Allereerst nog de beste wensen voor 2024! Net zoals vorig jaar moest ik eerst even een dagje uitbrakken alvorens ik dit fotoverslag af kon maken Afgelopen jaar was er eentje waarbij ik voor mijn doen vaak op reis ben geweest. Daar besteed ik liever wat reisverslagen aan (indien ik genoeg foto's heb gemaakt), in plaats van dat ik alles hier in een jaaroverzicht plemp. Derhalve, met name foto's van wat dagtripjes of korte fietstochtjes in mijn eigen omgeving. Voor de busfapperts, ik heb 1 foto voor u, voor de tramfapperts, ik heb 3 foto's voor u Genoeg gezwets, tijd voor foto's!
Januari
Wie mijn vorige jaaroverzicht zich nog kan herinneren, weet dat ik het jaar eindigde in Estland. Vanzelfsprekend beginnen we dus weer in Estland En vanzelfsprekend lag er een pak sneeuw.
1. De eerste foto heeft al een keer als fotoquiz-foto mogen dienen. Al vrij snel werd er toen geraden dat de foto genomen was in Tartu. Uiteraard is het een Elron FLIRT, dit keer de 2404 onderweg van Valga naar Tallinn.
2. Een kwartiertje lopen en niet veel later kwam treinstel 2314 in het allerlaatste zonlicht van de dag langs in tegengestelde richting.
3. Twee weken later was de sneeuw zo goed als verdwenen. Elron FLIRT 2428 snelt Tartu binnen, eveneens eindbestemming.
Inmiddels schrijven we eind januari en is het bijna tijd om terug naar huis te gaan voor mij. Een heel surrealistisch gevoel wat moeilijk te beschrijven is. Ik zal mij er nog een keer over wijden in een reisverslag. Ik wilde uiteraard afscheid nemen van mijn tweede ‘thuis’ en het land.
4. Op 28 januari maak ik nog een dagtrip naar Tallinn. Natuurlijk ging ik met de trein, en zodoende komen we binnen op spoor 2. Bij aankomst maakte ik nog een foto, voordat ik het station verliet. Het paste precies met een ander treinstel dat op spoor 1 stond.
5. In Tallinn besteedde ik ook nog een heel klein beetje aandacht aan de trams. Een CAF Urbos die halteerde bij halte Ülikool werd nog even mooi meegenomen.
Dat was het. Toen was het tijd om Estland achter mij te laten Dat deed ik weer over land.
6. Vanwege de verschrikkelijk slechte aansluiting in Valga was de bus het meest geschikt. De bus bracht mij in Riga, waarna ik een overstap had van 1,5 uur. Daarom liep ik even naar het station en fotografeerde ik daar het verkeer. Een gemoderniseerd ER2-treinstel komt aan te Riga, tevens de eindbestemming.
7. De stationsomgeving van Riga is een bouwval. Na uitgekeken te zijn op het station, maakte ik nog een foto van deze tram voordat ik terugkeerde naar het busstation.
Een groot deel van de busrit vindt in het donker plaats, en dus was ik blij om tegen 10 uur eindelijk in Vilnius te zijn, alwaar mijn vader mij reeds opwachtte.
8. De volgende dag werden wat toeristische highlights van Vilnius afgestreept. Onderweg nog een mooi product van Skoda!
9. En iets ten oosten van het station passeert de EJ575-002 uit Kena bij de Wit-Russische grens, met als eindbestemming Vilnius.
Februari
Toevallig lag de grens tussen januari en februari op deze reis, maar we gaan rustig verder.
Het is 1 februari als pa en ik doorreizen naar Polen. Sinds dienstregeling 2023 is het weer mogelijk om dagelijks per spoor tussen Litouwen en Polen te reizen Van deze nieuwe verbinding maakten wij dankbaar gebruik.
10. Een Pesa-treinstel wacht totdat het vertrektijd is. Ik maak nog even snel een foto samen met het stationsgebouw van Vilnius.
11. In Mockava stap je over op de Poolse trein. De Poolse trein is een getrokken trein en bestaat uit 4 rijtuigen. Hoewel de Poolse trein er al had moeten staan, was deze iets vertraagd, wat mij de mogelijkheid gaf om een foto te maken. De reden van de overstap: rechts breedspoor, links normaalspoor
12. In Bialystok vindt een locwissel plaats. Een EP07 brengt ons naar Warszawa en de trein naar Krakow.
De rest wordt nog even een verrassing
Terug thuis was weer een cultuurshock en ik merkte heel erg dat ik weer moest schakelen. Behoudens een hertentamen, had ik tot half maart alle vrije tijd.
13. Eigenlijk een doodnormaal beeld, maar het voelde toch weer even speciaal om op 10 februari een VIRM op de foto te zetten bij De Kade.
14. Of een DDZ in Stroe, tijdens een fietstochtje.
Maart
Plottwist, tijd om terug te keren naar Estland. Een aantal vrienden die het tweede semester in Estland bleven hadden mij overtuigd om nog een keertje terug te komen. Het voelde wel dubbelop, want ik was er voor de leuk, maar zij moesten wel studeren.
15. Intussen was er weer een pak sneeuw gevallen. Op het station van Tartu legde ik FLIRT 2404 weer eens vast.
Verder heb ik geen Estische treinenfoto’s meer. Ik heb de rest gebruikt om een leuke tijd te hebben met vrienden.
Terug in ons kikkerlandje maar weer. Op 16 maart vertrok de Orient Express weer uit Amsterdam. Zowel pa als ik waren vrij en besloten te kijken te Velddriel.
16. Hoewel de moderne Traxx flink afbreuk doet, passen de kleuren van de 186 292 wel bij de rijtuigen.
Onderweg naar een weekendje vrienden opzoeken in Frankrijk, had ik in Rotterdam een overstap van een half uur.
17. Tijdens het wachten viel mijn oog op een ICNG, die met instructieritten bezig was. Oud en nieuw konden gebroederlijk op één foto.
18. Aankomst in Paris Gare du Nord. Een leuke ervaring wel, 1e klasse Thalys De stakingen waren iets minder leuk, want ik moest per Flixbus verder naar mijn eindbestemming (in plaats van TGV)
April
In april ben ik maar één keer op pad geweest, te weten op Koningsdag. Die dag reed de NVBS een rondrit met de 1251 over de Bentheimer Eisenbahn.
19. Op de BE waren helaas geen fotostops. Achter de BE D22 ging de sleep van Coevorden naar Bad Bentheim. Wegens het gebrek aan fotostops lukte alleen een plaatje tussen Coevorden en Emlicheim, bij Laar.
20. Omdat het inhalen kansloos bleek te zijn, hebben pa en ik eerst boodschappen gehaald. Na ellenlang de tijd doodden kon bij Gildehaus de 1251 onder Duitse portalen op de foto.
Mei
Mei was een stukje drukker, zowel qua hobby als studiedruk. Gelukkig was het vaak mooi weer, dus om de studiedruk te ontwijken ben ik flink wat keren op pad geweest.
21. Het NSM kwam wonder boven wonder ook weer eens op de hoofdbaan, ondanks de ECM perikelen. Er werd een slag Blerick – Maliebaan gereden door het NSM.
22. Daarna toog ik weer huiswaarts, maar niet voordat ik bij Barneveld nog een foto van (toen nog) Connexxion maakte.
23. Het Hemelvaartweekend was erg zonnig. Een ICE 3M-treinstel kon nog bij De Kade tussen Ede en De Klomp op de foto.
24. Maar waar het om te doen was, was een transport van 2 NS Vectrons. Eentje was defect geraakt en werd door een soortgenoot uit Duitsland gehaald.
Ook in het Hemelvaartweekend, de Einheitsloktage bij het DB Museum Koblenz! Ik had een grote drukte verwacht, maar dat viel vies tegen. Dat gaf wel de mogelijkheid om overal rustig rond te kijken.
25. Drie keer 110 aan de draaischijf.
26. Het museum ligt pal aan de doorgaande spoorlijn, en zo kan je ook daar foto’s van maken. Zodoende een 101 met Zwitserse rijtuigen als EuroCity naar Zwitserland.
Na uitgekeken te zijn in het museum nam ik nog een kijkje aan de Rechte Rheinstrecke.
27. Het regionale verkeer rijdt tegenwoordig (helaas) met treinstellen in plaats van trek-duw-treinen. Een 425 als RB27 naar Mönchengladbach ter hoogte van Leutesdorf.
28. Maar waar het om te doen was, was deze 110 met Rheingold-rijtuigen!
29. Eenmaal weer aan de overkant, kwam bij Brühl nog deze Oostenrijkse 1142 met Sonderzug voorbij. Een leuke afsluiting van de dag.
30. Terug op eigen bodem kon op 30 mei per toeval een trio SNG-treinstellen vastgelegd worden te Ede. Ze hadden eigenlijk als 3200 moeten rijden, maar waren eerder die ochtend opgeheven. Als LM ging het ’s middags dan toch naar Den Haag HS.
Juni
Deze maand had ik vanwege m'n thesis wat minder tijd om er flink op uit te trekken. Toch kon ik dicht bij huis wel een aantal foto's maken.
31. Op een weekenddag in juni passeert de Dinner Train ter hoogte van Oosterbeek. 's Winters is de TenneT-toren duidelijk te zien, 's zomers is 'ie grotendeels verscholen achter al het groen.
32. Nog een doorkijkje, De Karel stak mooi af tegen de bloemen ter hoogte van De Klomp.
33. Diezelfde Dinner Train kon tijdens een mooie zonnige zomeravond in het laatste licht bij De Kade op de foto.
In het weekend van 24 en 25 juni reden er weer Koplopers langs Ede! Deze typerende treinstellen zet ik graag op de foto en dat leverde dus de nodige foto’s op.
34. Allereerst eentje onder de kap van het nieuwe Ede-Wageningen. Een foto uit de losse hand, maar met de dit jaar verschenen AI ruisreductie functie in Adobe Lightroom kon er naar mijn mening een zeer acceptabele plaat uit geperst worden (ISO 12800!)
35. Datzelfde weekend reed de Dinner Train ook langs Ede. Ik wilde graag een foto met de nieuwe overkapping, en zodoende deze foto op het station van Ede-Wageningen.
36. En tot slot voor dit weekend een foto van een koppeltje Koplopers, ter hoogte van De Kade.
Juli
In juli konden er allerlei alledaagse foto’s gemaakt worden.
37. Te beginnen met een koppeltje LINT-treinstellen op het ZHO-traject. Wegens werkzaamheden tussen Deventer en Almelo reden de meeste ritten met 2 in plaats van 1 treintstel. Bij de Broersdijk te Laren konden twee stellen bij een kleurrijk bloemenveld op de foto.
Maar ook over de grens werd een kijkje genomen.
38. Hoewel Abellio al even op de fles is gegaan, rijden de VIAS-treinen nog steeds in de kleuren van de vorige eigenaar. In Emmerich kon ET 25 2304 op de foto.
39. En bij Elten z’n broertje: ET 25 2301.
Nog diezelfde avond fietste ik naar De Kade, aangezien er een aantal interessante treinen voorbij kwamen.
40. Bijvoorbeeld de Nightjet. Rond deze tijd van het jaar perfect op de foto te zetten met zonsondergang.
41. Ook de European Sleeper moest nog langskomen. Deze nieuwe nachttrein neemt soms de toeristische route bij werkzaamheden. Onder iets minder fenomenale omstandigheden passeert de trein met een Traxx van Lineas langs De Kade.
42. Ook in 2023, de instroom van ICNG-treinstellen. Op 11 juli werd er weer een stel het land binnen gebracht. Met SBB Vectron 193 519 op kop passeert het stel ter hoogte van Hattemerbroek.
43. En ook in 2023, het verdwijnen van de naam Thalys. In de kelder van Antwerpen zette ik een PBKA-treinstel op de foto.
44. Het jaar 2023 was er ook eentje van de beloofde beterschap op de ICE verbinding tussen Amsterdam en Frankfurt. In Amsterdam stond een reservetrein paraat, bestaande uit Vectron en IC1-rijtuigen. Vaak zijn ze niet ingezet, maar op 28 juli was hij blijkbaar nodig ter vervanging van ICE 125. Uiteraard maakte ik een foto bij De Kade.
Augustus
Augustus was de vakantiemaand. Ik ging drie keer op vakantie, waarvan één keer met m’n pa waarbij wat plaatjes werden geschoten.
45. In Würzburg rijden vierkante dozen als trams rond
46. En tussen Würzburg en Treuchtlingen reed er Oost-Duits schroot als RE. Bij vertrek uit Winterhausen zagen we wederom een vierkante doos, WFL loc 112 139, met een drietal Doppelstockwagens.
47. Maar ze gaan ook met de tijd mee in de omgeving van Würzburg. Aan de HSL kon het geweld van een ICE 3-treinstel op de foto.
48. Een dag later hingen pa en ik de toerist uit in Gemünden. Bij de klassieke fotostek kon dit kleine RS1-stel van de Erfurter Bahn op de foto.
49. Bij het station van Retzbach-Zellingen ontstond een kruising tussen twee BR 440-stellen van DB Regio.
September
September staat voor mij altijd in het teken van Terug naar Toen. Het was echter 4 jaar geleden voor mij dat ik er voor het laatst bij kon zijn.
50. Zondagochtend vroeg passeert de ochtendgoederentrein vlak voor Beekbergen.
51. En ’s avonds keerde de SSN terug naar huis. Lekker dicht bij huis konden de 01 1075 en 23 023 bij De Kade op de foto.
52. Ik ben niet zo’n ochtendmens, maar op 11 september moest ik vroeg op voor een afspraak. Onderweg op de fiets kwam ik bij het buitengebied van Ede een FLIRT van Connexxion tegen.
53. Tijdens een dagje met de auto op pad kon deze toevallige kruising tussen IC Berlijn en reguliere Intercity op de foto. Bij Teuge ontstond deze foto van twee oudgedienden.
Oktober
Oktober was een erg rustige maand, aangezien mijn thesis deadline steeds dichterbij kwam. Na een voor mij slopend traject is mijn bachelor thesis uiteindelijk met goed gevolg ingeleverd. Dat betekent wel maar één foto voor deze maand.
54. In het weekend van 30 september en 1 oktober reden er echter weer Koplopers langs Ede. Toevallig was het ook lekker weer en kon bij De Kade een duo op de foto.
November
Altijd draai ik m’n duimen in de hoop dat er eens wat leuks over de Kippenlijn rijdt. Vroeger een belangrijke omleidingsroute, maar tegenwoordig compleet volgepropt met treinen van Connexxion (voor de dienstregelingswissel)/Keolis (sinds de dienstregelingswissel).
55. In de week van 13 november was het dan raak, aannemer Swietelsky reed met een kort werktreintje over de Kippenlijn Vanwege de buitendienststelling van het baanvak moesten alle overwegen gesleuteld worden en kon ik het treintje met de fiets bijhouden. Op het station van Lunteren reed de trein ook nog over spoor 1, waardoor ik een uniek plaatje met het stationsgebouw kon maken.
Verder was november de maand waarin ik achter de 1700’en kon aanhollen. Op 15 november had ik maar kort college en was ik de rest van de dag vrij. Zodoende ontstond er de avond van te voren een plannetje om de rest van de dag een nuttige invulling te geven
56. Bij Gildehaus maakte ik een foto van een 1700 onder de Duitse portalen. Dit keer de 1745, terwijl het zonnetje begint te schijnen.
57. En terug op Nederlandse bodem kon de 1745 nog een keer op de foto in het fraaie Twentse landschap.
En een paar dagen later organiseerde de NVBS een afscheidsrit. De trein was goed met het OV in te halen, dus samen met m’n fiets en een fietsticket stapte ik in de trein en kon ik op een aantal ongebruikelijke plekken wat foto’s maken.
58. Zoals bij Tilburg, waar de 1761 op de foto kon.
59. En bij Den Haag HS, kort voordat de trein de Binckhorstboog oprijdt.
60. En tot slot in Utrecht.
December
Ook in December maakte ik flink wat foto’s, ondanks het grijze weer.
61. Een VIRM op de Veenendaallijn is geen regelmatige verschijning. Bij Achterberg passeert de 9468 als Sprinter naar Rhenen.
62. In de nacht van 3 op 4 december strandde een transport van VSM/ZLSM stoomloc 50 0073 in Nijmegen. De locomotief staat er nog altijd De SHD regelde het transport, maar nadat de locomotief uitgezet was, keerde de 2205 met twee rijtuigen terug naar thuisbasis Amersfoort. Opvallend genoeg werd er kopgemaakt in Arnhem, en zodoende passeerde de 2205 en twee rijtuigen Ede.
63. Verder werd er in december bekend dat Train Charter Services 45 ICR rijtuigen heeft gekocht. Met welk doel? Ik weet het niet. Op 20 december werden de rijtuigen per 15 stuks van het nieuwe opstelterrein in Arnhem versleept naar de Watergraafsmeer. De ex-1775 kon bij De Kade op de foto.
64. En als afsluiter van het jaar reed de VSM op 30 december voor het eerst in lange tijd weer met een dieseltrein over de hoofdbaan De lila 2530 en 2459 haalden een Blokkendoos-rijtuig dat was gestrand tijdens de SSN Stoomtreindagen in oktober op in Rotterdam. Bij Emminkhuizen legde ik de trein op de terugweg naar Dieren vast.
Dat was het dan! Ik hoop dat het een leuke mix is tussen mijn eigen omgeving en de rest van het land/buitenland. Voor 2024 heb ik alweer zat ideeën, alleen nu nog tot uitvoering brengen 'Helaas' ga ik weer voltijd studeren, dus dat betekent dat ik alleen in de zomer vrij ben. Hopelijk levert de verse motivatie voor m'n master wat meer vrije tijd op, want met m'n bachelor was ik na ruim 4 jaar wel klaar mee Anyway, dat 2024 maar een interessant en leuk OV-fap-jaar mag worden Nogmaals mijn dank voor het lezen en de beste wensen voor 2024!
Ruben op Reis #14: 2023 door de cameralens van Ruben [64f]
-
- Berichten: 630
- Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
- Locatie: Ede
- Contacteer:
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39291
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Ruben op Reis #14: 2023 door de cameralens van Ruben [64f]
Prachtige platen weer zeg
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Ruben op Reis #14: 2023 door de cameralens van Ruben [64f]
Fantastische foto's inderdaad, vaaker in het jaar een update zou niet eens verkeerd zijn met dit volume en deze kwaliteit.
Re: Ruben op Reis #14: 2023 door de cameralens van Ruben [64f]
Eens met de vorige schrijver
- bjorn keith
- Berichten: 440
- Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 18:23
- Contacteer:
Re: Ruben op Reis #14: 2023 door de cameralens van Ruben [64f]
Schitterende foto's! Met veel plezier gelezen gekeken, bedankt voor het delen!
Kijk ook eens op mijn YouTube kanaal: https://youtube.com/ovdoornederland
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8788
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Ruben op Reis #14: 2023 door de cameralens van Ruben [64f]
Zeer mooie platen!
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 25-05-2024 --> 194 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 25-05-2024 --> 194 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Re: Ruben op Reis #14: 2023 door de cameralens van Ruben [64f]
Prachtige foto's! En leuke reizen! (En meer treinen dan bussen, altijd goed! ) Door dit soort verslagen denk ik altijd dat ik toch maar eens een fotocursus moet doen, want ik ben wel tevreden met de automatische stand van mijn camera maar dit is maar weer eens een herinnering dat er nog veel meer mogelijk is.
-
- Berichten: 630
- Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Ruben op Reis #14: 2023 door de cameralens van Ruben [64f]
Beter laat dan nooit, maar bedankt voor de leuke woorden eenieder
Valide punt, ik moet misschien maar eens mijn fotodraadje opsnorren of meer losse verslagen schrijven
Als je jezelf wat geld wil besparen, kan ik je van harte aanraden om op Youtube wat filmpjes op te zoeken. Van deze video heb ik de basis geleerd, en verder kan ik alleen maar zeggen: al doende leert menumbusko schreef: ↑do 11 jan 2024, 18:31 Prachtige foto's! En leuke reizen! (En meer treinen dan bussen, altijd goed! ) Door dit soort verslagen denk ik altijd dat ik toch maar eens een fotocursus moet doen, want ik ben wel tevreden met de automatische stand van mijn camera maar dit is maar weer eens een herinnering dat er nog veel meer mogelijk is.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten