Daniel on tour #107: "50 jaar CSA" in Zwolle (11 foto's)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39292
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Daniel on tour #107: "50 jaar CSA" in Zwolle (11 foto's)

Bericht door Daniel »

Dit jaar is het 50 jaar geleden dat de eerste CSA stadsbussen door de Nederlandse straten reden. De standaard stadsbus was in de jaren die daarop volgden een vertrouwde verschijning in vele steden, al bestonden er nog wel de nodige verschillende varianten van. Sommigen daarvan hebben het nog tot in begin deze eeuw volgehouden, maar normale lijndienstritten rijden ze inmiddels al jaren niet meer.
Ter gelegenheid van de 50ste verjaardag kwam daar vandaag verandering in en reden twee exemplaren die bewaard worden door de Stichting Standaard Streekbus 8 uur lang hun rondjes op de Zwolse stadslijnen 1 en 2. Voor mij een mooie aanleiding om eens richting Zwolle af te reizen, al begon dat toch wel ietwat gehaast: moest nog even een overgang 2-1 op m'n chipkaart zetten (kwamen die MyOV-punten ook eens van pas) en vervolgens bleek de IC naar Zwolle dit weekend helemaal op spoor 5A te keren in Amersfoort, da's toch wel een behoorlijk eindje van de trap vandaan. Maargoed, ik haalde 'm en kwam zodoende precies aan op station Zwolle toen beide CSA's daar net aan kwamen rijden. Per OV-fiets ging het daarop eerst maar eens richting Holtenbroek waar ik niet gek lang hoefde te wachten tot de eerste er alweer aan kwam...

Afbeelding
HTM 478 (SSSBus) - Zwolle, Beethovenlaan

Vanaf die locatie was het niet al te ver naar de brug richting Stadshagen waar lijn 1 overheen rijdt, waarop allereerst nog een doodnormale Ambassador passeerde...
Afbeelding
Syntus 4046 - Zwolle, Bachlaan

Tegen de verwachting in bleek echter de ex-HTM 478 als eerste weer langs te komen, achtervolgd door de reguliere lijndienst...
Afbeelding
HTM 478 (SSSBus) - Zwolle, Bachlaan

Ik ging vervolgens maar eens verder Stadshagen in gezien het er niet echt op leek dat de tweede CSA nog langs zou komen vanuit die wijk. Dat kwam 'ie echter wel, net aan de overkant van de brug :P Nouja, die zou vast nog vaker langsrijden dus ging het alsnog maar verder de wijk in waar de 478 nogmaals op de foto kon...
Afbeelding
HTM 478 (SSSBus) - Zwolle, Duiker

Daarna zocht ik maar een mooi plekje ergens verderop op om vervolgens die andere CSA af te wachten. Zoals verwacht reed die ongeveer een half uurtje later dan de 478, dus op zich duurde het niet heel lang voordat hij passeerde. De ex-GVB 110 is hier te zien op de Mastenbroekerallee aan de rand van Stadshagen...
Afbeelding
GVB 110 (SSSBus) - Zwolle, Mastenbroekerallee

Vervolgens nog even gekeken of ik wat andere leuke plekjes tegenkwam, maar pas bij het weer bijna verlaten van de wijk bleek er een combinatie van een bruikbare locatie en een mooie zonnestand te zijn. De volgende rit reed weer met de 478 die hier over de Bandijklaan rijdt...
Afbeelding
HTM 478 (SSSBus) - Zwolle, Bandijklaan

Het was even een gokje om daarna direct door te steken naar Holtenbroek om de 110 nog een keer te treffen maar dat pakte goed uit want die kwam er vrijwel direct al aan...
Afbeelding
GVB 110 (SSSBus) - Zwolle, Palestrinalaan

De omloop van de CSA's was behoorlijk voorspelbaar, ze reden steeds afwisselend lijn 1 en lijn 2, dus zocht ik daarna maar de route van 1 Stadshagen weer op. Op de Emmawijk zien we de 110 weer op weg naar de jongste uitbreidingswijk van Zwolle...
Afbeelding
GVB 110 (SSSBus) - Zwolle, Emmawijk

Ondertussen was de 478 ook weer terug vanuit die wijk en kwam weer voor de lens langs op de Willemskade...
Afbeelding
HTM 478 (SSSBus) - Zwolle, Willemskade

Direct achter de bus aan ging ik zelf ook weer richting station om de OV-fiets weer in te leveren en nog wat ritjes te kunnen maken. Allereerst kon ik in de 478 stappen waarna het even zoeken was bij welke medewerker ik nu kon inchecken. Vlak voor het viaduct van de A28 stapte ik weer uit om daarna een stukje langs de route terug te wandelen. Bij de Dijkstraat kon ik 'm weer vastleggen...
Afbeelding
HTM 478 (SSSBus) - Zwolle, Dijkstraat

Na even bij de halte wachten kon ik vervolgens weer met de 110 mee voor een rondje Holtenbroek, dat was toch wel even mooi stukje nostalgie. De conducteur, laten we het zo maar noemen, op deze bus maakte het zich gemakkelijk en liep in Holtenbroek vast een rondje om iedereen weer uit te checken. Reizigers die er instapten konden in- en gelijk weer uitchecken op de gewenste bestemmingshalte, zo zijn die handhelds wel weer handig. Op het station aangekomen maakte ik nog een laatste plaatje van de 110 die op z'n waarschijnlijk laatste rondje Stadshagen van die dag vertrok...
Afbeelding
GVB 110 (SSSBus) - Zwolle, Stationsplein

Daarna ging het maar weer richting perron om met een uitgestorven IC weer terug naar Amersfoort te lezen, zo extreem rustig maak ik ze maar zelden mee: er zaten nog slechts twee andere reizigers in het bewuste rijtuig. En de Veluwelijn blijft toch ook een fraai lijntje zo met de bijna ondergaande zon :)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8789
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Daniel on tour #107: "50 jaar CSA" in Zwolle (11 foto's)

Bericht door Milco »

Ik heb deze bussen ook vandaag op de foto gezet, alleen wel in en om het centrum omdat ik nog wat andere doelen had. Hoe laat had jij de IC vanaf Amersfoort? Ik kwam daar aan om 8:50 vanuit Hilversum en om 9:36 vertrok ik richting Zwolle. Daar was ik tegen 10:15 en ben ik 1,5 uur gebleven. :)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 25-05-2024 --> 194 nieuwe foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39292
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Daniel on tour #107: "50 jaar CSA" in Zwolle (11 foto's)

Bericht door Daniel »

In dat geval heb ik je ergens op de Veluwe even heel kort voorbij zien flitsen: ik had de IC van 12.06 uur uit Amersfoort (en die van 17.18 uur weer terug).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8789
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Daniel on tour #107: "50 jaar CSA" in Zwolle (11 foto's)

Bericht door Milco »

Met 'andere doeleinden' bedoelde ik in het noorden des lands. :p
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 25-05-2024 --> 194 nieuwe foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
dylanwild94
Berichten: 6193
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Daniel on tour #107: "50 jaar CSA" in Zwolle (11 foto's)

Bericht door dylanwild94 »

Mooie foto's alleen jammer van de paaltjes op de foto van de bandijklaan.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39292
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Daniel on tour #107: "50 jaar CSA" in Zwolle (11 foto's)

Bericht door Daniel »

Tja die kon ik helaas niet omzagen, was m'n zaag vergeten :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15400
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Daniel on tour #107: "50 jaar CSA" in Zwolle (11 foto's)

Bericht door ODRAIL »

@Daniel: Mooie foto's :wink: .

Alleen jammer van die Syntus logo's voor op de bussen (aan de andere kant ook wel weer begrijpelijk).
Bijwyks
Berichten: 53
Lid geworden op: do 14 apr 2011, 09:20

Re: Daniel on tour #107: "50 jaar CSA" in Zwolle (11 foto's)

Bericht door Bijwyks »

Leuk initatief en reportage, de 110 is overigens uit 1974 ipv. 1973, afgeleverd 18-01-1974. Bij GVB heeft de bus relatief weinig kilometers gemaakt omdat de wagen als proef was verbouwd voor aardgas en meer buiten dienst stond dan reed. De 478 (uit 1986) heeft bij de middendeur een rolstoellift.
Maurice Hooikammer
Berichten: 860
Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep

Re: Daniel on tour #107: "50 jaar CSA" in Zwolle (11 foto's)

Bericht door Maurice Hooikammer »

Fraai hoor! Ben zelf 's ochtends nog even naar Stadshagen gegaan...

Afbeelding'GVB 110', Zwolle Van Bandijklaan by mauricehooikammer, on Flickr
Afbeelding'GVB 110', Zwolle Mastenbroekerallee by mauricehooikammer, on Flickr
Afbeelding'GVB 110', Zwolle Twistvlietbrug by mauricehooikammer, on Flickr
Masterstudent Mobiliteitswetenschappen Universiteit Hasselt
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39292
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Daniel on tour #107: "50 jaar CSA" in Zwolle (11 foto's)

Bericht door Daniel »

Ah, bij jou waren de koeien nog niet weggewandeld... staan ergens heel ver op de achtergrond op mijn foto bij de Mastenbroekerallee :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15400
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Daniel on tour #107: "50 jaar CSA" in Zwolle (11 foto's)

Bericht door ODRAIL »

@Daniel: je moet bij jouw foto van de Mastenbroekerallee wel een goed vergrootglas hebben om de koeien te kunnen zien :wink: .

Maar goed ze zijn inderdaad te zien.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3049
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Daniel on tour #107: "50 jaar CSA" in Zwolle (11 foto's)

Bericht door nvdw »

Leuke foto's van een leuk initiatief! Veel bekende gezichten ook weer achter de voorruiten ;)

Mooi geregeld dat de bussen echt dienst reden. Lijkt wel een beetje op de 'Traditionsfahrten' die elk jaar in Berlijn worden gehouden.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Etienne
Donateur
Berichten: 7999
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Daniel on tour #107: "50 jaar CSA" in Zwolle (11 foto's)

Bericht door Etienne »

Leuke foto's inderdaad.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten