft men reeds gemonteerd, maar zijn nog afgedekt. De seinen zijn immers nog een weekje bedienbaar vanuit Maastricht.
Op het terrein van de voormalige bietenverlading is het nog éénmaal een drukte van jewelste.
In het midden een oplegger die de reeds gescheiden spoorstaven ophaalt. Rechts een bovenleidingwagen.
Opgebroken bovenleidingportalen en emplacementsverlichting.
Interessant om te zien was hoe men de opgebroken spoorsecties verwerkte. Deze worden door een kraan achter elkaar uitgelegd, waarna enkele lui de schroeven handmatig uit de biels draaien. Vervolgens komt de kraan weer terug om het spul te scheiden en op de juiste hoop te leggen. Aan het kenteken van de auto te zien, had men voor deze handarbeid Poolse werknemers bereid gevonden.
Nog wat bewegend beeld van deze werkzaamheden: [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=6GLlySFJDUI[/youtube]
Sanering emplacement Nuth
Re: Sanering emplacement Nuth
Leuk om te zien hoe dit eens gebeurt.
Btw: Wanneer komt je site weer online
Btw: Wanneer komt je site weer online
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Re: Sanering emplacement Nuth
Leuk om te zien inderdaad, en ook jammer om te zien dat het allemaal aan het verdwijnen is.
Re: Sanering emplacement Nuth
Mooi verslagje. Wel doodzonde, die sloopdrift van ProRail... :(
Re: Sanering emplacement Nuth
Vandaag ben ik weer eens even gaan kijken naar de vorderingen van de opbraak in Nuth en heb hierbij weer hetzelfde rondje rondom het station gemaakt. Vergelijk de nieuwe foto's dan ook met die van vorige week om goed het verschil te zien.
Blik vanuit het perron. Op één doorgaand spoor (4) en een kopspoor na is alles weg. Ook het enkele jaren geleden vernieuwde derde spoor is opgebroken. Op enkele verdwenen sporen staan nu zware graafmachines.
Het begint al aardig kaal te worden...
Nuth wordt een halte aan de vrije baan, dus zonder wissels en bediende seinen. Het relaishuisje aan de straatkant gaat hierdoor ook buiten bedrijf. Men was daar toevallig bezig met de voorbereidingen hiervoor, dus ook even een plaatje van de relaiswand.
De fraaie wisselstraat is zo fraai al niet meer... Dit weekend verdwijnen alle wissels uit de hoofdbaan. Vergelijk deze foto maar eens met die van vorige week!
Inmiddels had men ook het grootste gedeelte van de bovenleidingportaalvoeten verwijderd en opgesteld op het verladingsterrein, wachtend op afvoer.
Nieuwe betonnen biels, nodig voor het dit weekend te leggen spoor op de plek van de opgebroken wissels.
Deze graafmachine vloog met volle vaart over het opgebroken emplacement om de nieuwe biels naar de Heerlense zijde te brengen.
Nieuwe ballast is ook reeds in voldoende mate aanwezig.
Tot slot nog een plaatje van de Heerlense zijde van het emplacement. Ook daar is al vrijwel alles gesaneerd, op een wissel in de hoofdbaan en de overloopwissels daarachter na.
Een dezer weken ga ik nog één keer een kijkje nemen in Nuth als halte aan de vrije baan. Foto's volgen dan wel.
Blik vanuit het perron. Op één doorgaand spoor (4) en een kopspoor na is alles weg. Ook het enkele jaren geleden vernieuwde derde spoor is opgebroken. Op enkele verdwenen sporen staan nu zware graafmachines.
Het begint al aardig kaal te worden...
Nuth wordt een halte aan de vrije baan, dus zonder wissels en bediende seinen. Het relaishuisje aan de straatkant gaat hierdoor ook buiten bedrijf. Men was daar toevallig bezig met de voorbereidingen hiervoor, dus ook even een plaatje van de relaiswand.
De fraaie wisselstraat is zo fraai al niet meer... Dit weekend verdwijnen alle wissels uit de hoofdbaan. Vergelijk deze foto maar eens met die van vorige week!
Inmiddels had men ook het grootste gedeelte van de bovenleidingportaalvoeten verwijderd en opgesteld op het verladingsterrein, wachtend op afvoer.
Nieuwe betonnen biels, nodig voor het dit weekend te leggen spoor op de plek van de opgebroken wissels.
Deze graafmachine vloog met volle vaart over het opgebroken emplacement om de nieuwe biels naar de Heerlense zijde te brengen.
Nieuwe ballast is ook reeds in voldoende mate aanwezig.
Tot slot nog een plaatje van de Heerlense zijde van het emplacement. Ook daar is al vrijwel alles gesaneerd, op een wissel in de hoofdbaan en de overloopwissels daarachter na.
Een dezer weken ga ik nog één keer een kijkje nemen in Nuth als halte aan de vrije baan. Foto's volgen dan wel.
-
- Berichten: 6431
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
- Locatie: Reisdorf - Luxemburg
- Contacteer:
Re: Sanering emplacement Nuth
Jeetje wat zijn die betonvoeten van de bovenleidingsportalen onzettend groot (en zwaar)...
Wat zou er eigenlijk met dat vrijgekomen stukje grond gaan gebeuren?
Wat zou er eigenlijk met dat vrijgekomen stukje grond gaan gebeuren?
Re: Sanering emplacement Nuth
Die portalen moeten natuurlijk ook niet bij het eerste het beste windvlaagje omvallen, dus een stevige verankering is ook wel noodzakelijk.
Geen idee wat er met die vrijgekomen grond gaat gebeuren. Ik vermoed dat berkenboompjes er wel raad mee weten... Krijg je net zoiets als in Susteren GE.
Geen idee wat er met die vrijgekomen grond gaat gebeuren. Ik vermoed dat berkenboompjes er wel raad mee weten... Krijg je net zoiets als in Susteren GE.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Sanering emplacement Nuth
Het is vast grond van NS Poort. Zal in de toekomst wel worden doorverkocht aan projectontwikkelaars etc.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten