Een weekendje in Gdansk en Nyköping [43 foto's]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Een weekendje in Gdansk en Nyköping [43 foto's]

Bericht door julsteren »

Dzien dobre!
In de periode van 14 en 15 januari heb ik een korte rondreis gemaakt door Centraal-Europa en Scandinavië, desbetreffende landen Polen en Zweden, ik had nog nooit van mijn langzalzeleven gevlogen, dus dat was even spannend hoe ik dat ging oplossen. Gelukkig had ik een reisgenoot die wel ervaring had met vliegen, best al wat zelfs. Dus dat probleem werd zo opgelost.

De tickets waren dus van te voren al geregeld bij de vluchtmaatschappijen, 2 keer met Wizzair en 1 keer met Ryanair, allemaal low-cost. En op zaterdag 13 januari heb ik in de avond koers gezet naar Rotterdam voor een Airbnb (vanuit Borne kon ik de vlucht niet halen en reisgenoot had het een echte tienertroep van thuis), dus dat was ook niet plezant. Rond tienen kwam ik aan bij de locatie vlakbij metrostation Oostplein. Heerlijk geslapen daar in een erg schone kamer.

Op zondag 14 januari ging om half 7 mijn wekker, na kort gedoucht te hebben wou ik om 7:38 de tram (lijn 24) hebben naar het CS.

1.
Afbeelding
Tramhalte Oostplein op een zondagochtend, geen kip in de omgeving te bekennen.

2.
Afbeelding
En niet veel later stond ik op het CS, waar ik gelukkig de trein van 8:02 kon halen, want mijn rechtstreekse trein naar Eindhoven was geannuleerd door uitgelopen werkzaamheden.. :cry:

3.
Afbeelding
Lekker genietend van een bak koffie en mijn 1e klas weekend vrij abonnement zag ik de licht vertraagde Thalys naar Lille-Europe nog vertrekken richting het zuiden.

4.
Afbeelding
In Breda mocht ik overstappen naar deze VIRM-4, die vanaf hier vervangend was ingelegd op de [serie=Intercity|2018|Den Haag Centraal - Eindhoven1100[/serie], kon ik nog mooi even wat stroom in de telefoon douwen _O-

5.
Afbeelding
Vanaf het station in Eindhoven naar het vliegveld kon ik mooi voor het eerst in mijn leven plaatsnemen in een elektrische citea. Vind het meer een tram dan bus :') mede door het geluid en de bel die erop zit. Al om al een geinig ding, maar verdiend wel deze emoji: *trein*

6.
Afbeelding
Security alles viel nog best mee, ik had er veel meer van verwacht, reisgenoot was nog even een noodpaspoort aan het aanvragen, want hij was hem kwijt, heeft het niet gehaald trouwens, dus vanaf hier was ik de rest van de trip weer alleen (alleen de bus samen gehad naar het vliegveld :') ), naja jammer dan, mijn vlucht ging vanaf gate 12. Onscherpe foto :')

7.
Afbeelding
De tractie voor deze vlucht was deze Airbus A321 met roze neusje.

8.
Afbeelding
Nou daar ging ik dan, voor het eerst in een vliegtuig!

9.
Afbeelding
Koffie was €2,50 (of 11 zl), wat me nog mee viel, had verwacht dat alles uit mijn lijf getrokken zou worden.

10.
Afbeelding
De moderne hal van het overzichtelijke vliegveld van Gdansk. Erg fijn. Beter dan dat donkere gat wat Eindhoven mag heten!

11.
Afbeelding
Pesa geval op de S8 naar Gdansk Wrzeszcz. Comfortabel dat zeker, maar trekt voor geen meter op _O-

12.
Afbeelding
Interieur van de bromfiets.

13.
Afbeelding
Vanaf Gdansk Wrzeszcz naar Gdansk Glowny nam ik de S2 van de SKM, zeg maar de metro van de Tricity. Ik had een combinatie mee van een EN71 en een EN57, zeven bakken in totaal. Lekker raamhangen! _O_ _O_ _O_ _O_

14.
Afbeelding
Na een kwartiertje was ik al op het Glowny, eerste keer met dit type trein was dit dus, geweldig *O*

15.
Afbeelding
Het stationsplein van Gdansk Glowny, drukke autoweg met een tramlijn in het midden, stond regelmatig vast hier door de vele verkeerslichten, voetgangers konden oversteken met een tunnel.

Wat ik persoonlijk erg mooi is is treinreizen, en gezien ik nu alleen was kon ik gaan doen wat ik wou. Dus dat werd treinreizen, eerst maar eens naar Gdynia, bij de jonge knappe loketdame een kaartje voor 10 zl gekocht naar Gydnia, met de TLK. Prima dus.

16.
Afbeelding
Voordat de TLK kwam kwam eerst deze stoptrein nog even buurten.

17.
Afbeelding
Coupeetje voor mezelf *trein*

Op station Gydinia Glowna heb ik van het laatste beetje daglicht gebruik gemaakt om wat treinen te fotograferen. Het was -7 dus heb mezelf erin beperkt en ben later een heerlijke warme chocolademelk gaan halen in het station.

18.
Afbeelding
Pendolino naar Bielsko-Biala.

19.
Afbeelding
Een hagelnieuwe Regio-Shark van Polregio.

20.
Afbeelding
Een TLK die gereed staat voor vertrek.

Ik had genoeg gezien, dus weer terug naar Gdansk met de stopper :N maar ik werd uiteindelijk erg blij, het bleek een EN57 te zijn met het oude interieur en in de bordeauxrode kleuren! _O_

21.
Afbeelding
Krijg hier een beetje het Plan-V gevoel bij, heerlijk dit spul 8-)

22.
Afbeelding
Het kaartje, 4,30 pln koste me dit dus.

23.
Afbeelding
En hier bij aankomst op het Glowny het hele ding, geweldig materieel!

24.
Afbeelding
Even on Chrysa blij maken, avondeten was bij de McDrek op het Glowny. Hier in Polen verkoopt men dus de McRösti wel. Jammer dat de patty en de rösti verkeerd om lagen. Maar lekker was het wel.

25.
Afbeelding
Het was al erg vroeg donker (Gdansk ligt ook een stuk Noordelijker en Oostelijker dan gemiddeld Nederland), en wou graag vroeg slapen, toch nog tram 10 gepakt naar Gdansk Bretowo. Hier dat station, het ligt aan de PKM-lijn naar o.a. het vliegveld.

26.
Afbeelding
Op weg naar het hostel, een uitgestorven straat in het historische stadscentrum van Gdansk, hier was mijn hostel, er was ergens nog een evenement met vuurwerk en al bezig, waarschijnlijk was iedereen daar.

27.
Afbeelding
Het uitzicht vanuit het hostel, waar ik nu de kamer geheel voor mezelf had ipv moeten delen met de reisgenoot, was een kamer voor 4 trouwens, het kostte maar een tientje..

28.
Afbeelding
Kun je niks van zeggen voor die prijs.

29.
Afbeelding
De temperatuur was -12, het tijdstip half 4 in de nacht, en ik liep alweer naar het station. Er was letterlijk NIEMAND op straat, niks, niemand, nada. Gaf wel een beetje een spooky feeling.

30.
Afbeelding
Het interieur van mijn lint... EN71 die mij naar Gdansk Wrzeszcz zou gaan brengen. Lekker warmgestoken en al, was de eerste S2 van de dag, de eerste 2 treinen beginnen op Glowny en vertrekken dan vanaf de zaksporen aan de stationsgebouwzijde.

31.
Afbeelding
Om half 6 mocht ik alweer in een Wizzair toestel stappen, op naar Zweden!

De vlucht naar Stockholm Skavsta (wat een dikke anderhalf uur van Stockholm zelf af ligt) ging perfect, we kwamen 5 minuten eerder dan gepland aan, aangekomen op Skavsta heb ik bij de Pressbyran een buskaartje naar Nyköping gekocht (30 kronen), wat helaas een kassabon bleek te zijn (ik spaar vervoersbewijzen maar dit vind ik niks), en om 7:55 kwam ik aan op het ''Central'' station van Nyköping.

32.
Afbeelding
De blauwe stunde is duidelijk aangebroken, hier een prachtige zwarte locomotief voor de trein naar Nörrköping, tot nu toe de enige trein die ik in Zweden heb kunnen vastleggen.

33.
Afbeelding
Bussen genoeg! Hier een streeklijn die met een wat ouder apparaat reed. Ze zijn zeer comfortabel, kaartjes koopt men door bij de chauffeur te pinnen en er is ook een soort OV-chipkaart systeem.

34.
Afbeelding
Bus 515 naar Airport Skavsta, die in dit uur doordeweeks om 8:13 en 8:15 vertrekt vanaf Central, dit omdat er een school voor luchtvaartbouwkunde bij het vliegveld zit.

35.
Afbeelding
Nog even een blik op het stationsgebouw.

36.
Afbeelding
Weer terug op Skavsta, de zeer comfortabele streekbus die mij weer terug hierheen bracht. Mogen ze hier ook wel in gaan zetten!

37.
Afbeelding
Ontbijt, met 17 euro veel en veel te duur..

38.
Afbeelding
Met een halfuurtje vertraging kon ik mezelf voor het eerst in dit dingetje van Ryanair gaan wringen. Met mijn 2 meter ben ik veel en veel te groot voor die stoeltjes.

39.
Afbeelding
Bah. Doe mij maar weer Wizz.

40.
Afbeelding
Het uitzicht was echt perfect, mooie wolken zo. Alleen daar kreeg ik na een tijdje naar kijken een enorm zere nek van...

41.
Afbeelding
Kaartje voor de rit naar Nijmegen vanaf Weeze, de bus naar Weeze station had ik door de vertraging gemist, dus dan maar naar Kevelaer en een uurtje later thuis zijn.

42.
Afbeelding
Een tweetal lintjes van de NordWestBahn komt Kevelaer ingerold.

43.
Afbeelding
Op het station van Kleve had ik genoeg tijd voor de SB58 naar Nijmegen, dus kon deze Citea nog even op de plaat. Waar ik morgen (17 januari) weer in mag plaatsnemen naar het werk. (even janken, de bus naar mijn werk is een lijn 51 die met Citea's rijdt)

De rest van de rit naar huis was niet erg bijzonder, vanaf Nijmegen lekker proppen in de IC3600 naar Zutphen en vanaf daar lekker naar huis geblauwnet, wat zoals ik het gewend ben niet super punctueel was, maar het reed wel, en daar ben ik blij mee. (A)

Dankjewel allemaal voor het lezen! Tot een volgend verslag! :D
Natuurlijk heb ik ook een filmpje in elkaar geschroefd: https://youtu.be/GJMleNPideo
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Een weekendje in Gdansk en Nyköping [43 foto's]

Bericht door Meltrain »

Leuk verslagje. :Y
Maar je bent dus maar enkele uren in Nyköping geweest? Was dat de moeite wel waard? :?
En die comfortabele bus, is een Volvo 8700, die we in Nederland ook hebben (gehad). ;)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Een weekendje in Gdansk en Nyköping [43 foto's]

Bericht door Zugführer »

Jammer van de vliegtuigen en jammer van je reisgenoot die opeens niet mee kon :')
Verder een leuk reisje :)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Een weekendje in Gdansk en Nyköping [43 foto's]

Bericht door Daniel »

Leuk verslagje, wel een hele reis voor de korte tijd die je overal geweest bent.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Een weekendje in Gdansk en Nyköping [43 foto's]

Bericht door ZO6176 »

Dit zijn wel zeer vlugge bezoekjes aan de steden. Een leuk rondje. Bedankt voor het delen
erjeebee
Berichten: 1355
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Een weekendje in Gdansk en Nyköping [43 foto's]

Bericht door erjeebee »

Mooi verslag.
Dank voor het delen!

VInd je Wizz echt beter dan Ryan?
Ik kan met mijn 1:88 in geen van beiden fatsoenlijk zitten, heb nooit een merkbaar verschil tussen de beenruimte bij de 2 waargenomen.
Anyway, tot max 2 uur is het te doen.
(ben ooit voor 30 Euro retour naar Cyprus gevlogen met Ryan. 4 1/2 uur opgevouwen... duurde een week voor ik weer normaal liep)
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Een weekendje in Gdansk en Nyköping [43 foto's]

Bericht door Chrysa »

Ik ben maar iets kleiner (183cm) en ik heb er geen moeite mee... Beetje lenig zijn helpt. :p
erjeebee
Berichten: 1355
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Een weekendje in Gdansk en Nyköping [43 foto's]

Bericht door erjeebee »

Daar raak je een teer punt
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Een weekendje in Gdansk en Nyköping [43 foto's]

Bericht door isadora »

Heel fraai verslag met schitterende foto's. :pos: :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
nsimmelink94
Berichten: 330
Lid geworden op: vr 12 dec 2014, 16:03
Locatie: Zelhem
Contacteer:

Re: Een weekendje in Gdansk en Nyköping [43 foto's]

Bericht door nsimmelink94 »

Chrysa schreef:Ik ben maar iets kleiner (183cm) en ik heb er geen moeite mee... Beetje lenig zijn helpt. :p
Daar gaat het mis. Ik ben dan ook 1.83m maar ik heb de lenigheid van gewapend beton _O-
Mdk
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Een weekendje in Gdansk en Nyköping [43 foto's]

Bericht door Mdk »

:lol:
Als je de lengte van Julsteren en mij bereikt helpt lenigheid je weinig meer denk ik :|
Bij twijfel altijd klagen
nsimmelink94
Berichten: 330
Lid geworden op: vr 12 dec 2014, 16:03
Locatie: Zelhem
Contacteer:

Re: Een weekendje in Gdansk en Nyköping [43 foto's]

Bericht door nsimmelink94 »

Benen in de nek allicht, maar verder.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Een weekendje in Gdansk en Nyköping [43 foto's]

Bericht door Vinny »

Mooie foto's :) Het zijn steden waar niet veel mensen heen gaan dus dat is mooi. Je kunt goed merken dat Zweden nog altijd een duur land is om op vakantie te gaan, en Polen een goedkoop land...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Een weekendje in Gdansk en Nyköping [43 foto's]

Bericht door Durashift »

Leuk tripje, vooral Polen leuk om te zien. Wat was nu eigenlijk het doel om naar Zweden te gaan?
In zo'n Volvo bus zitten kan hier in NL ook. :wink:

Leuke video ook, vlot gemonteerd.
Tipje: kijk recht in de lens, zodat jij de kijker ook rechtstreeks aankijkt i.p.v. kijken naar het scherm dat weergeeft wat de lens opneemt. :)
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Een weekendje in Gdansk en Nyköping [43 foto's]

Bericht door Chrysa »

Via Zweden zal wel goedkoper zijn geweest, budgetvliegmaatschappijen zijn raar....
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten