Leuk, die gele vertrekstaatjes. De vakantiedienstregeling is zeker hetzelfde als die van de afgelopen kerstvakantie? (Zie ingangsdatum ;-))
Omlegging Tramlijnen 21 en 23 via Schiedam Centrum
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Omlegging Tramlijnen 21 en 23 via Schiedam Centrum
Leuke verslagen! :)
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39291
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Omlegging Tramlijnen 21 en 23 via Schiedam Centrum
Leuk verslagje weer... de afgelopen dagen bijna dagelijks vanuit de trein een tram al slingerend onder en tussen de viaducten door zien komen, blijft toch nog 'n apart gezicht.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Omlegging Tramlijnen 21 en 23 via Schiedam Centrum
Ja klopt, die zijn elke periode van de vakantiedienstregeling hetzelfde (per dienstregelingsjaar uiteraard ).Geert schreef: Leuk, die gele vertrekstaatjes. De vakantiedienstregeling is zeker hetzelfde als die van de afgelopen kerstvakantie? (Zie ingangsdatum ;-))
Re: Omlegging Tramlijnen 21 en 23 via Schiedam Centrum
Het gaat hier om 'gewoon' asfalt, voorzien van een printje. Ook wel 'streetprint' genoemd.
Voordeel is dat je geen last krijgt van losliggende stenen tussen de rails e.d. wat bij normaal straatwerk van tegels of klinkers tussen rails nogal eens gebeurd.
Het beton onder de asfaltlaag is hier noodzakelijk vanwege het autoverkeer dat hier in de toekomst zal gaan rijden. Dit beton wordt bij de meeste kruisingen van de trambaan gebruikt.
Voordeel is dat je geen last krijgt van losliggende stenen tussen de rails e.d. wat bij normaal straatwerk van tegels of klinkers tussen rails nogal eens gebeurd.
Het beton onder de asfaltlaag is hier noodzakelijk vanwege het autoverkeer dat hier in de toekomst zal gaan rijden. Dit beton wordt bij de meeste kruisingen van de trambaan gebruikt.
Re: Omlegging Tramlijnen 21 en 23 via Schiedam Centrum
Autoverkeer? Gecombineerd met de tram in het centrum van Schiedam? Was er niet één of ander beleid dat nieuwe trampluslijnen zoveel mogelijk op een vrije baan moesten gaan rijden?
Het is een spectrum.
Re: Omlegging Tramlijnen 21 en 23 via Schiedam Centrum
Voor de goede orde: het gaat hier om een klein stuk van de trambaan die geschikt wordt voor auto's, om precies te zijn voor bestemmingsverkeer parkeergarage stadskantoor/theater aan de Schie.
Verkeer dat richting de garage wil zal vanaf het kruispunt Broersvest waarschijnlijk geregeld worden door de VRI (verkeersregelinstallatie) zodat auto's de trams niet in de weg zitten. Verkeer dat de garage verlaat wordt met twee waarschuwingsknipperlichten gewaarschuwd voor trams.
Wellicht dat op andere plekken van het tramtrace nog wegkruisingen in streetprint worden uitgevoerd.
Uitgangspunt van tramplus is inderdaad zoveel als mogelijk vrije banen, maar aan dit soort situaties ontkom je niet.
Verkeer dat richting de garage wil zal vanaf het kruispunt Broersvest waarschijnlijk geregeld worden door de VRI (verkeersregelinstallatie) zodat auto's de trams niet in de weg zitten. Verkeer dat de garage verlaat wordt met twee waarschuwingsknipperlichten gewaarschuwd voor trams.
Wellicht dat op andere plekken van het tramtrace nog wegkruisingen in streetprint worden uitgevoerd.
Uitgangspunt van tramplus is inderdaad zoveel als mogelijk vrije banen, maar aan dit soort situaties ontkom je niet.
Re: Omlegging Tramlijnen 21 en 23 via Schiedam Centrum
Vanmiddag ging ik weer even kijken hoe alles erbij ligt rondom Schiedam Centrum. Eerst even kijken bij de halte Schiedam Centrum. Het ziet er al iets meer uit als een echte halte, de abri's zijn er nu, maar de informatiepanelen ontbreken nog:
Dan de andere nieuwe halte, de nieuwe halte 's Gravenlandseweg. De halte die ik fotografeerde op 18 augustus (dus met die loopplaten) blijkt een tijdelijke te zijn. De definitieve komt een stukje verderop bij het Plein 1940-1945 in de verte is de tijdelijke halte nog te zien:
Toen ging ik eens kijken op de Delflandseweg waar dus vroeger de trams reden. Hier houden de nieuwe sporen nog steeds op, alleen is er nu nog meer zand te zien:
En de andere kant op:
De zandbak is overigens afgezet met linten. Hier is dat te zien met nog wat oud materiaal:
Zo wordt de zandbak van de vorige foto. Een mooie gladde laag zand, zoals hier bij de brug over de Schie:
Op de brug zelf moet nog wel wat gebeuren. Volgens mij is men begonnen met het slopen van de oude vangrail:
En hier ligt weer het nieuwe spoor om daarna naar de oude sporen op de Broersvest te gaan:
Dan de andere nieuwe halte, de nieuwe halte 's Gravenlandseweg. De halte die ik fotografeerde op 18 augustus (dus met die loopplaten) blijkt een tijdelijke te zijn. De definitieve komt een stukje verderop bij het Plein 1940-1945 in de verte is de tijdelijke halte nog te zien:
Toen ging ik eens kijken op de Delflandseweg waar dus vroeger de trams reden. Hier houden de nieuwe sporen nog steeds op, alleen is er nu nog meer zand te zien:
En de andere kant op:
De zandbak is overigens afgezet met linten. Hier is dat te zien met nog wat oud materiaal:
Zo wordt de zandbak van de vorige foto. Een mooie gladde laag zand, zoals hier bij de brug over de Schie:
Op de brug zelf moet nog wel wat gebeuren. Volgens mij is men begonnen met het slopen van de oude vangrail:
En hier ligt weer het nieuwe spoor om daarna naar de oude sporen op de Broersvest te gaan:
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Omlegging Tramlijnen 21 en 23 via Schiedam Centrum
Leuke foto's. :) Misschien wordt het nog eens wat met het stationsgebied van Schiedam
Re: Omlegging Tramlijnen 21 en 23 via Schiedam Centrum
Inmiddels is de nieuwe tram/busbaan aan de 's Gravenlandseweg klaar. Er hebben zelfs al trams over gereden door een omleiding. Daar heb ik geen foto's van, maar wel van de huidige situatie. Hier sluit het enkele spoortje van de 's Gravenlandseweg aan op de nieuwe sporen bij Plein 1940-1945:
En zo ligt de tram/busbaan zelf erbij:
En zo ligt de tram/busbaan zelf erbij:
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten