3 Maart 2013: De laatste dag van Nijverdal(-West)
-
- Berichten: 766
- Lid geworden op: vr 02 jul 2010, 11:06
- Locatie: Zwijndrecht
3 Maart 2013: De laatste dag van Nijverdal(-West)
Zondag 3 maart 2013, De laatste dag van geopend Nijverdal West en het oude station Nijverdal
Omdat het vandaag de laatste dag zou zijn dat Nijverdal West en het oude station Nijverdal geopend is voor reizigersverkeer, ben ik maar even hierheen afgetogen met de camera.
Foto's van de tunnel zijn lastig vanwege de hoge hekken langs het hele traject ... Hierbij een verslag.
Met DM'90 3426 werd iets te laat in Nijverdal West gearriveerd, wat te wijten is aan de krappe rijtijd op dit traject, volgens de machinist. Na een snelle loop werd deze fotostek ingenomen.
De laatste dag van de oude stations Nijverdal en Nijverdal West
DM90 3426 op de laatste dag bij Nijverdal West
Hierna werd gespoed naar de vervangende busdienst naar station Nijverdal. Deze busdienst wordt door NSR uitbesteed aan Syntus, die hier met lijnbus 58 en 96 elk halfuur een verbinding verzorgen. De bussen gaan echter nog door naar verdere bestemmingen ...
Omdat beide genoemde buslijnen op zondag en de latere avonduren niet meer rijden, huurt Syntus hiervoor Connexxion Taxi in, die met een taxibusje heen- en weer pendelt. Vandaag had ik dus zo'n taxibusje. Door de weeks rijdt er een gewone lijnbus.
Na aankomst in Nijverdal werd begonnen met foto's klikken.
Spoor 1 is enige tijd geleden al gesaneerd. Dit was makkelijker als spoor 2 te saneren, vanwege de omlegging van de sporen. Spoor 2 wordt via een heuse overweg overgestoken. Geen slagbomen, bordjes en dergelijke (meer) aanwezig. Wel is het spoor in deze overweg (nog) niet gesaneerd, en steekt aan beide kant ongeveer 10 centimeter uit.
Aangekomen op spoor 2 zijn er nog diverse elementen van het oude station te herkennen. Zelfs nog een nooit ingebruik genomen OV-Chipkaart-paal ... Er staat één paal bij de "ingang" van het station.
Ook een TB-7 is aanwezig, die maximaal 2 treintjes weergeeft van het komende uur. Daaronder is het bord geplaatst over de buitendienst name van het spoor.
Op de website http://www.ns.nl/treinverkeerzwollealmelo is duidelijk te lezen wat de gevolgen de komende periode zijn voor de ombouw.
Het stationsnaambordje mag niet ontbreken, uiteraard:
Op deze foto zien we de ingang van de tunnel, inclusief 2 seinen voor treinen uit de tunnel.
Op deze foto zien we de nieuw aan te sluiten sporen, met een aftakking naar het "oude" station. Die aftakking wordt dus definitief opgebroken. Rechts id de nieuwbouw van de N35 al te zien. Hiervoor moet het huidige station Nijverdal met de grond kortgemaakt worden.
Een blik vanaf de andere kant van spoor 2 richting de ingang
En spoor 1
Enkele meters spoor zijn nog niet neergelegd. Dit komt pas wanneer de sporen worden aangesloten. (Detailfoto)
Even later kwam op spoor 2 de trein uit Enschede aan. Na een kering zal deze trein weer vertrekken. Deze maakt ook één van zijn laatste ritten over dit stuk spoor en zal dan ook frequenter naar Zwolle sporen.
NSR 3413 op de laatste dag bij het oude Nijverdal
Het oude stationsgebouw staat leeg, en zal ook gesloopt worden. Het moet plaats maken voor de N35.
Verder kon niet meer. Op de achtergrond is de nieuwe doorgang al te zien.
Een bouwput nog steeds. Het weggedeelte gaat nog lang niet open.
Links de weg, rechts het spoor.
Hierna ben ik het station uitgewandeld, en kwam ik deze borden tegen ...
Het gele bord heeft het juist. De oude bushalte is niet meer in gebruik. Echter, het gele bord is ook wel amateurisch, gezien de tekst. Het blauwe bord hadden ze met zwarte tape het gedeelte voor de bussen moeten afplakken, in mijn optiek.
Ook deze borden zijn aanwezig. De huidige fietsenstallingen worden vanaf morgen gedemonteerd.
De tunnel
Het nieuwe station
De bovendoorgang van het nieuwe station is nog steeds niet af, en zelfs niet op de openbare voetpaden/wegen aangesloten.
Het perron is langer dan dat er ooit treinen zullen komen, gok ik zo. Ook aan de andere zijde, bij een andere bovendoorgang, zijn trappen geplaatst. Die zitten echter nog in plastic.
En ook niet toegankelijk
Hier wordt de tunnel uitgedoken, naar het station Nijverdal West. Na vandaag wordt ook dit station afgebroken.
Kijkje naar de tunnel
Ook hier zijn de sporen niet aangesloten.
Het kopspoor van het tijdelijke station Nijverdal West
Ook is er een fout bord geplaatst bij Nijverdal West. De bagagetransportband zoals hier aangegeven moet een hellingbaan zijn...
Deze klopt wel :)
Zogenaamde "Bushalte-abri's" geplaatst om het wachten te veraangenamen bij regen en/of wind enz.
Zicht vanaf de loopbrug naar het perron
Loopbrug
En de tweede serie van deze trappen, weer zo hoog ...
De oude spoorkaart-versie, vertrektijden en informatie over de aankomende werkzaamheden.
De busdienst rond Nijverdal is een beetje een "zootje" geworden. Op zaterdag & zondag rijdt er overdag een beperkte lijn 58 tussen station Nijverdal, Nijverdal West en Holten. Daarnaast rijdt lijn 96 op maandag t/m zaterdag tussen Rijssen, Nijverdal West en Nijverdal. Omdat er teveel vertragingen op lijn 96 kwamen, en reizigers op deze busdienst overstappen naar andere lijnen misten, is lijn 96 tegenwoordig geknipt in Nijverdal West. Er rijdt een pendelbusje door Connexxion Taxi in opdracht van Syntus tussen Nijverdal West en Nijverdal maandag t/m zondag, tot de laatste trein, en een lijndienst tussen Nijverdal en Rijssen maandag t/m zaterdag. Wanneer de trein vertraging heeft, moet de pendelbus wachten. Vertraging komt hier vrij veel voor in enkele minuten, daar de rijtijd en keertijden erg krap zijn rond Heino-Nijverdal.
De overstap trein -> bus is bij beide stations circa 10 minuten. Overstap bus -> trein is op station Nijverdal zelfs 20 minuten. Op Nijverdal is dit ook korter.
De trap naar beneden
DM'90 3426 komt weer in Nijverdal West binnen vanuit Zwolle
Nu nog een DM90 aan het perron.
Ik hoop dat u genoten heeft van deze uitgebreide reportage.
Omdat het vandaag de laatste dag zou zijn dat Nijverdal West en het oude station Nijverdal geopend is voor reizigersverkeer, ben ik maar even hierheen afgetogen met de camera.
Foto's van de tunnel zijn lastig vanwege de hoge hekken langs het hele traject ... Hierbij een verslag.
Met DM'90 3426 werd iets te laat in Nijverdal West gearriveerd, wat te wijten is aan de krappe rijtijd op dit traject, volgens de machinist. Na een snelle loop werd deze fotostek ingenomen.
De laatste dag van de oude stations Nijverdal en Nijverdal West
DM90 3426 op de laatste dag bij Nijverdal West
Hierna werd gespoed naar de vervangende busdienst naar station Nijverdal. Deze busdienst wordt door NSR uitbesteed aan Syntus, die hier met lijnbus 58 en 96 elk halfuur een verbinding verzorgen. De bussen gaan echter nog door naar verdere bestemmingen ...
Omdat beide genoemde buslijnen op zondag en de latere avonduren niet meer rijden, huurt Syntus hiervoor Connexxion Taxi in, die met een taxibusje heen- en weer pendelt. Vandaag had ik dus zo'n taxibusje. Door de weeks rijdt er een gewone lijnbus.
Na aankomst in Nijverdal werd begonnen met foto's klikken.
Spoor 1 is enige tijd geleden al gesaneerd. Dit was makkelijker als spoor 2 te saneren, vanwege de omlegging van de sporen. Spoor 2 wordt via een heuse overweg overgestoken. Geen slagbomen, bordjes en dergelijke (meer) aanwezig. Wel is het spoor in deze overweg (nog) niet gesaneerd, en steekt aan beide kant ongeveer 10 centimeter uit.
Aangekomen op spoor 2 zijn er nog diverse elementen van het oude station te herkennen. Zelfs nog een nooit ingebruik genomen OV-Chipkaart-paal ... Er staat één paal bij de "ingang" van het station.
Ook een TB-7 is aanwezig, die maximaal 2 treintjes weergeeft van het komende uur. Daaronder is het bord geplaatst over de buitendienst name van het spoor.
Op de website http://www.ns.nl/treinverkeerzwollealmelo is duidelijk te lezen wat de gevolgen de komende periode zijn voor de ombouw.
Het stationsnaambordje mag niet ontbreken, uiteraard:
Op deze foto zien we de ingang van de tunnel, inclusief 2 seinen voor treinen uit de tunnel.
Op deze foto zien we de nieuw aan te sluiten sporen, met een aftakking naar het "oude" station. Die aftakking wordt dus definitief opgebroken. Rechts id de nieuwbouw van de N35 al te zien. Hiervoor moet het huidige station Nijverdal met de grond kortgemaakt worden.
Een blik vanaf de andere kant van spoor 2 richting de ingang
En spoor 1
Enkele meters spoor zijn nog niet neergelegd. Dit komt pas wanneer de sporen worden aangesloten. (Detailfoto)
Even later kwam op spoor 2 de trein uit Enschede aan. Na een kering zal deze trein weer vertrekken. Deze maakt ook één van zijn laatste ritten over dit stuk spoor en zal dan ook frequenter naar Zwolle sporen.
NSR 3413 op de laatste dag bij het oude Nijverdal
Het oude stationsgebouw staat leeg, en zal ook gesloopt worden. Het moet plaats maken voor de N35.
Verder kon niet meer. Op de achtergrond is de nieuwe doorgang al te zien.
Een bouwput nog steeds. Het weggedeelte gaat nog lang niet open.
Links de weg, rechts het spoor.
Hierna ben ik het station uitgewandeld, en kwam ik deze borden tegen ...
Het gele bord heeft het juist. De oude bushalte is niet meer in gebruik. Echter, het gele bord is ook wel amateurisch, gezien de tekst. Het blauwe bord hadden ze met zwarte tape het gedeelte voor de bussen moeten afplakken, in mijn optiek.
Ook deze borden zijn aanwezig. De huidige fietsenstallingen worden vanaf morgen gedemonteerd.
De tunnel
Het nieuwe station
De bovendoorgang van het nieuwe station is nog steeds niet af, en zelfs niet op de openbare voetpaden/wegen aangesloten.
Het perron is langer dan dat er ooit treinen zullen komen, gok ik zo. Ook aan de andere zijde, bij een andere bovendoorgang, zijn trappen geplaatst. Die zitten echter nog in plastic.
En ook niet toegankelijk
Hier wordt de tunnel uitgedoken, naar het station Nijverdal West. Na vandaag wordt ook dit station afgebroken.
Kijkje naar de tunnel
Ook hier zijn de sporen niet aangesloten.
Het kopspoor van het tijdelijke station Nijverdal West
Ook is er een fout bord geplaatst bij Nijverdal West. De bagagetransportband zoals hier aangegeven moet een hellingbaan zijn...
Deze klopt wel :)
Zogenaamde "Bushalte-abri's" geplaatst om het wachten te veraangenamen bij regen en/of wind enz.
Zicht vanaf de loopbrug naar het perron
Loopbrug
En de tweede serie van deze trappen, weer zo hoog ...
De oude spoorkaart-versie, vertrektijden en informatie over de aankomende werkzaamheden.
De busdienst rond Nijverdal is een beetje een "zootje" geworden. Op zaterdag & zondag rijdt er overdag een beperkte lijn 58 tussen station Nijverdal, Nijverdal West en Holten. Daarnaast rijdt lijn 96 op maandag t/m zaterdag tussen Rijssen, Nijverdal West en Nijverdal. Omdat er teveel vertragingen op lijn 96 kwamen, en reizigers op deze busdienst overstappen naar andere lijnen misten, is lijn 96 tegenwoordig geknipt in Nijverdal West. Er rijdt een pendelbusje door Connexxion Taxi in opdracht van Syntus tussen Nijverdal West en Nijverdal maandag t/m zondag, tot de laatste trein, en een lijndienst tussen Nijverdal en Rijssen maandag t/m zaterdag. Wanneer de trein vertraging heeft, moet de pendelbus wachten. Vertraging komt hier vrij veel voor in enkele minuten, daar de rijtijd en keertijden erg krap zijn rond Heino-Nijverdal.
De overstap trein -> bus is bij beide stations circa 10 minuten. Overstap bus -> trein is op station Nijverdal zelfs 20 minuten. Op Nijverdal is dit ook korter.
De trap naar beneden
DM'90 3426 komt weer in Nijverdal West binnen vanuit Zwolle
Nu nog een DM90 aan het perron.
Ik hoop dat u genoten heeft van deze uitgebreide reportage.
Re: 3 Maart 2013: De laatste dag van Nijverdal(-West)
Misschien heel domme vraag, maar is vanaf 1 april weer een rechtstreekse trein Zwolle- Nijverdal- Enschede?
Laatst gewijzigd door Caspar op zo 03 mar 2013, 22:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: 3 Maart 2013: De laatste dag van Nijverdal(-West)
Nee. Er rijdt nu een maand lang niets oid.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: 3 Maart 2013: De laatste dag van Nijverdal(-West)
Ja ik zag het intussen, bericht aangepast. Ben benieuwd :D En als er niets rijdt de komende maand, wat moet je dan wel daar?
Re: 3 Maart 2013: De laatste dag van Nijverdal(-West)
fietsen... ;)
Mooie foto's trouwens.
Mooie foto's trouwens.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: 3 Maart 2013: De laatste dag van Nijverdal(-West)
Ja. Vanaf 1 april is er weer een rechtstreekse verbinding van Zwolle naar Enschede via Nijverdal. Dan zijn er als het goed is ook weer treinen van 3xDM90 te zien.Caspar schreef:Misschien heel domme vraag, maar is vanaf 1 april weer een rechtstreekse trein Zwolle- Nijverdal- Enschede?
Re: 3 Maart 2013: De laatste dag van Nijverdal(-West)
Ik dacht dat het perron in Heino niet verder ging dan 4 bakken?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: 3 Maart 2013: De laatste dag van Nijverdal(-West)
Op Heino passen er geloof ik nét 6. Of nét niet. Er wordt in ieder geval wel eens met 6 bakken gereden.
Ik doe ook maar wat
Re: 3 Maart 2013: De laatste dag van Nijverdal(-West)
Mooie foto's.
Wut?TheKnitter schreef:De overstap trein -> bus is bij beide stations circa 10 minuten. Overstap bus -> trein is op station Nijverdal zelfs 20 minuten. Op Nijverdal is dit ook korter.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: 3 Maart 2013: De laatste dag van Nijverdal(-West)
Nuttige lengte is 164 tot 175 meter. Dat is ruim meer dan voldoende voor 26,4*6. De bakken van DM'90 zijn wel iets langer dan de standaardmaat maar het scheelt echt niet meer dan één meter per bak.Ardan schreef:Op Heino passen er geloof ik nét 6. Of nét niet. Er wordt in ieder geval wel eens met 6 bakken gereden.
Re: 3 Maart 2013: De laatste dag van Nijverdal(-West)
Ooh.. Wel leuk.. :') Het uitrijsein links in Raalte richting Nijverdal, naast spoor geschikt voor 60 km/h is een dwergje.. Max 40 km/h dus. :') Laat dat nou net het standaardspoor richting Nijverdal zijn. (Dat heeft vast iets met het overpad te maken)
60 Km/h bij vertrek scheelt zo een halve minuut. Stel je voor dat de treindienst robuust wordt door speling bereikt met goedkope maatregelen als het plaatsen van een sein op een paal van vier meter.
60 Km/h bij vertrek scheelt zo een halve minuut. Stel je voor dat de treindienst robuust wordt door speling bereikt met goedkope maatregelen als het plaatsen van een sein op een paal van vier meter.
Re: 3 Maart 2013: De laatste dag van Nijverdal(-West)
Mooie reportage van een stad vlakbij waar ik al 3 jaar niet meer geweest ben!~ :pos: :pos: :pos:
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Re: 3 Maart 2013: De laatste dag van Nijverdal(-West)
Meer dan 10.000 inwoners is in de regel een stad.Klaasje schreef:Stad?
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Re: 3 Maart 2013: De laatste dag van Nijverdal(-West)
Nou, veel Alphenaren noemen de 70.000 inwoners tellende plaats toch ook nog steeds dorp hoor!
Ikzelf vind Nijverdal toch echt een dorp, evenals Borne
Ikzelf vind Nijverdal toch echt een dorp, evenals Borne
Re: 3 Maart 2013: De laatste dag van Nijverdal(-West)
We zijn hier niet in Denemarken, 24.000 is gewoon een groot dorp.julsteren schreef:Meer dan 10.000 inwoners is in de regel een stad.Klaasje schreef:Stad?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: 3 Maart 2013: De laatste dag van Nijverdal(-West)
Is er enig idee waar stationsnaambordje heen gaat ?
Re: 3 Maart 2013: De laatste dag van Nijverdal(-West)
Leuk verslag. :D
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
-
- Berichten: 766
- Lid geworden op: vr 02 jul 2010, 11:06
- Locatie: Zwijndrecht
Re: 3 Maart 2013: De laatste dag van Nijverdal(-West)
Geen idee. Wel viel mij op dat er diverse palen (zelfs 2 V-seinen (op beide stations 1)) een sticker "SLOOP" en grote oranje kruizen hebben gekregen ...KM46 schreef:Is er enig idee waar stationsnaambordje heen gaat ?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten