mb90 on Tour #109: Van Arriva naar Qbuzz en van DAV naar DMG in 58 foto's

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

mb90 on Tour #109: Van Arriva naar Qbuzz en van DAV naar DMG in 58 foto's

Bericht door mb90 »

Zoals in het jaaroverzicht genoemd, zou er nog een fotoserie volgen van de overgang van Arriva naar Qbuzz in het DAV gebied wat daarna ook gelijk het DMG gebied werd. Van de overgang van Connexxion naar EBS op Voorne-Putten volgt dit overigens ook nog. :wink:
Bij deze dus dat overzicht van Arriva naar Qbuzz van de afgelopen zomer tot nu met 29 foto's van Arriva en 29 van Qbuzz.

Uiteraard begin ik met de afgelopen zomer en dus bij Arriva. Op 21 mei reed lijn 81 bijvoorbeeld nog door Lexmond in plaats van erlangs:
Afbeelding

Wat wel nog hetzelfde is, is dat lijn 90 door Lexmond komt:
Afbeelding

In mijn laatste vakantieweek in juni ging ik regelmatig vroeg op pad. Zo kon ik in Alblasserdam deze 3 bussen tegelijk fotograferen met als meest opvallende de links zichtbare Amba 50 die in de Brabantse kleuren op de toen nog lange lijn 90 reed:
Afbeelding

2 dagen later ging ik weer vroeg op pad en zo kon een half uurtje na zonsopkomst deze Spurt gefotografeerd worden boven de lege Beneden Merwede:
Afbeelding

Het lijntje met de meeste rustige dorpjes met fotogenieke locaties is zonder twijfel lijn 75. Hier te zien met 2 Irisbusjes in Goudriaan en daarna in Bleskensgraaf:
Afbeelding

Afbeelding
Het aankomende voorjaar zal ik weer te vinden, maar dan uiteraard voor de Rosero's van Qbuzz, met hopelijk dan wel werkende display's aan de voorzijde.

Die middag was het plan om naar Arkel te gaan voor de gekoppelde GTW's. Dit komt alleen tijdens de spitsuren voor. Eerst ging er een ex-Connexxion bus op de foto:
Afbeelding

En dan de GTW's met eerst 6 en daarna 5 bakken:
Afbeelding

Afbeelding

Op 1 juli kwam ik als fietsend in Rijsoord nog een ex-Connexxion Amba tegen, de 0087. Dat vroeg om een foto bij het Waaltje:
Afbeelding

Op 12 juli was het tijd voor wat avondfoto's langs de eveneens fotogenieke Lek. Onder het genot van de 'heerlijke' gier lucht kwam deze Amba 8326 langs als lijn 90 naar Alblasserdam:
Afbeelding

Aan de andere kant van Streefkerk kwam met een nog wat lager staand zonnetje de in Brabantse kleuren rijdende Amba 51 langs als lijn 90 naar Rotterdam:
Afbeelding

Op de zondagochtend reed Arriva altijd 1 rit op lijn 81 met een Volvo 8900 van Utrecht naar Gorinchem. Op de 26e van augustus legde ik deze rit vast in Arkel:
Afbeelding

Op de terugweg werd er nog even een tussenstop gemaakt bij de molen even buiten Oud Alblas waar lijn 93 naar Dordrecht met de Amba 53 langskwam:
Afbeelding

Onder toeziend oog van 2 gevleugelde fans legde ik in Sliedrecht deze Amba 0085 als lijn 87 naar Rotterdam vast:
Afbeelding

Op 9 september was ik in Leerdam en kon de daar altijd gebruikelijke kruising der GTW's vast worden gelegd:
Afbeelding

Dan een klein sprongetje in de tijd naar eind oktober. Vanaf dat moment had Arriva nog 2 ex-Connexxion Amba's over laten komen naar DAV. Eentje daarvan was de 163. Hier te zien in de Connexxion-kleuren waar door het laagstaande zonnetje zelfs nog meer sporen uit de Connexxion-tijd te zien zijn :P , zoals het oude nummer:
Afbeelding

Dat de Lekdijk erg fotogeniek is, had ik al vaker laten blijken. Hier bijvoorbeeld op een zonnige zaterdagmiddag in Tienhoven en op zondagochtend net na zonsopkomst bij Nieuw-Lekkerland:
Afbeelding

Afbeelding

Dan naar zaterdag 10 november. Toen reed er nog een stadslijn 4 door het centrum van Gorinchem en met een nog wel gebleven (maar weinig zichtbare) elektrische Citea:
Afbeelding

Op de miste vrijdag 16 november was het een keer geen Irisbus op de Dordtse stadslijn 9, maar kwam deze hybride 5404 door het havengebied gereden opweg naar de Krabbepolder:
Afbeelding

Na de zomerfoto's langs de route van lijn 75, was deze mistige herfstdag er ook geschikt voor. Zo kwam ik uit in de dorpjes Noordeloos en Hoornaar voor 2 foto's van deze lijn:
Afbeelding

Afbeelding

Het vestingstadje Nieuwpoort ziet ook met de herfstkleuren sfeervol uit. Hier te zien met een Irisbusje op lijn 74 naar Gorinchem:
Afbeelding

Ik blijf bij de herfstkleuren, want ook in Schoonrewoerd waren deze goed zichtbaar. Eerst net buiten het dorp en daarna in de dorpskern:
Afbeelding

Afbeelding

De laatste foto van deze dag komt van de meest besproken lijn van deze concessie, lijn 73 tussen Leerdam en Gorinchem. In een zowaar nog doorgebroken zonnetje is deze Amba 8373 te zien op de Zuiderlingedijk bij Spijk:
Afbeelding

Op de zondag erna was er ook weer een mooi zonnetje te zien. Dit keer te zien op de Amba 52 als lijn 92 langs het Waaltje bij Hendrik Ido Ambacht:
Afbeelding

De laatste foto van Arriva in dit verslag is een foto van de meest opvallende bus in deze concessie. De op het laatst nog enige gelede bus hier, de 7809. Hier te zien als lijn 93 in Rotterdam, opweg naar het Zuidplein:
Afbeelding


Dan de eerste weken van Qbuzz. Naast het rondje op de eerste dag met Meltrain ben ik daarna nog verschillende keren in dit gebied op pad geweest. De eerste keer was op zaterdag de 15e december. Bij Kinderdijk kwam deze snelbuzz langs opweg naar het keerpunt van lijn 316 in Nieuw-Lekkerland:
Afbeelding

Over de Lekdijk tussen Streefkerk en Groot-Ammers rijdt nu lijn 93 met wat kleiner materieel dan voorheen. Hierdoor is deze Rosero hier te zien:
Afbeelding

Op dezelfde plek in Nieuwpoort, waar ook de foto van de Irisbus in november op lijn 74 genomen is, kwam nu de Rosero van de vorige foto langs als lijn 74:
Afbeelding

Door Lexmond komt nu in het weekend alleen nog maar kleiner materieel en sowieso ook nog alleen nog maar de ingekorte lijn 90. Hier is Rosero 6606 te zien als lijn 90 naar Utrecht:
Afbeelding

Op dezelfde plek als waar de foto van de herfstachtige dorpskern van Schoonrewoerd was op deze dag deze U-OV Amba te zien op dezelfde lijn 85 naar Leerdam:
Afbeelding

De snelbuzz Scania's hadden lange tijd last van dezelfde info op de voorzijde als de Rosero's. Op deze dag was dat op deze Scania in Gorinchem goed te zien:
Afbeelding

In Gorinchem reed er op deze dag ook een buurtbuzz op de stadslijn 1. Dat was niet helemaal de bedoeling, maar wel leuk voor een foto, al zie je de lijn niet echt op het display aan de voorzijde:
Afbeelding

Dan maak ik een sprongetje naar de dag van kerstavond, 24 december. Voordat er lekker gegeten kon worden trok ik eerst weer de polder in. Om te beginnen kwam ik net voor zonsopkomst uit in Ameide voor deze streekbuzz op lijn 90 wat doordeweeks wel gewoon duidelijk van de voorzijde zichtbaar is:
Afbeelding

In Nieuwpoort kwam daarna dit buurtbuzzje als lijn 702 naar Papendrecht voorbij:
Afbeelding

Weer terug naar het oosten kwam ik nu uit in Tienhoven. Daar kwam deze 6519 net door de altijd krappe bochtjes rondom de dorpskerk:
Afbeelding

Daarna verliet ik voor even de Lekdijk en kwam ook nog eens het zonnetje erbij. Van wat grotere hoogte was daarna bij Meerkerk een snelbuzz Scania te zien op lijn 81 naar Utrecht:
Afbeelding

Weer bijna vanaf maaiveld was er een gewone streekbuzz te zien als lijn 81 naar Meerkerk:
Afbeelding

Nu het zonnetje bleef schijnen ging ik weer terug naar de Lekdijk, maar nu wel wat westelijker. In Nieuw-Lekkerland verliet R-netter 6310 net deze dijk:
Afbeelding

En bij Kinderdijk kwam er een streekbuzz als snelbuzzlijn 316 langs:
Afbeelding

De laatste stop van de dag werd gemaakt in Hendrik Ido Ambacht. Daar kwam dit busje langs als lijn 21 naar Zwijndrecht:
Afbeelding

Dan weer klein stapje in de tijd. Nu kom ik uit op zaterdag 29 december. In Gorinchem rijden nu vaak Utrechtse Sprintercity's op de stadsdienst. Op deze dag reed de 4372 door het centrum naar de Evenementenhal:
Afbeelding

En in de Walstraat reed deze de andere kant op:
Afbeelding

De andere Sprinter City op deze dag was de 4371. Hier te zien op de Korenbrug:
Afbeelding

Ook ging ik die dag naar een ander centrum, dat van Dordrecht. Daar rijdt lijn 10 met deels oude en deels nieuwe Rosero's. Eerst een van Arriva overgenomen Rosero zonder Qbuzz kenmerken in de Boomstraat:
Afbeelding

En dan een nieuwe op het Scheffersplein met nog wel een hier helaas nog veel voorkomende Arriva haltebord ernaast:
Afbeelding

De rest van de stadslijnen worden nu in afwachting van de nieuwe Ebusco's gereden door Lion's City's die hiervoor bij Connexxion in Amstelland reden. Hier 2 tijdelijke stadsbuzzen op de Hellingen:
Afbeelding

Terwijl het helaas net wat harder ging regenen kwam voor de laatste foto van deze dag deze R-netter als lijn 488 over de Achterhakkers:
Afbeelding

Een week later was ik weer in Dordt. Daar was dit keer een streekbuzz op stadslijn 2 verdwaald. Daardoor was deze duidelijke bestemming op de buzz te zien:
Afbeelding

Op de terugweg maakte ik nog wel tussenstop op de Achterhakkers voor deze snelbuzz als lijn 392 naar Rotterdam:
Afbeelding

Dan naar afgelopen donderdagmiddag. Al eerder merkte ik dat de snelbuzz Scania's nu wel werkende lijnfilms hebben. Hier bijvoorbeeld te zien met de 6217 in Rotterdam als lijn 388 naar Utrecht:
Afbeelding

Sinds 7 januari zijn er een aantal extra bussen nodig in dit gebied. Daardoor rijden er Utrechtse Citaro's op de Dordtse stadsdienst, zijn er een aantal hybrides hier weer terug en zijn er 3 Lion's City's van stadsbuzz tot R-netbuzz verkleurd. Net een kameleon. :P Hier is de 6126 als lijn 489 te zien:
Afbeelding

Hierboven noemde ik ze al, de Utrechtse Citaro's. Afgelopen zaterdag kwam de 4066 net van de brug over de Oude Maas als lijn 2 naar Dubbeldam:
Afbeelding

En daarna draaide de 4065 als lijn 3 naar Crabbehof de Hellingen op:
Afbeelding

Tot slot van dit verslag een teruggekeerde hybride. Op lijn 7 kwam afgelopen zaterdag deze 5425 langs het Leerpark opweg naar het niet op de bus zichtbare Sterrenburg:
Afbeelding

Meer foto's vanuit dit fotogenieke gebied zullen zeker in het voorjaar nog volgen. :)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #109: Van Arriva naar Qbuzz en van DAV naar DMG in 58 foto's

Bericht door Daniel »

Prachtige platen :pos: Die streekBuzz Iveco bij Meerkerk zou trouwens een hele mooie zijn voor in de binnenkort nieuw te maken bannerset.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Cas
Berichten: 874
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: mb90 on Tour #109: Van Arriva naar Qbuzz en van DAV naar DMG in 58 foto's

Bericht door Cas »

Prachtige foto's, zoals altijd!
請勿靠近車門
Globetrotter
Berichten: 1586
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: mb90 on Tour #109: Van Arriva naar Qbuzz en van DAV naar DMG in 58 foto's

Bericht door Globetrotter »

mb90 schreef:
De laatste stop van de dag werd gemaakt in Hendrik Ido Ambacht. Daar kwam dit busje langs als lijn 21 naar Zwijndrecht:
Afbeelding
Mooie foto's! Het busje op deze foto is waarschijnlijk ook van Juijn, want deze lijn wordt door Juijn gereden.
marcel.nl
Berichten: 635
Lid geworden op: do 06 feb 2014, 13:59

Re: mb90 on Tour #109: Van Arriva naar Qbuzz en van DAV naar DMG in 58 foto's

Bericht door marcel.nl »

Erg mooie foto's, leuke reportage
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5810
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: mb90 on Tour #109: Van Arriva naar Qbuzz en van DAV naar DMG in 58 foto's

Bericht door isadora »

Hoe Hollands wil je het hebben? :)
Absoluut schitterende foto's; mijn voorkeur is toch die met de twee eenden, oog voor detail. :pos: :pos: :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Etienne
Donateur
Berichten: 7893
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #109: Van Arriva naar Qbuzz en van DAV naar DMG in 58 foto's

Bericht door Etienne »

Prachtige foto's allemaal :D
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3014
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: mb90 on Tour #109: Van Arriva naar Qbuzz en van DAV naar DMG in 58 foto's

Bericht door nvdw »

Ik sluit me aan bij de positieve commentaren MB! Ook de 'dronefoto' is weer helemaal fantastisch.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8579
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #109: Van Arriva naar Qbuzz en van DAV naar DMG in 58 foto's

Bericht door Milco »

Hele mooie platen inderdaad! (y)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 16-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
ZO6176
Donateur
Berichten: 5977
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: mb90 on Tour #109: Van Arriva naar Qbuzz en van DAV naar DMG in 58 foto's

Bericht door ZO6176 »

Mooi verslag. Bedankt
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: mb90 on Tour #109: Van Arriva naar Qbuzz en van DAV naar DMG in 58 foto's

Bericht door Hendrik »

Buitengewoon mooie foto's! :pos: :pos:
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: mb90 on Tour #109: Van Arriva naar Qbuzz en van DAV naar DMG in 58 foto's

Bericht door busfanNL »

Mb90, wederom prachtige foto's. :pos: Bedankt voor het delen. *bus*
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten